Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

BX takatukivarrenlaakerit
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=6744
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  Kaapelimies [ 13.12.2010 01:03 ]
Viestin otsikko:  BX takatukivarrenlaakerit

Muka väljät takatukivarrenlaakerit, pitäis kuulemma kunnostaa ennenkuin voidaan rekisteröidä. Ihme pilkunn... :) Videossa siis kallistuksenvakaaja irrotettuna, muuten sieltä ei normaali-ihmisen voimin välystä löydy. Mittarilukema 125tkm.

http://www.youtube.com/watch?v=RrrImDUjBKY

Kirjoittaja:  ealab [ 13.12.2010 09:21 ]
Viestin otsikko:  Re: BX takatukivarrenlaakerit

Eihän nuo vielä väljät ole, kunhan tanko on kiinni. Vasta, kun rupeaa renkaansyrjä kulua pyöräkoteloa vasten... On nähty ja korjattu. Auto oli naisihmisellä, vasta toisen renkaan puhkikuluminen herätti ansaittua huomiota.

Kirjoittaja:  laakeri [ 13.12.2010 10:03 ]
Viestin otsikko:  Re: BX takatukivarrenlaakerit

Vajaavetoisessa oli vielä korjattavissa pelkällä laakeroinnilla, kun 185:n reuna raapi melko tiheään tahtiin peltiä. Muutama kuukausi tuota remonttia ennen kelpasi katsastusmiehelle ihan hyvin. :?

Parashan tuo on korjata, ennen kuin ylimääräistä välystä on. Xantiassakin miulla on jo jarruhilppeet yms purettu pois, että pääsisin jossain vaiheessa kynkät irrottamaan laakereiden tsekkausta varten. Näkee sitten, vaihdetaanko pelkät rasvat vai myös laakerit.

Kirjoittaja:  Lexa [ 13.12.2010 10:03 ]
Viestin otsikko:  Re: BX takatukivarrenlaakerit

Outo homma, kiinnihän nuo näyttivät olevan kun ei riskin miehen repimisellä irronneet :lol:

Kirjoittaja:  ealab [ 13.12.2010 16:01 ]
Viestin otsikko:  Re: BX takatukivarrenlaakerit

Xantiassa ei pitäisi olla murhetta. Omassa tuli katsottua n. 130tkm ajettuna, kaikki olivat, kuin tehtaan jäljiltä.

Kirjoittaja:  laakeri [ 13.12.2010 17:18 ]
Viestin otsikko:  Re: BX takatukivarrenlaakerit

ealab kirjoitti:
Xantiassa ei pitäisi olla murhetta. Omassa tuli katsottua n. 130tkm ajettuna, kaikki olivat, kuin tehtaan jäljiltä.
Xantiassa tulee samaan tapaan ongelmat aika lailla samassa vaiheessa kuin vajaavetoisessa beksissä. Jos ongelmia haluat löytää, niin katso niitä sitten sisäänajon päätyttyä tai jo vähän sitä ennenkin. Jossain 250 Mm kohdalla olivat jo aika heikkokuntoiset berliiniläisessä.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 13.12.2010 17:36 ]
Viestin otsikko:  Re: BX takatukivarrenlaakerit

ja kannattaa vaihtaa hyvissä ajoin ennen kuin joutuu vaihtelemaan koko tukivarren

Kirjoittaja:  sitikkaporo [ 13.12.2010 18:58 ]
Viestin otsikko:  Re: BX takatukivarrenlaakerit

Oliko niin että I-koppaisessa Berlingossa takatukivarren laakereita ei pysty vaihtamaan vaan menee vaihtoon koko taka-akselimysteerio??

Kirjoittaja:  kokemjne [ 13.12.2010 19:26 ]
Viestin otsikko:  Re: BX takatukivarrenlaakerit

voi ne vaihtaa. mutta mitään hyötyä siitä eioo pitkällä tähtäimellä. siellon akseliputki sisäköölina ja se on kulunu just niitten laakereitten kohdalta

Kirjoittaja:  black_van [ 18.12.2010 15:25 ]
Viestin otsikko:  Re: BX takatukivarrenlaakerit

tutkin tuossa uusimpaa ostosta,diesel bx.ää ja tutulta näytti tuo kaapelimiehen video. Jos välystä on sentin luokkaa niin kannattaakohan suosiolla hankkia ehjä takatukivarsi vai tutkiako että onko reikä soikea?

Kirjoittaja:  eskere [ 18.12.2010 15:56 ]
Viestin otsikko:  Re: BX takatukivarrenlaakerit

soikeaksi kuluneen tukivarren reiän voi täyttää hitsillä ja muotoilla reikä sitten uudelleen pyöreäksi vaikka Dremelillä, jotta stefat taas pitävät.

Näin tein c5:ssa, ja hyvin toimii.

Kirjoittaja:  rmattila [ 29.12.2010 01:21 ]
Viestin otsikko:  Re: BX takatukivarrenlaakerit

eskere kirjoitti:
soikeaksi kuluneen tukivarren reiän voi täyttää hitsillä ja muotoilla reikä sitten uudelleen pyöreäksi vaikka Dremelillä, jotta stefat taas pitävät.


Minä ajattelin kokeilla ensi kerralla tuommoista. Saas nähdä, pystyykö HSS-terä hitsiin, vai pitääkö ideaa vielä jatkokehitellä..

Kirjoittaja:  Kaapelimies [ 29.12.2010 01:51 ]
Viestin otsikko:  Re: BX takatukivarrenlaakerit

Hitsiin se HSS-terä pystyy, mutta jos valurautaisesta takatukivarresta nousee sauma ylös, siihen ei pysty mikään.. Kaksi koneistamoa sanoi että holkitus, joista toinen sanoi ettei edes holkita kun menee ohueksi koko varsi. Onneksi laakerin ulkokoolin alta oli sen verran vähän syöpynyt, että menee täyttämällä kemiallisella metallilla. Stefojen kohdat seppä holkittaa, vaikka tuohon uskaltaisi varmaankin jo hitsata täytettä ja hioa kun ei ole niin kymmenesosamillin päälle.

Kirjoittaja:  Sitikkapuoskari [ 29.12.2010 08:59 ]
Viestin otsikko:  Re: BX takatukivarrenlaakerit

Ikääntyneemmissä vehkeissä on katsottu vaan että laakerin saa suoraan. Vaseliinia paikat täyteen niin taatusti vie sen vehkeen loppuun, siinä stefan falskaukset paljoa haittaa.

Kirjoittaja:  laakeri [ 29.12.2010 09:54 ]
Viestin otsikko:  Re: BX takatukivarrenlaakerit

Kynkänlaakereista kun on nyt sopiva ketju, niin puhutaanpas niistä osistakin hieman. Kaapelimies varmasti osaa oikeat osat valita, mutta muille innokkaille vaihtelijoille sanottakoon, että ainakin jokunen vuosi sitten motonetista ostettu sarja oli täyttä kuraa, ei se kovin montaa kuukautta kestänyt. Sarjan tarpeeltahan välttyy toki, kun tekee huollon riittävän aikaisin. Tässä tapauksessa tarvitaan kuitenkin melko todennäköisesti uudet stefat (yht. 4 kpl). Jos kokoja löytyy, niin ihan tavallinen stefa voi käydä, mutta ainakin Xantia Breakissä / BX 4x4:ssa alkuperäiset stefat ovat ulkoreunasta noin puolesta välistä alkaen kartiot. En jaksa muistaa, onko Xantia Berlinessä / perus-BX:ssä noin myös.

Aihe on itselle ajankohtainen, koska eilen stefat tulivat postissa. No mitä ne maksavat? Auto-Artikkelista kävin viime viikolla kysymässä ja valitettavasti myivät eioota sillä kertaa, enkä tullut sitten kyselleeksi mitä maksaa, jos tulee. Menin marmoritiskiltä kyselemään täällä kotinurkilla ja kertoivat, että 13 e/kpl, halvemmalla ei saa taas mitenkään. Tilasin Sitroselta, veloittivat 6,80 e/kpl. Ja ovat sielläkin ihan Pièces d'origine, osa nr. 5133.21.

Kirjoittaja:  Sitikkapuoskari [ 29.12.2010 11:57 ]
Viestin otsikko:  Re: BX takatukivarrenlaakerit

On varmaan Sitrosella vanhalla hintaa. Syksyllä tuplaantui Citroenin hinnastossa :(

Kirjoittaja:  laakeri [ 29.12.2010 13:40 ]
Viestin otsikko:  Re: BX takatukivarrenlaakerit

Sitikkapuoskari kirjoitti:
On varmaan Sitrosella vanhalla hintaa. Syksyllä tuplaantui Citroenin hinnastossa :(
No itseasiassa Sitrosen hinnastossa oli merkitty 8 €/kpl, mutta tilausvahvistuksessa/laskussa oli merkitty 6,80 €/kpl.

Tuo osan korkea hinta marmoritiskillä tuskin johtuu yksistään hinnannoususta. Kotkassa jo totuin siihen, että siellä paikallinen marmoritiski myi osia vähintään kaksinkertaiseen hintaan muihin alkuperäisosia myyviin liikkeisiin nähden. Luulin tuon hinnoittelun olevan vain paikallinen erikoisuus, mutta näköjään taita sama firma tehdä täällä Lappeenrannassa aivan samalla tavalla. Vieläkin on kyllä mielessä, mitä sanoivat kotkalaisella marmoritiskillä: "Kyllä näiden pitäisi olla samanhintaisia joka paikassa". Olen kyllä samaa mieltä, niiden hinnoittelu voisi noudattaa yleistä hinnoittelua. Ja tuo kommentti tuli, kun kysäisin kampiakselin apulaitehihnapyörää Xantiaan ja ihmettelin sitten hinnan kuultuani, miten voi olla niin paljon kalliimpi kuin toisessa liikkeessä... 199 €:sta ei pystynyt yhtään tinkimään, Artikkeli joutui pyytämään 110 €, kun oli hinta noussut juuri... ja kyseessä oli silloinkin alkuperäisosa citikan laatikkoa myöten eli täysin sama osa.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 29.12.2010 15:40 ]
Viestin otsikko:  Re: BX takatukivarrenlaakerit

no tuohan on ihan selvää. kun tuote pakataan pakettiin jossa on kulkimen natsat ja myydään se ns: " alkuperäisenä "merkkituotteena ,niin voidaan lätkäistä hintaan pienet kertoimet vaikka tuote ilman noita merkintöjä olisi ihan samalta tuotantolinjalta kotoisin. koskee myös noita jousipalloja.

Kirjoittaja:  laakeri [ 29.12.2010 16:01 ]
Viestin otsikko:  Re: BX takatukivarrenlaakerit

kokemjne kirjoitti:
no tuohan on ihan selvää. kun tuote pakataan pakettiin jossa on kulkimen natsat ja myydään se ns: " alkuperäisenä "merkkituotteena ,niin voidaan lätkäistä hintaan pienet kertoimet vaikka tuote ilman noita merkintöjä olisi ihan samalta tuotantolinjalta kotoisin. koskee myös noita jousipalloja.
No se ei taas selitä näitä mainittuja tapauksia, joissa myös siinä halvan osan paketissa on ne natsat ja citikan varaosanumero...

Kirjoittaja:  kokemjne [ 29.12.2010 16:36 ]
Viestin otsikko:  Re: BX takatukivarrenlaakerit

ylijäämää joka halutaan pois varastosta seisomasta. kato tyyliä instrumentarium. niillähän on ollut jatkuvia aleja erilaisilla kampanjoilla. maksa yks. saat toisen imaiseksi ( sen yhden hinta on vaan tuplasti/kolminkertaisesti enemmän kuin puolivuotta sitten ). sama koskee noita osia jotka ei liiku halutulla tavalla. nyt hinta tämä ja sitten puolenvuoden/vuoden hiljaisuus ja sitten SUURI ALE. kukaan ei muista mitä se maksoi muutama kuukausi sitten. kaupaksi menee kun saa " halavalla "( tosin hinta on jo jotain muuta kuin oikea hinta )
kauppa se on joka kannattaa ja kannattaa muistaa äänestäjän/ostajan muistin pituus. se kohentaa aina tulosta.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 29.12.2010 16:45 ]
Viestin otsikko:  Re: BX takatukivarrenlaakerit

se on totta ,että maahantuojat/merkkiliikkeet ovat joutuneet miettimään tavaroitten hintaa kun suoratuonti ja tarvikekauppiaat tarjoovat samaa tuotetta lähes puolet halvemmalla. en välttämättä hakisi laakereita veholasta vaan lampsisin tarvikepuotiin ja kysäisisin vastaavia SKF:n tuotteita ilman sitikan natsoja. tosin ne myydään SKF:n paketissa jossa on kaikki muu paitsi ne tärkeät stefat joita ei saanut tarvikkeena. mitta on tehty std.stä poikkeavaksi. paketti sisälsi turhia helyjä kuten sen muoviputken ja uuden pultin muttereineen ja aluslevyineen. mutta ei edes niitä stefoja eikä säätöshimmejä. no onneksi ne shimmit taas löytyy tarvikkeena.0.3- xxx paksuuksina..

Kirjoittaja:  kokemjne [ 29.12.2010 16:48 ]
Viestin otsikko:  Re: BX takatukivarrenlaakerit

ja vielä ,että sitä tukiputkea kannattaa hioa hiomanauhalla päistä että sisäkooli liukuu kevyesti pitkin putkea. on helpompi asentaa.

Kirjoittaja:  citsportsite [ 29.12.2010 17:31 ]
Viestin otsikko:  Re: BX takatukivarrenlaakerit

laakeri kirjoitti:
Sitikkapuoskari kirjoitti:
On varmaan Sitrosella vanhalla hintaa. Syksyllä tuplaantui Citroenin hinnastossa :(
No itseasiassa Sitrosen hinnastossa oli merkitty 8 €/kpl, mutta tilausvahvistuksessa/laskussa oli merkitty 6,80 €/kpl.

Kun asiasta kovin on keskusteltu, kysyin hintaa suoraan Sitroselta. Tämän hetkinen hinta on tosiaan 8,00 Euroa, eli Sitikkapuoskarin mainitsema syksyinen hinnannousu on tämän stefan kohdalla totta.
Sitrosella on tapana myydä vanha varasto vanhalla hinnalla, siksi Laakerin mainitsema hinta 6,80 euroa pitää myös paikkansa. Hintaa ei kuulemma ole kuitenkaan tarvinnut kaksinkertaistaa, koska tavoitteena on pitää kohtuulliset hinnat. Stefa on alkuperäisosa, eli täsmälleen sama kuin "marmoritiskeillä". Sitrosen tiski on kuulemma saatu ilmaiseksi kierrätyksestä, joten siitä ei tarvitse asiakkaan maksaa :lol:

Kirjoittaja:  Sitikkapuoskari [ 29.12.2010 20:44 ]
Viestin otsikko:  Re: BX takatukivarrenlaakerit

Kyllä meilläkin on ko. osan keskihinta koneella 7,60 mutta kun toimittaja nostaa puolella hintaa yhtäkkiä on pakko mennä perässä. Ja kun paljon menee ei ole sitä vanhaa varastoakaan.. Kohtako saa alkuperäisenä koko tiivistettä kun ottaa huomioon viimeaikaisen kehityksen. Eli NFP pian sekin- RIP

Kirjoittaja:  rmattila [ 01.01.2011 21:36 ]
Viestin otsikko:  Re: BX takatukivarrenlaakerit

Jos ei HSS-terä tai avarruspään kovametallipala pysty, oliskohan tuosta mihinkään..?

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/