|
Kirjoittaja |
Viesti |
roitzu
|
Viestin otsikko: vikaa valoissako? Lähetetty: 23.01.2011 17:19 |
Viestit: 5
|
Se on moro kaikille patonkilaisille. Miulla olisi seuraavanlaista kysyttävää, olen uusi xantia 2.0 16v -96 break omistaja. Auto jonka ostin oli halpa (omasta mielestäni 650€) keula melko ylhäällä, kuinka pystyy säätämään? Valot toimii miten sattuu, eli etuajovalot toimii toisella puolella normaalisti ja toisella puolella ns päivä valoina, myös parkit edessä toiselta puolelta pimeenä, olisko relevika? Sulakkeet ja polttimot on kunnossa ja uusi virtalukko on. Kuten sanoinauto oli edullinen ja oli pakko ostaa, kun halvalla sai. Sanoi Sulo Vilen.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: vikaa valoissako? Lähetetty: 23.01.2011 18:53 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
roitzu kirjoitti: Se on moro kaikille patonkilaisille. Miulla olisi seuraavanlaista kysyttävää, olen uusi xantia 2.0 16v -96 break omistaja. Auto jonka ostin oli halpa (omasta mielestäni 650€) keula melko ylhäällä, kuinka pystyy säätämään? Valot toimii miten sattuu, eli etuajovalot toimii toisella puolella normaalisti ja toisella puolella ns päivä valoina, myös parkit edessä toiselta puolelta pimeenä, olisko relevika? Sulakkeet ja polttimot on kunnossa ja uusi virtalukko on. Kuten sanoinauto oli edullinen ja oli pakko ostaa, kun halvalla sai. Sanoi Sulo Vilen. Korkeus säätyy pyörittämällä kallistuksenvakaajan ympärillä olevaa palikkaa. Sisävivulta tulevan poikkeutuksen tulee normaalissa steady-state-tilassa olla vapaana (ymmärrät idean, kun katsot vivustoa auton alla, säädä poikkeutusvipukin tarvittaessa). Ennen korkeuden mittausta käytä maavara alhaalla ja ylhäällä ja anna sitten asettua ajokorkeuteen (moottori käynnissä). Alle mennessäsi (ilman nosturia/monttua tms) muista aina pukit, korkeudensäätimen räplääminen kuitenkin voi tipauttaa auton nopeasti ala-asentoon. Apurungon ja pyörän keskipisteen oikea väli (L1) on 121 mm +7/-10 mm, eli kun vähennät pyörän halkaisijasta tuon, niin saat oikean apurungon ja tien välin. Muista säädellessäsi myös voidella vivusto. Mitenkäs nuo valot sitten... tuo epänormaalisti toimiva puoli, syttyy siis kun auton käynnistää (tai laittaa sytytysvirran päälle), mutta sammuu kun laittaa "valot päälle" vai mitenkä? No, johtojen ja -releiden liitosten läpikäynnillä on hyvä aloittaa. Vikaa ei korjaa, mutta oireet poistaa, kun valoja sitten jossain vaiheessa releistäessäsi (kun ei niillä Xantian valoilla muuten näe) otat herätteet releillesi toiselta puolelta... 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
roitzu
|
Viestin otsikko: Re: vikaa valoissako? Lähetetty: 24.01.2011 21:07 |
Viestit: 5
|
Valot menee normaalisti päälle kun laittaa virrrat päälle, sekä toimii samoin vaikka kääntää katkaisijasta. Ongelma on siinä, että toisella puolella ei toimi parkit ja ajovalot, toimii ainoastaan ns päivävalot, eli tosi himmeenä. Katsastus olisi perjantaina.
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: vikaa valoissako? Lähetetty: 24.01.2011 21:20 |
Viestit: 5853 Paikkakunta: Lahti
|
roitzu kirjoitti: Valot menee normaalisti päälle kun laittaa virrrat päälle, sekä toimii samoin vaikka kääntää katkaisijasta. Ongelma on siinä, että toisella puolella ei toimi parkit ja ajovalot, toimii ainoastaan ns päivävalot, eli tosi himmeenä. Katsastus olisi perjantaina. Ei siellä mitään himmeämpiä päivävaloja ole, yhtä kirkkaina niidenkin pitäisi palaa mut olisiko maadoitusvika? Yleismittari olis hyvä apu mut jollain irtopiuhallakin vois kokeilla, lampunkannasta vaan piuha runkoon.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: vikaa valoissako? Lähetetty: 24.01.2011 21:33 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Jep, Xantian päivävalot ovat ihan yhtä tehokkaat kuin ilta-/yövalotkin. Mielestäni ne umpioiden liittimet eivät ole ihan kauhean luottamusta herättävät, mutta toisaalta onpa siellä umpion sisälläkin tullut melkoista hapettumaa liitoksissa nähtyä. Nuo mainitut kannattaa siis toki tarkistaa ehdottomasti ja tuolla Xarin mainitsemalla mittauksella/irtopiuhalla vaikka myös.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
aaltopelti_fun
|
Viestin otsikko: Re: vikaa valoissako? Lähetetty: 24.01.2011 23:01 |
Viestit: 568 Paikkakunta: Akaa
|
Tästä tuli mieleen sellainenkin, että vaimon Santtua katsastamaan lähtiessä huomasin, että apukuskin lähivalo oli pimeänä. Onneksi oli kotona polttimoita joten vaihdoin jonkun polttimon hyllystä. Ja ihmettelin, että onko siihen ilmaantunut vielä jokin maadoitusvikakin kun lamppu paloi himmeänä kuin tallilyhty. Meinasin jo ruveta liitoksia hinkkaamaan kun ajattelin, että kokeilen vielä toisella polttimolla ja johan rupesi valot kirkastumaan. En muista polttimoiden merkkejä, mutta ero oli huomattava ja uusia polttimoita molemmat - toinen joku halpispolttimo ja se parempi joku vähän parempi. Kannattanee kokeilla myös polttimon vaihtoa?
.~___~. {[___]} {°/^\°} {/_^_\} "Hyviä on vähän, pahoja vielä vähemmän, mutta meitä siunatusti hulluja laskematon määrä" - Aapeli. HY, C5 2.2 hdi Break, BX GT, Berlingo, BX Van "GT", B11 proj. ja C4 2.0 16V:n yksinhuoltajuus
|
|
|
|
 |
Tapsa 63
|
Viestin otsikko: Re: vikaa valoissako? Lähetetty: 25.01.2011 11:57 |
Viestit: 2525 Paikkakunta: Pieksämäki
|
Jos ei tule kuntoon,ei päivänvaloautomatikan tarvitse katsastuksessa toimia.. 
|
|
|
|
 |
roitzu
|
Viestin otsikko: Re: vikaa valoissako? Lähetetty: 26.01.2011 18:11 |
Viestit: 5
|
Kiitoksia kaikille neuvonantajille, vika onkin huonossa polttimossa. Pitää mennä tarvikeliikkeeseen ostamaan uudet kynttillät 
|
|
|
|
 |
aaltopelti_fun
|
Viestin otsikko: Re: vikaa valoissako? Lähetetty: 26.01.2011 21:48 |
Viestit: 568 Paikkakunta: Akaa
|
roitzu kirjoitti: Kiitoksia kaikille neuvonantajille, vika onkin huonossa polttimossa. Pitää mennä tarvikeliikkeeseen ostamaan uudet kynttillät  Itsekin olin yllättynyt, miten iso ero voi olla polttimoilla. Se surkeempi ei kyllä silmää häikäissyt vaikka kuinka läheltä lamppua koitti tirkistellä.
.~___~. {[___]} {°/^\°} {/_^_\} "Hyviä on vähän, pahoja vielä vähemmän, mutta meitä siunatusti hulluja laskematon määrä" - Aapeli. HY, C5 2.2 hdi Break, BX GT, Berlingo, BX Van "GT", B11 proj. ja C4 2.0 16V:n yksinhuoltajuus
|
|
|
|
 |
roitzu
|
Viestin otsikko: Re: vikaa valoissako? Lähetetty: 28.01.2011 21:25 |
Viestit: 5
|
Tänään santtu leimattu huomautuksitta 
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: vikaa valoissako? Lähetetty: 29.01.2011 09:08 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Oliko 12V:n polttimo, ettei 24V. 
|
|
|
|
 |
amikutoseeni
|
Viestin otsikko: Re: vikaa valoissako? Lähetetty: 29.01.2011 13:34 |
Viestit: 265 Paikkakunta: Lapinlahti
|
Ostin kerran laatikollisen 12 V 5 W pikkupolttimoita. Ne paloivat ihmeen himmeästi. Reklamoin maahantuojalle. Kyseessä oli valmistusvika, polttimot olivat 24 V vaikka niissä ja pakkauksessa oli 12 V merkinnät.
Hyvin hoiti maahantuoja (Suomen Philips) asian, pahoitteli ja lähetti uudet lamput ja lisäksi muutaman H4:sen.
Ami 6 1962 * 2CV6 Spécial 1986 * Saxo 1.4i SX automatic 2000 * Berlingo 2.0 HDi Spacelight 2002 * C6 3.0 HDi Exclusive 2012
|
|
|
|
 |
TAHUOVIN
|
Viestin otsikko: Re: vikaa valoissako? Lähetetty: 29.01.2011 16:36 |
Viestit: 136
|
Mulla on zetukassa h1köset ja hyvin näkyy 
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: vikaa valoissako? Lähetetty: 30.01.2011 10:04 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
TAHUOVIN kirjoitti: Mulla on zetukassa h1köset ja hyvin näkyy  Niinhän niillä näkyykin. Tekniikan maailmassa oli joskus valovertailu, jossa ZX H1:llä oli paras testatuista. Siinäkin varmasti on silti vielä parannettavaa, koska ainakin H4:lla olevassa ZX:ssä on valoille sähköt viety onnetonta paukkulankaa pitkin. Releistys, kunnolliset johdot ja hyvät polttimot, niin valot paranevat varmasti taas huomattavasti.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
roitzu
|
Viestin otsikko: Re: vikaa valoissako? Lähetetty: 30.01.2011 10:52 |
Viestit: 5
|
Oli 12v, mut joku kiinalainen polttimo. Vaihdoin philipsin h1:set ja nyt näkee. 
|
|
|
|
 |
|
|