Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 25 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Jyrinää keulalta
ViestiLähetetty: 31.01.2011 20:16 

Viestit: 166
Paikkakunta: Helsinki / Jämsä
Talven aikana keulalta alkoi kuulua jyrinää, jonka taajuus on suoraan verrannollinen ajonopeuteen. Luulin ensin, että pyöränaukkoihin oli tullut jäätä, mutta ääni ei ole poistunut koko talvena. Ääni ei muutu yhtään oikealle tai vasemmalle kaartaessa, joten pyöränlaakeri ei tunnu äänen lähteeltä. Olisiko se sittenkin jäätä vai vetoakselin kannatinlaakeri (en ole edes katsonut, onko siellä sellaista).



£orenzo Pamfletti
il Artisto rheumatismo, erotomanimo i Darra Catastrofala
Citroen C3, Renault Megane Cabrio, Sunbeam Alpine Series 4 Roadster, AJS 18S, Norton Commando
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jyrinää keulalta
ViestiLähetetty: 31.01.2011 20:22 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
Nyt pitäs löytää kristallipallon omistaja.. :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jyrinää keulalta
ViestiLähetetty: 31.01.2011 20:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3465
Paikkakunta: Vallis Gratiae
...missäs kunnossa renkaat?



2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jyrinää keulalta
ViestiLähetetty: 31.01.2011 20:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Tapsa 550 kirjoitti:
Nyt pitäs löytää kristallipallon omistaja.. :lol:
Samaa mieltä, mutta annetaan silti ääni mainitulle vetoakselin kannatinlaakerille, jos sellainen on. Voisihan laatikkokin ääntää. Seuraavat äänet renkaille, pyöränlaakereille ja etuperälle. Takaperä suljettakoon mahdollisuuksista pois, jos jyrinä kerran tulee keulilta. Sitten kun kristallipallon omistaja on löytynyt niin sitten voidaan miettiä lisääkin... :roll:



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jyrinää keulalta
ViestiLähetetty: 31.01.2011 21:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2201
Paikkakunta: Laukaa
Pyöränlaakeri, selvä tapaus :geek:

Omakohtainen kokemus c5:sta; alkoi kuulua voimakas jyrinä talvirenkaiden vaihdon yhteydessä, ensin luulin, että talvirenkaat ovatkin niin äänekkäät, koska ääni ei muuttunut autoa mutkille ajen. Kun vaihdoin myöhemmin oikeat talvirenkaat ja ääni säilyi, niin silloin rupesin epäilemään laakerin ääntä. Pyöränlaakerin kooliin oli syntynyt monttu sellaiseen kohtaan josta painopistettä muuttamallakaan ei saanut ääntä pois. Tosi on.
Ja jos ei ole, niin sitten kannatan Laakerin etenemisjärjestystä.



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jyrinää keulalta
ViestiLähetetty: 31.01.2011 21:43 

Viestit: 199
Toissa viikolla myöskin alkoi jyristää hiukan ajonopeuden tahtiin. Ja seuraavina päivinä
jyrinä senkuin kasvoi käyden lopulta sietämättömäksi.

Ei tuntunut alkuun sen selvemmin kurvatessa oikealle tai vasemmalle, kuului kuitenkin myös
suoraankin ajettaessa. Sitten kun laittoi korvatulpat korviin, niin havaitsi äänessä jo selvää
muutosta kurvailessa erisuuntiin kun muut häiriöäänet suodattui pois.

Ajattelin tietty ensin vetoakselin tukilaakeria, ääni tuntui tulevan enemmän oikealta kuitenkin
ja etupyörän laakerilla ikää vasta 25 tkm.

Hommasin kuitenkin varoiksi niin tukilaakerin kuin pyöränlaakerinkin. Ja tutkinta saattoi alkaa.

Nurkka ilmaan, pyörä pois, alapallo/raidetangon pää auki ja vetoakseli pois navasta, sekä jarrupalojen irroitus.
Nyt kun ylimääräiset oli pois tieltä, niin navasta pyörittämällä kierros tuntui tuhatkulmaiselta,
joten pyöränlaakerihan se sitten...
...oli tiivistys pettänyt (luvattoman heikko muuten) ja vesi tehnyt tehtävänsä. Ulkokehä oli
kuin hammasratas ja syöpymiä täynnä koko vierintärata.

Irroittelin samantein vetoakselin pois paikaltaan ja varmistelin tukilaakerin samalla, kun
kerrankin sai touhuta lämpimässä hallissa kaikessa rauhassa.

Ääniä en siis jaa, mutta tuohon varmisteluun menee noin 0,5-1 tunti aikaa kun irroittelee
muut tilpehöörit, joten ainakin pyöränlaakeri on suht helppo löytää (ainakin selvä tapaus).

Ja kun ekana laski vaihdelaatikosta vajaan litran öljyä pois, vetoakselin ulosvetoa silmällä
pitäen, niin näki ettei siellä pohjatulpassa ollut ylimääräistä kulutustavaraa.

Nuo laakeri äänet kun aiheuttaa mielessä kaikenlaisia kauhuskenaarioita...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jyrinää keulalta
ViestiLähetetty: 31.01.2011 21:49 

Viestit: 166
Paikkakunta: Helsinki / Jämsä
Nyt kun olis se lämmin talli...
..tai onhan se, mutta sen edessä on metri jäärouhetta ja tallissa majailee avoauto, jota ei voi siirtää ulkoruokintaan.



£orenzo Pamfletti
il Artisto rheumatismo, erotomanimo i Darra Catastrofala
Citroen C3, Renault Megane Cabrio, Sunbeam Alpine Series 4 Roadster, AJS 18S, Norton Commando
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jyrinää keulalta
ViestiLähetetty: 31.01.2011 23:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Onnistuu ulkonakin, etenkin nyt kun on kohtalaisen lämpimät kelit. Ei ole mitään kylmästä hajoavaa tiellä tuossa hommassa.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jyrinää keulalta
ViestiLähetetty: 31.01.2011 23:29 

Viestit: 166
Paikkakunta: Helsinki / Jämsä
On siinä. Yli viisikymmenvuotiaan sormet, polvet ja munuaiset, päreistä nyt puhumattakaan...



£orenzo Pamfletti
il Artisto rheumatismo, erotomanimo i Darra Catastrofala
Citroen C3, Renault Megane Cabrio, Sunbeam Alpine Series 4 Roadster, AJS 18S, Norton Commando
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jyrinää keulalta
ViestiLähetetty: 31.01.2011 23:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Täs kohtaa kysyttäs että mistä vehkeestä on kyse; Sun Beam vai?

Tasainen jyrinä tulee lähes aina pettäneestä moottorin kumista. Pyörän laakerin voi aina trouble shuuttaa ottamalla renkaasta kiinni ja nuljuttamalla tunkin varassa. Löydöksen onnistuminen on tasan 100% varmaa.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jyrinää keulalta
ViestiLähetetty: 01.02.2011 00:38 

Viestit: 166
Paikkakunta: Helsinki / Jämsä
Kyllä se on etuveto, eli Xantia V6.



£orenzo Pamfletti
il Artisto rheumatismo, erotomanimo i Darra Catastrofala
Citroen C3, Renault Megane Cabrio, Sunbeam Alpine Series 4 Roadster, AJS 18S, Norton Commando
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jyrinää keulalta
ViestiLähetetty: 01.02.2011 00:46 

Viestit: 166
Paikkakunta: Helsinki / Jämsä
Pitääkin nyt täsmentää, ettei jyrinässä ole oikein katastrofin makua - se ilmestyi äkisti, eikä ole pahentunut. Moottorin kannatinkumi aiheuttaisi kai erilaiset oireet vedätettäessä ja moottorijarrutuksessa? Ainakin niin se oli rättärillä, kun koko voimansiirtopaketti hyppäsi yös ja alas vedon ja momentin mukaan.
Mitä renkaisiin tulee niin niissä on vielä pintaa jäljellä, ja kuskin puolella oli ainakin 4 nastaakin. Ja jyrinä on tasaista, siihen vaikuttaa oikeastaan vain nopeus, renkaan luulisi edes hieman ääntävän enemmän silloin, kun vauriokohta käväisee maassa.
Pitää nostaa pyörät vuorotellen ilmaan, niin saa ainakin niiden laakerit pois epäiltyjen listalta.

Minulla on joskus ollut lokasuojaan jäätynyttä sohjoa, joka pitää renkaan hangatessa saman äänen, mutta silloin joustoliike taas saa aikaan muutoksia äänessä.



£orenzo Pamfletti
il Artisto rheumatismo, erotomanimo i Darra Catastrofala
Citroen C3, Renault Megane Cabrio, Sunbeam Alpine Series 4 Roadster, AJS 18S, Norton Commando
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jyrinää keulalta
ViestiLähetetty: 01.02.2011 03:15 

Viestit: 1729
Paikkakunta: Nousiainen
Olenkin täällä tästä jo useasti kirjoitellut, mutta...
Vuosia sitten vm. -96 Xantun etupää piti keväällä kesärenkaat alle laitettuani mielestäni hyvin selkeää jurinaa.
Paikallisella sitikkapajalla sitä käytin, mutta eivät siellä koeajonkaan jälkeen uskoneet että etupyörän laakeri olisi mennyt. Itseaseiassa heidän mielestään ei mitään jurinaa kuulunutkaan :-o
Kuulemma ei voi olla, kun ei ohjausliikkeet ääneen vaikuta... :-o
Tampesterin Franceen sitten poikkesin reissullani ja siellä koeajon jälkeen asentaja totesi että jotain siellä on. Laittoivat nosturille ja hetken pyörittelyn jälkeen totesi että laakerihan siellä paskan oli. Oikean etupyörön laakeri.
Pari viikko tuolla vielä ajelin, kunnes heillä siihen uusi asennettiin, minkä jälkeen Xanttuun laski hiljaisuus :-D
Tuona useamman viikon jaksona kuin tuon jurinan kanssa elin ei se missään vaiheessa vielä muuttunut hirveän kovaksi eikä koskaan siinä havainnut eroa ohjauspyörää kääntämällä.



Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jyrinää keulalta
ViestiLähetetty: 01.02.2011 07:02 

Viestit: 199
Oon hiukan eri mieltä...

Se tasainen jyrinä voi tulla myöskin pyörän laakerista ja muutaman yksilön kohdalla ei tuntunut minkäänlaista väljää,
vain tasainen meteli.
Ja kertaalleen porsinut öljytäytteinen moottorin ylätuki-kumi ei jyrissyt, ainakaan omin korvin kuunnellen,
antoi vain heilahduksissa ja liikkeelle lähdöissä selvän kolahduksen. Sitä ääntä metsästäessä tulikin käytyä
ensin läpi kaikki etupään nivelet ja muut. Vasta kun sattui vilkuilemaan moottoria toisen kaasutellessa,
havaitsi sen epätavallisen suuren liikevaran ja tarkemmalla syynillä löytyikin pieni öljyhelmi tuen alapinnalta.

Mystisiä ovat toisinaan ja en usko, että noita ääniä poistetaan netin välityksellä. Joku voi tosin arvata oikein,
mutta useimmiten se äänen lähde täytyy tutkia paikan päällä. Eikä aina ole se todennäköisin.
Täältä tähän..


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jyrinää keulalta
ViestiLähetetty: 09.02.2011 17:44 

Viestit: 166
Paikkakunta: Helsinki / Jämsä
Oli pyöränlaakeri, välillä kun oli sula tie ja uskalsi hieman kaartaa, melu loppui vasemmalle kääntäessä.
Laakerin vaihdon jälkeen alkoi kuulua toinen outo ääni. Sitten huomasin, että se oli radio.



£orenzo Pamfletti
il Artisto rheumatismo, erotomanimo i Darra Catastrofala
Citroen C3, Renault Megane Cabrio, Sunbeam Alpine Series 4 Roadster, AJS 18S, Norton Commando
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jyrinää keulalta
ViestiLähetetty: 10.02.2011 16:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1599
Paikkakunta: Tampere
£orenzo kirjoitti:
Oli pyöränlaakeri, välillä kun oli sula tie ja uskalsi hieman kaartaa, melu loppui vasemmalle kääntäessä.
Laakerin vaihdon jälkeen alkoi kuulua toinen outo ääni. Sitten huomasin, että se oli radio.

Pitää siis joko laulaa kovempaa, tai laulattaa kuutosta hieman kovempaa, jotta radion ääni peittyy :)




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jyrinää keulalta
ViestiLähetetty: 10.02.2011 17:09 

Viestit: 166
Paikkakunta: Helsinki / Jämsä
Kyl se kivaasti laulaa, kävin siinä kamalassa lumisohjossa Lahdessa. Huonoillakin renkailla saattoi ajaa 110-140 lasissa, ohjehan on: älä koske kaasuun tai jarruun, mielellään ei myöskään rattiin...

Muuten, oliko sinultakin hajonnut paisuntasäiliö? Minulta meni 2, epäilen korkin paineventtiilin jumittuneen.



£orenzo Pamfletti
il Artisto rheumatismo, erotomanimo i Darra Catastrofala
Citroen C3, Renault Megane Cabrio, Sunbeam Alpine Series 4 Roadster, AJS 18S, Norton Commando
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jyrinää keulalta
ViestiLähetetty: 10.02.2011 20:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1599
Paikkakunta: Tampere
Juu, paisuntasäiliö oli paisunut halki asti.

Ja mäkin laulattelin Lahden seudulla tossa pari viikkoa sitten. Lämpöä muutama aste, eikä sohjosta tietoakaan. Hollolasta vähän Tampereelle päin välähti sitten tolpan nokassa salama. Onneksi ei sentään ihan 140 ollu lasissa :oops:




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jyrinää keulalta
ViestiLähetetty: 10.02.2011 21:22 

Viestit: 166
Paikkakunta: Helsinki / Jämsä
Jos näet tolpan muttet ehdi hiljentää, tempaise aurinkosuoja alas ja nosta päätä ylös. Saattaa olla, että kuva siirtyy mappiin "tunnistamaton", kun silmät jäävät pois kuvasta.
Vai onko tämä nyt sitä rikokseen yllyttämistä? :mrgreen:



£orenzo Pamfletti
il Artisto rheumatismo, erotomanimo i Darra Catastrofala
Citroen C3, Renault Megane Cabrio, Sunbeam Alpine Series 4 Roadster, AJS 18S, Norton Commando
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jyrinää keulalta
ViestiLähetetty: 10.02.2011 22:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 683
Paikkakunta: KUOPIO
£orenzo kirjoitti:
Jos näet tolpan muttet ehdi hiljentää, tempaise aurinkosuoja alas ja nosta päätä ylös. Saattaa olla, että kuva siirtyy mappiin "tunnistamaton", kun silmät jäävät pois kuvasta.
Vai onko tämä nyt sitä rikokseen yllyttämistä? :mrgreen:



Jos rekisterikilpi näkyy, niin eikös virkavalta sitten lähesty auton haltijaa olettaen tämän ajaneen tai muussa tapauksessa varmaan pyytävät kertomaan, jotta kukakohan sitten ajoi. Minulla ei taitais pokeri riittää väittämään, että kuskilla on kyllä ihan samannäköiset leuka ja nenä, kuin minulla, mutta hän on kuitenkin eräs tuntematon mies, jolle lainasin autoa, mutta en sattunut kysymään nimeä, osoitetta, enkä puhelinnumeroa..... ;)



Volvot V70/V50
exät: Xantia, Xsara, Xsara Picasso, C4, C5
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jyrinää keulalta
ViestiLähetetty: 10.02.2011 22:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 683
Paikkakunta: KUOPIO
....mutta kevennyksenä, oottekos kuulleet tämän, ilmeisen urbaanilegendan: sattuipa, että tolppakamerakuvia tutkiva poliisi sai kerran nähdäkseen otoksen, jossa kameraan kaahasi rekisteri peitettynä auto, jonka kuljettajan kasvoja peitti possunaamari. Kohtapa kuvapinosta tuli esiin toinenkin tunnistamaton kaahaava possu ja pian vielä kolmaskin. Ja sitten seurasikin - tietysti -kaahaileva tuntematon susi... :P



Volvot V70/V50
exät: Xantia, Xsara, Xsara Picasso, C4, C5
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jyrinää keulalta
ViestiLähetetty: 10.02.2011 22:20 

Viestit: 166
Paikkakunta: Helsinki / Jämsä
Kyllä ne isoista ylinopeuksista etsivät käsiinsä, vaikkei tunnistakaan, mutta voisi suojella rikesakolta.
Eräs kaverini turvautui jälkeenpäin vielä juoneen tutun autokauppiaan kanssa, muuten olisi kortti lähtenyt...

Moraalitonta, tietysti.
Mutta itse en ole saanut kuin 2 sakkoa, nekin pieniä - 15 vuoden välein. Kuudes aisti on yleensä pelastanut. Rättisitikka-aikoina aavistin aina tutkat etukäteen, mutta varsinkaan 14-hevosvoimaisella ei ollut paljoa vaaraa sakoista.



£orenzo Pamfletti
il Artisto rheumatismo, erotomanimo i Darra Catastrofala
Citroen C3, Renault Megane Cabrio, Sunbeam Alpine Series 4 Roadster, AJS 18S, Norton Commando
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jyrinää keulalta
ViestiLähetetty: 13.02.2011 10:09 

Viestit: 224
£orenzo kirjoitti:
Oli pyöränlaakeri, välillä kun oli sula tie ja uskalsi hieman kaartaa, melu loppui vasemmalle kääntäessä.
Laakerin vaihdon jälkeen alkoi kuulua toinen outo ääni. Sitten huomasin, että se oli radio.


Liittyykö kääntämisen, kaartamisen yhteydessä kuuluva jurina yleensä pyöränlaakerin kuntoon ?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jyrinää keulalta
ViestiLähetetty: 13.02.2011 13:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 683
Paikkakunta: KUOPIO
hssumies kirjoitti:
£orenzo kirjoitti:
Oli pyöränlaakeri, välillä kun oli sula tie ja uskalsi hieman kaartaa, melu loppui vasemmalle kääntäessä.
Laakerin vaihdon jälkeen alkoi kuulua toinen outo ääni. Sitten huomasin, että se oli radio.


Liittyykö kääntämisen, kaartamisen yhteydessä kuuluva jurina yleensä pyöränlaakerin kuntoon ?


Olen ymmärtänyt, että jos ei pyöränlaakeri ole vallan lopussa, niin kääntäessä siihen tuleva sivuttaissuuntainen kuorma voi saada jyrinä-äänen muuttumaan, kun kuormituspiste vähän muuttuu. Näin siis jos kuulat/rullat on vain osin kulahtaneet. Jos on kerrassaan tohjona niin ääntää kaiketi kaiken aikaa. Oikaiskaa paremmin tietävät, jos meni väärin.



Volvot V70/V50
exät: Xantia, Xsara, Xsara Picasso, C4, C5
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jyrinää keulalta
ViestiLähetetty: 13.02.2011 14:44 

Viestit: 166
Paikkakunta: Helsinki / Jämsä
Vanhoissa kartiorullalaakereissa ääni hävisi, kun sivuttaiskuorma poisti välyksen. Nykyiset urakuulalaakerit eivät käsittääkseni ole niin suoraviivaisia oireissaan, mutta kyllä sivuttaiskuorma yleensä niissäkin ääntä muuttaa - ja tavallisimmin ääni häipyy, kun sivuttaisvoima kohdistaa paineen laakeripinnoille. Vasen laakeri hiljenee oikealle kaarrettaessa.
Älkää uskoko tätä kritiikittä, varmistukaa asiasta useammalla tavalla ennen purkamista!



£orenzo Pamfletti
il Artisto rheumatismo, erotomanimo i Darra Catastrofala
Citroen C3, Renault Megane Cabrio, Sunbeam Alpine Series 4 Roadster, AJS 18S, Norton Commando
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 25 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: