Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 26 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: xantia takapää ei nouse
ViestiLähetetty: 13.11.2010 12:46 

Viestit: 181
Kaverini kyseli mikä vaivaa kun xantun takapää ei nouse muutenkuin korkeudensäätövivusta. Yläasentoon nostettuna ei vastaavasti laske normaalitasolle. Varmaankin korkeuden säätö jumittaa jollakin tavalla. Aiheesta löytyisi varmasti aikaisempia viestejä mutten saa toimimaan hakukonetta oikein


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia takapää ei nouse
ViestiLähetetty: 13.11.2010 12:50 

Viestit: 181
Xantia siis vm 95 2,0i


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia takapää ei nouse
ViestiLähetetty: 13.11.2010 13:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Alla on jo varmaan käyty vikaa tutkimassa, mutta olisiko se perinteinen yksinkertainen vika - eli linnunluun irtoaminen - jäänyt huomaamatta kuitenkin? Jos siitä kiinni, niin uutta tilalle vaan.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia takapää ei nouse
ViestiLähetetty: 13.11.2010 14:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 230
Paikkakunta: Oulu

Profiili ICQ
Ja tuo "linnunluu" on semmonen pieni valkea muovinen pätkä sielä korkeudensäätimen vivustossa. Löystyy ja irtoilee sen vuoksi.
Kuva



DS7 eTense 4x4 300 - 2020
ID 20 D super - 1971
B11 Normale - 1955
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia takapää ei nouse
ViestiLähetetty: 13.11.2010 14:17 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
Siirtoleukapihdit vasempaan käteen CRC pullo oikeaan käteen ruiskuttelua säätövipuihin,odotusta vaihto siirtoleukapihdit oikeaan käteen leukojen säätö pihdeillä kiinni vivustoon liikuttelua edes tak.jos ei auta katso onko koiranluu paikallaan,onko kalistuksen vakaajan välirauta poikki,jos poikki mene kauppaan osta uusi 39,50e
merkkaa paikka tarkasti kun vaihdat uuden ,ei tarvitse säätöjä.
ps.ohje oikekätiselle..


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia takapää ei nouse
ViestiLähetetty: 13.11.2010 15:02 

Viestit: 181
"luu" oli irti. Hyvin toimii nyt! Kiitos vinkeista, omistaja oli jo ehtinyt hoksaamaan itsekin vian


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia takapää ei nouse
ViestiLähetetty: 13.11.2010 20:51 

Viestit: 11
Kaapataas siitä sopiva threadi.
Eli, oma vehjes (-93) menee ylpeästi nokka pystyssä, no, vikakin löytyi?
Eli josko tuo säätö vaan on jumissa, niin sit perse on maassa?
Kuva kertonee että jumissa? ollaan:
Niin kuva otettu säätö "yläasennossa", vipu liikkuu, mutta säätö ei, joten tuo "pihdit ja crc" setti auttanee, kunhan motonet saisi noita "ajoliuskoja", millä saa auton 25cm maasta ylös että mahtuis tekeen muutakin kuin ottaan kuvia...


Kuva

Ja lisänä, onko kellään hajua, onko Lahdessa mitä halpoja TI-halleja, tai autoharrastetalleja? (ois tarve ruuvata tätä xantiaa ja toisaalta japsi-ihmettä, joten vakitallipaikkakin olisi P0P, jos ei maksaisi mansikoita....


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia takapää ei nouse
ViestiLähetetty: 14.11.2010 12:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
anakonda33 kirjoitti:
"luu" oli irti. Hyvin toimii nyt! Kiitos vinkeista, omistaja oli jo ehtinyt hoksaamaan itsekin vian
Ja on kohta uudestaan, jos ei vaihdettu. Uusi taitaa maksaa marmoritiskillä muutaman euron. Lisäksi kannattaa sitten putsailla se säädin ja vivusto ja voidella paikat hyvin, niin ei muuta korkkaa sieltä.
mictian kirjoitti:
Niin kuva otettu säätö "yläasennossa", vipu liikkuu, mutta säätö ei, joten tuo "pihdit ja crc" setti auttanee, kunhan motonet saisi noita "ajoliuskoja", millä saa auton 25cm maasta ylös että mahtuis tekeen muutakin kuin ottaan kuvia...
Ihan vaan keula ylös tunkattuna ja pukeille laitettuna mahtuu korkeudensäätimen irrottamaan ja kiinnittämään ongelmitta - kokeiltu juttu.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia takapää ei nouse
ViestiLähetetty: 14.11.2010 13:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Luun hinta on noussut jo kolmeen euroon :shock: . Lisäksi on saatavana metallinen varmistinjousi, joka pitää vähän kuluneemmankin luun paikallaan.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia takapää ei nouse
ViestiLähetetty: 14.11.2010 14:29 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Luun lisäksi laitoin uuden nivelpallon, kun vanha oli ruostunut väljäksi. Tarkoitti myös sitä, että korkeusasento muuttuili tuon välyksen aiheuttaman verran.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia takapää ei nouse
ViestiLähetetty: 17.11.2010 19:56 

Viestit: 11
Njahas, nyt tarttis ajatuksia, mikä tuota vaivaa?
Eli korkeudensäätö "normaaliasennossa" perä on liian alhaalla, mutta jos korkeudensäädön nostaa ylimpään asentoon, niin peräkin nousee?!?!
Palikat on lienee paikallaan, ja itse en keksi miksi tuo penkkien välistä tulevan vivun "palikka" ei liiku, onko tuossa muuta mahdollisuutta kuin että itse venttiili on Basana?


Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia takapää ei nouse
ViestiLähetetty: 17.11.2010 20:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
HÖH ? justhan sanoit että penkkien välissä oleva vipstaaki hoitaa hommaa. no miten olis semmonen ajatus ,että ottaisit kulkimen ajosilloille = nelipilainosturi ja jättäisit kulkimen käyntiin= tyhjäkäynnille, menisit sen kulkimen alle 11mm hylsy ja räikkä + myrkkypullo+ metrimitta+ vaikka haynesin manuaali ja oikea sivu esillä. ja tekisit temput jota siinä manuaalissa neuvotaan.
tai sitten on vaihtoehto: vie se sellaiseen paikkaan jossa se lentokorkeus osataan säätää joko tehtaan arvoon taiohjearvosta 5-10mm korkeammalle.
ja kuvien perusteella vipstaakit ovat rutikuivia ja eivät ole saaneet minkäänlaista öljyhoitoa. eioo ihme jos jumittaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia takapää ei nouse
ViestiLähetetty: 17.11.2010 21:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
mictian kirjoitti:
Njahas, nyt tarttis ajatuksia, mikä tuota vaivaa?
Eli korkeudensäätö "normaaliasennossa" perä on liian alhaalla, mutta jos korkeudensäädön nostaa ylimpään asentoon, niin peräkin nousee?!?!
Palikat on lienee paikallaan, ja itse en keksi miksi tuo penkkien välistä tulevan vivun "palikka" ei liiku, onko tuossa muuta mahdollisuutta kuin että itse venttiili on Basana?Kuva
Öö, millä perusteella venttiilissä olisi vikaa?

Eli korkeussäätö (automaattisäätö tai säätö nyt yleensäkin) pelaa, mutta asetusarvo on liian pieni? Laita kohdilleen. Lisäksi jos poikkeutuksen (ohjaus, "manuaalisäätö", käsivipu) kääntää yläasentoon ja nousee, niin silloinhan sekä vipu liikkuu että venttiili pelaa? Aloita nyt silla, että putsaat venttiilin ja vivuston, kun ei taida olla ihan lähiaikoina puhdistettu? Samalla suoritat vivuston huolellisen voitelun. Sen jälkeen säädät säädön asetusarvon kohdilleen. Lopuksi vielä säädät sen korkeusvivulta tulevan tangon oikeaan kohtaan. Jatketaan noiden toimenpiteiden jälkeen vikadiagnostiikkaa, jos vikaa on enää jäljellä sen jälkeen (tuskin), ok?



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia takapää ei nouse
ViestiLähetetty: 17.11.2010 22:07 

Viestit: 203
Paikkakunta: Asuinpaikka ja ammatti sama
Kun tuollaisia vikoja tulee, kanattaisi etsiä syytä ja eikä yrittää korjata seurauksia.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia takapää ei nouse
ViestiLähetetty: 17.11.2010 22:19 

Viestit: 11
Nyt tässä viikon sisään tuonne on suihkittu päivittäin crc penetrating oilia "ns riittävästi", sen takia paikat nyt niin "puhtaan ja kuivan näköiset"
Muuten täytyy myöntää, että tuolle ei ole tehty tasan mitään sen jälkeen kun auto on tehtaalta tullut.
Mutta mites tuo tuossa Laakerin kopsaamassa kuvassa, kun siis tuo jousi joka on tuossa ohjaamosta tulevassa vivussa "auki", niinkö sen kuuluukin olla kun vipu on ylimmässä asennossa?
Sivupointtina, tietääkö kukaan mitään halpaa TI-paikkaa Lahdesta, missä pääsisi auton alle ihmettelemään?
Pitäisi etupäästä pari puslaakin saada vaihdettua tähän hätään että katsari olisi tyytyväinen, ja toisaalta takatukivarsien laakeroinnit pitäisi vaihtaa, ja ja ja, melkein kohta helpompi/halvempi pistää paaliin koko romu, mut josko yrittäisi ainakin...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia takapää ei nouse
ViestiLähetetty: 18.11.2010 00:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
mictian kirjoitti:
Nyt tässä viikon sisään tuonne on suihkittu päivittäin crc penetrating oilia "ns riittävästi", sen takia paikat nyt niin "puhtaan ja kuivan näköiset"
Muuten täytyy myöntää, että tuolle ei ole tehty tasan mitään sen jälkeen kun auto on tehtaalta tullut.
Mutta mites tuo tuossa Laakerin kopsaamassa kuvassa, kun siis tuo jousi joka on tuossa ohjaamosta tulevassa vivussa "auki", niinkö sen kuuluukin olla kun vipu on ylimmässä asennossa?
Kesällä kävin yhden Xantian peräpään alla ihmettelemässä liikkumattomuutta ja oli koko vivusto kuin yhtä puuta eli se säännöllinen voitelu kannattaa sitten jatkossa(kin). En nyt muista ulkoa tuon koko rakennetta, mutta kuvasta pähkäiltynä taitaa olla niin päin, että korkeuden ollessa asetusarvoa alempana työntyy venttiilin kara kuvaajasta poispäin. Tämän perusteella siis vivulta tulevan tangon pitäisi yläasennossa (venttiili täysin auki) olla juurikin tuohon tapaan tiukkautuneena, asianhan voi toki varmistaa helposti kokeilemalla. Tuo tankohan ei ole oleellinen normaalissa ajoasennossa, kuten rakenteesta huomaat.
mictian kirjoitti:
Sivupointtina, tietääkö kukaan mitään halpaa TI-paikkaa Lahdesta, missä pääsisi auton alle ihmettelemään?
Jos taloyhtiö sallii, niin maailman korkeakattoisin huoltohallihan on usein ilmainen...



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia takapää ei nouse
ViestiLähetetty: 18.11.2010 08:26 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Kaiketi LHM on riittävän tuoretta, < 60tkm. Systeemi muutenkin puhdas, puhtaat, kirkkaan vihreät litkut. Nivelten ja jousien voiteluun voisin suositella vedenkestävää rasvaa, potkuriakseli- tai punaista "kaivinkonetappi"vaseliinia. Tyrkättynä kapealla pensselillä joka paikkaan, paljon. Tai sitten jotain spray-rasvaa.
Jos pääset montulle, niin jätä moottori käyntiin, mene monttuun ja roiku vaikka kallistuksen vaimentimessa, liikkuuko nivelet, venttiilin kara. Jos liikkuu, niin pitäisi jonkin ajan kuluttua perän nousta ja kun helppaat, perä pian laskee.
Voitele myös etupäästä samat paikat. Tämä roikkumistesti edellyttää kunnossa olevia jousipalloja. Vähän kovemmat pallot eivät jousta....Silloin, tällöin kannattaisi korkeussäätövipua treenata, jotta systeemi pysyisi toimintakuntoisena, jumittamatta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia takapää ei nouse
ViestiLähetetty: 18.11.2010 09:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
ealab kirjoitti:
Jos pääset montulle, niin jätä moottori käyntiin, mene monttuun ja roiku vaikka kallistuksen vaimentimessa, liikkuuko nivelet, venttiilin kara.
Mielestäni testihän on sinänsä turha, jos säätimille ei ole tehty mitään pitkään aikaan, kun pöydällehän ne on silloin kuitenkin otettava täyshuoltoon.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia takapää ei nouse
ViestiLähetetty: 19.11.2010 22:37 

Viestit: 91
Paikkakunta: Sauvo
Sama vika "udessa" Xantussa. Saako takakorkeudensäätimen irti ja takaisin niin, ettei korkeutta tarvitse säätää? Vai onnistuuko purku ja putsaus säätimen ollessa paikallaan kuten Beksissä? Säätimen rakenne lienee suurinpiirtein samanlainen molemmissa.

Entä vivusto? Tarviiko säätöä irrotuksen jälkeen vai saako vivut irti ja takaisin säädinpantaa irrottamatta?

Edit: Näyttäähän tuolla säätimen takana olevan tilaa putsata paikallaankin. Huomenna siis siitä liikkeelle...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia takapää ei nouse
ViestiLähetetty: 20.11.2010 00:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
jjutara kirjoitti:
Sama vika "udessa" Xantussa. Saako takakorkeudensäätimen irti ja takaisin niin, ettei korkeutta tarvitse säätää? Vai onnistuuko purku ja putsaus säätimen ollessa paikallaan kuten Beksissä? Säätimen rakenne lienee suurinpiirtein samanlainen molemmissa.
Entä vivusto? Tarviiko säätöä irrotuksen jälkeen vai saako vivut irti ja takaisin säädinpantaa irrottamatta?
Edit: Näyttäähän tuolla säätimen takana olevan tilaa putsata paikallaankin. Huomenna siis siitä liikkeelle...
Teoriassa varmaan kyllä, eihän se smurkula vakaajan ympärillä mihinkään liiku. Käytännössä tuskin ihan näin kuitenkaan. Ja on kyllä varmasti melko hankala tuo venttiilikin putsua varten purkaa alla. Mutta mitäs sitten, että joutuu sen säädön tsekkaamaan? Jos on ihan lähikuukausina tehnyt viimeksi, niin voihan sen toistaminen niin äkkiä toki vähän ottaa pannuun, mutta ei pitäisi olla niin ylivoimainen homma kuitenkaan.

Lyhyesti: irti vaan ja katso kasauksen jälkeen, tarviiko säätää.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia takapää ei nouse
ViestiLähetetty: 20.11.2010 19:34 

Viestit: 91
Paikkakunta: Sauvo
Sain säätimen putsattua auton alla. Kaikki juntturit olivat niin ruosteessa, että putkikauppaan tulee asiaa jos niitä irti yrittää. Putket olivat muuten lähes ruosteettomia. Takapään vivusto oli jumissa mutta sain vetristettyä paikkoja mielestäni riittävästi.

Korkeutta joudun kuitenkin säätelemään, sillä se säätöpannan ja muovitangon välinen lyhyt jousi napsahti poikki. Ajokorkeus oli säädetty aivan persiilleen ja jännitystä tuli kai liikaa kun sain auton viimein yläasentoon. Mahtaako saada tarvikkeena, vai tuliko V-liikkeeseen asiaa?

Ymmärsinkö systeemin toiminnan oikein: Alempi pystysuora vipu säätää korkeutta karkeasti. Ylempi vipu liikkuu ainoastaan kun ajokorkeutta säädetään ja se passaa jousillaan ajokorkeuden kohdalleen? Systeemin toiminnan kannalta tärkeintä on siis alemman vivun herkät liikkeet ja ylemmän vivun oikea asento? Ja pannan ja muovitangon välinen jousi olisi tällöin rentona?

Löytyykö jostain Haynesia sähköisessä muodossa?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia takapää ei nouse
ViestiLähetetty: 20.11.2010 20:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2644
Paikkakunta: Päijät-Häme
mictian kirjoitti:
Sivupointtina, tietääkö kukaan mitään halpaa TI-paikkaa Lahdesta, missä pääsisi auton alle ihmettelemään?

Jos Kivistönmäen Nestettä ei perse kestä, niin tutustupa Hennalassa siinä Shellin vieressä olevaan TSI-halliin (kirppiksen kanssa samassa talossa).



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia takapää ei nouse
ViestiLähetetty: 20.11.2010 23:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
jjutara kirjoitti:
Sain säätimen putsattua auton alla. Kaikki juntturit olivat niin ruosteessa, että putkikauppaan tulee asiaa jos niitä irti yrittää.
Juntturit voivat näyttää melko ruosteisilta, mutta MoS2-liotuksen jälkeen aukeavat kunnon jarruputkilenkeillä silti yllättävän hyvin. Hmm, no näköjään sen saa sitten auton allakin putsattua, mutta uskoisin silti irroituksineen olevan helpompaa. Varsinkin kun sinne venttiilin sisään ei saisi päästä yhtään likaa.
jjutara kirjoitti:
Korkeutta joudun kuitenkin säätelemään, sillä se säätöpannan ja muovitangon välinen lyhyt jousi napsahti poikki. Ajokorkeus oli säädetty aivan persiilleen ja jännitystä tuli kai liikaa kun sain auton viimein yläasentoon. Mahtaako saada tarvikkeena, vai tuliko V-liikkeeseen asiaa?
Ei nyt heti muistu mieleen, että mikä osa, mutta eiköhän se marmoritiskiltä ole haettava, jos uuden haluaa.
jjutara kirjoitti:
Ymmärsinkö systeemin toiminnan oikein: Alempi pystysuora vipu säätää korkeutta karkeasti. Ylempi vipu liikkuu ainoastaan kun ajokorkeutta säädetään ja se passaa jousillaan ajokorkeuden kohdalleen? Systeemin toiminnan kannalta tärkeintä on siis alemman vivun herkät liikkeet ja ylemmän vivun oikea asento? Ja pannan ja muovitangon välinen jousi olisi tällöin rentona?
Kallistuksenvakaajan ja korkeudensäätimen venttiilin välinen vivusto on se varsinainen korkeussäätövivusto. Säätö on jatkuva. Kahvalta tulee poikkeutus, jolla haetaan "erikoisasennot". Kaiken on liikuttava herkästi. Oikea asento on silloin, kun vapaalla säädöllä ollessaan järjestelmä hakee oikean korkeuden. Näin melko karkeasti sanottuna. Hankala selittää, helppo ymmärtää kun vivusto on naaman edessä.
jjutara kirjoitti:
Löytyykö jostain Haynesia sähköisessä muodossa?
Kyllä se unkista löytyy.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia takapää ei nouse
ViestiLähetetty: 21.11.2010 00:30 

Viestit: 91
Paikkakunta: Sauvo
Kunnon jarruputkilenkillä niitä auki koitinkin, mutta olivat ruostuneet niin pieniksi että 6-kulmainen 8 mm lenkki ei ottanut kiinni. 7 mm lenkkiä ei ollut. Muissa sitikoissani en noin reipasta ruostumista ole junttureissa nähnyt. Olivat TODELLA paksussa ruosteessa. Lähinnä tulee mieleen 123 mersun etuiskarin yli 20 v vanhat pultit, joihin pitkällisen liuotuksen ja ruosteenpoiston jälkeen löin kiinni 10 mm hylsyn ja sain ne auki. Uudet pultit olivat 13 mm kannalla, enkä hetkeäkään epäile vanhojenkaan pulttien alkuperäisenä muita olleen.

Se jousi, vipu tai tanko näkyy noista mictianin lähettämistä kuvista: tuo pätkä joka lähtee "linnunluun" ei-vivun-puoleisesta päästä ja päättyy kallistuksenvakaajassa kiinni olevaan pantaan, josta ajoasentoa säädetään.

Pitää katsoa unkista sitä Haynesia. Ja hommata jossain vaiheessa ihan kirjaversiokin siitä. Tarvetta varmaan tulee olemaan.

Oli muuten hirveätä katsottavaa kun vaihdoin polttoöljyt "LHM:n" tilalle hydesysteemiin. Vanhat nesteet toivat mieleen lähinnä tervan. Toisaalta pöntöstä lähtevissä letkuissa taisi olla alkuperäiset letkunkiristimet vielä kiinni, joten ei kai nesteiltä siinä vaiheessa voi muuta odottaakaan...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia takapää ei nouse
ViestiLähetetty: 21.11.2010 11:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
jjutara kirjoitti:
Toisaalta pöntöstä lähtevissä letkuissa taisi olla alkuperäiset letkunkiristimet vielä kiinni, joten ei kai nesteiltä siinä vaiheessa voi muuta odottaakaan...
Niinhän ne yleensä ovat. Kyllä ne sentään niissä letkuissa sen verran pitävät, ettei niitä tarvitse "ikinä" parempiin vaihtaa, ellei letkua joudu jostain syystä irrottamaan.



VW Passat B7
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 26 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: