C5:n alkoi kylmänä käynnistettäessä porisemaan(?). Vilkaisu konepellin alle apumiehen puolelle ja syy näytti olevan laturin hihnan hyppivä automaattihihnankiristäjä. Kaasua painamalla ääni lakkasi ja hihna juoksi värisemättä.
Otin apulaitehihnapyörän pois kampiakselin päästä ja katsoin vulkanoinnin kuntoa. Ehjältä vaikutti, vaikka pyöriessään siinä hiukan heittoa oli. Marssin Motonettiin ja näytin hihnapyörää. Myyjä tarjosi kolmea erilaista vaihtoehtoa, joista yksi oli samanlainen. Kaksi muuta olivat samalla varaosanumerolla, mutta täysin erilaiset ulkonaisesti. Hinnat alkaen 66€.
Ostin kuitenkin muistini mukaan Xantian hdi:ssä aikoinaan olleen hiukan raskaamman mallin, jossa on metallikäpälät hihnapyörän läpi olevissa kumilla vulkanoiduissa aukoissa. Hinta 155,50€.
Laitoin paikoilleen uuden hihnan kera ja kas hihnan värinä oli loppunut ja ääni oli poissa.
Nyt hiukan ihmettelen, mistä todellisuudessa johtui tuo värinä ja ääni;
a) alkuperäinen hihnapyörä oli kunnossa vulkanoinnin suhteen, mutta siinä oli pieni heitto kehällä (kuten on uudessakin pyörässä),
b) autossa oli väärä hihnapyörä (saman näköinen kuin xsara 1,9td), joka ei vaimentanut tarpeeksi moottorin käynnin aiheuttamaa vetotärinää,
c) apulaite hihna oli veltostunut 80tkm ajokilometrin jälkeen, ja kiristin hyppi hiukan löysemmän remmin vuoksi,
d) painavampi, erimallinen hihnapyörä tasaa moottorin tyhjäkäyntivärinöitä,
e) jokin muu syy??
Mikä on uuden hihnan oikea kireys? Kiristin hihnan kiinteän kiristimen tappiin ja automaattinen jousikiristin hoitaa hihnan oikean kireyden, onko se näin?
Alkaa nuo apulaitehihnapyörät käymään kalliiksi

perjantaina meni ducatosta tien päällä vastaavat osat ja pikakorjaus maksoi 364€