Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
xantia takapää ei nouse http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=6476 |
Sivu 1/2 |
Kirjoittaja: | anakonda33 [ 13.11.2010 12:46 ] |
Viestin otsikko: | xantia takapää ei nouse |
Kaverini kyseli mikä vaivaa kun xantun takapää ei nouse muutenkuin korkeudensäätövivusta. Yläasentoon nostettuna ei vastaavasti laske normaalitasolle. Varmaankin korkeuden säätö jumittaa jollakin tavalla. Aiheesta löytyisi varmasti aikaisempia viestejä mutten saa toimimaan hakukonetta oikein |
Kirjoittaja: | anakonda33 [ 13.11.2010 12:50 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia takapää ei nouse |
Xantia siis vm 95 2,0i |
Kirjoittaja: | laakeri [ 13.11.2010 13:55 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia takapää ei nouse |
Alla on jo varmaan käyty vikaa tutkimassa, mutta olisiko se perinteinen yksinkertainen vika - eli linnunluun irtoaminen - jäänyt huomaamatta kuitenkin? Jos siitä kiinni, niin uutta tilalle vaan. |
Kirjoittaja: | Pekkax [ 13.11.2010 14:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia takapää ei nouse |
Ja tuo "linnunluu" on semmonen pieni valkea muovinen pätkä sielä korkeudensäätimen vivustossa. Löystyy ja irtoilee sen vuoksi. ![]() |
Kirjoittaja: | Tapsa 63 [ 13.11.2010 14:17 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia takapää ei nouse |
Siirtoleukapihdit vasempaan käteen CRC pullo oikeaan käteen ruiskuttelua säätövipuihin,odotusta vaihto siirtoleukapihdit oikeaan käteen leukojen säätö pihdeillä kiinni vivustoon liikuttelua edes tak.jos ei auta katso onko koiranluu paikallaan,onko kalistuksen vakaajan välirauta poikki,jos poikki mene kauppaan osta uusi 39,50e merkkaa paikka tarkasti kun vaihdat uuden ,ei tarvitse säätöjä. ps.ohje oikekätiselle.. |
Kirjoittaja: | anakonda33 [ 13.11.2010 15:02 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia takapää ei nouse |
"luu" oli irti. Hyvin toimii nyt! Kiitos vinkeista, omistaja oli jo ehtinyt hoksaamaan itsekin vian |
Kirjoittaja: | laakeri [ 14.11.2010 12:14 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia takapää ei nouse |
anakonda33 kirjoitti: "luu" oli irti. Hyvin toimii nyt! Kiitos vinkeista, omistaja oli jo ehtinyt hoksaamaan itsekin vian Ja on kohta uudestaan, jos ei vaihdettu. Uusi taitaa maksaa marmoritiskillä muutaman euron. Lisäksi kannattaa sitten putsailla se säädin ja vivusto ja voidella paikat hyvin, niin ei muuta korkkaa sieltä.mictian kirjoitti: Niin kuva otettu säätö "yläasennossa", vipu liikkuu, mutta säätö ei, joten tuo "pihdit ja crc" setti auttanee, kunhan motonet saisi noita "ajoliuskoja", millä saa auton 25cm maasta ylös että mahtuis tekeen muutakin kuin ottaan kuvia... Ihan vaan keula ylös tunkattuna ja pukeille laitettuna mahtuu korkeudensäätimen irrottamaan ja kiinnittämään ongelmitta - kokeiltu juttu.
|
Kirjoittaja: | svc [ 14.11.2010 13:08 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia takapää ei nouse |
Luun hinta on noussut jo kolmeen euroon ![]() |
Kirjoittaja: | ealab [ 14.11.2010 14:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia takapää ei nouse |
Luun lisäksi laitoin uuden nivelpallon, kun vanha oli ruostunut väljäksi. Tarkoitti myös sitä, että korkeusasento muuttuili tuon välyksen aiheuttaman verran. |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 17.11.2010 20:31 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia takapää ei nouse |
HÖH ? justhan sanoit että penkkien välissä oleva vipstaaki hoitaa hommaa. no miten olis semmonen ajatus ,että ottaisit kulkimen ajosilloille = nelipilainosturi ja jättäisit kulkimen käyntiin= tyhjäkäynnille, menisit sen kulkimen alle 11mm hylsy ja räikkä + myrkkypullo+ metrimitta+ vaikka haynesin manuaali ja oikea sivu esillä. ja tekisit temput jota siinä manuaalissa neuvotaan. tai sitten on vaihtoehto: vie se sellaiseen paikkaan jossa se lentokorkeus osataan säätää joko tehtaan arvoon taiohjearvosta 5-10mm korkeammalle. ja kuvien perusteella vipstaakit ovat rutikuivia ja eivät ole saaneet minkäänlaista öljyhoitoa. eioo ihme jos jumittaa. |
Kirjoittaja: | Ajomies [ 17.11.2010 22:07 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia takapää ei nouse |
Kun tuollaisia vikoja tulee, kanattaisi etsiä syytä ja eikä yrittää korjata seurauksia. |
Kirjoittaja: | mictian [ 17.11.2010 22:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia takapää ei nouse |
Nyt tässä viikon sisään tuonne on suihkittu päivittäin crc penetrating oilia "ns riittävästi", sen takia paikat nyt niin "puhtaan ja kuivan näköiset" Muuten täytyy myöntää, että tuolle ei ole tehty tasan mitään sen jälkeen kun auto on tehtaalta tullut. Mutta mites tuo tuossa Laakerin kopsaamassa kuvassa, kun siis tuo jousi joka on tuossa ohjaamosta tulevassa vivussa "auki", niinkö sen kuuluukin olla kun vipu on ylimmässä asennossa? Sivupointtina, tietääkö kukaan mitään halpaa TI-paikkaa Lahdesta, missä pääsisi auton alle ihmettelemään? Pitäisi etupäästä pari puslaakin saada vaihdettua tähän hätään että katsari olisi tyytyväinen, ja toisaalta takatukivarsien laakeroinnit pitäisi vaihtaa, ja ja ja, melkein kohta helpompi/halvempi pistää paaliin koko romu, mut josko yrittäisi ainakin... |
Kirjoittaja: | laakeri [ 18.11.2010 00:04 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia takapää ei nouse |
mictian kirjoitti: Nyt tässä viikon sisään tuonne on suihkittu päivittäin crc penetrating oilia "ns riittävästi", sen takia paikat nyt niin "puhtaan ja kuivan näköiset" Kesällä kävin yhden Xantian peräpään alla ihmettelemässä liikkumattomuutta ja oli koko vivusto kuin yhtä puuta eli se säännöllinen voitelu kannattaa sitten jatkossa(kin). En nyt muista ulkoa tuon koko rakennetta, mutta kuvasta pähkäiltynä taitaa olla niin päin, että korkeuden ollessa asetusarvoa alempana työntyy venttiilin kara kuvaajasta poispäin. Tämän perusteella siis vivulta tulevan tangon pitäisi yläasennossa (venttiili täysin auki) olla juurikin tuohon tapaan tiukkautuneena, asianhan voi toki varmistaa helposti kokeilemalla. Tuo tankohan ei ole oleellinen normaalissa ajoasennossa, kuten rakenteesta huomaat.Muuten täytyy myöntää, että tuolle ei ole tehty tasan mitään sen jälkeen kun auto on tehtaalta tullut. Mutta mites tuo tuossa Laakerin kopsaamassa kuvassa, kun siis tuo jousi joka on tuossa ohjaamosta tulevassa vivussa "auki", niinkö sen kuuluukin olla kun vipu on ylimmässä asennossa? mictian kirjoitti: Sivupointtina, tietääkö kukaan mitään halpaa TI-paikkaa Lahdesta, missä pääsisi auton alle ihmettelemään? Jos taloyhtiö sallii, niin maailman korkeakattoisin huoltohallihan on usein ilmainen...
|
Kirjoittaja: | ealab [ 18.11.2010 08:26 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia takapää ei nouse |
Kaiketi LHM on riittävän tuoretta, < 60tkm. Systeemi muutenkin puhdas, puhtaat, kirkkaan vihreät litkut. Nivelten ja jousien voiteluun voisin suositella vedenkestävää rasvaa, potkuriakseli- tai punaista "kaivinkonetappi"vaseliinia. Tyrkättynä kapealla pensselillä joka paikkaan, paljon. Tai sitten jotain spray-rasvaa. Jos pääset montulle, niin jätä moottori käyntiin, mene monttuun ja roiku vaikka kallistuksen vaimentimessa, liikkuuko nivelet, venttiilin kara. Jos liikkuu, niin pitäisi jonkin ajan kuluttua perän nousta ja kun helppaat, perä pian laskee. Voitele myös etupäästä samat paikat. Tämä roikkumistesti edellyttää kunnossa olevia jousipalloja. Vähän kovemmat pallot eivät jousta....Silloin, tällöin kannattaisi korkeussäätövipua treenata, jotta systeemi pysyisi toimintakuntoisena, jumittamatta. |
Kirjoittaja: | laakeri [ 18.11.2010 09:17 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia takapää ei nouse |
ealab kirjoitti: Jos pääset montulle, niin jätä moottori käyntiin, mene monttuun ja roiku vaikka kallistuksen vaimentimessa, liikkuuko nivelet, venttiilin kara. Mielestäni testihän on sinänsä turha, jos säätimille ei ole tehty mitään pitkään aikaan, kun pöydällehän ne on silloin kuitenkin otettava täyshuoltoon.
|
Kirjoittaja: | jjutara [ 19.11.2010 22:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia takapää ei nouse |
Sama vika "udessa" Xantussa. Saako takakorkeudensäätimen irti ja takaisin niin, ettei korkeutta tarvitse säätää? Vai onnistuuko purku ja putsaus säätimen ollessa paikallaan kuten Beksissä? Säätimen rakenne lienee suurinpiirtein samanlainen molemmissa. Entä vivusto? Tarviiko säätöä irrotuksen jälkeen vai saako vivut irti ja takaisin säädinpantaa irrottamatta? Edit: Näyttäähän tuolla säätimen takana olevan tilaa putsata paikallaankin. Huomenna siis siitä liikkeelle... |
Kirjoittaja: | laakeri [ 20.11.2010 00:17 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia takapää ei nouse |
jjutara kirjoitti: Sama vika "udessa" Xantussa. Saako takakorkeudensäätimen irti ja takaisin niin, ettei korkeutta tarvitse säätää? Vai onnistuuko purku ja putsaus säätimen ollessa paikallaan kuten Beksissä? Säätimen rakenne lienee suurinpiirtein samanlainen molemmissa. Teoriassa varmaan kyllä, eihän se smurkula vakaajan ympärillä mihinkään liiku. Käytännössä tuskin ihan näin kuitenkaan. Ja on kyllä varmasti melko hankala tuo venttiilikin putsua varten purkaa alla. Mutta mitäs sitten, että joutuu sen säädön tsekkaamaan? Jos on ihan lähikuukausina tehnyt viimeksi, niin voihan sen toistaminen niin äkkiä toki vähän ottaa pannuun, mutta ei pitäisi olla niin ylivoimainen homma kuitenkaan.Entä vivusto? Tarviiko säätöä irrotuksen jälkeen vai saako vivut irti ja takaisin säädinpantaa irrottamatta? Edit: Näyttäähän tuolla säätimen takana olevan tilaa putsata paikallaankin. Huomenna siis siitä liikkeelle... Lyhyesti: irti vaan ja katso kasauksen jälkeen, tarviiko säätää. |
Kirjoittaja: | jjutara [ 20.11.2010 19:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia takapää ei nouse |
Sain säätimen putsattua auton alla. Kaikki juntturit olivat niin ruosteessa, että putkikauppaan tulee asiaa jos niitä irti yrittää. Putket olivat muuten lähes ruosteettomia. Takapään vivusto oli jumissa mutta sain vetristettyä paikkoja mielestäni riittävästi. Korkeutta joudun kuitenkin säätelemään, sillä se säätöpannan ja muovitangon välinen lyhyt jousi napsahti poikki. Ajokorkeus oli säädetty aivan persiilleen ja jännitystä tuli kai liikaa kun sain auton viimein yläasentoon. Mahtaako saada tarvikkeena, vai tuliko V-liikkeeseen asiaa? Ymmärsinkö systeemin toiminnan oikein: Alempi pystysuora vipu säätää korkeutta karkeasti. Ylempi vipu liikkuu ainoastaan kun ajokorkeutta säädetään ja se passaa jousillaan ajokorkeuden kohdalleen? Systeemin toiminnan kannalta tärkeintä on siis alemman vivun herkät liikkeet ja ylemmän vivun oikea asento? Ja pannan ja muovitangon välinen jousi olisi tällöin rentona? Löytyykö jostain Haynesia sähköisessä muodossa? |
Kirjoittaja: | Kaapelimies [ 20.11.2010 20:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia takapää ei nouse |
mictian kirjoitti: Sivupointtina, tietääkö kukaan mitään halpaa TI-paikkaa Lahdesta, missä pääsisi auton alle ihmettelemään? Jos Kivistönmäen Nestettä ei perse kestä, niin tutustupa Hennalassa siinä Shellin vieressä olevaan TSI-halliin (kirppiksen kanssa samassa talossa). |
Kirjoittaja: | laakeri [ 20.11.2010 23:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia takapää ei nouse |
jjutara kirjoitti: Sain säätimen putsattua auton alla. Kaikki juntturit olivat niin ruosteessa, että putkikauppaan tulee asiaa jos niitä irti yrittää. Juntturit voivat näyttää melko ruosteisilta, mutta MoS2-liotuksen jälkeen aukeavat kunnon jarruputkilenkeillä silti yllättävän hyvin. Hmm, no näköjään sen saa sitten auton allakin putsattua, mutta uskoisin silti irroituksineen olevan helpompaa. Varsinkin kun sinne venttiilin sisään ei saisi päästä yhtään likaa.jjutara kirjoitti: Korkeutta joudun kuitenkin säätelemään, sillä se säätöpannan ja muovitangon välinen lyhyt jousi napsahti poikki. Ajokorkeus oli säädetty aivan persiilleen ja jännitystä tuli kai liikaa kun sain auton viimein yläasentoon. Mahtaako saada tarvikkeena, vai tuliko V-liikkeeseen asiaa? Ei nyt heti muistu mieleen, että mikä osa, mutta eiköhän se marmoritiskiltä ole haettava, jos uuden haluaa.jjutara kirjoitti: Ymmärsinkö systeemin toiminnan oikein: Alempi pystysuora vipu säätää korkeutta karkeasti. Ylempi vipu liikkuu ainoastaan kun ajokorkeutta säädetään ja se passaa jousillaan ajokorkeuden kohdalleen? Systeemin toiminnan kannalta tärkeintä on siis alemman vivun herkät liikkeet ja ylemmän vivun oikea asento? Ja pannan ja muovitangon välinen jousi olisi tällöin rentona? Kallistuksenvakaajan ja korkeudensäätimen venttiilin välinen vivusto on se varsinainen korkeussäätövivusto. Säätö on jatkuva. Kahvalta tulee poikkeutus, jolla haetaan "erikoisasennot". Kaiken on liikuttava herkästi. Oikea asento on silloin, kun vapaalla säädöllä ollessaan järjestelmä hakee oikean korkeuden. Näin melko karkeasti sanottuna. Hankala selittää, helppo ymmärtää kun vivusto on naaman edessä.jjutara kirjoitti: Löytyykö jostain Haynesia sähköisessä muodossa? Kyllä se unkista löytyy.
|
Kirjoittaja: | jjutara [ 21.11.2010 00:30 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia takapää ei nouse |
Kunnon jarruputkilenkillä niitä auki koitinkin, mutta olivat ruostuneet niin pieniksi että 6-kulmainen 8 mm lenkki ei ottanut kiinni. 7 mm lenkkiä ei ollut. Muissa sitikoissani en noin reipasta ruostumista ole junttureissa nähnyt. Olivat TODELLA paksussa ruosteessa. Lähinnä tulee mieleen 123 mersun etuiskarin yli 20 v vanhat pultit, joihin pitkällisen liuotuksen ja ruosteenpoiston jälkeen löin kiinni 10 mm hylsyn ja sain ne auki. Uudet pultit olivat 13 mm kannalla, enkä hetkeäkään epäile vanhojenkaan pulttien alkuperäisenä muita olleen. Se jousi, vipu tai tanko näkyy noista mictianin lähettämistä kuvista: tuo pätkä joka lähtee "linnunluun" ei-vivun-puoleisesta päästä ja päättyy kallistuksenvakaajassa kiinni olevaan pantaan, josta ajoasentoa säädetään. Pitää katsoa unkista sitä Haynesia. Ja hommata jossain vaiheessa ihan kirjaversiokin siitä. Tarvetta varmaan tulee olemaan. Oli muuten hirveätä katsottavaa kun vaihdoin polttoöljyt "LHM:n" tilalle hydesysteemiin. Vanhat nesteet toivat mieleen lähinnä tervan. Toisaalta pöntöstä lähtevissä letkuissa taisi olla alkuperäiset letkunkiristimet vielä kiinni, joten ei kai nesteiltä siinä vaiheessa voi muuta odottaakaan... |
Kirjoittaja: | laakeri [ 21.11.2010 11:30 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia takapää ei nouse |
jjutara kirjoitti: Toisaalta pöntöstä lähtevissä letkuissa taisi olla alkuperäiset letkunkiristimet vielä kiinni, joten ei kai nesteiltä siinä vaiheessa voi muuta odottaakaan... Niinhän ne yleensä ovat. Kyllä ne sentään niissä letkuissa sen verran pitävät, ettei niitä tarvitse "ikinä" parempiin vaihtaa, ellei letkua joudu jostain syystä irrottamaan.
|
Sivu 1/2 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |