Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Xantia 1.8 16V automaatti
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=7130
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Teuski [ 26.01.2011 15:36 ]
Viestin otsikko:  Xantia 1.8 16V automaatti

Onko 1.8 16V Xanttua saanut automaatilla?
Mitään suurta estettä automaatin asentamiseen (ZF) ei varmaankaan ole?

Onko ZX:ssä sama latikko?

Kirjoittaja:  laakeri [ 27.01.2011 12:02 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia 1.8 16V automaatti

Teuski kirjoitti:
Mitään suurta estettä automaatin asentamiseen (ZF) ei varmaankaan ole?
Suurin este taitaa olla voimattomuus. Itse ainakin veikkaisin, että melko tukkoinen yhdistelmä olisi. 2.0 16V taas voisi olla oikein kiva automaatilla. Eli jos ryhtyy vaihtamaan laatikkoa, niin mikä ettei moottorikin samassa paketissa?

Mitään muita esteitähän ei sinänsä ole kyllä...

Kirjoittaja:  Igor [ 27.01.2011 12:12 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia 1.8 16V automaatti

Mulla oli aikoinaan väärämmerkkinen farkku 115hv 1.8 automaatilla. Oli suht pirteä, mutta taisi painaa muutaman sata kiloa vähemmän kuin Xanttu...

Kirjoittaja:  Teuski [ 27.01.2011 14:00 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia 1.8 16V automaatti

laakeri kirjoitti:
Suurin este taitaa olla voimattomuus. Itse ainakin veikkaisin, että melko tukkoinen yhdistelmä olisi. 2.0 16V taas voisi olla oikein kiva automaatilla. Eli jos ryhtyy vaihtamaan laatikkoa, niin mikä ettei moottorikin samassa paketissa?


Niin, voishan sitä koko autonkin samalla vaihtaa :)
Ei tuo 1.8 16V nyt miltään ihan nuhapumpulta tunnu, uskoisin että on ihan siedettävä automaatilla. Jos kohtuuhintaan sais laatikon jostain vaan...

Kirjoittaja:  peltipolvi [ 27.01.2011 23:09 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia 1.8 16V automaatti

Teuski kirjoitti:
Onko 1.8 16V Xanttua saanut automaatilla?
Mitään suurta estettä automaatin asentamiseen (ZF) ei varmaankaan ole?

Onko ZX:ssä sama latikko?


On saanut, ainakin 1,8 ja 2.0 16V:nä automaatilla. Alkupäässä lootana 4HP14 ja -97/98 tuli sitten AL4.
ZX:n laatikosta en tiedä. Parempaakin tietoa varmaan palstalta löytyy....esim. Jasu on kai noita laatikoitakin vaihdellut (mitähän hän Ei olis Citikoitten kanssa värkännyt?)

Kirjoittaja:  Teuski [ 07.03.2011 16:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia 1.8 16V automaatti

Nyt olis sitten tulossa loota 306 pösöstä. Siinähän se on 1.8 8V:n jatkeena, mutta on toki vähän kevyempi autokin.
Sopiikohan tuohon nykyisen manuaalin kanssa olevat vetarit sellaisenaan?

Pikaisen mobile.de-selailun perusteella taitaa olla ZF+1.8 16V sellainen yhdistelmä ettei ole ollutkaan...

Kirjoittaja:  Ralle [ 07.03.2011 18:49 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia 1.8 16V automaatti

Sisäpää noissa oli muistaakseni sama :roll: Joten periaatteessa pitäisi käydä. Tuleehan sulle samalla polkimet ja muut kivat kilkkeet???

Kirjoittaja:  Hessu [ 07.03.2011 18:51 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia 1.8 16V automaatti

Jos bensakäyttöisistä neloskoneista puhutaan, niin vanhakoppaisessa oli ZF 4HP-14 laatikko ja 2.0 8V kone, vaikka käsivaihteiset päivitettiinkin jo -95 tienoilla 16V koneeseen. Faceliftin myötä (en tiedä oliko tarkalleen juuri silloin) tuli AL4 ja sitä sai 1.8 16V aj 2.0 16V yhteyteen. Harmillista, ettei Xantia TCT automaattia koskaan tehty...

Kirjoittaja:  Teuski [ 07.03.2011 20:05 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia 1.8 16V automaatti

HOTHeaDFIN1 kirjoitti:
Sisäpää noissa oli muistaakseni sama :roll: Joten periaatteessa pitäisi käydä. Tuleehan sulle samalla polkimet ja muut kivat kilkkeet???


Pitäis tulla. Temeltä löytyy laatikkovikainen '96 Xantia, joka saa luovuttaa hallintalaitteet tarvittaessa. Polkimella nyt ei niin väliä ole, tossun alle sopii pienempikin :)

Hessu kirjoitti:
Jos bensakäyttöisistä neloskoneista puhutaan, niin vanhakoppaisessa oli ZF 4HP-14 laatikko ja 2.0 8V kone, vaikka käsivaihteiset päivitettiinkin jo -95 tienoilla 16V koneeseen. Faceliftin myötä (en tiedä oliko tarkalleen juuri silloin) tuli AL4 ja sitä sai 1.8 16V aj 2.0 16V yhteyteen. Harmillista, ettei Xantia TCT automaattia koskaan tehty...

Mobile.de:stä hakemalla löytyy vanhempia 1.8 ja 2.0-automaatteja. Ei ole taidettu vaan ykskaseja tuoda Suomeen. Eipä tosiaan näy lainkaan 16-venttiilisiä, oletin että kakslitraista 16V:tä olis saanut automaatilla ennen faceliftiäkin...

No, tulee varmaan sitten ainutlaatuinen peli ;) 16V:n huippuvääntö tulee reilusti 8V:tä ylempänä, saa nähdä millanen siitä tulee...

Kirjoittaja:  jjutara [ 07.03.2011 20:15 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia 1.8 16V automaatti

Nettiautosta löytyy myydyistä ainakin pari 1.8 16V automaattia, useampia 1.8 at ilman tietoja venttiileistä.

Kirjoittaja:  Teuski [ 07.03.2011 20:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia 1.8 16V automaatti

jjutara kirjoitti:
Nettiautosta löytyy myydyistä ainakin pari 1.8 16V automaattia, useampia 1.8 at ilman tietoja venttiileistä.


Löytyy, mutta ne on AL4:lla. Mä olen laittamassa vanhemmista tuttua ZF:n lootaa.

Kirjoittaja:  jjutara [ 07.03.2011 21:04 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia 1.8 16V automaatti

Vuosimallit on haarukassa 93-97. Eikö 93-96 pitäisi olla ZF:llä?

Kirjoittaja:  eskere [ 07.03.2011 21:28 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia 1.8 16V automaatti

laakeri kirjoitti:
Suurin este taitaa olla voimattomuus. Itse ainakin veikkaisin, että melko tukkoinen yhdistelmä olisi. 2.0 16V taas voisi olla oikein kiva automaatilla. Eli jos ryhtyy vaihtamaan laatikkoa, niin mikä ettei moottorikin samassa paketissa?

Mitään muita esteitähän ei sinänsä ole kyllä...


Ei siinä voiman puute tule sen kummemmin kuin manuaalillakaan normaaliajossa. Onhan noilla Zf 4hp14 laatikoilla ajettu Bx:n vaparidieseleissäkin, vaikka tehoja on vain puolet Xantian tehoista. Automaattilootan perävälitys vaikuttaa tietysti ärhäkkyyteen ja kulutukseen.

Kirjoittaja:  laakeri [ 08.03.2011 00:33 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia 1.8 16V automaatti

eskere kirjoitti:
Onhan noilla Zf 4hp14 laatikoilla ajettu Bx:n vaparidieseleissäkin, vaikka tehoja on vain puolet Xantian tehoista.
On ajettu joo ja täytyy sanoa, että semmoiseen jopa minä olisin kaivannut lisätehoa. Beksin ja Xantian välillä se painoero alkaa tuntua jonkun verran... paljonkos sitä on, 400 kg?

Kirjoittaja:  Teuski [ 08.03.2011 00:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia 1.8 16V automaatti

laakeri kirjoitti:
Beksin ja Xantian välillä se painoero alkaa tuntua jonkun verran... paljonkos sitä on, 400 kg?


Autowikin mukaan BX breakin omamassa on 890–1135 kg ja facelift-xantia breakin 1387–1592 kg, eli aika tarkkaan se 400kg on jos noita ääripäitä vertailee. Eiköhän tuo 1.8 16V kuitenkin ihan riittävästi liiku, ei mulla kiire ole :D

Löytyyköhän jostain listaa eri mallien välityksistä? Onkohan noissa automaattilaatikoissa paljonkin eroa eri mallien välillä?

Kirjoittaja:  Teuski [ 10.03.2011 08:28 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia 1.8 16V automaatti

Nyt on automaattilaatikko xantussa, mutta väärässä päässä :)

Tuli mieleen, että eikös facelifteissä ole sähköisesti toimiva nopeusmittari? Tossa ZF:ssä on nopeusmittarin vaijerin vieressä kyllä myös 3-napainen liitin, saako siitä suoraan tarvittavan tiedon? Vai oliskohan nuo perät käsivaihteisen kanssa niin samanlaiset, että siitä voisi siirtää sen anturin laatikosta toiseen?

Voisko joku tunnukset omaava vaikka selvittää servicestä tuota?

Kirjoittaja:  laakeri [ 11.03.2011 09:42 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia 1.8 16V automaatti

Teuski kirjoitti:
Tuli mieleen, että eikös facelifteissä ole sähköisesti toimiva nopeusmittari?
On.
Teuski kirjoitti:
Voisko joku tunnukset omaava vaikka selvittää servicestä tuota?
Tunnukset saat tehtyä itsellesi parissa minuutissa?

Kirjoittaja:  barfly [ 11.03.2011 16:24 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia 1.8 16V automaatti

C mallin kadettiakin on saanu tomaatilla, hummia lieni jotain 60 :lol:

Kirjoittaja:  jasu [ 11.03.2011 16:55 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia 1.8 16V automaatti

Teuski kirjoitti:
Tuli mieleen, että eikös facelifteissä ole sähköisesti toimiva nopeusmittari? Tossa ZF:ssä on nopeusmittarin vaijerin vieressä kyllä myös 3-napainen liitin, saako siitä suoraan tarvittavan tiedon? Vai oliskohan nuo perät käsivaihteisen kanssa niin samanlaiset, että siitä voisi siirtää sen anturin laatikosta toiseen?

Voi. Anturi on yhdellä pultilla kiinni perässä, laatikolle on "aivan sama" onko siinä vaijeri vai sähköinen anturi, vaihtaa vain sen anturipötkylän vaijerilähdön tilalle. Katso myös että tulee saman värinen nopeusmittarin käyttöratas, ja tarvittaessa vaihda entinen ratas anturille, irtoaa vetämällä, väri kertoo hammaslukeman...

Kirjoittaja:  Rychnowo [ 11.03.2011 17:01 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia 1.8 16V automaatti

Joo, joku ehtikin jo...

Se anturin "runko-osa" on samanlainen, siis laatikon ulkopuolinen osa.
Mutta niissä käyttö-hammaspyörissä on eroa riippuen siitä mikä laatikko
on kyseessä, ainakin välityksen osalta.
Kuvasta en osaa sanoa onko manuaalin ja automaatin osalta noissa ko.
osissa muita mitta-eroavaisuuksia.

Kirjoittaja:  Teuski [ 11.03.2011 19:20 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia 1.8 16V automaatti

Kyllä mä tuonne serviceen sitten pääsin, mullahan oli tunnukset ennestään mutta olin unohtanut koko asian :)

Runkohan on samalla varaosanumerolla, mutta kuvista ei oikein osaa sanoa kun ovat vähän eri kulmista. Rattailla on eri numerot ja ajattelinkin, että taitaa olla eri hammastukset. No, voihan se olla että nykyinen liitin sopii tuohon automaatin liittimeen, siinä kun on liitin ja vaijeri molemmat.

Jos jostain syystä käykin niin, että mittari alkaa näyttämään omiaan niin saako sen jostain säädettyä?

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/