Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Löpön käyttö hydrauliikassa
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=6440
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Majko [ 11.11.2010 12:29 ]
Viestin otsikko:  Löpön käyttö hydrauliikassa

Luin jutut löpön käytöstä korvaamaan lhm:ää hätätilanteessa. Minkälaista öljyä on punainen ohjaustehostinneste
(power steering fluid)? Olisiko mahdollista laittaa tehostajaan tilapäisesti löpöä korvaamaan tätä punaista litkua?
Vuotava potilas on MB Sprinter 312 pakettikuormuri. Hartiajumppa ei sinänsä ole kuskille pahasta,
mutta järjestelmä vajaana ajaminen arveluttaa.

Otetaan vastaan myös vinkkejä b-osien hankintapaikasta Tre-Jklä seutujen ympäristössä. Hammastanko sieltä
vuotaa, on melkoisen kallis pala uutena.

T. Matti

Kirjoittaja:  eskere [ 11.11.2010 12:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Löpön käyttö hydrauliikassa

Majko kirjoitti:
Luin jutut löpön käytöstä korvaamaan lhm:ää hätätilanteessa. Minkälaista öljyä on punainen ohjaustehostinneste
(power steering fluid)? Olisiko mahdollista laittaa tehostajaan tilapäisesti löpöä korvaamaan tätä punaista litkua?
T. Matti


Eikös ohjaustehostimen neste ole automaattivaihteistoöljyä.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 11.11.2010 15:15 ]
Viestin otsikko:  Re: Löpön käyttö hydrauliikassa

laita sinne vaikka Dexron II. toimii

Kirjoittaja:  Cikatti [ 11.11.2010 15:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Löpön käyttö hydrauliikassa

MB:ssä LeHMää???

Kirjoittaja:  zX-files [ 11.11.2010 15:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Löpön käyttö hydrauliikassa

OT-neste on perinteisesti ollut ATF'ää, mutta nykyisin useilla valmistajilla on erikoisöljy. Olikos se niin että ATF ei olisi viton-yhteensopivaa tjsp. Ja taitaa jo ensimmäisessä ysifemmassa Sprinterissäkin olla MB-tehostinöljyä.
MB käyttää LHMää jousitusöljynä, koska systeemi on Citikalta ostettu.

Kirjoittaja:  RPekka [ 11.11.2010 17:51 ]
Viestin otsikko:  Re: Löpön käyttö hydrauliikassa

Majko kirjoitti:
Minkälaista öljyä on punainen ohjaustehostinneste <leiks> Olisiko mahdollista laittaa tehostajaan tilapäisesti löpöä korvaamaan tätä punaista litkua? <leiks> MB Sprinter 312 pakettikuormuri. <leiks> järjestelmä vajaana ajaminen arveluttaa.

Varmasti parempi ratkaisu pistää löpöä kuin kuivana pyörittää. Löpö vaan vuotaa paljon paremmin pois kuin se oikea (ohutta sekin) öljy. Koitapa semmoista öljyvuodontilkitsemislisäainetta joka pehmittää kumitiivisteet, jos ohjausvaihde ei ole niin väljä että vuoto johtuu siitä vaan että vuotaa kovettuneesta tiivisteestä.

Kirjoittaja:  Majko [ 12.11.2010 10:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Löpön käyttö hydrauliikassa

Kiitos vinkistä! Et(te) satu muistamaan tuon tilkitsemisaineen kauppanimeä? Tai paikkaa, mistä
kannattaa aloittaa kyseleminen?

T. M.




RPekka kirjoitti:
Varmasti parempi ratkaisu pistää löpöä kuin kuivana pyörittää. Löpö vaan vuotaa paljon paremmin pois kuin se oikea (ohutta sekin) öljy. Koitapa semmoista öljyvuodontilkitsemislisäainetta joka pehmittää kumitiivisteet, jos ohjausvaihde ei ole niin väljä että vuoto johtuu siitä vaan että vuotaa kovettuneesta tiivisteestä.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 12.11.2010 10:51 ]
Viestin otsikko:  Re: Löpön käyttö hydrauliikassa

Niin no, ATF ja LHM ovat molemmat mineraaliöljyjä ja sehän tarkoittaa sekoittamiskelpoisuutta.

MB:n järjestelmistä tuli mieleen että tiedän tasan varmaksi että ainakaan ambulansseissa ei enää MB:ssä ole takajousilla hydejärjestelmää... Eikös kivikaudella MB:n ambulanssissa ollut juurikin hydejouset?!?!

Olin "kokeeksi" iso haava vatsassa MB ambulassissa 4 vkoa sitten ja kokemus oli hirvittävä, joka töyssy sattui vaikka asvaltilla ajettiin. Kysyin kuskilta matkan jälkeen että missä ovat ambulanssin hydejouset... vastaus oli että näissä pitää olla ajettavuuttakin. Kuskin klopilla ei siis ollut hajuakaan mitä on ajettavuus ja teki mieleni paukuttaa kuskia happipullolla otsikkoon :D

Kirjoittaja:  zX-files [ 12.11.2010 10:54 ]
Viestin otsikko:  Re: Löpön käyttö hydrauliikassa

Aspokem'in Bardahl ja JN-Trading'in Mag ovat ainakin kaksi nimenomaan ot-käyttöön. Sitä kuka missäkin jälleenmyy en osaa sanoa, mutta eiköhän nuo maahantuojat osaa neuvoa.

Hydejousitus on vaihtunut Mesen henkilömalleissa S=1999/E=2002/C=2008 ilmajousitukseen.

Kirjoittaja:  Ake Blomm [ 14.11.2010 01:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Löpön käyttö hydrauliikassa

jos Cikatti olisi tuon "uhkauksensa" toteuttanut, oltais kyllä saatu mainio iltislööppi: Potilas pahoinpiteli ambulanssin kuljettajan. :-)

Kirjoittaja:  ealab [ 14.11.2010 09:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Löpön käyttö hydrauliikassa

Salon motonetistä en löytänyt LHM:ää, sen sijaan MB:n vihreätä. Siis LHM:ää?

Kirjoittaja:  zX-files [ 14.11.2010 10:50 ]
Viestin otsikko:  Re: Löpön käyttö hydrauliikassa

Jos se oli vihreää MB-jousitushydrauliöljyä niin LHMää juurikin. Se pullon rinkulatähti on tuplaviiksiä kalliimpi logo :mrgreen:

Kirjoittaja:  laakeri [ 14.11.2010 11:59 ]
Viestin otsikko:  Re: Löpön käyttö hydrauliikassa

ealab kirjoitti:
Salon motonetistä en löytänyt LHM:ää, sen sijaan MB:n vihreätä. Siis LHM:ää?
Juu ei tuota LHM:ää ainakaan tänään katsottuna näytä olevan kuin 34 purkkia siellä?

60-5950 | LHM-hydraulineste Citroen 985ml | 7.90 €
SALO: 34

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/