Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
BX 19i yksipisteruisku idle 4500 kr/min http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=701 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | mheinowl [ 20.03.2009 01:15 ] |
Viestin otsikko: | BX 19i yksipisteruisku idle 4500 kr/min |
Eli mun -90 19i Yksipisteruisku keksi tänään alkaa käymään heittelevää tyhjäkäyntiä 4000- 5000 kierroksilla. Vian ilmenemishetkellä auto oli kiinni startterilaturissa joka oli kolmosteholla (boost) (tehot 1, 2, boost ja start) ja oli käynnissä. Siinä ei ole vaihdettu vielä öljyjä enkä tiedä mitkä öljyt on koneessa. Siinä ei ole lohkolämmitintä ja se on perhanan huono käynnistymään kylmänä; yleensä pidemmän seisomisen jälkeen ei käynnisty ilman apua uudehkolla 62 Ah Moponetin Zap- halpisakulla. Vajaa viikko sitten vaihdoin siihen toisen samanlaisen akun joka oli vähemmän seisonut ja varmasti pelikunnossa. Vaihdoin myös tulpat uusiin. Alle minuutissa apukäynnistyksen jälkeen kierrokset alkoivat nousta. Rikoinkohan jotain ECusta tai muusta moottorisysteemistä startterilla vai osaako joku arvella heti kättelyssä, onko joku letku murtunut tai liitin/ johto huonolla kosketuksella tai rikki? Kaasuvaijerin käyttämä ilmaläppä on tyhjäkäynnillä kiinni. Se kävi heittelevää tyhjäkäyntiä jo aiemmin ja ei pysynyt kunnolla tyhjäkäynnillä käynnissä aiemminkaan; samoin päästöissä on vähän sanomista mikä viittanee anturivikaan. Ja missä ECU mahtaa sijaita? Ja oliko ruiskubekseissä joku mystinen mätänevä kaapelinippu jommankumman lokarin sisällä? Tää mun netti on niin tuskaisen hidas etten viitsisi juuri etsiä sitä piuhatietoa. Osaako joku ehdottaa heti jotain? (Ja sori mun viralliselle Citikkakorjaajalle, että kyselen täältäkin. Vaikka joku tietää (melkein) kaiken Citikoista, niin joku muu voi olla törmännyt samaan ongelmaan aiemmin ja osaa heti ehdottaa jotain todella täsmällistä.) |
Kirjoittaja: | 12Soupapes [ 20.03.2009 02:39 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 19i yksipisteruisku idle 4500 kr/min |
Itsellä oli jonkin aikaa vastaava -87 mallinen, siinä ecu oli ilmamäärämittarin yhteydessä, imuputkessa heti ensimmäisenä putsarin jälkeen. Alumiinimötikkä johon pitäisi tulla moninapainen johto. Eli sähköjä ei kierrätetä apumiehen penkinaluksen kautta kuten 1.6:ssa. Jos en ihan väärin muista niin siinä oli myös erillinen tyhjäkäyntisolenoidi, joka voisi hyvinkin aiheuttaa huonon tyhjäkäynnin. Mutta en sitten tiedä, -87 oli jostain syystä siitä luopuessani hyvinkin kysytty, jokin siinä oli parempaa kuin uudemmissa... |
Kirjoittaja: | laakeri [ 20.03.2009 11:54 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 19i yksipisteruisku idle 4500 kr/min |
mheinowl kirjoitti: Eli mun -90 19i Yksipisteruisku keksi tänään alkaa käymään heittelevää tyhjäkäyntiä 4000- 5000 kierroksilla. Katso, ovatko lisäilmaluistin letkut kunnolla kiinni. Jos ovat, niin kokeile ehjää lisäilmaluistia tai putsaa nykyinen. Ei ole yhtään tavatonta, että se Bosch on tukkeessa/hajonnut. Voit kokeilla myös tulpata melkein kokonaan lisäilmaluistilta imusarjalle menevän letkun, niin saat samalla selvitettyä muut mahdolliset imuvuodot. Huono käynnistyvyyskin viittaisi kyllä lisäilmaluistiongelmiin.mheinowl kirjoitti: Siinä ei ole vaihdettu vielä öljyjä enkä tiedä mitkä öljyt on koneessa. Eli Total 9000 Quartzia koneeseen vaan...mheinowl kirjoitti: ei käynnisty ilman apua uudehkolla 62 Ah Moponetin Zap- halpisakulla. Vajaa viikko sitten vaihdoin siihen toisen samanlaisen akun Kannattanee hankkia siihen ihan oikea akku riks-raks-poksin vai mikä zap onkaan tilalle?mheinowl kirjoitti: Rikoinkohan jotain ECusta tai muusta moottorisysteemistä startterilla vai osaako joku arvella heti kättelyssä, onko joku letku murtunut tai liitin/ johto huonolla kosketuksella tai rikki? Kaasuvaijerin käyttämä ilmaläppä on tyhjäkäynnillä kiinni. Se kävi heittelevää tyhjäkäyntiä jo aiemmin ja ei pysynyt kunnolla tyhjäkäynnillä käynnissä aiemminkaan; samoin päästöissä on vähän sanomista mikä viittanee anturivikaan. Epäilys lisäilmaluistiongelmasta sen kuin vahvistuu. Kokeile ehjää vaan. Toki muutkin mahdolliset imuvuodot kannattaa tutkia silti.mheinowl kirjoitti: Ja missä ECU mahtaa sijaita? Moottorin ECU on repsikan penkin alla ja ABS:n ECU kuskin penkin alla.
|
Kirjoittaja: | jasu [ 20.03.2009 14:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 19i yksipisteruisku idle 4500 kr/min |
12Soupapes kirjoitti: Itsellä oli jonkin aikaa vastaava -87 mallinen, siinä ecu oli ilmamäärämittarin yhteydessä, imuputkessa heti ensimmäisenä putsarin jälkeen. Alumiinimötikkä johon pitäisi tulla moninapainen johto. Eli sähköjä ei kierrätetä apumiehen penkinaluksen kautta kuten 1.6:ssa. Jos en ihan väärin muista niin siinä oli myös erillinen tyhjäkäyntisolenoidi, joka voisi hyvinkin aiheuttaa huonon tyhjäkäynnin. Mutta en sitten tiedä, -87 oli jostain syystä siitä luopuessani hyvinkin kysytty, jokin siinä oli parempaa kuin uudemmissa... Tuo mistä tuossa puhut, ei ole yksipisteruisku, vaan nelipisteruisku... Ja on tosiaankin ainua malli missä "ällirasia" on ilmamäärämittarin kaverina, jonka ansiosta on johdotuksia varsin niukasti verrattuna mihin tahansa muuhun..! Näitä oli ainakin vuosina -87 ja -88 olleissa Bx:issä, Pösöjen vuosimalleja ei tähän hätään muistu mieleen... Ja olihan tuollainen sitten yhden vuoden miulla Dyanessa, mutta se onkin sitten ihan toinen tarina..! Myöskään tyhmäkäyntiä ei ohjata tuossa mitenkään järkevästi, vaan ainoastaan Bi-metallijouseen perustuvalla luistiventtiilillä toisin kuin yksipisteruiskussa jossa tietääkseni on askelmoottori paimentamassa tyhmäkäyntiä. Näistä tyhmäkäynnin korotukseen vaikuttavista osista sitten käytetäänkin toimintaperiaatteensa vuoksi(kin) omia nimiänsä, lisäilmaluisti ensinmainitussa ja tyhjäkäyntimoottori jälkimmäisessä... Hieman tämä ongelma nyt kuulostaisi siltä että tuo tyhjäkäyntimoottori olisi tullut tienä päähän..? Ellei sitten kaasuläppä jostain syystä vain jää liikaa raolleen, eli vaikkapa vaijeri olisi jostain hassusti tai jotain... |
Kirjoittaja: | mheinowl [ 28.03.2009 22:03 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 19i yksipisteruisku idle 4500 kr/min |
Kiitos vastauksista! Vika on lisäilmaluistissa tai sen ohjauksessa. Se olikin valmiiksi avattu ja prässätty liitos oli kuituteipillä kiinni. Sain sen käymään suht nätisti ja sopivilla kierroksilla kiristämällä kaasuvaijeria (joka on ihan tuliterä ja jossa ei ole vikaa) laittamalla pahvin säädön alle tyhmäkäyntiä korottamaan ja tukkimalla tyhjäkäyntiletku melkein kokonaan. Ruiskun eli "kaasarin" pääläpässä ei ole vikaa eli se oli ihan kiinni ennenkö kiristin kaasuvaijeria. Lisäilmaluisti teki irrallaan mm."hiilet" putsattuna käynnistyksessä ensin nopean liikkeen toiseen ääriasentoon ja sekunnin päästä toiseen. En tiedä kumpi on sen nolla-asento, varmaan se missä se kävi. Ja liikkui liukkaasti eli ei ollut tukkeessa. Se mun mielestä viittaa siihen, että piuhoissa tai ohjauksessa on vikaa. Kaiken kaikkiaan en usko että luisti itse on viallinen kun se tekee sentään jotain liukkaasti ja on niin simppeli rakenteeltaan että on epätodennäköistä että se toimisi väärin kun se kuitenkin liikkuu. Mistäköhän seuraavaksi alkaisi vikaa etsiä? Piuhat vai ecu? |
Kirjoittaja: | laakeri [ 01.04.2009 08:16 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 19i yksipisteruisku idle 4500 kr/min |
mheinowl kirjoitti: Lisäilmaluisti teki irrallaan mm."hiilet" putsattuna käynnistyksessä ensin nopean liikkeen toiseen ääriasentoon ja sekunnin päästä toiseen. En tiedä kumpi on sen nolla-asento, varmaan se missä se kävi. Ja liikkui liukkaasti eli ei ollut tukkeessa. Se mun mielestä viittaa siihen, että piuhoissa tai ohjauksessa on vikaa. Kaiken kaikkiaan en usko että luisti itse on viallinen kun se tekee sentään jotain liukkaasti ja on niin simppeli rakenteeltaan että on epätodennäköistä että se toimisi väärin kun se kuitenkin liikkuu. Niin kummankas mallinen lisäilmaluisti/-venttiili tuon Solexin jatkona onkaan, kun en enää muista: se mille ajetaan PWM:ää ja väpättää sen mukaisesti vai se mikä ajetaan jänniteohjauksella tiettyyn asentoon? No, oli kumpa oli, niin skoopillahan pääset käsiksi signaaliin... jos jännitteohjattu, niin onnistuu yleismittarillakin. Veikkaisin ennemmin nollalla olevan kiinni, joten eiköhän johdot ole ok, mutta eihän sitä ikinä tiedä. Mistäköhän seuraavaksi alkaisi vikaa etsiä? Piuhat vai ecu? Muistan tuollaisesta vain sen, että meikäläisellä samanlainen korjautui lisäilmaluistin vaihdon jälkeen jostain syystä vasta noin 10...20 starttikerran jälkeen tyhjäkäynti kohdilleen, siihen asti huusi. Ei kyllä sentään 4500 r/min missään vaiheessa tainnut huutaa sentään. Ovatkos molemmat lämpöanturit (eikös siinä ole CTS ja ATS tai MTS) varmasti järjissään? |
Kirjoittaja: | avbx [ 01.04.2009 20:53 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 19i yksipisteruisku idle 4500 kr/min |
Buuttaustakin voisi kokeilla eli ota akunkenkä irti, käy kahvilla ja laita kiinni. Kierroslukutieto voi myös puuttua eculta, jostainhan se tyhjäkäynnin vertailuarvon ottaa ja eikä välttämättä samasta paikasta kuin kierroslukumittari. Ajaa sitten tyhjäkäyntiluistin laitaan. |
Kirjoittaja: | laakeri [ 02.04.2009 08:00 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 19i yksipisteruisku idle 4500 kr/min |
avbx kirjoitti: Buuttaustakin voisi kokeilla eli ota akunkenkä irti, käy kahvilla ja laita kiinni. Kierroslukutieto voi myös puuttua eculta, jostainhan se tyhjäkäynnin vertailuarvon ottaa ja eikä välttämättä samasta paikasta kuin kierroslukumittari. Ajaa sitten tyhjäkäyntiluistin laitaan. Eikös tuo Fenix 1B ohjaa myös sytkää vai muistanko väärin? Siinä tapauksessa ainakin kierroslukutiedon puuttuminen olisi hyvin epätodennäköistä. Missäs ne huoltotiedotteet ovat nykyään, mitkä olivat vanhan unkin /pub:ssa? Siellähän oli tuohon inspruuttareen liittyen melko hyvät dokut.
|
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |