Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
xantia 2.0i -97 Huohotinputki/jäätyminen... http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=6650 |
Sivu 1/2 |
Kirjoittaja: | saletti [ 30.11.2010 15:20 ] |
Viestin otsikko: | xantia 2.0i -97 Huohotinputki/jäätyminen... |
Moikka! Kertokaa ensimmäsen sitikan omistajalle, missä on huohotin putki on??vm 97 2.0 i Taitaapi olla tukossa/jäässä... öljyä pukkas mittatikusta. Millainen huohotin järjestelmä tässä on ja missä putki sijaitsee ja millä ilveillä sen saa putsattua?? Iso kiitos etukäteen |
Kirjoittaja: | Tapsa 63 [ 30.11.2010 15:38 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia 2.0i -97 Huohotinputki/jäätyminen... |
Paljonko pelissä on venttiileitä,renkaiden venttiilit poislukien... ![]() |
Kirjoittaja: | laakeri [ 30.11.2010 15:59 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia 2.0i -97 Huohotinputki/jäätyminen... |
saletti kirjoitti: Kertokaa ensimmäsen sitikan omistajalle, missä on huohotin putki on??vm 97 2.0 i 8v varmaankin, kun on jäätynyt? Juuri tuosta moottorimallista en nyt tarkasti muista, mutta samalla tavallahan se kaikista löytyy: etsiskele aluksi vaikka kampikammion, venttiilikopan ja imuilmaputkiston välimaastosta.Taitaapi olla tukossa/jäässä... öljyä pukkas mittatikusta. Millainen huohotin järjestelmä tässä on ja missä putki sijaitsee ja millä ilveillä sen saa putsattua?? Iso kiitos etukäteen Puhdistus: irrota letkut, sulata, puhdista ja kuivaa. Tarkasta samalla, että lämmitysvastukset toimivat. Takaisin asentaessasi eristä letkut etupuolelta putkieristeellä. Käytä sitä viimasuojaa aina pakkaskeleillä, poikkeuksetta. Aja kylmälle kelillä moottori ainakin kohtalaisen lämpimäksi ennen kovavauhtista ajoa (maantienopeus). Niin ja hyvät öljyt (esim. Total 9000 Quartz tai Yacco VX600) moottorissa toki, ei mitään korvikkeita. |
Kirjoittaja: | Tapsa 63 [ 30.11.2010 16:23 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia 2.0i -97 Huohotinputki/jäätyminen... |
Laita kovilla pakkasilla pahvi syylärin taakse eli moottorin puolelle.Katsohan onko esilämmitetyn ilman letkut putket paikallaan. On niitä muitakin öljyjä... ![]() |
Kirjoittaja: | zX-files [ 30.11.2010 16:45 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia 2.0i -97 Huohotinputki/jäätyminen... |
Öljymerkkiä enemmän ratkaisee ajotapa, kosteus kertyy eikä poistu jos ajo on lyhyttä kaupunkiajoa. |
Kirjoittaja: | Kami [ 30.11.2010 17:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia 2.0i -97 Huohotinputki/jäätyminen... |
Mulla on tossa 1.8 8V:ssä nyt tänä talvena tuplavarmistus. Laitoin siihen orkkisviimasuojan kiinnityspaikalle puskurin alareunan säleikköön kauniin paffin kahdella nipparilla. Lisäksi syylarin ja moteurin välissä roikkuu ko. aukon kokoinen paffi nippariella putkissa kiinni. Ja kylä lämpenee kabiini eikä ole purskutellut öölejä ![]() |
Kirjoittaja: | laakeri [ 30.11.2010 17:52 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia 2.0i -97 Huohotinputki/jäätyminen... |
Kami kirjoitti: Mulla on tossa 1.8 8V:ssä nyt tänä talvena tuplavarmistus. Laitoin siihen orkkisviimasuojan kiinnityspaikalle puskurin alareunan säleikköön kauniin paffin kahdella nipparilla. Lisäksi syylarin ja moteurin välissä roikkuu ko. aukon kokoinen paffi nippariella putkissa kiinni. 1.8 8v:ssä tuntuivat joskus letkut vähän kohmeisilta pelkän viimasuojan kanssa (öljynäkin oli kyllä vain korviketta, Mobil 1). Putkieristettä letkujen päälle ja sen jälkeen ei mitään ongelmaa. Talvi ilman lohkolämmitysmahdollisuuttakin meni ongelmitta.
Ja kylä lämpenee kabiini eikä ole purskutellut öölejä ![]() |
Kirjoittaja: | zX-files [ 30.11.2010 18:54 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia 2.0i -97 Huohotinputki/jäätyminen... |
laakeri kirjoitti: Mobil 1 Et sitten kertonut mitä niistä neljästä. Etenkin kun vain yksi on kelpo näille säille ja hiemankaan vanhemmille Citikoille... |
Kirjoittaja: | laakeri [ 30.11.2010 19:28 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia 2.0i -97 Huohotinputki/jäätyminen... |
zX-files kirjoitti: laakeri kirjoitti: Mobil 1 Et sitten kertonut mitä niistä neljästä. Etenkin kun vain yksi on kelpo näille säille ja hiemankaan vanhemmille Citikoille... |
Kirjoittaja: | r_a_n_u [ 30.11.2010 19:38 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia 2.0i -97 Huohotinputki/jäätyminen... |
laakeri kirjoitti: zX-files kirjoitti: laakeri kirjoitti: Mobil 1 Et sitten kertonut mitä niistä neljästä. Etenkin kun vain yksi on kelpo näille säille ja hiemankaan vanhemmille Citikoille...Mitä vikaa siinä on? Hintaa on enemmän, kuin monessa vastaavassa. Mutta ei kait se siitä mitään korviketta tee? Meillä ainakin on yli milj km ollut autojen moottoriöljynä Mobil 1 ja hommansa on hoitanut moitteitta. Tänä talvena siirryin huomattavasti halvemman moottoriöljyn käyttöön ihan kustannussyistä. |
Kirjoittaja: | laakeri [ 30.11.2010 19:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia 2.0i -97 Huohotinputki/jäätyminen... |
r_a_n_u kirjoitti: Mitä vikaa siinä on? Hintaa on enemmän, kuin monessa vastaavassa. Mutta ei kait se siitä mitään korviketta tee? Kaikkien moottorien tiivisteet eivät oikein siitä tykkää. Mutta meneehän sekin, jos ei parempaa ole saatavilla.
|
Kirjoittaja: | kokemjne [ 30.11.2010 20:12 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia 2.0i -97 Huohotinputki/jäätyminen... |
ja höpö höpö. lakatkaa jo lukemasta etusivuu ja keskittykää siihen pienempään pränttiin. ACEA / API luokituksiin. siellä ei mikää mopiili ole sen parempaa kuin muutkaan , on vaan kalliimpaa mainoksen vuoksi. |
Kirjoittaja: | laakeri [ 30.11.2010 20:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia 2.0i -97 Huohotinputki/jäätyminen... |
kokemjne kirjoitti: ja höpö höpö. lakatkaa jo lukemasta etusivuu ja keskittykää siihen pienempään pränttiin. ACEA / API luokituksiin. siellä ei mikää mopiili ole sen parempaa kuin muutkaan , on vaan kalliimpaa mainoksen vuoksi. On se varmaankin joitain öljyjä parempaa, mutta on sitäkin parempia. En tiedä, paljon tuo mainittu Mobil 1 5W-50 tällä hetkellä maksaa, mutta tuskin sentään enempää kuin Yacoo VX600?Ja öljyissä on eroa, kirjallisuutta öljytekniikasta varmasti löytyy paljonkin, tutustu ihmeessä. |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 30.11.2010 20:35 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia 2.0i -97 Huohotinputki/jäätyminen... |
on tullu läträttyä noitten kanssa ihan riittävästi joten en enää usko mainoksiin. vaan testituloksiin ja valmistajien hyväksymisiin |
Kirjoittaja: | Tapsa 63 [ 30.11.2010 21:02 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia 2.0i -97 Huohotinputki/jäätyminen... |
Öljyissä on eroja,mutta onko niistä mitään hyötyä jos oljyt vaihdetaa 10-20tkm välein.. ![]() |
Kirjoittaja: | zX-files [ 30.11.2010 21:50 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia 2.0i -97 Huohotinputki/jäätyminen... |
laakeri kirjoitti: zX-files kirjoitti: laakeri kirjoitti: Mobil 1 Et sitten kertonut mitä niistä neljästä. Etenkin kun vain yksi on kelpo näille säille ja hiemankaan vanhemmille Citikoille...Ensimmäinen hitti googlella "Mobil 1" on http://www.mobil1.fi/ jossa neljä ykköstä "tuotteet" kohdassa... Se 5W-50 on ihan turha tuote. Vetoaa suomalaisiin, jotka uskovat suuriin numeroihin ![]() Eikä lainkaan hyvä vaihtoehto. Syy: voimakas viskositeetti-indeksiä kohottava lisäaineistus pitkäketjuisia polymeerejä. Suomennos: lisää tavanomaiseen 5W-40 kannuun purkillinen STPeen tms muoviliisteriä ja saat 5W-50. Tarve viiskymppiselle kuuman päälle Suomessa: nolla poislukien kisakäyttö. Ja kun kurkkaa sen 5W-50 Mobilin tehdashyväksyntöjä verraten esim halvemmin valmistettuun hydrovetykräkättyyn Super-3000 sorttiin niin kovinpa on lyhkäinen lista. Saati sitten polyalfaolefiinipohjaiset. Missä siis perusteet? Paitsi että tätä jo vaarivainaa käytti, tai tätä tunkee kaikissa mainoksissa silmille niin kait se on hyvä... Ja Mobilin mainehan on näin julmetun kova vain Suomessa, kiitos vuosikymmeniä jatkunene massiivisen mainonnan. Yksinkertaistetusti ACEA kertoo öljyn käyttötarkoituksen, kuten esim B4 on dieselin mieto long-life ja A5 on energiaa säästävä bensamoottoreihin tarkoitettu. API kertoo kuinka tuoreet ja samalla tiukat kriteerit öljy täyttää, tosin myös niin että wanhemmalla kalustolla turhan moderni API on turha ja jopa haitaksi. Autotehtaiden hyväksynnät on oikeesti hyvä kriteeri. Niitä ei saa helpolla eikä halvalla, testautus tehdään autovalmistajalla ja kestää kuukausia & maksaa kymppitonneja. |
Kirjoittaja: | xantiano [ 01.12.2010 00:36 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia 2.0i -97 Huohotinputki/jäätyminen... |
Mikäli jotakuta kiinnostaa niin linkissä on tietoa: http://fi.wikipedia.org/wiki/Moottori%C3%B6ljy Sen verran piipahdin Mobilin sivulla, ettei Citroen suosittele Mobilia. Kun kotiudun niin pitääpä vertailla API/ACEA tietoja ja vertailla litrahintoja ![]() Joskus 70 luvulla ammattikoulun autopuolen opettaja valotti Mobiloilin suosiota suomessa. Hän mainitsi, että aikanaan Mobil myi suomessa vain voiteluaineita eikä lainkaan polttoaineita. Tästä johtuen Mobiloilin suosio on aika vankka. Samainen opettaja käytti opetusmateriaalina Mobilin tuottamaa informaatiota. Perustellen sen sillä että materiaali on asiallista ja ohuessa vihkosessa on kaikki tarvittava tieto moottorin voitelusta. |
Kirjoittaja: | Croisette [ 01.12.2010 00:51 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia 2.0i -97 Huohotinputki/jäätyminen... |
Ei sillä öljyn merkillä tai edes laadulla ole juurikaan merkitystä. Huohotin jäätyy kaikilla öljyillä, jollei viiman suojaa ole, ja en tarkoita vain sitä puskurissa olevaa. Suojata pitää moottori altapäin, tai sitten se pahvi syylärin ja koneen väliin, ja sen pitää ulottua oljypohjan alapuolelle, jotta se suojaa öljypohjaa viimalta. Huohotin putkien eristäminen on melko turhaa, mieluummin se pohja tukkoon. Putkien eristäminen saattaa olla jopa haitallista? Ei pääse moottoritilan lämpö siirtymään yhtä hyvin. Eli moottorin alle tai eteen suojaa, puskuri tukkoon, ja käyttäkää ihan mitä öljyä vain ![]() |
Kirjoittaja: | £orenzo [ 01.12.2010 01:11 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia 2.0i -97 Huohotinputki/jäätyminen... |
Muutama vuosi sitten tästä samasta aiheesta keskusteltaessa aika yleinen mielipide oli, että PSA ei ole korjannut jäätyvän huohottimen ongelmaa, koska se kylmänä ja kosteana vaahtoaminen ei esiinny ranskalaisilla öljyillä. Tässä olisi mielestäni tiettyä logiikkaa, sillä Peugeot-Citroënien lämmityslaitteet ovat perinteisesti olleet oikein hyvät, eli riittäviä myös merialppien olosuhteisiin - talven ongelmat siis tiedetään tehtaalla. Oma ratkaisunsa on V6 - bensakrematorio lämpenee kiitettävästi lyhyelläkin pyrähdyksellä. |
Kirjoittaja: | laakeri [ 01.12.2010 01:23 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia 2.0i -97 Huohotinputki/jäätyminen... |
zX-files kirjoitti: Ensimmäinen hitti googlella "Mobil 1" on http://www.mobil1.fi/ jossa neljä ykköstä "tuotteet" kohdassa... Sieltä näkyy löytyvän tuo mainitsemani Mobil 1 ja lisäksi Mobil 1 New Life, Mobil 1 ESP Formula ja Mobil 1 Fuel Economy. Ihan tuota Mobil 1:stä tosiaankin muistelen olleen silloin sen Mobilin, mitä käyttäessä ei jäätymisongelmia edes ollut (kylmälimaa kyllä keräsi melkoisesti).zX-files kirjoitti: Se 5W-50 on ihan turha tuote. Vetoaa suomalaisiin, jotka uskovat suuriin numeroihin Niinpä, hyvä perusöljy on jo nykyisin moniasteista, mutta polymeereillä saadaan moniasteisuutta kehitettyä edelleen. Halvoissa öljyissä perusöljy voi olla ihan kuraa ja lisäaineistusta on käytetty puuttuvien ominaisuuksien korvaamiseen rankalla kädellä. Valitettavasti vaan halvoissa myös se lisäaineistus pyritään tekemään halvalla ja saldona voi olla melko nopeasti käytössä kuluva lisäaineistus. Uutenahan se halpakin öljy varmasti täyttää kaikki vaatimukset, mutta kovinkaan moni ei varmasti jaksa ihan joka viikko sentään vaihtaa moottoriin uusia öljyjä, vaan käyttää ennemmin kunnollista öljyä, joka säilyttää ominaisuutensa pidempäänkin.![]() Eikä lainkaan hyvä vaihtoehto. Syy: voimakas viskositeetti-indeksiä kohottava lisäaineistus pitkäketjuisia polymeerejä. Suomennos: lisää tavanomaiseen 5W-40 kannuun purkillinen STPeen tms muoviliisteriä ja saat 5W-50. xantiano kirjoitti: Sen verran piipahdin Mobilin sivulla, ettei Citroen suosittele Mobilia. Eiköhän ne Citroëniin suositellut ole ensisijaisesti Total ja Yacco. Alunperinhän Yacco toimitti Citikoihin kaikki öljyt, mutta Total auttoi Citikkaa talousvaikeuksissa sillä ehdolla, että heidän öljynsä otetaan käyttöön. Hyviä öljyjähän nuo molemmat silti ovat. Itse käytän tuota Yaccoa, kallistahan se kyllä on: 29 € taitaa olla listahinta 5 litran kannulle (VX600), mutta kyllä siitä senkin viitsii maksaa, jos ei saa tingittyä.Croisette kirjoitti: Huohotin putkien eristäminen on melko turhaa, mieluummin se pohja tukkoon. Putkien eristäminen saattaa olla jopa haitallista? Ei pääse moottoritilan lämpö siirtymään yhtä hyvin. Letkujahan ei tietenkään eristetä moottorin puolelta. Tuolla eristämisellä tosiaan välttyy ongelmilta esim. 1.8 8v:ssä, joka ilman eristystä yrittää kyllä kovasti jäätää. Moottoristahan tuo on myös kiinni tosiaan (huohottimen toteutuksesta lähinnä siis, mutta toki myös esim. lämmöntuotosta). Xantian 2.0 16v:ssä näyttää ihan pelkkä viimasuoja riittävän, eikä kylmälimaa muodostu käytännössä ollenkaan. BX:issä kylmälimaongelma taitaa myös olla melko mitätön, BX:n 1.6:ssa viimasuojan kanssa kylmälimaa muodostui melko vähän myös ajon ollessa lyhyttä kaupunkiajoa.Öljyissä muuten huomaa ihan käytännön eroja kaksipyöräisessä ainakin melko nopeasti. Jotkut spekseiltään aivan vastaavat öljyt toimivat uutenakin selvästi eri tavalla samassa moottorissa. Öljylle nirsossa mopossa tuo on tullut huomattua. Ja jotkut autojen moottoriöljyt ovat kuulemma niin huonoja, että normaalin öljynvaihtovälin päätteeksi öljyjen vaihtamisen jälkeen kuulee moottorin hiljenevän merkittävästi, kun öljy on menettänyt niin paljon ominaisuuksiaan käytössä. Ihmeellistä tahnaa/vaahtoa/jotain epämääräistä on myös tavattu venttiilikopassa eräiden öljymerkkien jäljiltä. Vaan mitä näitä suotta liikaa miettimään, ei se öljykannun hinta silti niin iso ole, etteikö voisi kunnollista öljyä ostaa. |
Kirjoittaja: | Croisette [ 01.12.2010 01:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia 2.0i -97 Huohotinputki/jäätyminen... |
Joopa olihan taas tarinaa ja teoriaa ![]() |
Kirjoittaja: | jarruventtiili [ 01.12.2010 08:07 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia 2.0i -97 Huohotinputki/jäätyminen... |
laakeri kirjoitti: Eiköhän ne Citroëniin suositellut ole ensisijaisesti Total ja Yacco. Alunperinhän Yacco toimitti Citikoihin kaikki öljyt, mutta Total auttoi Citikkaa talousvaikeuksissa sillä ehdolla, että heidän öljynsä otetaan käyttöön. Hyviä öljyjähän nuo molemmat silti ovat. Itse käytän tuota Yaccoa, kallistahan se kyllä on: 29 € taitaa olla listahinta 5 litran kannulle (VX600), mutta kyllä siitä senkin viitsii maksaa, jos ei saa tingittyä.. Ihan hyvää se tuo Total varmaan on muttei pysy tuttavan Xantian 1.8 16v moottorissa. Tahtoo aina hävitä jonnekin. Mobil 1 pysyy sisällä kuten kuuluukin. Jos nyt kuitenkin väkisillä pitäisi Totalin kanssa pelleillä niin sitä pitäisi lähteä vielä asioikseen hakemaan 100 km päästä kun taas Mobilia löytyy ihan lähikaupasta. Että ei se tuo Total ole mikään kovinkaan taloudellinen vaihtoehto. |
Kirjoittaja: | zX-files [ 01.12.2010 08:23 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia 2.0i -97 Huohotinputki/jäätyminen... |
laakeri kirjoitti: Halvoissa öljyissä perusöljy voi olla ihan kuraa ja lisäaineistusta on käytetty puuttuvien ominaisuuksien korvaamiseen rankalla kädellä. Valitettavasti vaan halvoissa myös se lisäaineistus pyritään tekemään halvalla ja saldona voi olla melko nopeasti käytössä kuluva lisäaineistus. Uutenahan se halpakin öljy varmasti täyttää kaikki vaatimukset, mutta kovinkaan moni ei varmasti jaksa ihan joka viikko sentään vaihtaa moottoriin uusia öljyjä, vaan käyttää ennemmin kunnollista öljyä, joka säilyttää ominaisuutensa pidempäänkin. Asiassa on vaan se ongelma, että kuluttaja ei pysty määrittelemään termiä "halpa". Hänhän näkee vain sen kuluttajahinnan, joka on kaikkea muuta kuin koko totuus. Ja esim Mobilin tapauksessa perusöljytyyppikin salataan mahdollisimman pitkälle.´ Niinpä ainoita luotettavia laatuindikaattoreita onkin enää nuo tehdashyväksynnät. Mitä enemmän, sitä paremmin valmistajakin tietää tuotteensa toimivan, ja saatu hyväksyntä on todistus. |
Kirjoittaja: | ealab [ 01.12.2010 08:38 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia 2.0i -97 Huohotinputki/jäätyminen... |
Myös Neste ei suosittele moottoriöljyjensä käyttöä ainakaan 16V Xantiassa. Öljy sinänsä on laadukasta. Olisiko syynä öljyn kitka, joka tässä moottorissa nostaisi polttoaineen kulutusta*?! Ei suosittele myös toosaan vaihteistoöljyjänsä! Siitä huolimatta masiinassa on nyt Nesteen Pro. Ja toosassa Nesteen synt. Hypoid Mp GL5. Ja tällä toosa tuli paljon hiljaisemmaksi, kuin jollain Mobil SHC:llä, tai Total BV:llä, vaikka näihin olin laittanut lisäaineita: Jotain treatmenttia ja RVS:ää. Näitä Mobilia ja Totalia käytettäessä vanha öljy oli aina hyvin tummaa, jopa mustaa. Sen sijaan aiempi Nesteen öljyn jäljiltä käytetty v- öljy oli siistiä. Ei uskon asia. Aiemmin BX:ssä Mobilit poistin koneesta jo 7000km:n käytön jälkeen, syy moottoriäänet. Nesteen öljyillä äänet siistiytyi ja pysyi vaihtovälin 10tkm. Toki siinäkin huomasi pienen eron vanhan ja uuden öljyn välillä. Tämäkään ei ollut uskon asia. * Lienee juuri tästä syystä mm. Fordiin suositellaan joitain puolisynteettisiä, peräti Ford- öljyjä. |
Kirjoittaja: | zX-files [ 01.12.2010 08:58 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia 2.0i -97 Huohotinputki/jäätyminen... |
Fordin FE 5E-30 on "multisynteettistä" eli sekoitus erilaisia perusöljyjä. Ei siis oikein täytä täyssynteettisen eikä osasynteettisen kriteerejä kummankaan. Näin saadaan kuitenkin hyvin toimiva öljy, ja nuo multissynteettiset ovat sitten yleistymässä muutenkin tuolla "long life liru" puolella. |
Sivu 1/2 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |