Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

XM paluuputkiston vuoto
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=6560
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  TRD Turbo [ 22.11.2010 18:19 ]
Viestin otsikko:  XM paluuputkiston vuoto

XM 16v break -94
Paluuputkistossa vasemmallapuolen takarenkaan etupuolella oleva kuminen juttu on sellainen että putkia ei saa pysymään tarpeeksi tiukasti ja löystyy aina silloin tällöin.
Kuva tuosta kumisesta jakajasta http://img130.imageshack.us/img130/9462/1001055y.jpg
Haen siis varaosa numeroa että saan hankittua uuden osan tai kikkaa miten korjata kovettunut kumi.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 22.11.2010 20:26 ]
Viestin otsikko:  Re: XM paluuputkiston vuoto

löytyykö kuumailma puhallin tai hiustenkuivain. ota se kumi pois paikoiltaan, lyhennä niitten muoviputkien päitä non 5mm . kuumenna sitä kumia kunnes se selvästi pehmenee, asenna ne putket takaisin siten että se klunssi siinä putkessa menee myös sen kumin sisälle selvästi = reilusti. ota ns: surrilankaa = hyvin ohutta rautalankaa = 0.5 mm/ varmistuslankaa ja tee lenkki sen kumin ympäri mutta siten että se klunssi on rautalangan takana eli sisempänä . ja sitten vaan kiristys kunnes selvästi lanka alkaa upota siihen kumiin. sinnä se ,eikä putoile jatkossa. kannattaa kuitenkin kattoo että se kumi on muuten ehjä.
kuumennus/lämmitys auttaa aina noissa osissa.

Kirjoittaja:  TRD Turbo [ 23.11.2010 21:30 ]
Viestin otsikko:  Re: XM paluuputkiston vuoto

Nyt se on paikallaan taas vuotamattomana kun irroitin putsasin ja laitoin paikalleen lämmittämisen jälkeen.

Kirjoittaja:  cxtb2 [ 23.11.2010 21:50 ]
Viestin otsikko:  Re: XM paluuputkiston vuoto

itsekkin epäilin vas.takarenkaan luo tullutta vihreää lammikkoa tuon kumimöykyn syyksi, mutta eipä olekkaan, tuntuu tulevan jostain apurungon palkin päältä.. jarruputki/sen kierukka ei vuoda, ja lammikko tulee ennemminkin pysähtymisen jälkeen...

olisiko paluuputkiin/letkuihin tullu murtuma/hankautunut puhki... tarttee ottaa pakoputken takapää ja lämpösuojapelli pois tieltä, ja kurkata :geek:

Kirjoittaja:  Roplaaja [ 24.11.2010 22:53 ]
Viestin otsikko:  Re: XM paluuputkiston vuoto

vaikuttaa samanlaiselta vialta kuin mullakin oli. Kun painaa jarrua niin tulee hieno nestesuihku apurungon päällä olevasta ohuesta putkesta. Taitaa olla se putki joka ensin syöpyy. Onneksi se on aika helppo vaihtaa. Nestettä siis katoaa vain jarrutuksissa.

Kirjoittaja:  TRD Turbo [ 16.05.2011 20:26 ]
Viestin otsikko:  Re: XM paluuputkiston vuoto

Nyt kun XM on seisonut liikennekäytöstö pois ja nyt olisi tarkoitus katsastaa niin olen kunnostellut sitä myös parantanut tuota liitosta.
Sattuipa niin että kun oli ollut muutaman päivän ylimmässä asennossa kun piti hitsata hieman helmaa niinpä rupesi vuotamaan jostakin putkesta tuolta taka akselin päältä ja tuli lhm ihan reippaasti ja vuoti vielä sammuttamisenkin jälkeen noin minuutin verran.
Sitten tutkimaan mistä se vuotaa eli pakoputki pois myös se suojapelti edestä siitä korkeuden säätöyksikön päältä ja vuoti jostakin välistä mutta mistä. Minä siinä tutkin auton alla ja sanoin emännälle että käynnistä että nähdään mistä vuotaa niin eipä vuotanut enää mistään ei vaikka polki jarrua nosti ylös alas montakertaa.
No nyt se haluaa olla tietysti vittumainen ja rupeaa vuotamaan varmaan sitten katsastuksessa kun ei saanut selvää mistä se vuoti.

Kirjoittaja:  TRD Turbo [ 18.05.2011 21:25 ]
Viestin otsikko:  Re: XM paluuputkiston vuoto

No ei se kussut LHM katsastus sedän silmään eikä vieläkää. :lol:
Katsastus mies totesi XM olevan ikäisekseen hyväkuntoinen mutta tuli korjauskehoitus toisesta tuulilasin pyyhkimestä kun ei muutakaan keksinyt.

Kirjoittaja:  TRD Turbo [ 04.06.2011 14:07 ]
Viestin otsikko:  Re: XM paluuputkiston vuoto

Nyt se rupesi vuotamaan kunnolla ja vuoto on vajoamisenesto pallon takana jossa on nähtävästi kolmen putken haaroite.
Se putki on niistä vasemmanpuoleinen joka vuotaa juntturin vierestä, vajoamisenesto pallo täytyy poistaa pois ennenkuin pääsee käsiksi tuonne liitokseen ja kysynkin että onko tämä putki minne menevä jos joku muistaa äkkiseltään.
Kusi kyllä nyt omaan silmään kun otin irti vajoamisenesto pallon putken pois niin nyt täytyy antaa olla kahvitauon ajan rauhassa ennen kuin jatkaa putkien räpläämistä.
Jos on pitkä putki niin yltääkö mikään BX putkista tuohon.

Kirjoittaja:  TRD Turbo [ 04.06.2011 15:34 ]
Viestin otsikko:  Re: XM paluuputkiston vuoto

Onkohan helpoin pudottaa taka akselia alemmaksi että mahtuu vaihtamaan putkia kun vajoamisenestopallokin on tiukassa ja ei aukea vaan pyörii kun avaa 50mm hylsyllä ja 8mm pultit on ruosteessa että nekään ei aukea helpolla.

Kirjoittaja:  TRD Turbo [ 05.06.2011 20:23 ]
Viestin otsikko:  Re: XM paluuputkiston vuoto

:D Nyt se on selvitetty ja paikalla on korvaamassa BX takajousiputket soveltaen. Eli luulin aluksi että kyseinen putki on pitkiä putkia kun oli niin ahtaassa paikassa mutta ei vaan kääntyi ja meni hydraulaktiv venttiilille, toinen joka oli ruosteessa juntturista vaihdoin oli korkeudensäätimelle ja lyhin pätkä toiselle jakotukille.
Ei kai näillä putkilla ole mitään sääntöä että mistä putket kulkevat kun ei niitä pysty muuten laittamaan helposti keskipallon taakse kiinnikkeisiin ja toki pitää kiinnittää hyvin että ei hankaudu poikki mistään.

Kirjoittaja:  Amppman [ 08.08.2011 15:08 ]
Viestin otsikko:  Re: XM paluuputkiston vuoto

Samaa asiaa sivuten mikähän putki noista vuotaa http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3175341.jpg vai olisiko mahdollista sama vika, vuoto ilmeni ensimmäisenkerran kun kulkuneuvo oli sammutettu ja heti uudelleen virtoja päälle pistäessä perä hyppäsi ylöspäin joka seurauksena ilmestyi pieni vihreä rapakko vasemman takarenkaan etupuolelle (y4)

Kirjoittaja:  TRD Turbo [ 09.08.2011 00:38 ]
Viestin otsikko:  Re: XM paluuputkiston vuoto

Tuo kuvahan on otettu altapäin kun lähtee putket nousemaan takakelkelkan päälle.
Ota pakoputki poikittaispöntön jälkeen edestä pois niin pääset tarkastelemaan paremmin kelkanpäälle mistä kusee LHM nestettä. Toivottavasti kusee kunnolla että ei tarvitse arvuutella mistä vuotaa.
Minullahan vuoto oli siellä vajoamisenesto pallontakana olevalla haarittimen luona sopivasti piikossa mutta antoi periksi nostaa haaroitinta ja vaihdoin siten putken.
On paljon hankalampi laittaa näitä XM putkia kuin BX putkia.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/