Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Xantia 1.8i 16v vm. 2000-käynnistysongelma! http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=689 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | Tuutilullaa [ 18.03.2009 21:44 ] |
Viestin otsikko: | Xantia 1.8i 16v vm. 2000-käynnistysongelma! |
Moottori ei suostu käymään tyhjäkäyntiä startin jälkeen ilman että hieman auttaa kaasulla! Kun käynnistyy kaasupolkimen avustamana niin noin 5 sekunnin kuluttua kirroslukumittarin neula hypähtää noin 300 kierrosta ylöspäin ja sen jälkeen käy tyhjäkäyntiä normaalisti! Nämä oireet ovat sekä kylmässä että lämpimässä moottorissa. Erinäisiä osia vaihdettu (tyhjäkäyntimoottori, imuilman painetunnistin, punaruskea lämpötila-anturi), ei vaikutusta oireeseen! Veholla testerissä normaalit arvot, ei imuilmavuotoja,ei vikakoodeja,kehoittivat toimittamaan sähkömiehelle pidempään ja perusteellisempaan tarkkailuun (ehkä valohoitoon). Arvauksia, mahdollista faktaa, ym. keskustelua!! Terv. JHo PS. Viimeisetkin haivenet lähtee nuppia raapiessa!!! |
Kirjoittaja: | ealab [ 18.03.2009 22:38 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 1.8i 16v vm. 2000-käynnistysongelma! |
Olisi aluksi hyvä käydä läpi konehuoneen moottorin/ vaihteiston maadoitus- ja latausliitokset, -liittimet. Laturilta lähtien akulle. Olisi sitten ne mahdolliset vaivat pois laskuista. Tarkistus aluksi yleismittarilla, koneen käydessä, kaikki kuormitus kytkettynä. Mitataan jännite (mahdolliset jännitehäviöt) laturin +- navan ja akun +- navan väliltä. Jos vain enintään muutamia kymmeniä mV:ja, ei hätää. Sama mittaus akun--navan ja moottorin/ korin väliltä. Jos jännitettä enemmän> mittaillaan: väleiltä akun napa- kenkä- kaapeli- kenkä laturilta- laturin pluspultti. Jostain välistä se jhäviöjännite sitten löytynee. Sama vastaava proseduuri miinuspuolella. On esiintynyt huonoja liitoksia: kaapelin ja - kengän puristusliitos. Kengän ja v-laatikon välinen kontakti. Jne. Hätäapuna ruosteirrotussuojasprayta puristusliitoksiin parin päivän välein. Akun kenkään kenkä alaspäin ja tyveen suihketta. Tällä sain vastaavasta Xantiastani akun kengän kuntoon 3v sitten ja on yhä. Hyvässä lykyssä tuo suihke poistaa hapettumia liitoksista. Varsinkin punainen Corox toimii. Jos sellaista jostain löytää. Työssäni tuo aineen kelpoisuus on todettu, vuosien ajan. |
Kirjoittaja: | patsukki [ 19.03.2009 17:41 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 1.8i 16v vm. 2000-käynnistysongelma! |
Varsinkin punainen Corox toimii. Jos sellaista jostain löytää Mistäs tommosta kannattaa ruveta etsimään .Motonet ? |
Kirjoittaja: | Jouko [ 19.03.2009 18:00 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 1.8i 16v vm. 2000-käynnistysongelma! |
Lainaa: Kaukomeri Oy:n valmistama Tehoset Electro Corox irrotti avaimen parissa sekunnissa suihkuttamisen jälkeen. Googlella en yhtäkkiä tuotetta löytänyt, mutta tässä kuvaus purkin kyljestä. "Kontakti ja puhdistusöljy KÄYTTÖALUE Soveltuu erityisesti viestintä- ja elektroniikka-laitteiden yms. huoltoon. Puhdistaa ja voitelee tehokkaasti potentiometrien, kanavanvalitsijoiden, kytkimien, liittimien yms. kontaktipinnat. Erinomainen myös sähkölaitteita haittaavan kosteuden syrjäyttämiseen." Siitä ei ole mitään tietoa kuka tuota myy. |
Kirjoittaja: | patsukki [ 19.03.2009 21:41 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 1.8i 16v vm. 2000-käynnistysongelma! |
Googlella minäkin sitä hain ,mutta ei tahdo löytyä. Kyllähän sitä jonkun on pakko myydä kun immeiset sen tuntee. |
Kirjoittaja: | ealab [ 19.03.2009 22:56 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 1.8i 16v vm. 2000-käynnistysongelma! |
quai_de_javel kirjoitti: Lainaa: Kaukomeri Oy:n valmistama Tehoset Electro Corox irrotti avaimen parissa sekunnissa suihkuttamisen jälkeen. Googlella en yhtäkkiä tuotetta löytänyt, mutta tässä kuvaus purkin kyljestä. "Kontakti ja puhdistusöljy KÄYTTÖALUE Soveltuu erityisesti viestintä- ja elektroniikka-laitteiden yms. huoltoon. Puhdistaa ja voitelee tehokkaasti potentiometrien, kanavanvalitsijoiden, kytkimien, liittimien yms. kontaktipinnat. Erinomainen myös sähkölaitteita haittaavan kosteuden syrjäyttämiseen." Siitä ei ole mitään tietoa kuka tuota myy. Tarkoitan Corox, se punainen, ei tuo Electro Corox, se violetti?. Voisi kysäistä ao. firmasta. Saattaa olla teollisuuskäyttöön myytävää? |
Kirjoittaja: | Tulsku [ 20.03.2009 22:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 1.8i 16v vm. 2000-käynnistysongelma! |
Tuutilullaa kirjoitti: Moottori ei suostu käymään tyhjäkäyntiä startin jälkeen ilman että hieman auttaa kaasulla! Kun käynnistyy kaasupolkimen avustamana niin noin 5 sekunnin kuluttua kirroslukumittarin neula hypähtää noin 300 kierrosta ylöspäin ja sen jälkeen käy tyhjäkäyntiä normaalisti! Vanhempieni Xsarassa (1.8i 16V) oli aikanaan juuri samanlainen vika, tosin siinä tuon muutaman sekunnin ajan paloi moottorin vikavalo, mutta muistiin ei jäänyt mitään. Syylliseksi osoittautui lopulta elämänsä ehtoopuolella ollut akku. Jaksoi kyllä pyörittää starttia kivuttomasti, mutta ilmeisesti jännite kuitenkin aina notkahti liikaa. Eli varmaan halvimmasta päästä yrityksiä on kokeilla ensin ladata akku täyteen ja mahdollisesti kokeilla vaikka apuvirralla. ![]() |
Kirjoittaja: | Tuutilullaa [ 21.03.2009 19:55 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 1.8i 16v vm. 2000-käynnistysongelma! |
Lauantaiehtoota ![]() No sehän se AKKU perskeles! Uusin tänään akun kun mietitytti josko vaikka autossa oleva olisi ehkäpä alkuperäinen!? Musta se oli mutta mitään tunnisteita ei näkynyt. Nythän se sitten pelittää taas ![]() Ei taida V.....a kuulua ainaskaan ensimmäiseksi tarkistaa akun kuntoa kun testailevat mittareilla vikoja etsien ![]() Vastauksista ja kommenteista kiitellen! JHo |
Kirjoittaja: | jahvet [ 23.03.2009 23:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 1.8i 16v vm. 2000-käynnistysongelma! |
kiitos taas hyvästä vinkistä mulla sama ongelma xantian kanssa vaihdoin eilen akun ja vika poissa kokeilin akkua 2.0 xantiaan siinä tuo ruisku bocshin valmistama ja toimi moitteetta, jotta herkempi jännitteen vaihtelulle tuo 1.8 ruisku |
Kirjoittaja: | ealab [ 23.03.2009 23:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 1.8i 16v vm. 2000-käynnistysongelma! |
Tuo uusi akku pysyy pidempään ja paremmassa kunnossa, kun konehuoneen ao. kaapeloinnit ovat sähkön kannalta moitteettomassa kunnossa. Tietysti laturikin.... |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |