Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
xantia hukkuu bensaan http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=7067 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | 267 [ 20.01.2011 17:32 ] |
Viestin otsikko: | xantia hukkuu bensaan |
Mikä vikana kun yrittää käynnistää niin vähän tupsii muttei lähe.Sitten kun ottaa bensapumpun sulakkeen irti niin sitte lähtee mutta sammuu tietty heti ku paineet loppuu. |
Kirjoittaja: | eskere [ 20.01.2011 18:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia hukkuu bensaan |
ruiskusuutin/timet vuotaa läpi?? |
Kirjoittaja: | 267 [ 20.01.2011 19:00 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia hukkuu bensaan |
Kaikki tulpat se kastelee.Sitte se vielä ilmottaa että ei vikakoodeja ku testerillä katottiin.Vähä mietityttää voiko kaikki suuttimet hajota kerralla? |
Kirjoittaja: | jasu [ 20.01.2011 19:20 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia hukkuu bensaan |
Ettei vaan vikana olisi jumittava bensanpaineensäädin..? Ihan näin arvailuna, kohdetta sen enempää tuntematta/näkemättä... |
Kirjoittaja: | jaakkovaakko [ 20.01.2011 19:39 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia hukkuu bensaan |
Purappa se johtosarja jakopään yläpuolelta. Suuttimien maadoituksessa on katkos ( liitetty puristusliitoksella 4/1 ). Suuttimet ovat kokoajan auki kun eivät saa maita. |
Kirjoittaja: | jasu [ 20.01.2011 20:02 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia hukkuu bensaan |
jaakkovaakko kirjoitti: Purappa se johtosarja jakopään yläpuolelta. Suuttimien maadoituksessa on katkos ( liitetty puristusliitoksella 4/1 ). Suuttimet ovat kokoajan auki kun eivät saa maita. Eppäilisin ettei tuo voisi olla vaihtoehto, sillä suuttimia ohjataan maadoittamalla ja jos siellä katkos olisi niin ne eivät avautuisi ollenkaan... Suuttimille siis syötetään toiseen nastaan +12 volttia ja toista nastaa ECU maadoittaa sopivaksi katsomansa ajan (normaalisti luokkaa 2-10 millisekunnin jaksoissa)... |
Kirjoittaja: | 267 [ 20.01.2011 20:56 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia hukkuu bensaan |
minkähänlaiset bensanpaineet siinä pitäs olla? Ettei sitte ilmamassamittari oikkuile...mutta ku ei oo muka vikakoodia.98 uuskoppanen farkku 1.8 koneella. |
Kirjoittaja: | jasu [ 20.01.2011 21:07 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia hukkuu bensaan |
Mieli/muistikuva olisi 3 bar paineista tuossakin. Bensanpaineet ei anna vikakoodia... Tieteski vois olla myös paluulinjassa jäätä, joka käyttäytyisi vastaavasti..? |
Kirjoittaja: | 267 [ 20.01.2011 21:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia hukkuu bensaan |
ollu viikon lämpimässä tallissa.Kaverin samanlaisesta lainasin ECU lootan eikä ollu mitään vaikutusta. |
Kirjoittaja: | jasu [ 20.01.2011 22:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia hukkuu bensaan |
Vahvasti edelleen vaikuttaa (annetuilla tiedoilla) tuohon polttoainepuolen vikaan... ![]() Tuollainen on siis Xantiankin polttoaineen syöttösysteemi, pumppu on tosin tankin sisällä, se erona kuvaan. Jos paluulinja on tukossa, tai bensanpainesäädin jumittanut, niin pumppu painaa "täysillä" bensaa suuttimille, jolloin bensaa tulee huomattavasti enemmän kuin on suunniteltu. Saattaa tulla yli kymmenenkin barin paineella, kun "tavoitepaine" on se kolmisen baria... Ja ei, tähän ei ECU vaikuta mitenkään, bensan paineeseen tai paineettomuuteen, eikä ECUa stressaa yhtään liikkuuko tuolla bensaa ollenkaan ja millä paineella... Bensapumppu kyllä pyörähtää sen pari sekuntia kun virrat päälle laittaa, mutta siihenkään käyntiin ei ole mitään vaikutusta paineilla (paitsi ihan joissakin harvoissa mitä on vastaan tullut, mutta Xantia ei niihin kuulu)... |
Kirjoittaja: | 267 [ 20.01.2011 22:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia hukkuu bensaan |
pumpulta tuleva paine mitattiin ja oli noin 3barin paine.Eipä tullu mieleen mitata jakotukille menevää painetta. |
Kirjoittaja: | laakeri [ 21.01.2011 08:56 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia hukkuu bensaan |
267 kirjoitti: Ettei sitte ilmamassamittari oikkuile... Eihän siinä moista ole kai?
|
Kirjoittaja: | Jankos [ 21.01.2011 09:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia hukkuu bensaan |
267 kirjoitti: Eipä tullu mieleen mitata jakotukille menevää painetta. No se on ihan sama kuin pumpulta tuleva. Liitin irti moottorin lämpötila-anturista ja sitten testaamaan käyntiä. Yleismittarillakin voi anturin mitata ja jos on ulkona niin arvo on noin 10-20 kilo-ohmia(pakkasesta riippuen), jos suurempi eli vaikka ääretön niin anturi lienee rikki ja ecu luulee että pakkasta vähän reilummin ja siksi työntää bensaa reilummin. Ja voihan ne suuttimetkin nostaa siitä ylös ja tarkistaa etteivät vuoda, enpä kyllä moista usko. Eli suutintukin ruuvit auki ja sitten jollakin sopivalla työkalulla kampeaa suuttimien juuresta että nousevat pois. Eikä irrota mitään muuta niin voi samantien kokeilla sähköjä päälle ja katsoa vuotaako. Sammutuspeite voi tietty olla vieressä jos paljon valuu bensaa niin ei paloriski ole ihan niin suuri, jos vaan osaa käyttää sitä peitettä ![]() |
Kirjoittaja: | jaakkovaakko [ 21.01.2011 09:28 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia hukkuu bensaan |
Komppaan edelleen itseäni. Näitä samoja johtosarjavikoja on korjattu aikanaan useita ( 16v versioita ). Oireet täsmälleen samat ![]() Tuo liitos on samanlainen pska mitä XM käytti useampia johtoja yhteen liittäessään ja jokainen joka on korjannut niiden johtosarjoja tietää miten "lostava" ratkaisu se on ![]() |
Kirjoittaja: | Jankos [ 21.01.2011 09:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia hukkuu bensaan |
jaakkovaakko kirjoitti: Komppaan edelleen itseäni. Näitä samoja johtosarjavikoja on korjattu aikanaan useita ( 16v versioita ). Oireet täsmälleen samat ![]() Tuo liitos on samanlainen pska mitä XM käytti useampia johtoja yhteen liittäessään ja jokainen joka on korjannut niiden johtosarjoja tietää miten "lostava" ratkaisu se on ![]() Sen liitännän on sitten pakko ottaa maihin, katkos suuttimien johdoissa ei missään nimessä aiheuta bensatulvaa, toimimattoman suuttimen kyllä. |
Kirjoittaja: | KKA [ 21.01.2011 18:46 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia hukkuu bensaan |
missäs kyseinen liitos sijaitsee tarkemmin, kun on tossa omassakin välillä käynnistysvaikeuksia. |
Kirjoittaja: | 267 [ 21.01.2011 20:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia hukkuu bensaan |
lähti raato käymään kun otti MAP anturin johdon irti! Käynti on tosin hiukka epäkuranttia mutta käy kuitenki. Tilasin sitten uuden anturin. Jospa sitten taas toimis..... |
Kirjoittaja: | jaakkovaakko [ 22.01.2011 12:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia hukkuu bensaan |
Liitos sijaitsee moottorin johtosarjan jakopään kohdalla. |
Kirjoittaja: | ealab [ 22.01.2011 16:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia hukkuu bensaan |
Tällaiseenkin voi törmätä: Pesonen ei antanut katsastuksessa mitään lambda-arvoa, muut arvot päin prinkkalaa. Moottori toimi ja veti huonosti, lämpimänä. Syy oli yhdessä ruiskussa, se alkoi katkoa lämpimänä. Siis siinä lakkasi virta kulkemasta. Vaihdon jälkeen moottori käynnistyi (lähti käymään,( missä? ![]() |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 22.01.2011 17:26 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia hukkuu bensaan |
MAP:ä olisin tarjonnu , mutta kun monet tarjooo virtalukkookin ,niin aattelimpahan vaan josko sieltä........... |
Kirjoittaja: | mheinowl [ 23.01.2011 00:31 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia hukkuu bensaan |
En ole mikään varsinainen asiatuntija Xantun konevikojen suhteen. Mutta mulla vuosi sitten -95 1.8 16v tynkämalli (siis Berline) kiukutteli niin, että se sammui aina parin kilsan ajon jälkeen. Viaksi sitten lopulta testitöpselistä hyppylangalla ja merkkilampulla ammatti- autosähköasentaja-kaveri diagnosoi MAP- anturin. Sen vaihdolla ongelma korjaantui. Ja toisin kuin Alfamer- Xanttukirja väittää, niin sen vaihtamista varten ei tarvi purkaa imusarjaa. Kaasuläppäkotelo riittää. Ja ihan ite sain vaihdettua MAp- anturin, se on yhdellä pultilla kiinni. |
Kirjoittaja: | laakeri [ 23.01.2011 00:54 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia hukkuu bensaan |
mheinowl kirjoitti: Ja toisin kuin Alfamer- Xanttukirja väittää, niin sen vaihtamista varten ei tarvi purkaa imusarjaa. Kaasuläppäkotelo riittää. Ja ihan ite sain vaihdettua MAp- anturin, se on yhdellä pultilla kiinni. Kaasuläppäkotelon irrottaminen ei ole tarpeellista MAP-anturin irrottamista varten. Irrottamiseen kuitenkin tarvitaan erikoistyökalu, joka itsellä on vielä työn alla. Sopivan ohutseinämäinen 1/4" 10 mm hylsyhän siihen kantaan mahtuu, mutta hylsyn perään ei mahdu mitään väännintä. 10 mm lenkkiavainhan ei taas mahdu siihen päälle, koska on liian "paksu". Eli täytyy joko lenkkiavainta ohentaa tai hylsyyn tehdä sivusta kiinnittyvä tai kiinteä väännin.
|
Kirjoittaja: | ealab [ 23.01.2011 10:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia hukkuu bensaan |
Läppäkotelon poisto kyllä helpottaa. -00 1.8 16V:ssä tuo MAP on kiinni kuusiokoloruuvilla. Sitä pääsee käyttämään myös vasemmalla kädellä. |
Kirjoittaja: | laakeri [ 23.01.2011 11:52 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia hukkuu bensaan |
ealab kirjoitti: -00 1.8 16V:ssä tuo MAP on kiinni kuusiokoloruuvilla. Pitääkin moinen kiinnitysväline vaihtaa tuohon '99:iin myös, kun sopivia torxeja varten pitäisi varmaankin mennä erikoiskauppaan.
|
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |