Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
ZX:n takajarrut http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=6946 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | TAHUOVIN [ 06.01.2011 12:01 ] |
Viestin otsikko: | ZX:n takajarrut |
No niin, katsastusmies kirjasi ainoan vian taka käyttöjarrusta, oli suhde 1.6/0.9 kaikki jarruspecialistit, vinkkejä otetaan vastaan ![]() |
Kirjoittaja: | laakeri [ 06.01.2011 13:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX:n takajarrut |
TAHUOVIN kirjoitti: No niin, katsastusmies kirjasi ainoan vian taka käyttöjarrusta, oli suhde 1.6/0.9 No vinkki: korjaa jarrut.kaikki jarruspecialistit, vinkkejä otetaan vastaan ![]() Sitten voidaan vähän tarkentaa, jos saadaan ensin selville vaikka se, onko kyseessä rumpu- vai levyjarrut. |
Kirjoittaja: | zX-files [ 06.01.2011 14:51 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX:n takajarrut |
Ja jos levyt niin yhdellä vipukäyttöisellä rajoitinvenalla vai kahdella putkessa olevalla vai ABS ilman venoja... |
Kirjoittaja: | TAHUOVIN [ 06.01.2011 17:52 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX:n takajarrut |
No mistähän asti on zx:ssä ollut levyjarrut, haloo ![]() |
Kirjoittaja: | Esa66 [ 06.01.2011 17:59 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX:n takajarrut |
Tehtaalta asti, tietyissä malleissa. |
Kirjoittaja: | TAHUOVIN [ 06.01.2011 18:12 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX:n takajarrut |
No rumpujarrut sitten ja ABS:llä |
Kirjoittaja: | laakeri [ 06.01.2011 18:41 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX:n takajarrut |
TAHUOVIN kirjoitti: No rumpujarrut sitten ja ABS:llä ZX:n ABS:eista ei kokemusta, mutta olivatkos jarruosat sisältä kuivat? Ei vuotoa työsylintereissä?
|
Kirjoittaja: | kaselin [ 06.01.2011 19:13 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX:n takajarrut |
Normaalivika rummullisissa takajarruissa sylinteri "jumissa" ei vaihdettu nesteitä sylkky ruostuu. |
Kirjoittaja: | Ralle [ 06.01.2011 20:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX:n takajarrut |
TAHUOVIN kirjoitti: No mistähän asti on zx:ssä ollut levyjarrut, haloo ![]() Tuossa nyt joku jo vastasikin mut kyllä meitin Volsussa on ainaskin levyt jokanurkassa ![]() |
Kirjoittaja: | avbx [ 06.01.2011 20:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX:n takajarrut |
Rumpujarrujen automaattisäätökin voi olla jumissa, jolloin toisen puolen kengät eivät säädy mukana. |
Kirjoittaja: | ZX_Kuski [ 06.01.2011 23:36 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX:n takajarrut |
Siinähän oli jo ne vakiojutut, vuotava sylkky kastellut kitkapinnat, jumittava sylkky ja/tai jumittava automaattisäätö? On ainakin allekirjoittaneelle ärsyttävä laitos purkaa, kun pitäis ennen rummun ulosvetoa sitä automaattisäätöä purkaa tyyliin meisseli rengaspultinreiästä sisään ja ronklaamista. Jumittava automaattisäätö tässä vaiheessa on "tosi mukavaa". Ulosvetäjälle onkin ollut käyttöä. Navan peltinen pöly/rasvakuppi saattaa lähteä suht ehjänä varovasti kampeamalla. Rummun poiston jälkeen akselitapin(?) tyvessä pitäisi olla semmoinen huulteellinen kumitiivisterengas. Jos kengillä on jo vuosikin ikää, vaihtaisin ne asennushiluineen samoin tein. |
Kirjoittaja: | TAHUOVIN [ 07.01.2011 07:52 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX:n takajarrut |
Kiitti vinkeistä, kengät taitaapi olla muistin mukaan ainakin 3v vanhat, uudet odottaa peräkontissa vähän inhimillisempiä kelejä ![]() |
Kirjoittaja: | nuorju [ 07.01.2011 09:32 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX:n takajarrut |
Vaihda samalla rummutkin uusiin on aika halvat |
Kirjoittaja: | laakeri [ 07.01.2011 10:00 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX:n takajarrut |
ZX_Kuski kirjoitti: On ainakin allekirjoittaneelle ärsyttävä laitos purkaa, kun pitäis ennen rummun ulosvetoa sitä automaattisäätöä purkaa tyyliin meisseli rengaspultinreiästä sisään ja ronklaamista. Jumittava automaattisäätö tässä vaiheessa on "tosi mukavaa". Ulosvetäjälle onkin ollut käyttöä. Ilmeisesti absillisessa on sitten erilainen rakenne kuin absittomassa? Absittomassa rummut tulivat pois automaattisäätöön koskematta. Kenkä- ja jousipalapelin kasaaminen tuntui absittomassa hankalimmalta hommalta.
|
Kirjoittaja: | zX-files [ 07.01.2011 11:11 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX:n takajarrut |
Taitaa ZX ja rumpu+ABS olla vähemmän aikaa valmistettu kuin ZX levyillä... Rumpu-ABSillisessa ei ole ainakaan sellaisia takasylintereitä joissa olisi sisään rakennettu paineenrajoitin. Käsittääkseni niissä ei ole putkistossakaan ALB-venttiiliä? Uudet sylinterit vaan kaupasta, kunhan ensin kurkkaat onko Bosch-Bendix vai Lucas-Girling ![]() |
Kirjoittaja: | avbx [ 07.01.2011 14:14 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX:n takajarrut |
Ei niihin automaattisäätötankoihin luultavasti tarvitse koskea. Vapauttaa vaan käsijarrun pyöränpultin reiästä. Noin klo 5 (vasen) ja klo 7 (oikea) kohdalla tuuppaa ruuvarilla käsijarrun käyttövivun jarrukengän taakse. Siinä on sellainen pykälä, joka rajoittaa vivun liikkettä. Haynes olisi kova sana, löytyy sähköisenkin netistä. |
Kirjoittaja: | ZX_Kuski [ 07.01.2011 14:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX:n takajarrut |
laakeri kirjoitti: Ilmeisesti absillisessa on sitten erilainen rakenne kuin absittomassa? Absittomassa rummut tulivat pois automaattisäätöön koskematta. Kenkä- ja jousipalapelin kasaaminen tuntui absittomassa hankalimmalta hommalta. Hups, ABSillisesta onkin kyse, caveat emptor jne. siis. Jokatapauksessa ABSittomasta kirjoitinkin. Tarpeeksi urautunutta rumpua ei saa väkivallattomasti ulos ilman automaattisäädön sisäänkirrausta (tai sitten automaattisäätö on rikki). Pitkään irrottamattomille muodostuu lisäksi mukavasti karppaa sisäpinnan ulkoreunaan. Tai sitten sitä karppaa ei jakseta poistaa rummun poiskäytön yhteydessä? Tuohon ei välttämättä auta automaattisäädön kirrauskaan. |
Kirjoittaja: | ZX_Kuski [ 07.01.2011 15:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX:n takajarrut |
Nyt kun lisää muistelin, alkoi tuntua siltä että muuta ei tullutkaan tehtyä ZX:n kohdalla kuin tuon käsijarruvivun työntäminen kengän taakse ja että se kyllä taisi saada kengät ulos urastaan mutta tuo karppa taas rajoitti liikkumista. Muistaakseni tässä kohtaa ainakin yritin automaattisäädön kirraamista, tulosta en muistakaan. Rummut menikin vaihtoon jossain välissä. Nyt parina viime kertana touhunnut vaihdetun rummun kanssa, niillä kerroilla ihan sutjakkaasti on lähtenyt. Jaa niin vielä ne käsijarruvaijerit. Jos ne pääsee pahasti jumituskuntoon, tuon vivun siirtäminen kengän taakse muuttuukin aika vaikeaksi. Syynäisin ne siis tarkasti. Edelleenkin höpötän ABSittomista, sori jos ei osu ABSillisiin ja/tai siihen toiseen jarruvalmistajaan. Ostaja varokoon. ![]() |
Kirjoittaja: | zX-files [ 07.01.2011 19:36 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX:n takajarrut |
Ja jos tossa rummullisessa Bendixinä on sama automaagisäätö kuin Pösösen 306sessa niin syytä ostaa valmiiksi jo uudet säätimet, ihan syvältä... |
Kirjoittaja: | TAHUOVIN [ 07.01.2011 19:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX:n takajarrut |
Pari vuotta taaksepäin käytin nuo rummut irti molemmilta puolilta, silloin ei ollut ongelmia, irroitti vain sen yhden ruuvin, eikä tarvinnut mitään meisseliä, vaan molemmat rummut lähtivät käsin vetämällä irti |
Kirjoittaja: | TAHUOVIN [ 29.01.2011 16:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX:n takajarrut |
Remontti tehty, sylinterit eivät vuotaneet, oli mielenkiintoinen palapeli kasata piti laittaa osat pöydälle ja koota siinä melkein valmiiksi paketiksi, onnistui yhden tupakkiaskin jälkeen kiitos kaikille ![]() |
Kirjoittaja: | TAHUOVIN [ 29.01.2011 17:41 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX:n takajarrut |
Paljonko tällä kehtaa pyytää, huomena leima paperiin 270000km ajettu ja pelaa ku enkeli ps diisseli sitikkaa hakemassa t.Simo |
Kirjoittaja: | TAHUOVIN [ 29.01.2011 17:45 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX:n takajarrut |
Tarkoitin tietenkin että ylihuomenna ![]() |
Kirjoittaja: | Lemon [ 29.01.2011 22:49 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX:n takajarrut |
TAHUOVIN kirjoitti: onnistui yhden tupakkiaskin jälkeen mites tämmönen onnistuu, joka on lopettanut polttamisen jo aikoja sitten? ![]() No tietenkin hienoa että onnistuit jarruhommassa! ![]() |
Kirjoittaja: | laakeri [ 30.01.2011 09:41 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX:n takajarrut |
Lemon kirjoitti: mites tämmönen onnistuu, joka on lopettanut polttamisen jo aikoja sitten? Se onnistuisi sitten vain vähän nopeammin, pienemmällä yskimisellä ja tulisi sen tupakkiaskin verran halvemmaksi, ei muuta eroa ![]() ![]() |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |