Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantian ajovalojen relekytkentä?
ViestiLähetetty: 22.11.2010 17:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Onkos joku askarrellut moista kytkyä Xantiaan ja onko siitä iloa? Mihin releiden asennus ja kuinka piuhojen läpivienti umpioon yms.?



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ajovalojen relekytkentä?
ViestiLähetetty: 22.11.2010 18:39 

Viestit: 327
Joko tältä tai toiselta palstalta olen haku toiminnolla löytänyt asiallisen tarinan kuvien kera releistämisestä. En tosin muista oliko kohteena Xantia mutta kuitenkin Citroen :D Releistyksessä on se etu, että jokaiselle lampulle saa oman sulakkeen.

Omaan Xantiaani ajattelin asennuttaa valovahvistimen vaikka polttimoita kuluisikin huomattavasti enemmän.



[*]Xantia turboD vm 97 485 000km R.I.M[*]
Xantia hdi vm 2000 243 000 km
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ajovalojen relekytkentä?
ViestiLähetetty: 22.11.2010 19:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Xantippa kirjoitti:
Onkos joku askarrellut moista kytkyä Xantiaan ja onko siitä iloa? Mihin releiden asennus ja kuinka piuhojen läpivienti umpioon yms.?
Onhan sitä nyt käyty läpi täällä jo "jonkun verran". Tältä näyttävät aavistuksen keskeneräisinä.Syöttö on siis tuossa väliaikaisesti akulta ja sen takia noin ruma, tulee siirtymään tässä talven aikana laturille.

Releet ja sulakkeet ovat tuolla moottorinohjauksen ECU:n kotelossa. Sinnekin tullaan vielä lisäämään yksi diodi jossain välissä, saadaan sitten vielä aavistuksen parannettua toimintaa. Kytkentä on tehty siten, että lähivalot sammuvat kytkettäessä kaukovalot päälle. Umpioihin johdot on tuotu alareunaan poratusta rei'ästä läpivientikumin kautta. Toiselta umpiolta on napattu umpion sisältä herätteet alkuperäisiltä johdoilta. Voidaan siis muuttaa takaisin alkuperäiselle sähköistykselle irrottamalla umpion sisältä uudet johdot ja kytkemällä vanhat takaisin (liittimet auki, liittimet kiinni).

Ei tuossa mitään ihmeellistä ole missään asiassa. Releet, sulakkeet ja tarvittaessa dioditkin konehuoneeseen. Namiska sisälle, johdotus ja ihaillaan työn tulosta. Apuahan tuosta tosiaan tulee huomattavasti - ei ainakaan tarvitse enää arvailla, ovatko valot päällä. ;)



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ajovalojen relekytkentä?
ViestiLähetetty: 23.11.2010 12:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Öö tuota oisko mitenkään mahdollista saada releitä sopimaan ajovaloumpion sisään ettei tarviaisi vetää kuin pelkkä virtajohto umpioon? Jos tämä onnistuisi, onko kuitenkin tarvetta parantaa umpion maadoitusta vai onko se kenties kunnossa jo valmiiksi (epäilen vahvasti)?

Visioin vaan sillä että jos noi releet heittäisi tuonne ja läpiviennin tekisi tohon umpion takakanteen, ei tarviaisi välttämättä umpioita irroittaa ollenkaan operaation takia.



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ajovalojen relekytkentä?
ViestiLähetetty: 23.11.2010 15:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Xantippa kirjoitti:
ei tarviaisi välttämättä umpioita irroittaa ollenkaan operaation takia.

Niin, sehän onkin kovin työlästä, ainakin II-koppaisessa. Naamanahka on kiinni 2 ruuvilla ja 2 tapilla, vilkut kynnellä, valojen alusmuovit molemmat yhdellä ruuvilla ja klipsillä ja sitten vielä itse umpiot 3 ruuvilla. Saattaahan tuossa 20 minuuttia mennä jos ei ole ennen purkanut kun pitää etsiä se umpion alareunassa keskellä oleva ruuvi, muut ovat näkyvillä.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ajovalojen relekytkentä?
ViestiLähetetty: 23.11.2010 18:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
RPekka kirjoitti:
Xantippa kirjoitti:
ei tarviaisi välttämättä umpioita irroittaa ollenkaan operaation takia.

Niin, sehän onkin kovin työlästä, ainakin II-koppaisessa. Naamanahka on kiinni 2 ruuvilla ja 2 tapilla, vilkut kynnellä, valojen alusmuovit molemmat yhdellä ruuvilla ja klipsillä ja sitten vielä itse umpiot 3 ruuvilla. Saattaahan tuossa 20 minuuttia mennä jos ei ole ennen purkanut kun pitää etsiä se umpion alareunassa keskellä oleva ruuvi, muut ovat näkyvillä.


No jos verrataan siihen että tehdään valmiit piuhat jotka kytketään releisiin ja heitetään releet kannesta sisään kytkien loput on toi melko työlästä. Varsinkin kun toi iso talli on melko vilpoinen tähän aikaan vuodesta... Toki tuo "paikallaanasennus" vaatii enemmän sorminäppäryyttä, mutta onneks omaan hentoiset räpylät. :lol:



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ajovalojen relekytkentä?
ViestiLähetetty: 23.11.2010 18:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 874
Paikkakunta: Uusikaupunki
No en kyllä lähtisi releitä tunkemaan umpion sisään, ykköskoppaisen umpiot ainakin näyttävät niin ahtaalta, että jos tuonne vielä releet tunkee niin polttimon vaihdosta tulisi lähes mahdotonta. :shock:

Jos helpoimman tavan haluat, niin katso releille valmis paikka ja mittaa tarvittavat johtojen pituuden kumpaankiin umpioon ja akulle. Laita releet vaikka johonkin parin euron muoviseen kytkentäkoteloon, ja laitat kotelon päässä kaikki johdot valmiiksi releisiin kiinni, ja lähtevät johdot johtoputkeen. Tämän jälkeen täytyy sisätiloista siirtyä takaisin autolle ja sijoittaa releboksi sille ennalta katsottuun paikkaan. Sitten otat umpioista takapölykannet irti ja vedät johdot (laadukkaiden läpivientikumien kanssa) niistä läpi. Tämän jälkeen voi umpion päästä katkaista vedetyistä johdoista ylimääräiset pois, laittaa liittimet paikalleen ja kytkeä kiinni.

Viimeiseksi sitten virransyöttöpiuhat. Muista, että sulakkeiden pitää olla mahdollisimman lähellä akkua, että niistä olisi jotain hyötyä. Maadoituskin kannattaa samalla uusia, sen saanee aika helposti kytkettyä siinä akun takana olevaan rautaan, jossa muitakin maapiuhoja on aika paljon. Kannattaa ne muutkin maakontaktit putsata jos vain suinkin tarkenee.


Nämä ajatukset on sitten kirjoitettu ykköskorinen Xantia mielikuvissa, mutta uskoisin että hyvin samansuuntainen toteutus on kakkoskorisessa mahdollinen.



Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ajovalojen relekytkentä?
ViestiLähetetty: 23.11.2010 22:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Xantippa kirjoitti:
Öö tuota oisko mitenkään mahdollista saada releitä sopimaan ajovaloumpion sisään ettei tarviaisi vetää kuin pelkkä virtajohto umpioon? Jos tämä onnistuisi, onko kuitenkin tarvetta parantaa umpion maadoitusta vai onko se kenties kunnossa jo valmiiksi (epäilen vahvasti)?
No jos ne jännitehäviöt on tarkoitus sieltä hukata, niin kyllä se sitten kannattaa tehdä kokonaan, eikä vain puoliksi. Rele voi ehkä mahtua umpioon, ainakin se pienempi malli. Katso sitten kun umpio on käsissäsi, RPekka jo irrotushommat selvittikin. Kannattaa kuitenkin ensin mitata, kuinka lämpimäksi umpio kuumenee sisältä kesähelteillä ja lisätä siihen muutama aste sen takia, että polttimot ovat vähän kuumemmat sitten releistyksen jälkeen. Sitten vertaat releen speksiin, että kykeneekö moisiin lämpötiloihin varmasti.
Xantippa kirjoitti:
Visioin vaan sillä että jos noi releet heittäisi tuonne ja läpiviennin tekisi tohon umpion takakanteen, ei tarviaisi välttämättä umpioita irroittaa ollenkaan operaation takia.
No jos välttämättä haluaa homman tehdä vaikeasti, niin voihan ne umpiot olla irrottamattakin.
Xantippa kirjoitti:
Varsinkin kun toi iso talli on melko vilpoinen tähän aikaan vuodesta...
Oikein mukavan lämpöinen on nyt. Toivottavasti tulevana viikonloppunakin ehtii Xantian alle ihmettelemään ja toivottavasti siellä ei ole ihan mahdototmasti lunta silloin.
Bumper kirjoitti:
Muista, että sulakkeiden pitää olla mahdollisimman lähellä akkua, että niistä olisi jotain hyötyä..
Mikä ihmeen järki ne on sinne akun lähelle viedä ja sieltä kaukaa kierrättää, kun syöttö kuitenkin kannattaa ottaa laturilta? :shock:



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ajovalojen relekytkentä?
ViestiLähetetty: 23.11.2010 23:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 874
Paikkakunta: Uusikaupunki
laakeri kirjoitti:
Bumper kirjoitti:
Muista, että sulakkeiden pitää olla mahdollisimman lähellä akkua, että niistä olisi jotain hyötyä..
Mikä ihmeen järki ne on sinne akun lähelle viedä ja sieltä kaukaa kierrättää, kun syöttö kuitenkin kannattaa ottaa laturilta? :shock:

No, ihan kummalta sitten ottaakin sen syötön, pointtina oli että sulakkeet niin lähelle piuhan alkua kuin järkevästi mahdollista. Silloinhan niistä on apua jos piuha jostain syystä hankautuu matkan varrella rikki ja ottaa maihin.

Laturilta toki kannattaa syöttö ottaa jos sinne laakerin ehdottamaan moottorinohjausyksikön laatikkoon meinaa releet laittaa. Ja sehän niille releille paras paikka onkin, ellei kolossa sitten ole jotain muuta? Eikös siihen tyhjään tilaan tule Hydractiven älliboksi, jos autosta k.o. systeemi löytyy?



Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ajovalojen relekytkentä?
ViestiLähetetty: 24.11.2010 00:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Bumper kirjoitti:
Laturilta toki kannattaa syöttö ottaa jos sinne laakerin ehdottamaan moottorinohjausyksikön laatikkoon meinaa releet laittaa. Ja sehän niille releille paras paikka onkin, ellei kolossa sitten ole jotain muuta? Eikös siihen tyhjään tilaan tule Hydractiven älliboksi, jos autosta k.o. systeemi löytyy?
Juu sehän sinne ilmeisesti kuuluisi. Laturilta kannattaa ottaa senkin puoleen syöttö, että kaikki muu sähkö kulkee laturilta akulle ja jännitettä katoaa siinäkin suotta. Ne valot ottavat kuitenkin virtaa ihan "mukavasti" - 1 kpl Osram Silverlight H1 tasan 12 V:llä syötettynä meni 5 A virtamittari iloisesti yli asteikon, johonkin 6 A tienoille tai yli ja 13,8 V:llähän se nappaa vielä enemmän... eli 25...30 A on ihan realistinen arvio neljälle valolle.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ajovalojen relekytkentä?
ViestiLähetetty: 24.11.2010 00:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
ja höpö höpö. laskeppas. 55w jaettuna 12v =noin 4.6 A ja x 4 = 16 A
tai 55w jaettuna 13.8 = 3.9 A ja risat x 4 = 15.94 ja risat
edelleen jos jännite nousee mutta halutaan sama teho ( 55w) virtamäärä PIENENEE.
malli 6V järjestelmä ja vaadittu teho ( W ) esim 55w silloin VIRTA = 9.16 A
12v ja teho edelleen 55w silloin VIRTA on noin 4.6 A = AMPPEERIA
24v ja teho vaatimus edelleen 55 W niin VIRTA = noin 2.30 A = amppeeria


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ajovalojen relekytkentä?
ViestiLähetetty: 24.11.2010 11:20 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Tuskin ajovalo-hehkulankapolttimot ovat vakiotehosellaisia. Tämä 55W lienee mitoitettu nimellisjännitteelle 12V:lle. Kun jännite nousee, nousee myös virta, ampeerit/teho, watit, kasvaa. (Siksi laitellaan relekytkentöjä.) Tuo isompi jännite saa aikaan isomman virran, joka kulkee hehkulangan läpi saaden sen entistä kuumemmaksi, valoteho kasvaa, valo muuttuu valkoisemmaksi/ värilämpötila kasvaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ajovalojen relekytkentä?
ViestiLähetetty: 24.11.2010 11:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
kokemjne kirjoitti:
ja höpö höpö. laskeppas. 55w jaettuna 12v =noin 4.6 A ja x 4 = 16 A
tai 55w jaettuna 13.8 = 3.9 A ja risat x 4 = 15.94 ja risat
edelleen jos jännite nousee mutta halutaan sama teho ( 55w) virtamäärä PIENENEE.
Laskin kyllä, pariin kertaan. Meneppäs kertaamaan ne fysiikantunnit. Tähän ei nyt pelkkä P = U * I auta, ellet rakenna erityisesti sinne polttimoille jotain tehonsäätöä. Pelkän teoreettisen matematiikan lisäksi on siis hyvä huomioida fysiikan aiheuttamat käytännön faktat siinä maailmassa, jossa mittaukset tehdään.

Osramin Silverstar H1 on nimellisteholtaan 55 W poltin. Todellinen ottoteho on jotain ihan muuta. 12 voltilla syötettynä tuo tosiaan nappasi arviolta noin 6 ampeeria virtaa. Todellinen ottoteho 12 voltin jännitteeseen kytkettynä on siis yli 70 wattia. En nähnyt silloin tarpeelliseksi tehdä tarkempaa mittausta, koska ei mielestäni ollut silloin oleellista. Pitänee toistaa mittaus joskus. Tästä saamme polttimon resistanssiksi noin 2 ohm. Kun nostetaan syöttöjännite 13,8 volttiin sen saman 2 ohm meneekin 6,9 ampeerin virta (ei, se virta ei mystisesti laske sen takia, että jollain tietyllä jännitteellä polttimon nimellisteho on jotain, mutta ei vakio), eli silloin kytkeytynyt ottoteho on 95 watin luokkaa. Nämä ovat nyt karkeita arvioita toki ja tarvittaisiin lisämittauksia. Jännitteenjakokytkennäksi (kunnollisten) johtimien ja polttimoiden yli tulee tässä ehkä noin 1:200, joten käytännössä johtimien resistanssi voidaan supistaa laskuista pois (neljällä polttimolla muuttuu toki vastaavasti luokkaan 1:50, mutta ei sekään vielä häiritse merkittävästi). Se mikä toisaalta on kyllä huomattavaa, on polttimon resistanssin olevan Rpoltin=f(Tpoltin) ja Tpoltin=f(Upoltin), joten oikeastaan Rpoltin=f(Upoltin). Tämä tuskin on merkittävä tekijä, mutta olisi ehkä syytä mittaamalla tutkia kuitenkin.

Ja kun nyt tämä 6,9 ampeerin virta (no, sanotaan nyt 6,5...7,0 ampeerin virta) kerrotaan neljällä (kaksi kaukovalojen poltinta ja kaksi lisäkaukovalojen poltinta) niin kappas, meillähän menee 26-28 ampeeria virtaa polttimoille! Voin pihdillä mitata, mikä on todellinen lukema, kunhan laitan kaikille valoille Silverstarit. Ei ole sopivaa virtamuuntajaa käsillä, että pystyisin pihtiä tarkemmin mittaamaan, kun Flukessa taitaa virrankesto olla 10 ampeeria. Mitään erillistä shunttia mittausta varten en viitsisi alkaa viritellä.

BTW, 2 kpl 55 W halpispolttimoitakin polttaa auton käydessä 10 A sulakkeen... rajoilla tuntui olevan, kun ei ihan hetkessä polttanut. 10 * 13,8 / 2 = 69 W, eli ei taida niihinkään sitä mystistä tehonsäätöä olla rakennettuna... :roll:



VW Passat B7
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: