Ajatelin tännekin vähän pistää tarinaa tuosta Velipojan xsaran tekniikan päivityksesistä.
Aihio oli siis hyvästi sisäänajettu(300tkm+) 98 vuotinen xsara normi lucaksen pumpulla.
Viime kesänä rullailitiin siitä 138hp vakio turbolla. Tuohon mennessä oli vaihtunut pumppu hieman modatuksi XM.n boshilaiseksi. vakio kuuleri vaihtui Mid-size kiinakuuleriksi. Pakoputki 2.5":ksi. Imuputki turbolta ilmanputsarille vaihdetiin ei niin kuristavaksi.
Tehon nousu toppasi turbon käydessä pieneksi. Ajossa tuo setti oli oikein mukava muuten.
Tänä kesäsnä pikku pillerin tilalle vaihtui tilalle vaihtui 300td mersun turbo joka sovitettiin bx:n pakosarjan ja välilaipan avulla koneen jatkoksi. Parempiakin turboja ois toki ollut tuohon käyttöön mutta tuon hinta(120eur) oli niin edukas että tuolla päätettiin kokeilla. Samalla pumppuun vaihtui 11mm nestepää ettei tehon nousu jäisi ainakaan pumpusta kiinni.
Eilen käytiin sitten rullilla kattomassa ja ihan kelpo luvut saatiin paperille vaikka ennakkoon monet olivatkin tuota turboa moittineet kohtuu "pakopaine" generaattoriksi. Ekasta vedosta syöttöjä nostettiin pariin otteeseen kunnes pakopaineet alkoi olla sen verta infernaaliset(about 3bar) että tasaluku kahden sadan metsästyksestä päätettiin luopua. Arvoitukseksi jää, miten kivasti tuosta kone vanhuksesta irtoais löylyä jollian modernilla 240-260heppaisen auton turbolla.
Tarkkasilmäinen huomaa, että vedot on onnistuttu kehittämään tuonne ylärekisteriin ja huippu väännöt on saati hillittyä niin ettei vakio kytkimellä ole vielä mitään vaikeuksia hoitaa hommiaan luistamatta.
Käyrässä on kahdet luvut eli normaalit ja sitten nuo "huippu" säädöt.
Normaaleilla ei savuta nimeksikään ja pakopaineetkin on huomattavasti inhimillisemmät.
http://matolaatikko.org/~dbwarrior/xsar ... _tehot.PNGPakopainemittarin liike näytti tältä:
http://share.ovi.com/media/dbwarrior.xs ... rior.10068