Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

XM V6 hyytyi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=6754
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Cikatti [ 13.12.2010 16:28 ]
Viestin otsikko:  XM V6 hyytyi

Aamupakkasella töihin ilman moottorin lämmityksiä, kylmää noin -15. 200 metriä pihasta kapine hyytyy (vm -92 XM V6 ja siis 12 valve).

Oireet ennen hyytymistä:
- viimeiset 2 vko nykinyt vain pakkasella ja ensimmäiset 3-4 km, lämmettyään toiminut kuin enkeli

Tänä aamuna:
- nykii melko paljon, K-valo syttyi jo startin jälkeen... nypytellään noin 200 m ja siihen jäi
- startatessa vain lupaili mutta ei käynnisty.

Nyt vehjes on pukilla ja:
- bensaa tulee, varmistettu koska mm irroitettu tulppa haisee ja on kostea, fuel return manifold tihkuu vähän bensaa > kirrattu klemmarilla
- Koska vain kylmänä oli nykimistä niin varmistin veden lämpöanturin toiminnan, pakkasella 6 kOhm ja käpälissä lämmitettynä noin alle 3 kOhm > siis toimii.
- lisäilmaluisti putsattu, se oli jäänyt jumiin, liki auki
- Sytkän ohjainmoduuli swapattu toisesta autosta, ei apua

Seuraavaksi seuraa puolan ja sitten MAP:n vaihdot kun tuo vara V6 tuossa sattuu kerran olemaan.
Yleinen K-valon sytyttäjähän on lamda-anturi, mutta, väitän että viallinen lamda ei estä autoa kännistymästä. Kipinä lienee heikko tai jopa hukassa. Kassotaan, syöksyn taas ryynäämään pellin alle.
Jos hyviä vinkkejä niin saa kertoa;-)

Kirjoittaja:  zX-files [ 13.12.2010 16:47 ]
Viestin otsikko:  Re: XM V6 hyytyi

Cikatti kirjoitti:
Yleinen K-valon sytyttäjähän on lamda-anturi, mutta, väitän että viallinen lamda ei estä autoa kännistymästä.

Öööh... ZX'ssä pitkä startti jättää K-valon päälle, se pohja kun joskus takkuaa eikä anna sytkävirtaa starttiasennossa. Yleensä tuo päälle jäänyt K-valo ei silti haittaa mitään, mutta kaksi kertaa on laittanut käynnin poskelleen. Toisella kertaa ei ottanut kierroksia ja ajo oli kuin kaksi vaihdetta isommalla. Eli liika bensa ilman kipunaa sekottaa siinä lambdan & samalla Koon, ja vaikka yleensä ei haittaa niin sekin on koettu että voi laittaa käynninkin totaalisen poskelleen.

Kirjoittaja:  laakeri [ 13.12.2010 17:32 ]
Viestin otsikko:  Re: XM V6 hyytyi

Cikatti kirjoitti:
Yleinen K-valon sytyttäjähän on lamda-anturi, mutta, väitän että viallinen lamda ei estä autoa kännistymästä. Kipinä lienee heikko tai jopa hukassa. Kassotaan, syöksyn taas ryynäämään pellin alle.
Jos hyviä vinkkejä niin saa kertoa;-)
Tuskin lambadaa tanssitaan startissa, kun anturi on kylmä ja sen myötä näyttää mitä sattuu. Kylmänä toimimattomuutta tämä ei selittäisi, mutta katsoppa silti se kampiakselin asentotunnistin. Ja mitenkäs se imuilman lämpöanturi, kai siinä semmoinenkin on? Entäpä akun kunto? Kylmäkäynnistyksessä liian alas tipahtava jännite voi aiheuttaa kipinähuolia joissain kulkineissa.

Kirjoittaja:  Keitere [ 13.12.2010 17:34 ]
Viestin otsikko:  Re: XM V6 hyytyi

Kai akussa piisaa potkua? Joskus sekin joissain vehkeissä on yllättäen ollut kuollut vaikka näennäisesti pyörittääkin.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 13.12.2010 18:33 ]
Viestin otsikko:  Re: XM V6 hyytyi

Noni, varpaat kävin sulattamassa ja syöksyin takas hommiin. Vika löytyi, pimentynyt puola.
Mut olipa erikoiset oireet: pätkintää pakkasella ja kun lämpes niin nähtävästi heikko kosketus lämpölaajeni kohalleen ja pätkintä loppui mutta, tänä aamuna purkista nähtävästi loppui kipinät. Nyton toinen puola paikallaan ja se lienee vielä kipunoita jäljellä.

Mahtoi olla tuokin Sagemin tuote ;-)

Kirjoittaja:  Keitere [ 13.12.2010 18:59 ]
Viestin otsikko:  Re: XM V6 hyytyi

No onneksi oli helppo tapaus korjata. Ei ole kivaa rassata pakkasessa, toivoo laiskimus.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 13.12.2010 19:20 ]
Viestin otsikko:  Re: XM V6 hyytyi

Joo emmäkään alunperinkään uskonut lampadan vaikutukseen koska se nyt vaan on ihan yhdentekevä kapine käynnin kannalta.

Mutta, on kovin kiintoisaa että XM:n vikadiagnostiikka on sen verran fiksu että se seuraa puolan vastusta ja osaa sytyttää moottorivikavalon. Nyt kun olis ollut se vikadiagnostiikkakapine niin olis sekin selvinnyt käden käänteessä sillä tuo XM ei näytä moottorivikavalosta vikakoodeja vaikka niin on väitetty ja olen ymmärtänyt että kukaan muukaan ei ole saanut niitä esille tuon valon kautta, toistaiseksi.

Kirjoittaja:  laakeri [ 13.12.2010 19:42 ]
Viestin otsikko:  Re: XM V6 hyytyi

Cikatti kirjoitti:
Mutta, on kovin kiintoisaa että XM:n vikadiagnostiikka on sen verran fiksu että se seuraa puolan vastusta ja osaa sytyttää moottorivikavalon. Nyt kun olis ollut se vikadiagnostiikkakapine niin olis sekin selvinnyt käden käänteessä sillä tuo XM ei näytä moottorivikavalosta vikakoodeja vaikka niin on väitetty ja olen ymmärtänyt että kukaan muukaan ei ole saanut niitä esille tuon valon kautta, toistaiseksi.
Hyvä, että vika löytyi nopeasti. Fenixistä olen saanut ulos, eli vähempiventtiilinen kyseessä tietenkin.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 13.12.2010 20:01 ]
Viestin otsikko:  Re: XM V6 hyytyi

Jep, veikkaan että mun diagnostiikka on sekaisin sillä vikavalo vilkuttaa tasaisesto loputtomiin kun tuota kokeilee. Se vilkkuu siis täysin tasatahtia ilman taukoja.
Mutta oli hieno huomata että romu puola sytyttää valon eli ei se ihan kuollut ole.

Kirjoittaja:  laakeri [ 13.12.2010 20:13 ]
Viestin otsikko:  Re: XM V6 hyytyi

Miulla Vanissa Magneti-Marelli ei suostunut vilkuttamaan ollenkaan... olisi kyllä pitänyt vilkuttaa. Mikäs ruutta tossa 24-tappisessa onkaan?

Kirjoittaja:  Janne L [ 13.12.2010 23:44 ]
Viestin otsikko:  Re: XM V6 hyytyi

laakeri kirjoitti:
Miulla Vanissa Magneti-Marelli ei suostunut vilkuttamaan ollenkaan... olisi kyllä pitänyt vilkuttaa. Mikäs ruutta tossa 24-tappisessa onkaan?


Bendix-Fenix 4.

Kirjoittaja:  laakeri [ 14.12.2010 10:32 ]
Viestin otsikko:  Re: XM V6 hyytyi

Janne L kirjoitti:
laakeri kirjoitti:
Miulla Vanissa Magneti-Marelli ei suostunut vilkuttamaan ollenkaan... olisi kyllä pitänyt vilkuttaa. Mikäs ruutta tossa 24-tappisessa onkaan?
Bendix-Fenix 4.
Ai siinäkin on Fenix, kuten 12-tappisessakin? Outoa kyllä sitten, jos ei koodeja ulosta. Tosin Fenix 3:han 12-tappisessa on kaiketi?

Kirjoittaja:  Cikatti [ 14.12.2010 10:58 ]
Viestin otsikko:  Re: XM V6 hyytyi

Niin juu, olen ollut siinä uskossa että 12 tappia = Fenix III ja 24 tappia Fenix IV.
Mulla on nuo molemmat mutta kumpikaan ei anna koodeja virta-avainta räpläämällä. Kait toi nyt on ihan tyypillistä ettei 18-19 vuotiaassa Citikassa kaikkia voi vaatia toimimaan.

Kirjoittaja:  laakeri [ 14.12.2010 11:26 ]
Viestin otsikko:  Re: XM V6 hyytyi

Cikatti kirjoitti:
Niin juu, olen ollut siinä uskossa että 12 tappia = Fenix III ja 24 tappia Fenix IV.
Mulla on nuo molemmat mutta kumpikaan ei anna koodeja virta-avainta räpläämällä. Kait toi nyt on ihan tyypillistä ettei 18-19 vuotiaassa Citikassa kaikkia voi vaatia toimimaan.
Mitenkäs olet kokeillut 12-tappisessa? Itse olen kyllä saanut sellaisesta luettua pitämällä avainta jonkin aikaa siinä "aavistuksen vaille startti"-asennossa, missä mittariston valot sammuvat. Samallahan pitäisi välkytellä myös diagnostiikkapistokkeen kautta.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 28.12.2010 00:05 ]
Viestin otsikko:  Re: XM V6 hyytyi

Jaahans, vikadiagnostiikka, siis ei toimi 12-tappisessa vaikka kuinka koetan, mutta väliäkö sillä koska nyt tuli todistettua sen turhuus: puola on edelleen ehjä kun sen vaihdoin mutta kylmällä nykiminen on edelleen tallessa, siis vain kylmässä. Syy löytyy kuvasta ja tämä syyllinen tappoi edellisen puolan mitä todennäköisimmin koska kipinä ei oikein päässyt purkautumaan rivakasti. Pyörijän vastus (normaalisti 3kOhm) on nyt näköjään ääretön eli valtava. Kuvassa mittaria näyttää nollaa mutta koska sen perässä on "M" niin se on Mega-alueella eli vastus on mahdottman suuri. Jos vastus oikeasti olis 0 ohm niin tuo "M" katoaa tuosta näytöstä.

http://i638.photobucket.com/albums/uu10 ... 101223.jpg

Hämmästyttävää miten hyvin kuitenkin XM pelasi vaikka vastus oli tuhoutunut. Vastuksen eristeet olivat purkautuneet muuten erittäin hyvän näköisen virranjakajan kannen pinnoille ja jymähtänyt siihen.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/