Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Xantia 1,8 8v, kipinä hukassa http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=653 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | suwitcx2 [ 14.03.2009 19:22 ] |
Viestin otsikko: | Xantia 1,8 8v, kipinä hukassa |
Kannentiivisteen vaihdossa hävisi kipinä 3 ja 4 pytyistä. Ei käy kahdella edes huonosti. Kokeiltu kaksilla tulpanjohdoilla ja jakajalla. Mikähän johto tuli katkaistua? |
Kirjoittaja: | ealab [ 14.03.2009 19:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 1,8 8v, kipinä hukassa |
Olisikohan vain tulpanjohdot sekaisin. Kipinä harvemmin häipyy vain osasta tulppia. Ja onko johdot jakajan kannessa/ puolassa hyvin kiinni. Ja tulpanjohdot ok, niiden vastus mitattu. |
Kirjoittaja: | suwitcx2 [ 14.03.2009 21:05 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 1,8 8v, kipinä hukassa |
Ei oikein tunnu tältä vialta. Kokeilin kaksilla johdoilla ja vaihdoin jakajan toiseksi, vika ei korjaantunut. Tulppien johtoja ei eka kerralla irroitettu jakajasta ja pituushan niissä määrää mille tulpalle johto riittää. |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 14.03.2009 22:39 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 1,8 8v, kipinä hukassa |
![]() |
Kirjoittaja: | suwitcx2 [ 14.03.2009 23:12 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 1,8 8v, kipinä hukassa |
Saattaapa olla tuollainen puola, neljällä torxilla on kiinni ja siitä lähtee tulpanjohdot, kipinää ei kuitenkaan tule. Tulpanjohtojen alapuolella on nelinapainen liitin. Liittimeltä lähtee johto jonka päässä on ilmeisesti kondensaattori (musta suorakulmainen laatikko), siis yksi erillinen johto, toiset ovat muovisuojan sisällä. |
Kirjoittaja: | ealab [ 15.03.2009 10:35 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 1,8 8v, kipinä hukassa |
No, siinä mötikässä on 2 puolaa. Toinen ei pelaa, Ohjaus boxilta ei pelaa. Onko tämä "laatikko" kiinnitetty moottoriin/ runkoon. Tarkista liitin ja johdot. Puolan tilalle voisi hyvin laittaa hehkulamput kokeilua varten. Kun starttaa, niin valojen pitäisi vilkahdella. Tai osoitinkoneistoinen/ patsasnäyttöinen jännitemittari, kytketään plussan ja boxilta tulevaan puolan johtoon. Osoittimen pitäisi heilua startatessa. Varsinkin, jos puolia komennetaan "katkojaperiaatteella" |
Kirjoittaja: | suwitcx2 [ 24.03.2009 15:25 ] | ||
Viestin otsikko: | Re: Xantia 1,8 8v, kipinä hukassa | ||
Eipä ole vielä syttynyt. Kuvassa on puolalle tuleva liitin. Vasemmalla on numero 1. Napa numero kolme on kondensaattori. Mitä virtoja tähän liittimeen tulee? Onko jossakin tarkkoja teknisiä tietoja Xantiasta kuten CX sivuilta löytyy? Cx sivuilla on tiedot arvoista ja ohmeista mitä eri säätimistä pitäisi tulla.
|
Kirjoittaja: | ealab [ 24.03.2009 16:06 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 1,8 8v, kipinä hukassa |
En tiedä, mutta luultavasti boxissa on katkojasysteemi. Puolille pitäisi tulla suora plus- jännite boxilta, tai virta- avaimelta ja puolilta mennä boxiin katkojille (kytkinpuolijohteet). Tuo konkka voinee olla kytketty plussiin, jotka voivat olla samaa puuta. 1 ja 2 lienee katkojajohdot, 3 ja 4 plussat, joihin plus tulee 4:een ja konkka ehkä 3:sta. 3 ja 4 voi olla yhdistetty puolassa, sisäisesti. Plussan voi tarkistaa yleismittarilla. Mitataan miinusta, runkoa vasten. Virrat päälle ja jännitemittaus. Puola pitää myös mitata vastusmittauksella. 3/4 vastaan mitataan 1 ja 2 erikseen. Pitäisi olla samat, muutamia Ohmeja. Tulpanjohtoliittimet myös, vastus ehkä kOhmeja, samat molemmissa. Katkojajohdot onkin hankalampi mitata. Muuten, kuin laittamalla puolan tilalle merkkilamput. Niiden vilkkumisesta näkisi katkojatoiminnon olemassaolon, ao. johdon, liittimen kunnon. Moottoria startatessa, bensapumpun sulake irrotettuna. Tällainen puola-katkojasytkä toiminnee samalla periaatteella, kuin katkojakärkisysteemitkin. Kärkien tilalla on vain puolijohde. Tässä systeemissä ei puolan tilalle ei sovi laittaa oikosulkua, puolijohde kärvähtää. Ja koska se tullee tyyriiksi, jos boxia ei voi korjata. Tässä oli jotain etäneuvoja. |
Kirjoittaja: | suwitcx2 [ 25.03.2009 00:04 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 1,8 8v, kipinä hukassa |
Tästähän tulikin harrasteauto. Kannentiivisteen vaihdossa moottori lakkaa käymästä. Maadoitukset on putsattu, johtosarjat avattu, mitattu ja tutkittu. Kipinää tulee kuitenkin satunnaisesti, jokin sitä katkoo. Vian etsintä jatkuu, olisiko lisää vinkkejä? |
Kirjoittaja: | olli__o [ 25.03.2009 01:11 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 1,8 8v, kipinä hukassa |
Tuo taitaa olla "wasted spark" systeemi, missä kaksi tulppaa iskee aina samaan aikaan kipinän. 1 ja 4 sekä 2 ja 3 iskevät aina samalla syklillä ja aina siinä toisessa sylinterissä kipinä menee hukkaan (iskee poistotahdin aikana siinä). Ja huomaa että esimerkiksi 1:ssä täytyy olla tulppa kiinni johdossa että myös tulppa kiinni koneen rungossa (maassa) että nelosessa näkyisi kipinä. Puolan rikkuminen pitäisi hävittää kipinä samalla aina kahdesta tulpasta (tai yhtä hyvin puolalle tulevan ohjauksen puute) Hieman toisella tavala selitetty johdot: Tässä ei pitäisi olla mitään (ainakaan siis katkojien tyyppisiä) kondensaattoreita missään vaan yleensä näin: (joissain on kolme johtoakin koska sama plussa menee molempiin) Puolan 1-4 puolisko nasta: + nasta: maa (transistorin (ECU-ohjaa) kautta katkotaan maihin) Puolan 2-3 puolisko ohjaus nasta: + nasta: maa (transistorin (ECU) kautta katkotaan maihin) EDIT: vähän samankaltainen jaa onhan tuossa kondensaattori, mutta eri tarkoituksessa (puolan vieressä olevat numerot ja "katkot" esittävät tulppia) ![]() |
Kirjoittaja: | ealab [ 25.03.2009 08:30 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 1,8 8v, kipinä hukassa |
Kyllähän tuossa näkyy olevan konkka puolan plussassa. On siis eri asia, kuin katkojan konkka. Puolan numeroinnitkin näyttävät olevan samat, kuin mitä aiemmin esitin. Siitä funtsaamaan. Ehdottomasti totta, että ao. puolan kummatkin päät/ tulpanjohdot pitää päättyä maihin, vaikka kynttilöiden kautta. Siis toinen ( oikeastaan mikään) tulpanjohto ei saa olla ilmassa. Tällöin saattaisi itse boxi kärsiä, koska puolan ensiöpuolen ( katkojapuolen) jännite saattaisi karata sietämättömälle tasolle. Myös puolan toisio (suurjännite-) puoli ei tykkäisi hyvää. Saattaisi toisiokäämiin tulla läpilyönti käämilankojen välille, eri käämikerrosten välille. |
Kirjoittaja: | suwitcx2 [ 25.03.2009 21:54 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 1,8 8v, kipinä hukassa |
Xmfanin ohjeen mukaan vika taitaa paikallistua alipaineanturiin. Moottori lähti käyntiin kun se otettiin irti. Kone ei ottanut kierroksia mutta pyöri kuitenkin. Mistähän saa ostettua edullisimmin, Xantiaan ei Motonetistä löytynyt? Olisiko totta että kipinää ei tule jos tuo anturi ei toimi. |
Kirjoittaja: | ealab [ 26.03.2009 08:44 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 1,8 8v, kipinä hukassa |
"Moottori käynnistyi, kun se otettiin irti". Aikamoinen homma. ![]() |
Kirjoittaja: | suwitcx2 [ 26.03.2009 13:26 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 1,8 8v, kipinä hukassa |
Etsintä jatkuu, alipaineanturi näyttää oikeita voltteja ja voltit pienenevät kun alipaine kasvaa. Kaikki löydetyt maadoituksen on putsattu ja liittimet ovat kiiltäviä. Tässä varmaankin tarvittaisiin analysaattori joka kertoisi heti missä vika on. Auto on kuitenkin omalla pajalla joten kulkeminen analysaattorin luo on hankalaa. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |