Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
huohotin putki jäätyi,mikä putki monista? http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=6799 |
Sivu 1/2 |
Kirjoittaja: | black_van [ 19.12.2010 19:56 ] |
Viestin otsikko: | huohotin putki jäätyi,mikä putki monista? |
No niin,sekin on sitten koettu eli tuo 8v xantian huohotinputki jääti. Rupesin katselemaan että mikähän putki se monista putkista on? Venttiilikopan etuosassa on pari pienempää ja sitten paksumpi putki joka menee jonnekin koneen alle. Liekkö se huohotinputki? Toinen pää ainakin näytti olevan aika hankalassa paikassa siitä. Ilmeisesti seuraava toimenpide on putken irrotus ja puhdistus,nyt kun vaan ensin varmistuisi mikä putkista on oikea.... |
Kirjoittaja: | avbx [ 19.12.2010 20:43 ] |
Viestin otsikko: | Re: huohotin putki jäätyi,mikä putki monista? |
Ota ne kaikki putket (3 kpl) irti siitä venttiilikopan päästä. Paksuin putki lähtee alaspäin ja siinä on y-haara, josta se katkeaa. Siitä se menee öljypohjaan ja siinä putkessa on se lämmitin. Siinä on siis yksi putsattava. Toinen ohut putki menee kaasuläpän tuntumaan ja toinen imuilmaputkeen, ne siis pitää myös puhdistaa. Ota se imuilmaputkikin irti, siellä alamutkassa on luultavasti vettä. Itse tyhjensin ainakin 0,5 litraa viime viikolla, kun tuota operaatiota santtuun tein. Se venttiilikopan päädyssä oleva jakotukki taitaa olla systeemin pahimmin tukkeutuva osa, joten se kannattaa puhdistaa myös. |
Kirjoittaja: | r_a_n_u [ 19.12.2010 20:51 ] |
Viestin otsikko: | Re: huohotin putki jäätyi,mikä putki monista? |
Viisi päivää sitten: black_van kirjoitti: Itse en ole koskaan pitänyt viimasuojaa,kuten en nytkään 1.8 8v xantiassa ja öljyt pysyy koneessa,työmatka 40km/45min suunta
|
Kirjoittaja: | black_van [ 19.12.2010 20:56 ] |
Viestin otsikko: | Re: huohotin putki jäätyi,mikä putki monista? |
avbx kirjoitti: Ota ne kaikki putket (3 kpl) irti siitä venttiilikopan päästä. Paksuin putki lähtee alaspäin ja siinä on y-haara, josta se katkeaa. Siitä se menee öljypohjaan ja siinä putkessa on se lämmitin. Siinä on siis yksi putsattava. Toinen ohut putki menee kaasuläpän tuntumaan ja toinen imuilmaputkeen, ne siis pitää myös puhdistaa. Ota se imuilmaputkikin irti, siellä alamutkassa on luultavasti vettä. Itse tyhjensin ainakin 0,5 litraa viime viikolla, kun tuota operaatiota santtuun tein. Se venttiilikopan päädyssä oleva jakotukki taitaa olla systeemin pahimmin tukkeutuva osa, joten se kannattaa puhdistaa myös. Löysin tuollaisen kuvan http://www.google.fi/imgres?imgurl=http ... x=30&ty=72 se alapuolinen putki lähtee siitä vasemmapuoleisen pienemmän putken alta ilmeisesti? Jospa auto on nyt sulanut niin pääsisi irrottelemaan. Hitto,luulin että 45min/suunta työmatkat estäisivät tuon,mutta taidanpa asennella viimasuojan tuohon |
Kirjoittaja: | ZX_Kuski [ 19.12.2010 21:00 ] |
Viestin otsikko: | Re: huohotin putki jäätyi,mikä putki monista? |
Kas, avbx ehtikin ensin.. Sieltä öljytulpan etupuolelta taisi tosiaan lähteä kolme letkua. Yksi menee isoon ilmanottoputkeen, toinen kaasuläppäkotelolle ja viimeinen onkin se huohotusletku, joka sujahtanee imusarjan välistä jonnekin sinne alas. Matkan varrella on toivottavasti sähköinen letkunlämmitin, Y-haaroitus kahdeksi letkuksi ja lohkon etualareunalla nuo kaksi pätkää ovatkin kiinni. Pakkasella lienevät käytännössä putkia. Ainakin venttiilikopassa kiinni olevaa päätä pitänee lämpimänä irrottaa, ettei nysä murru mukaan? Ilmanottoputkesta ainakin murtuu nysä hyvin helposti. Kokeiltu on. ![]() |
Kirjoittaja: | black_van [ 19.12.2010 22:01 ] |
Viestin otsikko: | Re: huohotin putki jäätyi,mikä putki monista? |
No niin,operaatio etenee. Putsailin kaksi ohuempaa letkua,tosin ne olivat ihan puhtaat. Isomman letkun irrottelin sekä alhaalta että öljykorkin läheltä. Oli niillä kertakäyttö klemmareilla kiinni ![]() |
Kirjoittaja: | zX-files [ 19.12.2010 22:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: huohotin putki jäätyi,mikä putki monista? |
Tuossa Puikula-kakkosessa on eristelty noita putkia, ja eipä sen kanssa ollut ongelmiakaan, vaikka viimasuoja puuttuikin. Tosin kohtuullisen vähäiset oli capuccinot korkin allakin kun öljyt vaihdettiin. Mutta ensi talveksi pitää viimasuoja saada. ZX'ssä on onneksi kaadot kunnossa = ei paikkoja jonne veden ja öljyn emusiovaahtoa pääsisi jämähtämään. Ja korkin allakin siellä siivilän pohjalla kaunista. Tuo ajomatka. Ei yksin se matka vaan luonne: suoraan maantielle niin ei paljoa auta aikakaan. Ajoviima jäähdyttää öljyn tehokkaasti, ja mutkaan jäänyt capuccino on heti umpijäässä. Vulkaanissa on öljynlämpömittari, ja se kertoo tehokkaasti totuuden. Saapi ajaa Kaarinasta motaria Hesaan ja öljyt pysyy kylminä, kunnes ollaan perillä muutamassa liikennevalossa seisomassa. Onneksi moottorista hohkaava lämpö yhdistettynä umpinaiseen keulaan sulattaa letkut ja painovoima hoitaa loput. |
Kirjoittaja: | Tapsa 63 [ 20.12.2010 11:05 ] |
Viestin otsikko: | Re: huohotin putki jäätyi,mikä putki monista? |
black_van kirjoitti: No niin,operaatio etenee. Putsailin kaksi ohuempaa letkua,tosin ne olivat ihan puhtaat. Isomman letkun irrottelin sekä alhaalta että öljykorkin läheltä. Oli niillä kertakäyttö klemmareilla kiinni ![]() Tuosta kyseisestä Xantiasta oli Veholla hihnan vaihdon yhteydessä jäänut imuilman lemmari pois moottorin ja tulipellin välistä ja letku irronnut,oli -20 pakkasta huohotin jäätyi oljyt pihalle öljytikun kautta,eli kasivuotta sitten silloin letkut puhdistettu.. |
Kirjoittaja: | Kami [ 20.12.2010 12:06 ] |
Viestin otsikko: | Re: huohotin putki jäätyi,mikä putki monista? |
Mulla meni n. 10 minuuttia aikaa tarvitsin keskikokoisen pahvilaatikon, sakset, kaksi nippusidettä ja ei ole öljyt purskahdelleet. Eli pahvilootan pitkänsivun läpäreestä leikkasin etupuskurin alareunan ripojen eteen mahtuvan kappaleen, minkä heitin kiinni kahdella nippusiteellä. Hyvin on pysynyt jo toista kuukautta. Ei tuo kaunis ole mutta en ole minäkään, niin so what. (Ajattelin kyllä punaisella maalilla piirtää siihen kieli ulkona roikkuvan suun)... Samaan syssyyn leikkasin pahvilootan toisen kyljen irti, minkä kappaleen ripustin tuon 1.8 koneen eteen. Kahdella nippusiteellä tuokin on roikkunut koneen letkuissa kiinni ja toista kuukautta ilman ongelmia. Helppoa, nopeea ja edullista! |
Kirjoittaja: | laakeri [ 20.12.2010 13:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: huohotin putki jäätyi,mikä putki monista? |
Kami kirjoitti: Eli pahvilootan pitkänsivun läpäreestä leikkasin etupuskurin alareunan ripojen eteen mahtuvan kappaleen, minkä heitin kiinni kahdella nippusiteellä. Hyvin on pysynyt jo toista kuukautta. Lähes yhtä nopeasti saa myös alkuperäistä jäljittelevän ratkaisun, joka on vähän siistimpi. Tämä on kuitenkin rahamallin ratkaisu ja vaatii noin kolmen euron sijoituksen. Eli kauppareissulla koukkaa Etran kautta, ostaa sopivankokoisen muovinpalasen (leikkaavat valmiiksi muotoon ja valkkaavat oikean muovilaadun, kun kertoo käyttötarkoituksen). Eri värejäkin voi löytyä parhaimmillaan. Sitten vaan itse peltisaksilla viimeistelee oikean muotoiseksi ja lykkää poralla tai puukolla rei'ät nippusiteille.
Ei tuo kaunis ole mutta en ole minäkään, niin so what. (Ajattelin kyllä punaisella maalilla piirtää siihen kieli ulkona roikkuvan suun)... |
Kirjoittaja: | Kami [ 20.12.2010 14:44 ] |
Viestin otsikko: | Re: huohotin putki jäätyi,mikä putki monista? |
Menee hifistelyksi ![]() |
Kirjoittaja: | sahtivaari [ 20.12.2010 20:06 ] |
Viestin otsikko: | Re: huohotin putki jäätyi,mikä putki monista? |
No minä tein muovisesta lattiamatosta ja nippusiteillä kiinni. Mulla oli alkuperäinen muovihimmelikin, mutta eihän se tykännyt pakkasesta ja lähti lentoon. Oli muutenkin oikein suunnittelun kukkanen. ![]() |
Kirjoittaja: | black_van [ 20.12.2010 22:43 ] |
Viestin otsikko: | Re: huohotin putki jäätyi,mikä putki monista? |
Tapsa 550 kirjoitti: black_van kirjoitti: No niin,operaatio etenee. Putsailin kaksi ohuempaa letkua,tosin ne olivat ihan puhtaat. Isomman letkun irrottelin sekä alhaalta että öljykorkin läheltä. Oli niillä kertakäyttö klemmareilla kiinni ![]() Tuosta kyseisestä Xantiasta oli Veholla hihnan vaihdon yhteydessä jäänut imuilman lemmari pois moottorin ja tulipellin välistä ja letku irronnut,oli -20 pakkasta huohotin jäätyi oljyt pihalle öljytikun kautta,eli kasivuotta sitten silloin letkut puhdistettu.. Ahaa,eli ei ole tälle yksilölle ensimmäinen kerta ![]() Ja se on varma että xantiaan laitan viimasuojauksen ennenkuin sillä ajan.... |
Kirjoittaja: | rmattila [ 20.12.2010 23:00 ] |
Viestin otsikko: | Re: huohotin putki jäätyi,mikä putki monista? |
black_van kirjoitti: Xantian jälkeen vaihtelin bx.n takatukivarren Miltäs näytti se irrotettu kynkkä? |
Kirjoittaja: | black_van [ 21.12.2010 08:16 ] |
Viestin otsikko: | Re: huohotin putki jäätyi,mikä putki monista? |
rmattila kirjoitti: black_van kirjoitti: Xantian jälkeen vaihtelin bx.n takatukivarren Miltäs näytti se irrotettu kynkkä? Olihan siinä hieman kulumaa alaosassa,muttei mitenkään pahasti. Välys näkyi käsin kokeillessa. vielä vaikutti että olisi laakeroitavissa. Johan tuntui ajo vakaammalta kun kokeili illalla. Nakkaan vaikka huomisaamuna tuon puretun sulle niin katsotaan tuomio sille,kiitos et vaihto osa löytyi näin läheltä ![]() |
Kirjoittaja: | laakeri [ 21.12.2010 09:21 ] |
Viestin otsikko: | Re: huohotin putki jäätyi,mikä putki monista? |
black_van kirjoitti: Olihan siinä hieman kulumaa alaosassa,muttei mitenkään pahasti. Välys näkyi käsin kokeillessa. vielä vaikutti että olisi laakeroitavissa. Eikö se kynkkä kannata purkaa huoltoa varten irti siinä vaiheessa, kun on vielä tässä tilassa? Johan tuntui ajo vakaammalta kun kokeili illalla. Nakkaan vaikka huomisaamuna tuon puretun sulle niin katsotaan tuomio sille,kiitos et vaihto osa löytyi näin läheltä ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 23.12.2010 21:57 ] |
Viestin otsikko: | Re: huohotin putki jäätyi,mikä putki monista? |
Black Van, oksensiko öljyt tikun reiästä? |
Kirjoittaja: | Tulsku [ 24.12.2010 10:02 ] |
Viestin otsikko: | Re: huohotin putki jäätyi,mikä putki monista? |
zX-files kirjoitti: Tuossa Puikula-kakkosessa on eristelty noita putkia, ja eipä sen kanssa ollut ongelmiakaan, vaikka viimasuoja puuttuikin. Tosin kohtuullisen vähäiset oli capuccinot korkin allakin kun öljyt vaihdettiin. Mutta ensi talveksi pitää viimasuoja saada. Miksi vasta ensi talveksi? Veikkaan, että tänä talvena saattaa vielä toinenkin pakkaspäivä tulla. ![]() |
Kirjoittaja: | black_van [ 24.12.2010 11:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: huohotin putki jäätyi,mikä putki monista? |
Cikatti kirjoitti: Black Van, oksensiko öljyt tikun reiästä? Onneksi juu tikun reijästä. Xantia odottaa moottorinpesua tallissa,ei viitsi ihan näillä pakkasilla pestä. Olisihan siinä huonolla tuurilla voinut pullauttaa kampiakselin stefan pois ja sitä kautta,onneksi siltä remontilta vältyttiin. Luulin pitkien työmatkojen suojaavan jäätymiseltä ja vähättelin mielessäni viimasuojan akuuttia tarvetta,näin se mieli muuttui ![]() |
Kirjoittaja: | ealab [ 24.12.2010 14:38 ] |
Viestin otsikko: | Re: huohotin putki jäätyi,mikä putki monista? |
Tänään laitoin xantian syylärin taakse alumiinilevyn, noin puolet syylärin alasta. Kiinnitys pitkällä vieterillä, jonka päissä paksusta pellistä tehdyt koukut. Rupesi moottorin lämpö nousta. Termostaatti toimii hyvin korkeammissa ympäristölämpötiloissa, mutta kun se nyt rupeaa aueta vähän kerrassaan ja aikaisemmin, niin silloin kylmää vettä kiertää koneeseen, se on siinä. Se vähä kuuma vesi, mikä syyläriin kiertää, jäähtyi kyllä tehokkaasti. Samoin hieman nyt estyy suora viima koneeseen. Viimasuoja on ollut jo kauan. Pitäisi laittaa/kokeilla Behr-Thompson- termostaatti. Ne ovat ainakin olleet hyvin lämpötilatarkkoja, avautuminen ja sulkeutuminen pienen lämpötilaeron sisällä. |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 24.12.2010 16:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: huohotin putki jäätyi,mikä putki monista? |
Kysymys: Miksi te Xantia-kuskit että ota sitä öljytikun ohjuriputkea irti ja lyhennä sitä parilla tuumalla reilusti. Sen jälkeen ei enää koskaan pukkaa öljyt ulos vaikka kuin jäätyis huohotus. Kun putki on pinnan alapuolella niin on täysin luonnollista että paine ruuttaa sen ylimääräisen puoli litraa pannuhuoneeseen ja siivo on hirveä ja sisällä käryää. Minulla on eri vehkeistä kokemusta joissa on huohotus jäätynyt ja koskaan ikinä ei ole sullonut öljyjä ulos koska tikkuohjuri EI ole öljypinnan alapuolella. |
Kirjoittaja: | black_van [ 24.12.2010 17:36 ] |
Viestin otsikko: | Re: huohotin putki jäätyi,mikä putki monista? |
Cikatti kirjoitti: Kysymys: Miksi te Xantia-kuskit että ota sitä öljytikun ohjuriputkea irti ja lyhennä sitä parilla tuumalla reilusti. Sen jälkeen ei enää koskaan pukkaa öljyt ulos vaikka kuin jäätyis huohotus. Kun putki on pinnan alapuolella niin on täysin luonnollista että paine ruuttaa sen ylimääräisen puoli litraa pannuhuoneeseen ja siivo on hirveä ja sisällä käryää. Minulla on eri vehkeistä kokemusta joissa on huohotus jäätynyt ja koskaan ikinä ei ole sullonut öljyjä ulos koska tikkuohjuri EI ole öljypinnan alapuolella. No tuohon sanoisin että en lyhentäisi missään nimessä sitä putkea. On todella parempi että öljytikun kautta tulee kuin se että esim kampiakselin stefan kautta,jolloin voisi kytkin saada öljyä. on jopa suotavaa että varmistaa että tulee öljytikun kautta ulos,jättää työntämättä perille tikkua jotta jos jäätyy niin pienin vahinko tapahtuisi |
Kirjoittaja: | avbx [ 24.12.2010 19:23 ] |
Viestin otsikko: | Re: huohotin putki jäätyi,mikä putki monista? |
Kun putki on lyhennetty tai voihan siihen reiänkin porata öljypinnan läpuolelle, niin ainoastaan paineet poistuu ja öljyt jää koneeseen. Ei siis ole pelkoa, että poksauttaisi kampiakselin stefan tai vastaavaa. On tuo pitänyt tehdä monta kertaa, mutta aina se vaan on jäänyt. |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 24.12.2010 21:21 ] |
Viestin otsikko: | Re: huohotin putki jäätyi,mikä putki monista? |
Just nimenomaan, putki poikki koska se paine on siellä ihan sama putken pituudesta riippumatta, se on perusfysiikkaa. Eli jos paine kasvaa niin se tikku kyllä nousee. Putkihan on yleensä vain juurestaan mutterilla kiinni. Tämä on takuulla yksinkertaisin asia taistella suoraan öljyn leviämistä vastaan. Ei tuollaista tarvitse kenenkään kärsiä että antaa levitä öölit konehuoneeseen. Olen kerran ollut tällaisen Xantun kyydissä ja voi hyi sitä tuoksua vaikka oli "muka" siivottu konehuoneesta. Geesun 1300 koneessa muuten oli nerokas juttu jota vois tässäkin ehkä hyödyntää. Öljytikun ohjausputkeen oli sinne lähelle yläosaa tehty oksa josta meni pilli ilmanputsarille eli imua pidettiin kampikammiosta jatkavasti sitäkin kautta ja kun tikkuputki oli vielä koneen takana niin se ei koskaan saanyt kylmää viimaa että vesi olis tiivistynyt putken sisään. |
Kirjoittaja: | Ajomies [ 25.12.2010 16:28 ] |
Viestin otsikko: | Re: huohotin putki jäätyi,mikä putki monista? |
1.8 8V. Xanttu pisti öölit syssymällä pihalle. Tyhjensin kaikki letkut ja venttiilikopan kammion sössöstä. Pisti kohta uudelleen. Tyhjensin kaikki vesi-öljyseoksesta ja asensin pahvin syylärin taakse, ettei viima jäähdytä konetta. Pisti öljyt taasen kohta pakkasten kiristyttyä pihalle. Vaihdoin uudet ralliöljyt ja tyhjensin letkut sössöstä. Pari viikkoa ajoa ja oksensi öljyä ulos. Näinhän siinä käy, että lämpöeristetty huohotinletkuhässäkkä jäätää kostean huohotinhöyryn ja paine nousee konessa niin korkeaksi että joko öötikku, tai kuin tässä tapauksessa, öljynlisäyskorkista alkaa pursuamaan öljyt ulos kun tikku on uusi ja tiukka. Se lämmitysvastus huohotinletkusta pitäisi tunkea suunnitteliansa sinne, sillä ei ole muuta merkitystä kuin että juuri sille kohdalle ei kostea ilma jäädy. |
Sivu 1/2 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |