Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
XM käynnistyy viidennellä tulpalla http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=7215 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | hans [ 04.02.2011 10:21 ] |
Viestin otsikko: | XM käynnistyy viidennellä tulpalla |
Kertokaapa mistä luulette/tiedätte seuraavan ilmiön johtuvan? Vanhus (XM -90) on muutaman kerran kieltäytynyt käynnistymästä. Startti pyörittää ja virtaa on akussa vaikka muille jakoon.Tämä kieltäytyminen on tapahtunut sekä kylmällä että kuumalla koneella.Virranjakaja tykötarpeineen on vaihdettu kertaalleen.Näkyviä sähköliitoksiakin olen puhdistellut.Mitään vikakoodeja ei syty. Ensimmäisellä kieltäytymiskerralla ajattelin tarkistaa kipinän ja laitoin satunnaisesti valitsemaani tulpanjohtoon irtotulpan,maadoitin,käyntiin lähti ja HETI! Laiskana miehenä en sitten muuta tehnytkään.Iloisena käynnistymisestä ajelin taas pari viikkoa ongelmitta. Tämä sama kuvio on tapahtunut neljä kertaa. Aina käynnistyy viidennellä tulpalla,joten sattuma ei liene kysymyksessä? Tämä "korjaus" on kyllä helppo toteuttaa mutta näyttää olevan vähän väliaiakaista! |
Kirjoittaja: | ealab [ 04.02.2011 10:32 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM käynnistyy viidennellä tulpalla |
Vähän liikuttelet tulpanjohtoja, olisiko niissä häikkää, huonoa kontaktia tulpanpään liittimen ja hiilikeskijohdon välillä. Eräs apu: Ohut teräslangan pätkä, kapeaan, pitkään n. 2cm, U-muotoon taivutettuna. lykätään keskijohtoon ja liittimen ja johdinvaipan väliin. näin on korjailtu, auttaa aikansa, kunnes saa hankittua uudet johdot. Toinen konsti, jos johdossa riittää pituutta, on ottaa pätkä tulpanpuoleisesta päästä ja puristaa liitin uudelleen, tuon sinkilä lisäksi. Johto ja liitin kyllä yleensä irtoaa silikonihatusta ja saa lykättyä takaisinkin, ainakin silikonin avulla. |
Kirjoittaja: | xmfani [ 04.02.2011 12:57 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM käynnistyy viidennellä tulpalla |
Haiskastas et puolan virta ei riitä 6 tulpalle,tai kosketus häiriö,ja maihin lyönti,jostan tulpan johdosta. |
Kirjoittaja: | Esa66 [ 04.02.2011 13:05 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM käynnistyy viidennellä tulpalla |
Taitaa olla kuitenkin 2litranen kyseessä ![]() |
Kirjoittaja: | Pasis [ 04.02.2011 13:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM käynnistyy viidennellä tulpalla |
Esa66 kirjoitti: Taitaa olla kuitenkin 2litranen kyseessä ![]() Eikö se sitten lähde kolmella eikä viidellä tulpalla käymään, jos nelikosta yksi johto on irti ? |
Kirjoittaja: | Putkimies22 [ 04.02.2011 13:39 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM käynnistyy viidennellä tulpalla |
Ihan kuin se tulpan maadoituksen vaihto (kannessa olevan tulppa -> erikseen maadoitettu irtotulppa) herättäisi taas toimimaan hetkeksi. Tai sitten se johtojen liikuttelu. Tai sitten itse tulppa? Nehän ne ainoat muuttujat ovat tuossa!? |
Kirjoittaja: | Esa66 [ 04.02.2011 13:54 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM käynnistyy viidennellä tulpalla |
Pasis kirjoitti: Esa66 kirjoitti: Taitaa olla kuitenkin 2litranen kyseessä ![]() Eikö se sitten lähde kolmella eikä viidellä tulpalla käymään, jos nelikosta yksi johto on irti ? Ymmärrän, että näitä on vähän vaikea lukea ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | Pasis [ 04.02.2011 14:25 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM käynnistyy viidennellä tulpalla |
Esa66 kirjoitti: Pasis kirjoitti: Esa66 kirjoitti: Taitaa olla kuitenkin 2litranen kyseessä ![]() Eikö se sitten lähde kolmella eikä viidellä tulpalla käymään, jos nelikosta yksi johto on irti ? Ymmärrän, että näitä on vähän vaikea lukea ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Noin minäkin sen alunperin ymmärsin, mutta oikeasti konehan käy vain kolmella vaikka tulppia on viisi. |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 04.02.2011 14:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM käynnistyy viidennellä tulpalla |
Mitä siis aloittaja tarkoittaa viidennellä tulpalla? "...käy kolmella vaikka tulppia on viisi." Onko täällä kaikki seonneet ![]() |
Kirjoittaja: | zX-files [ 04.02.2011 14:52 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM käynnistyy viidennellä tulpalla |
Siihen on vaihdettu Audin riviviitonen ![]() |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 04.02.2011 20:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM käynnistyy viidennellä tulpalla |
eiku veekasinsuorabokseri |
Kirjoittaja: | r_a_n_u [ 04.02.2011 21:07 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM käynnistyy viidennellä tulpalla |
Asia ei mulle mitenkään kuulu, enkä näistä mitään ymmärrä, mutta mm. näin 'hans' kirjoittaa 09.10.2010 klo 10:01 ketjussa -90 XM korjailusta: Tämähän on -90 2.0 injection ja käsittääkseni se "karvalakki" malli.Mitähän hienouksia tässä on/tai puuttuu? Ainakin joku on satsannut bensa Vebastoon!!! |
Kirjoittaja: | hans [ 05.02.2011 01:03 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM käynnistyy viidennellä tulpalla |
No jopas nyt!Mielestäni olin hauska kun kirjoitin viidennestä tulpasta! Unohdin mainita että kone on nelonen. Vaiva on kuitenkin kuvaillun kaltainen!!!! : ![]() |
Kirjoittaja: | cxtb2 [ 15.02.2011 16:26 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM käynnistyy viidennellä tulpalla |
ittelle tuli MustaKuukkaan sytty? häiriö nyt kun kovat pakkaset alkoi... viimeviikolla toimi vielä ok. eli lähtee kyllä "kylmänä" hyvin käymään ja käy nätisti, kunnes koneen lämmöt nousee jonnekkin +70c° tienoille, sitten alkaa "tutisemaan" eli käy vajaasti, ja jos yrittää ylämäkeen kaasuttaa, niin nykii kunnolla... katsottu tulppakaivot, että on kuivat, kokeiltu, että tulpat ei ole löystyneet, sitten 7:nnellä ![]() lämpösenä lähtee käyntiinkin huonommin. polttoaine suuttimen irti nyppääminen vaikutta heti käyntiin. meinaan kokeilla toisen (harmaakuukasta puretun) syttymodulin ja puolan vaihtamista. kommentteja? olenko oikeilla jäljillä... |
Kirjoittaja: | cxtb2 [ 15.02.2011 17:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM käynnistyy viidennellä tulpalla |
itse itselleni vastaten: puolan ja syttymodulin vaihtaminen ei vaikuttanut itse käyntiin, mutta nyt käynnistyy paremmin, eli startissa kierrokset nousee käynnistyksessä "normaalisti", sitten kun tasaantuu tyhjäkäynnille, niin alkaa käymään vajaalla ![]() entä jakajan pyörijä ja kansi? voisiko olla syy..pää |
Kirjoittaja: | RPekka [ 15.02.2011 17:39 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM käynnistyy viidennellä tulpalla |
cxtb2 kirjoitti: entä jakajan pyörijä ja kansi? voisiko olla syy..pää Voisi, samoin tulpat ja johdot. Tuo kylmäkäynnin toimivuus viitannee siihen että bensapuoli sentään pelaa, vai voisiko olla imuvuoto joka syntyy vasta lämpimään koneeseen? Niin ja sitten tietysti se lambda. Kylmä konehan käy karttojen perusteella ja lämpimälle käytetään closed-loop-lambdasäätöä. Vanhentunut lambda antaa väärää ja viivästynyttä signaalia. Helppo mitata digitaalisella yleismittarilla: Ehjän jännite vaihtelee 0-1 tai 0,4-0,7 -välillä noin sekunnin välein, vanhentuneessa vaihtumista joutuu odottamaan sekunteja. |
Kirjoittaja: | cxtb2 [ 15.02.2011 17:54 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM käynnistyy viidennellä tulpalla |
pitääpä alkaa ihmetteleen, mistä sen lambadan jännitteen saa konehuoneessa helpoiten mitattua... sinänsä tyhjäkäynti on "tasaista" eli kierrokset ei vaihtele, käy vaan vajaasti, ja vähän normia alemmilla kierroksilla. tämä vikahan tuli siis "kerralla" päälle, edellisenä päivänä pelasi normaalisti, seuraavana sitten oli ongelma päällä. voisihan ne jakajan kannen ja pyörijänkin vaihtaa, kun ylimääräiset on tuossa vieressä. |
Kirjoittaja: | cxtb2 [ 15.02.2011 21:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM käynnistyy viidennellä tulpalla |
noniin, imu-puolen putkisto tarkistettu silmämääräisesti, että on kunnossa, ja huomenna tarkistetaan jakajan kansi / pyörijä, kun XM-kokemusta omaava suositteli sitä seuraavaksi (ja itseasiassa ensimmäiseksi) tutkimuksen kohteeksi. huomenna jatketaan, ja toivottavsati ongelma selviää sunnuntaihin, siis ACRyn Talviratapäiviin mennessä. |
Kirjoittaja: | cxtb2 [ 16.02.2011 16:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM käynnistyy viidennellä tulpalla |
Nyt löyty vihdoin vikapesäke: jakajan kansihan sieltä oli halki, ja kosteuttakin löytyi sisältä. Ehjä kansi ja pyörijä paikalleen, ja käynti on taas tasaista lämpöisenäkin ![]() |
Kirjoittaja: | hans [ 17.02.2011 21:15 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM käynnistyy viidennellä tulpalla |
On se vaan helppoa kun sen osaa! ![]() |
Kirjoittaja: | cxtb2 [ 17.02.2011 22:39 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM käynnistyy viidennellä tulpalla |
joo, kun osaiskin... nämä bensahärpättimet on vähän outoja, kun ennen tätä värkkiä on pääasiallisesti ollut esikammiodieseli mekaanisella pumpulla käyttiksenä parikymmentä vuotta ![]() |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |