Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Citroen C5 Hdi 2,0 moottori
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=6727
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  jorma1 [ 11.12.2010 16:31 ]
Viestin otsikko:  Citroen C5 Hdi 2,0 moottori

Moi, multa meni c5 hdi 2,0 koneesta turbo. Nyt mietin mitä tekisin kun moottorilla on ajettu jo lähes 400 tkm. Mitä eroa on RHZ ja RHY moottoreilla. Saisin edullisesti ilmeisesti Peugeot 306: ssa olleen 2,0 hdi koneen. Käykö C5:een, entä onko turbo sama jos vaihdan vain sen.
Tiedoista ja vinkeistä jo etukäteen kiitollinen.
Jorma

Kirjoittaja:  Cituning [ 11.12.2010 20:45 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroen C5 Hdi 2,0 moottori

RHZ moottori on 110 heppainen välijäähdytetty ja RHY 90 heppainen ilman välijäähdytintä.

Kirjoittaja:  Jankos [ 12.12.2010 10:30 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroen C5 Hdi 2,0 moottori

Ja suurimmat erot noissa moottoreissa on nimenomaan siellä turbossa ja imupuolessa.

Kirjoittaja:  pimpelipompeli [ 12.12.2010 12:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroen C5 Hdi 2,0 moottori

Ja ilmeisesti myös vaihdelaatikoissa on eroa, mikäli haynesiin on uskomista.

Kirjoittaja:  jorma1 [ 12.12.2010 16:42 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroen C5 Hdi 2,0 moottori

Siis pelkkä turbon vaihto ei olle viisasta, liekkö edes mahdollista. Mutta ilmeisesti koko moottorin vaihtokaan ei välttämättä onnistu jos vaihdelaatikko on erillainen, onko näin.

Kirjoittaja:  eskere [ 12.12.2010 20:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroen C5 Hdi 2,0 moottori

Turboissa on eroja saman mallisarjan moottoreissakin, joten sinun täytyy ensin katsoa omasta turbon merkki ja mallinumerosarja.
Jos mielit turbon vaihtoa Pösöstä, niin sen täytyy olla juuri samanlainen kuin omassasi nyt on.
Pösön pakosarjan kanssa vaihdettaessa turbo saattaa kyllä käydä, mutta käykö c5 pakoputki pösön pakosarjaan?

C5:ia on myyty sekä 90- että 110 heppasena, joten tuo Pösön tod. näk. 90 heppanen moottori tehonsa puolesta käy, mutta kuinka letkut ja putket istuvat, ja lisänä homma vaatii tietokoneella käytön vähintäänkin, jotta käynnistyksen estot ym. saadaan ohjelmoitua.

Turbovika on sinänsä aika kallis ja työteliäs, mutta moottorin vaihto vieläpä hiukan erilaiseen kuin alkuperäinen, on huomattavasti kalliimpi ja suuritöisempi operaatio.
Jos moottorissa ei ole muuta vikaa kuin turbo, niin kilometrien puolesta ajat koneella vielä pitkään. Näin ollen osta käytetty turbo, hinnat alkaen 300€ tai peruskunnostettu, n. 600€:n hintaan. Koko hommalle tulee hintaa 600-1000€, paitsi jos saat turbon puoli-ilmaiseksi ja teet työt itse tai edullisesti talkoolla. :roll:

Kirjoittaja:  jorma1 [ 16.12.2010 23:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroen C5 Hdi 2,0 moottori

Kiitos vinkeistä. Asia ei olekaan niin simppeli. Pitää ottaa turbo irti ensin kunhan pakkaset hiukan laskee - juhannuksena ? Sitten katotaan mihin suuntaan mennään. Ajoin kyllä tuolla hajonneella turbolla noin 75 km, öljyä paloi 4 litraa. Sitten loppu öljyt ja piti pysähtyä. Voinee olla muitakin vikoja tullut. Kone kyllä pyöri loppuun asti, tyhjäkäynnillä sitten syttyi öljyvalo. Jotain kolinaa kuului, mahdollisesti turbosta - toivottavasti.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 17.12.2010 00:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroen C5 Hdi 2,0 moottori

Kookleta turbo-pajat ja soittele niihin, idässä niitä on paljon, siis tuolla Kuopion liki.

Kehottaisin korjauttamaan tai exchangena vaihtamaan kuulalaakeroituun turboon.

Kuulalakeriturbo lähtee alemmilla kiekoilla ahtamaan, jopa ~100-300rpm aikaisemmin.
Kuulalaakeriturbo:
-Herkempi, herää siis alempaa, vaihteenvaihdon jälkeen kerää nopeammin paineita kuin liukulaakeri.
-Ei tarvitse niin paljon öljyä toimiakseen, koska öljynpaine ei keskitä akselia normaalin turbon tapaan
-Ei niin herkkä suoraan ajosta sammuttamiselle, eli tarvitsee lyhemmän jäähdyttelyajan.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/