Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

BX van -89 Takajarrupalojen kiinnityssokan koko
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=6247
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  raparipa2 [ 24.10.2010 19:52 ]
Viestin otsikko:  BX van -89 Takajarrupalojen kiinnityssokan koko

Muistaisiko kukaan mikä on kyseisen auton takajarrupalojen sokan pituus n, ja paksuus.

Ostin nimittäin palat ja piti tänään laittaa , kunnes alkoi sataa :x

No sen verran ehdin avata rengasta että huomasin sokan tilalle laitetun pitkän pultin, ja mutteri taakse. Vaatii enemmän työtä että saa pultin, tai siis pitkän koneruuvin pois, kun on hapettunut,ruostunut, ties miten nuijittu paikoilleen.

Ajattelin ottaa huomenna työn alle, niin voisi hankkia sokat valmiiksi.

Pulttiin kävi 8mm lenkkiavain mutta ei meinaa irrota yhtään, saa nähdä miten käy :(

Kirjoittaja:  Kaapelimies [ 24.10.2010 19:58 ]
Viestin otsikko:  Re: BX van -89 Takajarrupalojen kiinnityssokan koko

Ei sinne kukaan ole mitään vaihtanut. Mä olen sen pultin vaihtanut haponkestävään yleensä, se sinkitty jämähtää kiinni sinne alumiinisen satulan korviin ja hyvässä lykyssä korvat irtoaa pultin mukana. Liota ruosteenirrotusspraytä sinne pultin läpimenojen kohdalle, ja nitkuttele varovasti edestakaisin sitä pulttia ja toivo parasta..

Kirjoittaja:  raparipa2 [ 24.10.2010 20:53 ]
Viestin otsikko:  Re: BX van -89 Takajarrupalojen kiinnityssokan koko

Joo kiitti Kaapelille tiedosta, täytyy yrittää nitkuttamalla ja pelätä pahinta :(


Mikä ristus on ku ahistaa :shock:


Ei niitä jarrumäntiä vissiin pysty herkistelemään jos ei paloja saa irti :?:

Kirjoittaja:  Croisette [ 24.10.2010 21:27 ]
Viestin otsikko:  Re: BX van -89 Takajarrupalojen kiinnityssokan koko

Ja jos (ja kun) pultti katkeaa, niin itse olen silloin vaan katkonut sitä lisää, eli poikki 2-3 kohtaa sieltä jarrupalojen puolelta, ja sit napauttaa tuurnalla ne pultin pätkät pois. (naputellen melko kevyellä voimalla, jotta ei satulasta murru palaa pois).

Ainakin Biltemasta saa kohtuulliseen hintaan uudet osaset, eli pellit jouset ja pultit/mutterit, ja ovat rosteria, niin ei ruostukkaan.

Ja siellä yleensä on jumissa ne jarrupalat satulaan, eikä männät. Eli kasatessa kannattaa muistaa se rasva palojen liukupintoihin, ja pultteihin jne.

Kirjoittaja:  laakeri [ 24.10.2010 21:50 ]
Viestin otsikko:  Re: BX van -89 Takajarrupalojen kiinnityssokan koko

Biltemastahan sai ainakin jossain vaiheessa asennussarjaa, missä oli rosteripultin lisäksi rosterinen suojapeltikin mukana, jos en ihan väärin muista.

Kirjoittaja:  laakeri [ 24.10.2010 22:14 ]
Viestin otsikko:  Re: BX van -89 Takajarrupalojen kiinnityssokan koko

...kuten croisette kerkesikin jo sanoa :oops:

Kirjoittaja:  ealab [ 24.10.2010 22:19 ]
Viestin otsikko:  Re: BX van -89 Takajarrupalojen kiinnityssokan koko

Taitaa samat heebelit sopia myös Xantiaan?

Kirjoittaja:  laakeri [ 24.10.2010 22:21 ]
Viestin otsikko:  Re: BX van -89 Takajarrupalojen kiinnityssokan koko

ealab kirjoitti:
Taitaa samat heebelit sopia myös Xantiaan?
Takapaksittomaan (berline) kyllä, takapaksilliseen (break) vissiinkään eivät?

Kirjoittaja:  raparipa2 [ 24.10.2010 22:21 ]
Viestin otsikko:  Re: BX van -89 Takajarrupalojen kiinnityssokan koko

Croisette kirjoitti:
Ja jos (ja kun) pultti katkeaa, niin itse olen silloin vaan katkonut sitä lisää, eli poikki 2-3 kohtaa sieltä jarrupalojen puolelta, ja sit napauttaa tuurnalla ne pultin pätkät pois. (naputellen melko kevyellä voimalla, jotta ei satulasta murru palaa pois).

Ainakin Biltemasta saa kohtuulliseen hintaan uudet osaset, eli pellit jouset ja pultit/mutterit, ja ovat rosteria, niin ei ruostukkaan.

Ja siellä yleensä on jumissa ne jarrupalat satulaan, eikä männät. Eli kasatessa kannattaa muistaa se rasva palojen liukupintoihin, ja pultteihin jne.



Jos siis pultti katkeaa niin silloin pitäisi ilmeisesti repiä ruostuneet pellinpalat edestä pois, että pääsee katkomaan pulttia . Mutta millä olet katkomisen suorittanut. :?: Mahtuuko sinne rautasahalla vai millä .

Kirjoittaja:  Croisette [ 24.10.2010 22:26 ]
Viestin otsikko:  Re: BX van -89 Takajarrupalojen kiinnityssokan koko

raparipa2 kirjoitti:

Jos siis pultti katkeaa niin silloin pitäisi ilmeisesti repiä ruostuneet pellinpalat edestä pois, että pääsee katkomaan pulttia . Mutta millä olet katkomisen suorittanut. :?: Mahtuuko sinne rautasahalla vai millä .


No itsellä on ollut käytössä paineilmakäyttöinen "vinku", mutta jos ei moista ole, niin varmaan sit pelkällä rautasahan terällä ehkä katkoisin, ei 5mm pultti nyt ole kovin paha katkoa?

Se ruostunut pellin pala kannattaa melkeinpä repiä pois ekana, saa paremmin ruiskittua ruosteenirrotintakin, ja antaa sit vaikuttaa sen ajan, kun käy hakemassa ne uudet osat ;)

Kirjoittaja:  ealab [ 25.10.2010 08:20 ]
Viestin otsikko:  Re: BX van -89 Takajarrupalojen kiinnityssokan koko

Tässäkin olisi ennakkohuolto asiallista. Vuosittainen jarruhuolto pulttien, peltien "tervaamisineen". Pelti saattaa olla kyllä ruman näköinen, mutta toimii silti suojana.

Kirjoittaja:  raparipa2 [ 25.10.2010 15:28 ]
Viestin otsikko:  Re: BX van -89 Takajarrupalojen kiinnityssokan koko

En uskaltanut ottaa riskiä että pultit katkee, joten riuhdoin ja revin ruostuneet suojapellit pois, joissa oli jo ennestään noin 2*3 sentin reiät.

Paloissa oli jäljellä vielä n.6-7mm joten suihkutin kaikki paikat täyteen crc:tä ja vasaroin ja tongin että sain palat heilumaan, jonka jälkeen parikymmentä tehojarrutusta hiekkakentällä.

Takajarrujen ero katsastuksessa

2007 0%
2008 18%
2009 30%

Autolla ajettu tänä aikana alle 20.000km

Nyt lähipäivinä katsastus ja katsotaan missä mennään, meneekö pulttien pätkimiseksi :evil:

Kirjoittaja:  r_a_n_u [ 25.10.2010 15:48 ]
Viestin otsikko:  Re: BX van -89 Takajarrupalojen kiinnityssokan koko

raparipa2 kirjoitti:
En uskaltanut ottaa riskiä että pultit katkee, joten riuhdoin ja revin ruostuneet suojapellit pois, joissa oli jo ennestään noin 2*3 sentin reiät.

Paloissa oli jäljellä vielä n.6-7mm joten suihkutin kaikki paikat täyteen crc:tä ja vasaroin ja tongin että sain palat heilumaan, jonka jälkeen parikymmentä tehojarrutusta hiekkakentällä.

Takajarrujen ero katsastuksessa

2007 0%
2008 18%
2009 30%

Autolla ajettu tänä aikana alle 20.000km

Nyt lähipäivinä katsastus ja katsotaan missä mennään, meneekö pulttien pätkimiseksi :evil:


Hyvät jarrut ja katsastuksessa hyväksytyt jarrut ovat kaksi ihan eri asiaa. Usein tuo jälkimmäinen näyttää olevan tavoite. Ensimmäinen takaa aina myös tuon toisen.
Voihan ne hyvällä tuurilla katsastuksessa tulla hyväksytyiksi, mutta ei tuollaisella 'jarruhuollolla' autoon hyviä jarruja saa.

Kirjoittaja:  Kaapelimies [ 25.10.2010 18:14 ]
Viestin otsikko:  Re: BX van -89 Takajarrupalojen kiinnityssokan koko

Jos sitä CRC:tä pääsi jarrupaloille, ne eivät enää välttämättä pidä.. jarrulevystä saa käyttökelpoisen bräkleen-kylvyllä mutta palat laittasin vaihtoon. Toivottavasti pultti aukeaa irrotusainekäsittelyn jälkeen.

Kirjoittaja:  black_van [ 25.10.2010 18:52 ]
Viestin otsikko:  Re: BX van -89 Takajarrupalojen kiinnityssokan koko

Ja ainahan sen voipi porata pois.
Levyt eivät kalliit ole,eli jos haluaa tehdä hyvin niin ne vaihtoon,jarrusylinterien ja liukutappien herkistelyä rasvan avulla ja avot.

Kirjoittaja:  Visa-mies [ 25.10.2010 20:44 ]
Viestin otsikko:  Re: BX van -89 Takajarrupalojen kiinnityssokan koko

Ei sitä pulttien pätkimistä pidä pelätä, mitä enemmän sitä välttelee sitä ahdistavammaksi asennus itselle muodostuu.

Vantaan Motonetissä sain loistavaa palvelua. Breakin takapaloja pyysin ja myyjä kysyi tuleeko asennussatsi kans. Sanoin rekyylittömästi "Ei". Myyjä haki palat ja kysyi, etkö todellakaan halua asennussarjaa. "Tulet sitä kyllä tarvitsemaan, siellä on pitkät pultit, jotka on jumissa ja katkeaa. Tai sitten saat kannat pyöreiksi." Tämän jälkeen uskoin parastani ja hyväksyin pilkkahintaisen satsin mukaani.

Asentaessa kiittelin asiantuntevaa Motonetin myyjää, Dremelillä oli mukava katkoa pultti osiin ja laittaa uutta palikkaa tilalle. Liekö sitten heebolla ollut omakohtaista kokemusta. Tai tarpeeksi "kahden kerran kävijää" BX-asiakkaissa.

Kirjoittaja:  ealab [ 25.10.2010 20:51 ]
Viestin otsikko:  Re: BX van -89 Takajarrupalojen kiinnityssokan koko

Kauan huoltamatta olleet ( 1-2v) takapalat irtosi takakautta lyömällä, ensin vähän mäntiä sisälle. Sitten liukuratojen kaapiminen......vanhaa hammasharjaa fiinimpään putsaukseen.....

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/