Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

2.0 HDI ei käynisty ilman lohkolämppäriä -5--->
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=6891
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  ^^maukka [ 31.12.2010 12:23 ]
Viestin otsikko:  2.0 HDI ei käynisty ilman lohkolämppäriä -5--->

elikkä omistan -02 xsaran 2.0 HDI. Jos pakkasta on yli -5 ja kone ei ole ollut pistokkeessa niin ei mitään toivoa käynistyä.

Liekö vika hehkussa vai eikö muutkaan lähe käyntii?
Oon koittanu hehkuttaa monta kertaa
ja viellä hehkusta sen verran että auto hehkuttaa vasta pakkasen puolella.normaali?

Kirjoittaja:  eskere [ 31.12.2010 14:14 ]
Viestin otsikko:  Re: 2.0 HDI ei käynisty ilman lohkolämppäriä -5--->

Tarkasta aluksi hehkut. Ne menevät yleensä ensimmäisenä ja vaikuttavat eniten pakkaskäynnistyvyyteen. Pari hehkua pimeenä, ja ei lähde käyntiin 10 ast pakkasessa.
Suorasuihkutusmoottori ei tarvitse hehkua suojan puolella.

Kirjoittaja:  Putkimies22 [ 31.12.2010 14:48 ]
Viestin otsikko:  Re: 2.0 HDI ei käynisty ilman lohkolämppäriä -5--->

Mulla meni TD:stä hehkut aika lailla kerralla eikä lähtenyt enää kesäkelilläkään ilman lohkolämmitintä! :shock:

Kirjoittaja:  Xantippa [ 31.12.2010 16:04 ]
Viestin otsikko:  Re: 2.0 HDI ei käynisty ilman lohkolämppäriä -5--->

Lähteehän toi ainakin 17 asteen pakkasessa suht kivuttomasti ilman lämmitystä. Et varmaan mulla hehkut suurinpiirtein kunnossa ja ketjun aloittajalla taas ei.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 31.12.2010 17:29 ]
Viestin otsikko:  Re: 2.0 HDI ei käynisty ilman lohkolämppäriä -5--->

joo ja opetelkaa dieselin käynnistystä. sitä ei käynnistetä kun bensakonetta

Kirjoittaja:  Tulsku [ 31.12.2010 18:04 ]
Viestin otsikko:  Re: 2.0 HDI ei käynisty ilman lohkolämppäriä -5--->

Olikos vielä niin, että jos HDi:ssä on yksikin hehku pimeänä, niin silloin hehkutus ei vain toimi? Ja juu, hodarit eivät paljon hehkuttele "riittävän" lämpimässä.

Kirjoittaja:  Jankos [ 01.01.2011 10:25 ]
Viestin otsikko:  Re: 2.0 HDI ei käynisty ilman lohkolämppäriä -5--->

Mun mielestä hehkuttaa vaikka olisi vain yksi hehku pelissä, en kuitenkaan varma.

Mutta jos on heikko akku ja jäykät ölpät koneessa niin ei lähde välttämättä lähde käymään, tuo kun vaatii määrätyn verran kierroksia starttauksessa että edes yrittää.

Kirjoittaja:  Tulsku [ 01.01.2011 12:24 ]
Viestin otsikko:  Re: 2.0 HDI ei käynisty ilman lohkolämppäriä -5--->

Jankos kirjoitti:
Mun mielestä hehkuttaa vaikka olisi vain yksi hehku pelissä, en kuitenkaan varma.

Kyllähän se taitaa näin tosiaan olla, paitsi tietysti jos joku hehku on vaikkapa oikosulussa, silloin varmaan kärähtää sulake. Rinnakkainhan hehkut on tosiaan kytketty, eli yhden hehkun puuttuminen ei halvaannuta toisia.

Tällaisen taulukon löysin, ensimmäinen luku on jäähdytysnesteen lämpötila, jota seuraa hehkutusaika sekunteina.

-30 °C, 20 s
-10 °C, 5 s
0 °C, 0,5 s
+18 °C, 0 s

Samaisella sivulla sanotaan, että hehkutuksen merkkivalon sammumisen jälkeen hehkuille syötetään maksimissaan 10 sekunnin ajan virtaa, mikäli starttimoottoria ei käytetä. Startin aikana hehkut pysyvät jännitteellisinä, jos sekä jäähdytysnesteen lämpötila on alle 20 astetta että moottori pyörii vähintään 70 kierrosta minuutissa 0,2 sekunnin ajan.

Jälkihehkutus on käytössä maksimissaan 60 sekunnin ajan startin jälkeen, mikäli seuraavat ehdot täyttyvät: 1) jäähdytysnesteen lämpötila on alle 20 astetta, 2) polttoainetta syötetään alle 35 mm^3 ja 3) moottorin kierrosnopeus pysyy alle 2000 kierroksen minuutissa. Jos mikä tahansa näistä ylittyy, hehkutus lopetetaan.

Tämä koko helahoito on siis vapaasti suomennettuna, alkuperäinen teksti löytyy täältä, kappaleesta 10.

Kirjoittaja:  Jankos [ 01.01.2011 12:29 ]
Viestin otsikko:  Re: 2.0 HDI ei käynisty ilman lohkolämppäriä -5--->

Tuon jälkihehkutuksen mittaa epäilen pidemmäksi, eli sekin on todennäköisesti lämpötiloista riippuvainen. Koska kun hdilla lähdin pihasta niin vielä muutaman risteyksen jälkeenkin valot vaihteli kirkkautta kaasun ja kierrosten mukaan ja ne ehdot voisi hyvinkin olla noiden kuvauksien mukaisia.

Kirjoittaja:  huoltomies [ 01.01.2011 12:37 ]
Viestin otsikko:  Re: 2.0 HDI ei käynisty ilman lohkolämppäriä -5--->

hehkuttaa HDI vaikka yhdellä.Jjos hehkut kunnossa ja hehkurele toimii...suuttimien ohivuodon tarkastus/ mahd. vuotavan korjaus tai vaihto. Jos ei vikaa suuttimissa...testeriin kiinni...

Kirjoittaja:  ^^maukka [ 01.01.2011 13:24 ]
Viestin otsikko:  Re: 2.0 HDI ei käynisty ilman lohkolämppäriä -5--->

kiitos näistä vinkeistä. :) muija rupee tarttee autoo ku työmatka kasvo 50km ja jos auto ei lähe käyntii ni ei se paljoo kannata:)

mutta rupeempa tutkailemaan

Kirjoittaja:  aaltopelti_fun [ 01.01.2011 17:07 ]
Viestin otsikko:  Re: 2.0 HDI ei käynisty ilman lohkolämppäriä -5--->

Tietämättä mitään kyseisestä koneesta ja ajetuista kilometreistä pistän peliin vielä senkin vaihtoehdon, että koneen venttiilivälykset vois kannattaa myös tarkistaa. Oma ensimmäinen diesel BX myytiin "hehkuvikaisena" kun ei meinannut hetikään kelien viilennyttyä lähteä käyntiin. Ei siellä mitään vikaa hehkuissa ollut vaan venttiileistä löytyi "säätämättömyyttä" eli pari venttiiliä "kantoi" ihan lievästi ja päästi puristukset karkaamaan. Eikä sitä mistään käyntiäänistä sen kummemmin huomannut.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 01.01.2011 17:56 ]
Viestin otsikko:  Re: 2.0 HDI ei käynisty ilman lohkolämppäriä -5--->

HDi:ssä on hydrauliset.
mutta kuten tuolla aikaisemmin oon tuumannu, dieseliä ei startata kuten huonosti käyntiin lähtevää bensakonetta.
tyyliin 3-5 sek starttia ja sitten huilaus. ja taas uus yritys.

kun käännäätte dieselissä avaita starttiasentoon niin pitäkää se siellä vaikka 30 sek jos sähkö piisaa. vissiin on tietoo ,että dieselissä eiole kipunavehkeitä sytkää tekemässä ,joten palotilan kuumuus pitää saada niin korkeeksi että pyttyyn toimitettu löpö syttyy, eikä se tuolla bensavehkeen tyylillä koskaan pääse nousemaan tarpeeksi korkeelle. kerkee jäähtyä liikaa starttien välillä.
tilanne on riippuvainen ulkolämmöstä.
luulis täälläkin esiintyneet insiröörit tuonkin asian tuoneen jo esiin elleivät sitten ole keskittyneet ihan muihin taiteisiin.

Kirjoittaja:  faro680 [ 01.01.2011 18:32 ]
Viestin otsikko:  Re: 2.0 HDI ei käynisty ilman lohkolämppäriä -5--->

Vika taitaa löytyä korkeapainepumpusta .Itsellä sama oire c5 ei käyntiin ilman webastoa tai lohkolämmitintä. Kun vaihdoin pumpun hieman vuotavan tiivisten nii johan lähtee käyntiin pakkasellakin. Pumppu vaan ei tuota painetta tarpeeksi,jos hieman vuotaa. Ohessa linkki ko asiaan http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,13673.0.html

Kirjoittaja:  Jankos [ 02.01.2011 19:49 ]
Viestin otsikko:  Re: 2.0 HDI ei käynisty ilman lohkolämppäriä -5--->

kokemjne kirjoitti:
HDi:ssä on hydrauliset.
mutta kuten tuolla aikaisemmin oon tuumannu, dieseliä ei startata kuten huonosti käyntiin lähtevää bensakonetta.
tyyliin 3-5 sek starttia ja sitten huilaus. ja taas uus yritys.

kun käännäätte dieselissä avaita starttiasentoon niin pitäkää se siellä vaikka 30 sek jos sähkö piisaa. vissiin on tietoo ,että dieselissä eiole kipunavehkeitä sytkää tekemässä ,joten palotilan kuumuus pitää saada niin korkeeksi että pyttyyn toimitettu löpö syttyy, eikä se tuolla bensavehkeen tyylillä koskaan pääse nousemaan tarpeeksi korkeelle. kerkee jäähtyä liikaa starttien välillä.
tilanne on riippuvainen ulkolämmöstä.
luulis täälläkin esiintyneet insiröörit tuonkin asian tuoneen jo esiin elleivät sitten ole keskittyneet ihan muihin taiteisiin.


Mutta tämäkään ei välttämättä hdi koneessa auta. Se jos ei pyöri riittävän lujaa niin se vaan ei käynnisty. Mekaanisilla pumpuilla tietty eri asia.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 02.01.2011 20:17 ]
Viestin otsikko:  Re: 2.0 HDI ei käynisty ilman lohkolämppäriä -5--->

no jos ei pyöri riittävästi ,niin kai siitä voi jo vetää johtopäätöksiä. ja samanlaisesti se vanhempikin systeemi vaatii riittävän kuumuuden saamisen aikaiseksi että pa kykenee syttymään.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/