Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

CX:n moottorin karkeahko käyntiääni
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=6310
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  JariJ [ 30.10.2010 13:01 ]
Viestin otsikko:  CX:n moottorin karkeahko käyntiääni

Mielestäni moottorin ( CX GTI turbo 2 vm.-89 ) käyntiääni on karkeahko. Kun aiempaa kokemusta ei CX:stä ole,niin onko "talbotmainen" tyhjäkäynti normaalia. Vai pitäisikö huolestua ?. Vaihdoin moottoriin öljyt ( 10/40W ) ja suodattimen, mutta käyntiääneen se ei vaikuttanut. Kuluuko moottorin venttiilikoneisto normaalia nopeammin ?.

Kirjoittaja:  cxtb2 [ 30.10.2010 13:11 ]
Viestin otsikko:  Re: CX:n moottorin karkeahko käyntiääni

jos "karkeudella" tarkoitat venttiilien naputusta, niin siitähän pääsee eroon ventiilien välykset säätämällä (ja CX:n koneille olen säätänyt venttiilien välykset 5-10tkm. välein, riippuen koneesta, vanha diesel vaati sen 5tkm. välein, bensaturbosta säädän 10tkm. välein) mutta CX:n m25-sarjan bensaruiskuissa "naputtaa" eli pitää melkoista säksätystä myös polttoaine-suuttimet, kun niiden solenoidit hakkaa.

venakoneisto ei mielestäni ole kova kulumaan, mutta hyvät öljyt siinä saa olla, ja vaihtaa ne sekä suodatin riittävän usein. omissa pidän 5tkm. vaihtoväliä.

Kirjoittaja:  JariJ [ 30.10.2010 16:53 ]
Viestin otsikko:  Re: CX:n moottorin karkeahko käyntiääni

Ok, kiitos tiedosta, täytyy säätää venttiilit,kun en tiedä milloin ne ovat viimeksi säädetty.
Kun tilaamani korjauskirja ei ole vielä tullut,niin mitkä ovat oikeat venttiilivälykset kylmänä ?.

Kirjoittaja:  cxtb2 [ 30.10.2010 20:14 ]
Viestin otsikko:  Re: CX:n moottorin karkeahko käyntiääni

m25- koneiden venttiilit säädetään "kylminä", bensakoneen imuventtiilin välykseksi annetaan 0.15mm. ja pakoventtiileille 0.20mm.

kannattaa katsoa, ettei venttiilin nostimen pää ole menny kuopalle, jos on, niin välyksestä tulee helposti liian iso, kun liuska on leveämpi kuin venttiilin pään tekemä kolo.

omassa CX:n TD-koneessa pitää välykset säätää 0.05mm pienemmällä liuskalla, muuten jää väljiksi ja naputtaa 8-) :lol:

Kirjoittaja:  kokemjne [ 31.10.2010 01:25 ]
Viestin otsikko:  Re: CX:n moottorin karkeahko käyntiääni

hoi ! M-sarjan moottoreitten ongelma on välykset ,mutta älä laita suotta liian kireiksi. vika ei ole yksinkertainen vaan syntipukki löytyy niistä vent.nostimista jotka ovat kuluneet kuopalle ja syöneet myös nokka-akselia. paska homma. nostaja kupit voivat jopa puhjeta ja pudottaa työntötangon sinne akselipoteroon ja jopa kiertyä akselin ympäri. ( on todettu U25 dieselissä )joka on sama kuin M25 diesel pakuversiona. rikkoo lohkon ja se on siten siinä.
jos haluut hyvän niin öljypohja( T ) pois ja ö-pumppua riittävästi alas että saat vedettyä n-akselin ulos ja uuden tilalle .sitä ennen kansi ylös ja tarvittavat roinat pois nostajakuppeineen.. iso homma.
nokk-aks. ei tule pois vaikka niin kehutaan pudottamatta ö-pumppua alaspäin.ö-pumpun lukitus löytyy kyllä lohkon takapuolelta mutta yleensä jumissa.ja miten nostat pumpun takaisin jos oot pudottanut sen avaamatta konetta.
cx:n n-akselille käy samoin kuin bx:n vastaavalle . syynä on huono karkaisu ja huono öljyn paine/kierto. syö akselin ja nostaja/painin kupit.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/