|
Kirjoittaja |
Viesti |
artturi2
|
Viestin otsikko: Xantian takaluukun johdot Lähetetty: 07.11.2010 21:01 |
Viestit: 352 Paikkakunta: Hollola
|
Kysymys kuuluu missä kohtaa katkenneet tai kuorensa purkaneet johdot on paras jatkaa, tuleeko korin puolella liitoksia vastaan missä jatko olisi helpointa.
Citroen C4 Cactus -14 Citroen Berlingo XTR -08 Harley-Davidson Softail Heritage -99
|
|
|
|
 |
Eki
|
Viestin otsikko: Re: Xantian takaluukun johdot Lähetetty: 07.11.2010 21:53 |
Viestit: 866 Paikkakunta: Janakkala
|
Breakissa ainakin sivuikkunan alla. En nyt enää muista, onko siellä liittimet, mutta ainakin siellä on tilaa...
Ducato 3.0 ComfortMatic '08 Clio TCe 90 Dynamique '13 207 1.6 16V '07 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00 Visa 1.4 GT '83 AX First 1.4 Diesel '93
|
|
|
|
 |
Kenguru
|
Viestin otsikko: Re: Xantian takaluukun johdot Lähetetty: 08.11.2010 11:18 |
Viestit: 471 Paikkakunta: Kouvostoliitto
|
Meikäläiselläkin olis tämä samainen homma kohta edessä joten täälläkin tietoa kaivataan  Edeltävässä Xantiassa joutui tekemään pikaisen korjauksen ja toteutin sen ihan halkaisemalla haitarikumin ja kolvaamalla siihen välille pätkän uutta johtoa. Nyt pitäisi tehdä pikkasen fiksummin. Edessä myös ovijohtojen korjaus tulossa...
C5 HDi, XM Turbo C.T. Automaagi -94
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Xantian takaluukun johdot Lähetetty: 08.11.2010 14:41 |
Viestit: 5869 Paikkakunta: Lahti
|
Liitintä ei taida olla lähimailla, sivuikkunan taakse paneelin alle tein itse jatkot tinaamalla, purkaa saa jonkin verran että pääsee käsiksi ja siltikin työtilat jää vähän ahtaaksi, luukun puolella sit pääsee helpommalla.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
Pastis
|
Viestin otsikko: Re: Xantian takaluukun johdot Lähetetty: 08.11.2010 21:44 |
Viestit: 26
|
Hommaa just harjoittelin. Edellinen omistaja oli jo hyvin alustanut toimenpidettä halkaisemalla haitarikumin, mutta jatkot oli tinattu siihen samaan paikkaan eikä tietenkään kestäneet. Minä irrottelin verhouspaneelit korin puolelta sivuikkunan sivusta ja takaluukun puolelta vastaavasti, vedin mitä lie puolimetriset uudet langat siitä haitarikumin kautta, ja tein jatkoliitokset sinne sivulasin paneelin alle ja vastaavasti takaluukun sivupaneelin alle näppärillä abicon jatkoliittimillä joissa on kutistesukka valmiiksi päällä, eikun vaan lämmintä päälle. Liittimiä löytyy sellaistakin versiota jossa on myös tina mukana, jos tahtoo tinata. Uusi lanka meni helposti, katkoin haitarin kohdalta nekin piuhat jotka eivät valmiiksi olleet poikki (laitoin saman tien kaikki uusiksi), ja vanhoila piuhoilla vedin uuden päät, toisen korin puolelle ja toisen takaluukkuun. Jatkot tietysti eri kohtiin eri piuhoissa niin ei tullut liian paksua nippua vaan hyvin sopivat paneeleiden alle.
|
|
|
|
 |
idefix
|
Viestin otsikko: Re: Xantian takaluukun johdot Lähetetty: 08.11.2010 22:05 |
Viestit: 1219 Paikkakunta: Ulvila
|
Mikä näitä citroenien sähköjohtoja oikein syö ? En ole vielä koskaan toista merkkiä tavannut josta vastaavalla tavalla sähköpiuhat katkeilee sieltä sun täältä. Kilpailioilla on 20-30 v vanhoja vehkeitä eikä niiden piuhoissa mitään ikinä koskaan Tää on nyt lähinnä tällainen kysymys, ei haukkuminen, mutta vaatii vastauksen.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Xantian takaluukun johdot Lähetetty: 08.11.2010 22:32 |
Viestit: 5125
|
Ongelmia esiintyy erityisesti kylmässä pohjolassa, johdon eristeen muovilaatu jäykistyy kylmänä. Pakkasella ei tarvitse kuin muutama jyrkkä taivutus ja eriste katkeaa. Eristeen katkettua taipuu johto eniten jo muutenkin heikenneestä kohdasta ja lopulta riittävän monen taivutuksen jälkeen kuparisäikeetkin katkeaa.
Kyllä näitä vikoja muissakin on (PSA:n Peugeotin lisäksikin), Ooppelissa ainakin, mutta erityisesti tämän aikakauden (-90 luvun) sitikan tyyppivika, olisikohan joku ranskalainen öljy- tai kemian jätti (Total, Dupond...) tehnyt eristettä vähän lämpimämpiin maihin.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantian takaluukun johdot Lähetetty: 09.11.2010 07:24 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
idefix kirjoitti: Mikä näitä citroenien sähköjohtoja oikein syö ? En ole vielä koskaan toista merkkiä tavannut josta vastaavalla tavalla sähköpiuhat katkeilee sieltä sun täältä. Johtojen eriste huonoa materiaalia. Ainakin jollain saksalaismerkillä, olikohan Mercedes-Benz, on samaa ongelmaa.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Xantippa
|
Viestin otsikko: Re: Xantian takaluukun johdot Lähetetty: 09.11.2010 18:05 |
Viestit: 1709 Paikkakunta: Kuopio
|
Edelleen kahden Xantia-berlinen kokemuksella (94 & 00) ei ole ollut ongelmia ovijohtojen kanssa. Koputan toki puuta.
Joskus aiemmin pohdin täälläkin ääneen onko näitä johto-ongelmia enemmän Breakissa, vai onko mulle vaan sattunut kohdalle hyvät yksilöt?
C5 HDi 240 Tourer
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantian takaluukun johdot Lähetetty: 09.11.2010 20:19 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Xantippa kirjoitti: Joskus aiemmin pohdin täälläkin ääneen onko näitä johto-ongelmia enemmän Breakissa, vai onko mulle vaan sattunut kohdalle hyvät yksilöt? Jos siulle on sattunut pitkiä matkoja ajeltuja, vaikkapa dieseleitä? Yhdestä '94 berlinestä ja yhdestä '99 breakistä. Eiköhän tuosta toisestakin '99 breakistä pääse jossain vaiheessa vaihtamaan jossain vaiheessa... tosin vielä ei oireile...
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Xantippa
|
Viestin otsikko: Re: Xantian takaluukun johdot Lähetetty: 09.11.2010 20:56 |
Viestit: 1709 Paikkakunta: Kuopio
|
laakeri kirjoitti: Jos siulle on sattunut pitkiä matkoja ajeltuja, vaikkapa dieseleitä? Vanhempi bensa (nyt 260tkm), uudempi diesel (nyt 340tkm). No jos tarkkoja ollaan niin molemmista ollut toinen takakajari pimeänä, mut enpä ole jaksanut syitä setviä. Ja vanhemman takaovien lukot ei tykänneet kovalla pakkasella mennä kerrasta lukkoon, mut epäilisin että sekin oli enemmän jäykistä rasvoista kiinni kuin johdoista...
C5 HDi 240 Tourer
|
|
|
|
 |
peltipolvi
|
Viestin otsikko: Re: Xantian takaluukun johdot Lähetetty: 10.11.2010 11:14 |
Viestit: 683 Paikkakunta: KUOPIO
|
[quote="Pastis"] Liittimiä löytyy sellaistakin versiota jossa on myös tina mukana, jos tahtoo tinata. [quote]
Mistä olet noita löytänyt? Koetin etsiä joskus, mutta eioota tuli kaikkialta; Wurthilla olis mutta eivät myy yksityisille eikä ihan tämän takia viitti firmaa perustaa....Olen sitten käyttänyt noita kutistesukka-apikoja ilman tinaa.
Volvot V70/V50 exät: Xantia, Xsara, Xsara Picasso, C4, C5
|
|
|
|
 |
Pastis
|
Viestin otsikko: Re: Xantian takaluukun johdot Lähetetty: 10.11.2010 11:36 |
Viestit: 26
|
Kutistejatkoliittimiä markkinoi FINNSCO OY, Osaset-ketjun autotarvikeiikkeestä löysin mutta eivät ole tulleet ketjun jakelussa vaan reppuri on myynyt. Kannattanee kysellä osoitteesta www.finnsco.fi/pages/suomi/yhteystiedot.php
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantian takaluukun johdot Lähetetty: 10.11.2010 11:42 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Niin pitikö tuolla Finnscolla olla niitä kysyttyjä liittimiä? Minä en ainakaan niiden mahdottoman hankalasti käytettävistä kataloogeista nopealla silmäilyllä löytänyt kuin tavallisia kutistettavia puristusjatkoja. Tosin eipä siitä tinasta siellä kauheasti apua olekaan, jos on kunnolla puristettu ja kutistettu.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
KKA
|
Viestin otsikko: Re: Xantian takaluukun johdot Lähetetty: 10.11.2010 12:15 |
Viestit: 329 Paikkakunta: Kotka
|
Menee ne johdot poikki Xantioista muuallakin kuin pohjoismaissa,mulla oli saksantuonti Xantiasta suurin osa paksin johdoista poikki.
Ds5 sport chic 2,0 hdi -14,peugeot 5008 hdi -12, 306 gti -00, 505 gri -88
|
|
|
|
 |
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: Xantian takaluukun johdot Lähetetty: 10.11.2010 14:49 |
Viestit: 1229 Paikkakunta: Jokioinen
|
Eikös tämä Heuliezin käyttämä johtolaatu ole käsitelty jo moneen kertaan aiemminkin...
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Xantian takaluukun johdot Lähetetty: 10.11.2010 15:24 |
Viestit: 7819 Paikkakunta: Eurajoki
|
Jankos kirjoitti: Eikös tämä Heuliezin käyttämä johtolaatu ole käsitelty jo moneen kertaan aiemminkin... Eikös Heuliez ole tehnyt vain breakit? Äärimmäisenä offtopic-nippelitietona tuli Heuliezia Wikipediasta tutkiskellessa johkauduttua sellaisen tiedon lähteille, että Renault Clio V6:n korit on tehty Uudessakaupungissa 
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: Xantian takaluukun johdot Lähetetty: 10.11.2010 16:27 |
Viestit: 1229 Paikkakunta: Jokioinen
|
Teuski kirjoitti: Eikös Heuliez ole tehnyt vain breakit? Äärimmäisenä offtopic-nippelitietona tuli Heuliezia Wikipediasta tutkiskellessa johkauduttua sellaisen tiedon lähteille, että Renault Clio V6:n korit on tehty Uudessakaupungissa  Joo breakit, ja niihinhän on vaihdettu jo 5v vanhana noi johdot... Berlinethän kestää moninkertaisesti. Tuota rellu v6 korihommaa vähän epäilen, ainakin aiemmin sen on sanottu olevan tehty ruotsissa, ainakin sen ensimmäisen version. Uudemmasta en kyllä tiedä.
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Xantian takaluukun johdot Lähetetty: 10.11.2010 16:52 |
Viestit: 7819 Paikkakunta: Eurajoki
|
Jankos kirjoitti: Joo breakit, ja niihinhän on vaihdettu jo 5v vanhana noi johdot... Berlinethän kestää moninkertaisesti. Miksi mun breakkiin on sitten 5v vanhana vaihdettu edelleen paskat johdot?  Nojoo, ei mulla kyllä ihan mahdottoman paljon noita ongelmia ole ollut, hantin ikkuna, saman puolen takaoven kaiutin ja mahdollisesti takalasin pissapoika... Jankos kirjoitti: Tuota rellu v6 korihommaa vähän epäilen, ainakin aiemmin sen on sanottu olevan tehty ruotsissa, ainakin sen ensimmäisen version. Uudemmasta en kyllä tiedä. Wikipedia on toki Wikipedia, mutta juttu mainitaan ainakin näissä, ja ainakin tuossa ekassa viitataankin näköjään 2-versioon: http://en.wikipedia.org/wiki/Clio_V6"The Clio V6 Phase 2 gained even more weight but offset it with even more power resulting in a reduced 0-60 mph run at 5.9 seconds and a 153 mph (246 km/h) top speed. Production of the specialized bodies was subcontracted to Valmet in Finland." http://en.wikipedia.org/wiki/Valmet_Automotive"The history of manufacturing: ... Renault Clio V6 (bodies)"
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Xantian takaluukun johdot Lähetetty: 10.11.2010 18:19 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Breakin luukun piuhat katkeaa Berlineä herkemmin, johtuu saranan huomattavasti suuremmasta avautumisesta (ja lyhemmästä kumihaitarista?) jolloin piuhat joutuvat taipumaan huomattavasti enemmän lyhyemmällä matkalla..! Verratkaapa näitä luukkujen avautumia, on uskomaton ero niissä... Toki siinäkin on osansa, että Heuliezin pajalla on käytetty eri piuhaa...
Jännä muuten että tuossa miun Xm:ssä ei ollut vielä yksikään oviin menevä naru poikki, vaikka luukulle menevät onkin jo tullut korjattua. Laitteen historiaa tietäen, on ainakin vänkärinpuoleisesta etuovesta kuljettu runsaasti, ja ehkä noista muistakin on muutamaan kertaan menty noille kilometreille..? (raatovankkuri/taksi/604***km)
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
|
|