Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Xantia termari jumitusko? http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=6587 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | Kami [ 25.11.2010 09:11 ] |
Viestin otsikko: | Xantia termari jumitusko? |
Xanttu 1.8 -94. Toista kuukautta taivalta takana yhdessä ja nyt n. 2000 km jälkeen alkoi sopivasti pöperökelien saavuttua lämmöt nousemaan (autossa)... Eilen 5 km kaupunkiajon jälkeen oli jo kivunnut 100 tuntumaan neula, kunnes yhtäkkiä putosi siihen normaaliin 80 paikkeille. Tänään sit hoidin aamulla häntä asentamalla etusäleikön eteen pahvin ja vielä varoiksi koneen ja syylarin väliin pahvin roikkumaan. Eikös taas kotoa kylän keskustaasn pankkimasiinalle ajaessa kipusi lämmöt yli 90. P-automaatilla asioimisen jälkeen laskivat tuohon 80 tuntumaan. Koko reissu valtatietä suurkaupungin sykkeeseen meni normaalilukemissa, mutta täällä sitten taas kerran nousi lämmöt 90 tuntumaan ja hetken päästä laskivat 80een... 1. Termostaattiko siellä jumittaa? 2. Mistä sen voin paikantaa tuossa? 3. Mitä hommakoita vaihto vaatii? 4. Ja onkos jollain heittää varaosanumeroa moiseen? 5. Mites noi Motonetin termarit on pelittäneet? |
Kirjoittaja: | laakeri [ 25.11.2010 11:15 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia termari jumitusko? |
Onhan nestettä riittävästi ja järjestelmä kunnolla ilmattu? Jos vastasit näihin kyllä, niin termostaattia on hyvä epäillä, etenkin jos et ole vaihtanut sitä pitkään aikaan. Hae motonetistä termari+tiivisteet + nestettä. Laske nesteet pois - voit toki laskea vain sen verran, että termari on kuivilla, mutta jos et ole vaihtanut lähiaikoina, niin kaikki vaan vaihtoon. Irrota termarikotelon kansi (en muista lähteekö ilman letkun irrotusta), löytyy luonnollisesti ylävesiletkua seuraamalla kannen päästä, olisikohan joku 10 cm puolasta alas/eteen, ulkonäkö paljastaa - et voi erehtyä. Vaihda termari. Laita koppa kiinni. Täytä ja ilmaa järjestelmä. Aja auringonlaskuun. Vastaavassa vanha termari aiheutti ainakin sen, että lämpö seilasi 80-90 välillä. Uudella termarilla pysyi neula paikoillaan. Nopeat hypyt mittarissa voivat viitata ilmaan. |
Kirjoittaja: | Bumper [ 25.11.2010 17:15 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia termari jumitusko? |
En tiedä mikä termari omassa vastaavassa Xantiassa on, mutta lämmöt pysyy hyvin tarkkaan 80- ja 90- viivojen puolessa välissä. BX:ään hankin joskus Motonetista termarin, eikä oikein tuntunut sillä pitävän lämpöjä tarpeeksi ylhäällä talviaikaan vaikka tukki keulan. Hain toisen merkkisen paikallisesta liikkeestä ja auto oli taas lämmin. Kummankaan termarin merkkiä en muista, mutta se Motonetin "huono" oli sinisessä laatikossa, jossa oli punaisella pohjalla valmistajan logo. Ja asennus- tai ilmausvirheeseen en tuossa tapauksessa usko, kyllä sitä ensimmäistä staattia koitettiin paikalleen vaikka miten päin ja ilmattiin oikein ajan kanssa ja monta kertaa. ![]() Ai niin - jos mahdollista, niin kannattaa huuhdella sitä jäähdytysjärjestelmää puhtaalla vedellä samalla kun noita hiluja vaihtaa. Kyllä itsellä ainakin tuli paskaa ulos vaikka kuinka paljon kun laski vettä läpi. Jos vanha neste on puhdasta uloslaskettaessa niin sitten ei ehkä niin tarpeellista. |
Kirjoittaja: | Pekkax [ 25.11.2010 18:04 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia termari jumitusko? |
Eikös termostaattikotelo ole näissä muovia (tai pakeliittia tai jotain). Eli varovaisuutta kiristellessä takasi, halkeaa herkästi. Edellisessä xantiassa (1.8 -95) piti vaihtaa termostaatti ja motonetin termostaatin mukana tuleva tiiviste oli alkuperäistä hieman paksumpi. Sen ku sitte vaihto sinne ja alko termostaattikoteloa kiristelemään niin rutinahan siellä kävi vaikka ei pinnat vielä edes vastanneet termostaattikotelossa ja kannessa. |
Kirjoittaja: | laakeri [ 25.11.2010 22:12 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia termari jumitusko? |
Bumper kirjoitti: BX:ään hankin joskus Motonetista termarin, eikä oikein tuntunut sillä pitävän lämpöjä tarpeeksi ylhäällä talviaikaan vaikka tukki keulan. Hain toisen merkkisen paikallisesta liikkeestä ja auto oli taas lämmin. Kummankaan termarin merkkiä en muista, mutta se Motonetin "huono" oli sinisessä laatikossa, jossa oli punaisella pohjalla valmistajan logo. Vernet Calorstatia (sininen laatikko, reunassa valkoinen teksti keltaisella pohjalla) Motonetistä yleensä mukaan työntävät. Ainakin 4 kpl moisia on tullut laiteltua ja kaikki ovat toimineet. Alkuperäinen voi ihan hyvin olla samanlainen, Vernethän on ranskalainen ja sitä käytetään ainakin joidenkin merkkien ensiasennuksissa.Pekkax kirjoitti: Eikös termostaattikotelo ole näissä muovia (tai pakeliittia tai jotain). Kotelo on jotain kevytmetallivalua ja kansi muovia. Olikos siinä kannessa holkkeja vai ei? Melko tiukkaan olen surutta laittanut kuitenkin.
|
Kirjoittaja: | zX-files [ 26.11.2010 01:08 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia termari jumitusko? |
XU 1,8 ja 2,0 on muovinen termarikopan letkunlähtö, halkeaa ennemmin vanhuuttaaan kuin kohtuullisella ylikiristyksellä. Paljon parempi kuin esim KansanAutossa ![]() Vernet on perinteinen ja klassinen merkki, jota maahantuo HL-Group. Eurooppalaisissa sovelluksissa kehuttu, ostotavara (ilmeisesti) kuten japanilaiset joskus saanut kritiikkiä |
Kirjoittaja: | ealab [ 26.11.2010 09:59 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia termari jumitusko? |
"Kansanauto Kuplassa"? |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |