Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Xantian puhallin
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=6524
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  ealab [ 18.11.2010 21:31 ]
Viestin otsikko:  Xantian puhallin

Voitelin juuri laakerit ATF-öljyllä. Hiilet on pian uusittava, vajaa 5mm kulutettavaa jäljellä, kollektori vielä hyvässä kunnossa, myös laakerit. Hiilet pian siksi, että ne lyhenevät, jousipaine heikkenee, sitten alkaa kipinöinti, kollektori rasittuu, ehkä säädinkin simahtaa. Kuparin väristen hiilien mitat 8 x 9mm, pituutta n. 2cm, näissä johto päästä. Auto -00 ja 136tkm ajettu.

Kirjoittaja:  Janne L [ 18.11.2010 23:01 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian puhallin

Itsellä on myös hiilten vaihto edessä. Ehkä koko puhaltimen... Olen yrittänyt voidella akselin laakereita mutta en ole saanut satunnaista vähän outoa vikinää pois. Olen kuitenkin melko varma että pieni 'vingahtelu' tulee puhaltimen laakereilta?

Kirjoittaja:  ealab [ 19.11.2010 08:28 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian puhallin

Hiilet joskus pitävät ääntä. Liian kova hiilimateriaali on yksi aihe. Millä olet voidellut, öljyllä, riittävästi? Ovatko laakerit vielä välyksettömät.

Kirjoittaja:  jaakkovaakko [ 19.11.2010 15:05 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian puhallin

Vähänkäytetty puhallin lojuu autotallin pöydällä ( ei ilmastoitu ) Jos kysyntää niin katson onko Valeo vai Behr.
Toi 40e+ postit on jäänyt päälle :lol:

Kirjoittaja:  Janne L [ 19.11.2010 20:20 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian puhallin

ealab kirjoitti:
Hiilet joskus pitävät ääntä. Liian kova hiilimateriaali on yksi aihe. Millä olet voidellut, öljyllä, riittävästi? Ovatko laakerit vielä välyksettömät.


Voideltu on esim. Würthin HSS -vaseliinisprayllä. Laakerit tuntuvat välyksettömiltä joten ihmettelen vikinää. Tosin juuri voideltuna myös kollektori on saanut omansa, ei vikinää sillloin ole mutta tulee nopeasti takaisin. 'Vinkaus' seuraa yleensä pientä töyssyä, joten olisiko todellakin hiilet?
Oletko varma ilmoittamasien hiilien koosta? Puhallin on Valeo.

Kirjoittaja:  ealab [ 19.11.2010 21:16 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian puhallin

Käytä öljyä. Vaseliini saattaa tukkia sintterin. Putsaa kollektori vaikka jarrukleanerilla, myös hiilet, jotka olin mittavinani hiilikuilun poikkileikkausmitoista. Puhallin on AC- mallista. Ei-AC saattaa olla erilainen.

Kirjoittaja:  Janne L [ 30.10.2011 13:27 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian puhallin

Mistä ostit uudet hiilet?

Kirjoittaja:  ealab [ 30.10.2011 15:27 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian puhallin

En vielä. Kun autosähköliikkeet ovat käymässä vähiin, eikä mokanettikaan enää irtohiiliä myy?

Kirjoittaja:  laakeri [ 30.10.2011 19:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian puhallin

Hiiliä kyllä saa osasilta ainakin, mutta ei kaikkiin kohteisiin. Startteihin ja latureihin kyllä löytyy. Tuossa voi olla ongelmana löytää oikea hiililaatu, vaikka samankokoinen löytyisikin.

Kirjoittaja:  Janne L [ 31.10.2011 23:48 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian puhallin

Sitronen vastasi kyselyyn; Valeon puhaltimen hiilipari 8x8x21 7,7€
Täytynee laittaa tilaukseen.

Kirjoittaja:  ealab [ 11.11.2011 11:23 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian puhallin

Hiilet ovat 8x9mm. Tilasin sellaiset Saksan eBaysta. Hieman alle 7€/pari+ postimaksut. Ovat pitkät, 4-5mm piti lyhentää. Katsoo vanhoista hiilistä kulmat. Sovittelee paikoilleen pyörittelemällä ankkuria ja katsomalla hiilen pään kulumajälkiä, sitten puukolla rapsutellen jälki mahdollisimman laajksi, jotta tulisi kosketuspintaa. Pituutta pois hiilistä sen verran, että jousi mahtuu paikalleen. Hiilen johdot kuristimien viiksiin käyttäen 0,5mm Ms-pellinsuikaleesta tehtyjä holkkeja, jotka puristin kiinni ja juotin. Loppujen lopuksi entisillä hiilillä olisi vielä pärjännyt, ehkä vuoden verran. Puhallin on Valeo.

Kirjoittaja:  avbx [ 11.11.2011 11:28 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian puhallin

Hiilien päät saa helpoiten muotoiltua siten, että laittaa ohuen hiomapaperin hiilen ja kollektorin väliin ja pyörittelee kollektoria.

Kirjoittaja:  £orenzo [ 11.11.2011 13:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian puhallin

Onko se puhallin helppo irrottaa?

Kirjoittaja:  laakeri [ 12.11.2011 12:33 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian puhallin

£orenzo kirjoitti:
Onko se puhallin helppo irrottaa?
Koko puhallin vai siipi? Koko puhallin lähtee sen verhoilupahvin irrotuksen jälkeen avaamalla kiinnitysruuvit (3 kpl) ja sähköliittimet, jonka jälkeen puhaltimen voi nostaa pois.

Kirjoittaja:  £orenzo [ 12.11.2011 16:50 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian puhallin

Sitä onkin käpälöity, kun verhoilupahvi irvistää. Mutta oliko se lämppärin kenno sitten sellainen tapaus, että puoli autoa piti purkaa?

Kirjoittaja:  laakeri [ 12.11.2011 19:58 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian puhallin

£orenzo kirjoitti:
Sitä onkin käpälöity, kun verhoilupahvi irvistää. Mutta oliko se lämppärin kenno sitten sellainen tapaus, että puoli autoa piti purkaa?
Ei. Kojelaudan irrottaminen riittää. :D

Kirjoittaja:  £orenzo [ 13.11.2011 01:08 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian puhallin

sARKAISMI OLIKIN JUURI SITÄ, MITÄ TÄLTÄ PÄIVÄLTÄ PUUTTUI...

Kirjoittaja:  jlandah [ 13.11.2011 14:52 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian puhallin

Puhaltimen oireilu tuntuu aina ajoittuvan syksyy/alkutalveen. Edellisessä xantiassani (ei ilmastointia) hiilet loppuivat alkutalvesta 2008. Syksyllä 2009 meni kollektori sököksi (=uusi puhallin). Mahtoikohan vaihtamani hiilet olla liian kovat tai muuten vääränlaiset, kun kollektori hajosi vuoden aikana. Toisaalta kuluvaa pintaa se kollektorikin on ja lopulta loppu senkin pinta.

Nyt 4 vuotta tuoreemman xantian (ilmastointi löytyy) puhaltimen hiilet on lopussa, jälleen tähän vuoden aikaan. Lieneeko sattumaa vai onko vuodenajalla jotain merkitystä. Kesäsin tulee käytettyä puhallinta ilmastoinnin antaessa kylmää kuivaa ilmaa ja syksyisin puhallin hönkii lämmintä ja useasti jos ei aina kosteaa ilmaa. Voisiko hilet imaista kosteutta pehmentäen rakennetta, jolloin hiili kuluu nopeampaa ja loppuu todennäköisesti tähän vuodenaikaan?

Taitaa olla aika kaukaa haettu ajatus, mutta ajatus kuitenkin.

Kirjoittaja:  £orenzo [ 13.11.2011 15:38 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian puhallin

Lämppärin kenno antaa glykolin hajua (ja huurtaa lasit toivottomaan möhnään). Taitaa olla parempi myydä koko auto kuin...

Kiinostaako V6 Activa ketään? Ei jätä kylmäksi...

Kirjoittaja:  black_van [ 13.11.2011 16:24 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian puhallin

£orenzo kirjoitti:
Lämppärin kenno antaa glykolin hajua (ja huurtaa lasit toivottomaan möhnään). Taitaa olla parempi myydä koko auto kuin...

Kiinostaako V6 Activa ketään? Ei jätä kylmäksi...


Autodata antaa työajaksi tuolle reilu 6h,kannattaa korjauttaa sellaisessa mestassa joka laskuttaa ohjeaikojen mukaan.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/