Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C5 HDi kalkattaa
ViestiLähetetty: 04.12.2009 16:47 

Viestit: 74
Missä lie probleem, kun C5 2.0 Hdi (vm. 2002) kalkattaa aikas selvän kuuloisesti tyhjäkäynnillä. Ääni tulee matkustajan puolelta. Siis konehuoneesta, ei penkin kohdalta. Kun nostan kierroksia ääni lakkaa. Kilometrejä on koneessa 300 tkm.

Ideoita? Kohtalotovereita?

Sitten vielä hydrauliikasta. Näkeekö öljystä, että olisi vaihdon aika vai tehdäänkö sitä vain tietyn kilometrimäärän taikka ajan jälkeen? Mitä tapahtuu riittävän ajan kuluessa, jos öljyjä ei vaihdeta? Mietiskelen vain, että jos ajan esimerkiksi suojatiemaalauksen yli, niin maalauksen kohdan kyllä huomaa selvästi kuten rautajousiautossakin. Pitäisikö siis sitikassakin?

Nimimerkki köyhä ja epätietoinen...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 HDi kalkattaa
ViestiLähetetty: 04.12.2009 18:14 

Viestit: 1590
Paikkakunta: Tampere
Kampiakselinhihnapyörä/värinänvaimennin menee kaikista ennemmin ja tai myöhemmin kato haulla ja myös http://www.citroen-foorumi.com



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 HDi kalkattaa
ViestiLähetetty: 05.12.2009 16:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 10
Paikkakunta: Kaakonkulma
Kyllä minunkin valkoturkki piti aika kivaa helinää, ei vikinää. Oli alta tunnin homma, osan hakuineen, paikallisessa liikkeessä. Kyllä se oli se kumitettu hihnapyörä kampiakselin päässä. Kone on HDi, 76tkm.
Kyllä tuo Sitrosen huoltovinkki kannattaa ottaa tosissaan jo ennen sitä hihnan katkeamista ja jakopään remonttia. Hihnapyörä 280 Eur + 60 Eur työ. Näin täällä kaakonkulmalla.

Pekka


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 HDi kalkattaa / naputtaa
ViestiLähetetty: 05.12.2009 17:19 

Viestit: 74
Jatkettakoon vielä vaihteeksi toistaiseksi hiljenneen oireen kuvailua. Koneeseen vaihdettiin juuri asianmukaisesti 20 tkm jälkeen öljyt ja nyt kalkatus /voimakasääninen naputus tuntuu hävinneen. Eli oliko vika öljyjen vähentyneessä voitelukyvyssä? Ja luonnollisesti ilmiö oli voimakkaampi koneen ollessa kylmä. Luottohuoltomieheni oli avannut jakopäätäkin sen verran, että hihna se ei ollut... Ilmiö kuului siis tyhjäkäynnillä, kierroksia nostaessa äänikin hävisi. Päätyi sitten tulokseen, että liekö kyseessä venttiilinostajat (muistankohan oikein...?), onhan koneessa sentään jo 300 tkm mittarissa, joka ei tietysti jonkun mielestä ole vielä matka eikä mikään...

Mutta ihmetellään. Jos kilahtaa, niin kärrätään sopivaan paikkaan...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 HDi kalkattaa
ViestiLähetetty: 16.11.2010 20:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2201
Paikkakunta: Laukaa
C5:n alkoi kylmänä käynnistettäessä porisemaan(?). Vilkaisu konepellin alle apumiehen puolelle ja syy näytti olevan laturin hihnan hyppivä automaattihihnankiristäjä. Kaasua painamalla ääni lakkasi ja hihna juoksi värisemättä.

Otin apulaitehihnapyörän pois kampiakselin päästä ja katsoin vulkanoinnin kuntoa. Ehjältä vaikutti, vaikka pyöriessään siinä hiukan heittoa oli. Marssin Motonettiin ja näytin hihnapyörää. Myyjä tarjosi kolmea erilaista vaihtoehtoa, joista yksi oli samanlainen. Kaksi muuta olivat samalla varaosanumerolla, mutta täysin erilaiset ulkonaisesti. Hinnat alkaen 66€.
Ostin kuitenkin muistini mukaan Xantian hdi:ssä aikoinaan olleen hiukan raskaamman mallin, jossa on metallikäpälät hihnapyörän läpi olevissa kumilla vulkanoiduissa aukoissa. Hinta 155,50€.
Laitoin paikoilleen uuden hihnan kera ja kas hihnan värinä oli loppunut ja ääni oli poissa.

Nyt hiukan ihmettelen, mistä todellisuudessa johtui tuo värinä ja ääni; :roll:
a) alkuperäinen hihnapyörä oli kunnossa vulkanoinnin suhteen, mutta siinä oli pieni heitto kehällä (kuten on uudessakin pyörässä),
b) autossa oli väärä hihnapyörä (saman näköinen kuin xsara 1,9td), joka ei vaimentanut tarpeeksi moottorin käynnin aiheuttamaa vetotärinää,
c) apulaite hihna oli veltostunut 80tkm ajokilometrin jälkeen, ja kiristin hyppi hiukan löysemmän remmin vuoksi,
d) painavampi, erimallinen hihnapyörä tasaa moottorin tyhjäkäyntivärinöitä,
e) jokin muu syy??

Mikä on uuden hihnan oikea kireys? Kiristin hihnan kiinteän kiristimen tappiin ja automaattinen jousikiristin hoitaa hihnan oikean kireyden, onko se näin?

Alkaa nuo apulaitehihnapyörät käymään kalliiksi :x perjantaina meni ducatosta tien päällä vastaavat osat ja pikakorjaus maksoi 364€



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: