Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Activan turbo
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=6753
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  ace [ 13.12.2010 15:04 ]
Viestin otsikko:  Activan turbo

Semmoset 1v/20tkm turbo piti vaimeaa rahinaa varsinki kun matalahkoilla kierroksilla painoi reippaasti kaasua ja nyt se sitten antautui (on ilmeisesti totaalisen jumissa). :roll:

Autolla on kilometrejä takanaan jo n. 322tkm, joten ihan odotettavissahan tuo oli. Löytyykös tuolle alkuperäiselle turbolle mitään huokeampaa vastinetta ilman, että ecuun tarvii koskea? Käsittääkseni tuo alkup. turbo on Garrettin T25...? Hieman kahden vaiheilla tässä ollaan, josko tuosta vielä tekisi itelle käyttiksen vai laittaisiko säilöön myöhempää inspiraatiota varten. Liikaahan noita Activoja ei liikenteessä enää ole, mutta toisaalta tuossa pari muutakin pikkujuttua vaatisi huomiota :)

Kirjoittaja:  Kooma [ 18.12.2010 13:45 ]
Viestin otsikko:  Re: Activan turbo

Ei ole kokemusta sopivista vaihtoturpoista kun oma vielä toimii hyvin, mutta eihän se ecu sitä tiedä mikä siellä viheltää. Ecu ohjaa oman bleedvalvensa (joka kyllä kannattaa korvata säädettävällä ruuvilla) avulla hukkaporttia, alkaa päästämään painetta pihalle kun haluttu imusarjan paine on saavutettu. Parempi turbo kuin vakioturbo korkeintaan lämmittäisi ahtoilmaa vähemmän ts. irtoaisi enemmän tehoa samoilla ahdoilla. Kyllä vakiokartoissakin sen verran liukumavaraa on, vaihteleehan imuilman lämpötila huomattavasti varsinkin täällä pohjolan perukoilla.

Kirjoittaja:  ace [ 19.12.2010 18:59 ]
Viestin otsikko:  Re: Activan turbo

Kooma kirjoitti:
Kyllä vakiokartoissakin sen verran liukumavaraa on, vaihteleehan imuilman lämpötila huomattavasti varsinkin täällä pohjolan perukoilla.


Joo nettipalstoja kun lueskelin, niin ymmärsin kanssa ettei tosta vakio-ecusta bensakartta ihan heti lopu kesken. Jostain syystä muistelin, että siinä ois tiukat toleranssit, mutta sehän olikin nimenomaan ahtopaineiden noston kanssa. Eipä tuossa nuo muutkaan palikat (lähinnä välijäähy) ole yli 1 barin paineille tehty ja se vakio bleederi lienee syy sille miksi meno tuntuu turbon kunnossa olessakin puutuvan selkeästi yli 5000 rpm:n. Pitää joka tapauksessa ensin irrottaa tuo vanha turbo ja katsoa mikä sieltä on mennyt. Jääköön projekti odottelemaan näillä näkymin kevättä ja inspiraatiota.

Pitää varmaan hankkia joku tylsempi nyky-sitikka tilalle. Kaippa esim. tommosella 2.0 C4 VTR:läa hetken paremman puutteessa ajelis, vaikkei se Activalle pärjää oikein millään osa-alueella (korkeintaan varusteiden määrässä). Tosin 156 Alfa on kiinnostanut pidemmän aikaa. Sit oliskin jo kaksi projektia :D

Kirjoittaja:  Kooma [ 19.12.2010 23:40 ]
Viestin otsikko:  Re: Activan turbo

Se puutuminen yli 5000rpm lähtee pois vasta chipillä. Säädettävällä ruuvilla ajosta tulee paljon miellyttävämpää kun hakee täysiä (ja tietenkin kovempia) ahtoja myös osakaasulla.

Kirjoittaja:  ace [ 20.12.2010 12:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Activan turbo

Näin tulevaisuutta ajatellen, onko tuohon järkevämpää sitten kuitenkin heittää uusi moottorinohjausyksikkö tilalle vaiko chipata toi Motronic? Tuskin tuota jaksaa enää täysin vakiona niputtaa, jos se kuntoon laitetaan. Tuo 1 barin ahtopainerajahan kyllä sinänsä riittää. Joutunee vaan hieman tuota turbotekniikkaa opiskelemaan...

ProTurbossa ois Garrettin kuulalaakeroidut 25-sarjalaiset joulualessa ;) Tuolla pienimmälläkin riittäis tuotto 250 hv asti.

Kirjoittaja:  Jeth [ 21.12.2010 09:14 ]
Viestin otsikko:  Re: Activan turbo

Tai jos haluaa budjettia pienentää niin Saabeissa käytetyt mitsubishin turbot toimivat ihan mukavasti activassakin, TD04-HL16T oli mulla jossain haaveissa kun sitä activaa räpeltelin, mutta tyydyin pykälää pienempään td04-hl15g malliin, jolla meni se 200hv raja rikki 1bar paineella, jopa ennenkuin VEMS tuli! jos chipin olisi laittanut niin varmasit olisi hönkää lisää.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/