|
Kirjoittaja |
Viesti |
£orenzo
|
Viestin otsikko: Jyrinää keulalta Lähetetty: 31.01.2011 20:16 |
Viestit: 166 Paikkakunta: Helsinki / Jämsä
|
Talven aikana keulalta alkoi kuulua jyrinää, jonka taajuus on suoraan verrannollinen ajonopeuteen. Luulin ensin, että pyöränaukkoihin oli tullut jäätä, mutta ääni ei ole poistunut koko talvena. Ääni ei muutu yhtään oikealle tai vasemmalle kaartaessa, joten pyöränlaakeri ei tunnu äänen lähteeltä. Olisiko se sittenkin jäätä vai vetoakselin kannatinlaakeri (en ole edes katsonut, onko siellä sellaista).
£orenzo Pamfletti il Artisto rheumatismo, erotomanimo i Darra Catastrofala Citroen C3, Renault Megane Cabrio, Sunbeam Alpine Series 4 Roadster, AJS 18S, Norton Commando
|
|
|
|
 |
Tapsa 63
|
Viestin otsikko: Re: Jyrinää keulalta Lähetetty: 31.01.2011 20:22 |
Viestit: 2525 Paikkakunta: Pieksämäki
|
Nyt pitäs löytää kristallipallon omistaja.. 
|
|
|
|
 |
2cvkimmo
|
Viestin otsikko: Re: Jyrinää keulalta Lähetetty: 31.01.2011 20:51 |
Viestit: 3465 Paikkakunta: Vallis Gratiae
|
...missäs kunnossa renkaat?
2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Jyrinää keulalta Lähetetty: 31.01.2011 20:52 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Tapsa 550 kirjoitti: Nyt pitäs löytää kristallipallon omistaja..  Samaa mieltä, mutta annetaan silti ääni mainitulle vetoakselin kannatinlaakerille, jos sellainen on. Voisihan laatikkokin ääntää. Seuraavat äänet renkaille, pyöränlaakereille ja etuperälle. Takaperä suljettakoon mahdollisuuksista pois, jos jyrinä kerran tulee keulilta. Sitten kun kristallipallon omistaja on löytynyt niin sitten voidaan miettiä lisääkin... 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: Jyrinää keulalta Lähetetty: 31.01.2011 21:08 |
Viestit: 2201 Paikkakunta: Laukaa
|
Pyöränlaakeri, selvä tapaus Omakohtainen kokemus c5:sta; alkoi kuulua voimakas jyrinä talvirenkaiden vaihdon yhteydessä, ensin luulin, että talvirenkaat ovatkin niin äänekkäät, koska ääni ei muuttunut autoa mutkille ajen. Kun vaihdoin myöhemmin oikeat talvirenkaat ja ääni säilyi, niin silloin rupesin epäilemään laakerin ääntä. Pyöränlaakerin kooliin oli syntynyt monttu sellaiseen kohtaan josta painopistettä muuttamallakaan ei saanut ääntä pois. Tosi on. Ja jos ei ole, niin sitten kannatan Laakerin etenemisjärjestystä.
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
Rychnowo
|
Viestin otsikko: Re: Jyrinää keulalta Lähetetty: 31.01.2011 21:43 |
Viestit: 199
|
Toissa viikolla myöskin alkoi jyristää hiukan ajonopeuden tahtiin. Ja seuraavina päivinä jyrinä senkuin kasvoi käyden lopulta sietämättömäksi.
Ei tuntunut alkuun sen selvemmin kurvatessa oikealle tai vasemmalle, kuului kuitenkin myös suoraankin ajettaessa. Sitten kun laittoi korvatulpat korviin, niin havaitsi äänessä jo selvää muutosta kurvailessa erisuuntiin kun muut häiriöäänet suodattui pois.
Ajattelin tietty ensin vetoakselin tukilaakeria, ääni tuntui tulevan enemmän oikealta kuitenkin ja etupyörän laakerilla ikää vasta 25 tkm.
Hommasin kuitenkin varoiksi niin tukilaakerin kuin pyöränlaakerinkin. Ja tutkinta saattoi alkaa.
Nurkka ilmaan, pyörä pois, alapallo/raidetangon pää auki ja vetoakseli pois navasta, sekä jarrupalojen irroitus. Nyt kun ylimääräiset oli pois tieltä, niin navasta pyörittämällä kierros tuntui tuhatkulmaiselta, joten pyöränlaakerihan se sitten... ...oli tiivistys pettänyt (luvattoman heikko muuten) ja vesi tehnyt tehtävänsä. Ulkokehä oli kuin hammasratas ja syöpymiä täynnä koko vierintärata.
Irroittelin samantein vetoakselin pois paikaltaan ja varmistelin tukilaakerin samalla, kun kerrankin sai touhuta lämpimässä hallissa kaikessa rauhassa.
Ääniä en siis jaa, mutta tuohon varmisteluun menee noin 0,5-1 tunti aikaa kun irroittelee muut tilpehöörit, joten ainakin pyöränlaakeri on suht helppo löytää (ainakin selvä tapaus).
Ja kun ekana laski vaihdelaatikosta vajaan litran öljyä pois, vetoakselin ulosvetoa silmällä pitäen, niin näki ettei siellä pohjatulpassa ollut ylimääräistä kulutustavaraa.
Nuo laakeri äänet kun aiheuttaa mielessä kaikenlaisia kauhuskenaarioita...
|
|
|
|
 |
£orenzo
|
Viestin otsikko: Re: Jyrinää keulalta Lähetetty: 31.01.2011 21:49 |
Viestit: 166 Paikkakunta: Helsinki / Jämsä
|
Nyt kun olis se lämmin talli... ..tai onhan se, mutta sen edessä on metri jäärouhetta ja tallissa majailee avoauto, jota ei voi siirtää ulkoruokintaan.
£orenzo Pamfletti il Artisto rheumatismo, erotomanimo i Darra Catastrofala Citroen C3, Renault Megane Cabrio, Sunbeam Alpine Series 4 Roadster, AJS 18S, Norton Commando
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Jyrinää keulalta Lähetetty: 31.01.2011 23:26 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Onnistuu ulkonakin, etenkin nyt kun on kohtalaisen lämpimät kelit. Ei ole mitään kylmästä hajoavaa tiellä tuossa hommassa.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
£orenzo
|
Viestin otsikko: Re: Jyrinää keulalta Lähetetty: 31.01.2011 23:29 |
Viestit: 166 Paikkakunta: Helsinki / Jämsä
|
On siinä. Yli viisikymmenvuotiaan sormet, polvet ja munuaiset, päreistä nyt puhumattakaan...
£orenzo Pamfletti il Artisto rheumatismo, erotomanimo i Darra Catastrofala Citroen C3, Renault Megane Cabrio, Sunbeam Alpine Series 4 Roadster, AJS 18S, Norton Commando
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Jyrinää keulalta Lähetetty: 31.01.2011 23:52 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Täs kohtaa kysyttäs että mistä vehkeestä on kyse; Sun Beam vai?
Tasainen jyrinä tulee lähes aina pettäneestä moottorin kumista. Pyörän laakerin voi aina trouble shuuttaa ottamalla renkaasta kiinni ja nuljuttamalla tunkin varassa. Löydöksen onnistuminen on tasan 100% varmaa.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
£orenzo
|
Viestin otsikko: Re: Jyrinää keulalta Lähetetty: 01.02.2011 00:38 |
Viestit: 166 Paikkakunta: Helsinki / Jämsä
|
Kyllä se on etuveto, eli Xantia V6.
£orenzo Pamfletti il Artisto rheumatismo, erotomanimo i Darra Catastrofala Citroen C3, Renault Megane Cabrio, Sunbeam Alpine Series 4 Roadster, AJS 18S, Norton Commando
|
|
|
|
 |
£orenzo
|
Viestin otsikko: Re: Jyrinää keulalta Lähetetty: 01.02.2011 00:46 |
Viestit: 166 Paikkakunta: Helsinki / Jämsä
|
Pitääkin nyt täsmentää, ettei jyrinässä ole oikein katastrofin makua - se ilmestyi äkisti, eikä ole pahentunut. Moottorin kannatinkumi aiheuttaisi kai erilaiset oireet vedätettäessä ja moottorijarrutuksessa? Ainakin niin se oli rättärillä, kun koko voimansiirtopaketti hyppäsi yös ja alas vedon ja momentin mukaan. Mitä renkaisiin tulee niin niissä on vielä pintaa jäljellä, ja kuskin puolella oli ainakin 4 nastaakin. Ja jyrinä on tasaista, siihen vaikuttaa oikeastaan vain nopeus, renkaan luulisi edes hieman ääntävän enemmän silloin, kun vauriokohta käväisee maassa. Pitää nostaa pyörät vuorotellen ilmaan, niin saa ainakin niiden laakerit pois epäiltyjen listalta.
Minulla on joskus ollut lokasuojaan jäätynyttä sohjoa, joka pitää renkaan hangatessa saman äänen, mutta silloin joustoliike taas saa aikaan muutoksia äänessä.
£orenzo Pamfletti il Artisto rheumatismo, erotomanimo i Darra Catastrofala Citroen C3, Renault Megane Cabrio, Sunbeam Alpine Series 4 Roadster, AJS 18S, Norton Commando
|
|
|
|
 |
Kami
|
Viestin otsikko: Re: Jyrinää keulalta Lähetetty: 01.02.2011 03:15 |
Viestit: 1729 Paikkakunta: Nousiainen
|
Olenkin täällä tästä jo useasti kirjoitellut, mutta... Vuosia sitten vm. -96 Xantun etupää piti keväällä kesärenkaat alle laitettuani mielestäni hyvin selkeää jurinaa. Paikallisella sitikkapajalla sitä käytin, mutta eivät siellä koeajonkaan jälkeen uskoneet että etupyörän laakeri olisi mennyt. Itseaseiassa heidän mielestään ei mitään jurinaa kuulunutkaan  Kuulemma ei voi olla, kun ei ohjausliikkeet ääneen vaikuta...  Tampesterin Franceen sitten poikkesin reissullani ja siellä koeajon jälkeen asentaja totesi että jotain siellä on. Laittoivat nosturille ja hetken pyörittelyn jälkeen totesi että laakerihan siellä paskan oli. Oikean etupyörön laakeri. Pari viikko tuolla vielä ajelin, kunnes heillä siihen uusi asennettiin, minkä jälkeen Xanttuun laski hiljaisuus  Tuona useamman viikon jaksona kuin tuon jurinan kanssa elin ei se missään vaiheessa vielä muuttunut hirveän kovaksi eikä koskaan siinä havainnut eroa ohjauspyörää kääntämällä.
Ai mää vai... 1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
|
|
|
|
 |
Rychnowo
|
Viestin otsikko: Re: Jyrinää keulalta Lähetetty: 01.02.2011 07:02 |
Viestit: 199
|
Oon hiukan eri mieltä...
Se tasainen jyrinä voi tulla myöskin pyörän laakerista ja muutaman yksilön kohdalla ei tuntunut minkäänlaista väljää, vain tasainen meteli. Ja kertaalleen porsinut öljytäytteinen moottorin ylätuki-kumi ei jyrissyt, ainakaan omin korvin kuunnellen, antoi vain heilahduksissa ja liikkeelle lähdöissä selvän kolahduksen. Sitä ääntä metsästäessä tulikin käytyä ensin läpi kaikki etupään nivelet ja muut. Vasta kun sattui vilkuilemaan moottoria toisen kaasutellessa, havaitsi sen epätavallisen suuren liikevaran ja tarkemmalla syynillä löytyikin pieni öljyhelmi tuen alapinnalta.
Mystisiä ovat toisinaan ja en usko, että noita ääniä poistetaan netin välityksellä. Joku voi tosin arvata oikein, mutta useimmiten se äänen lähde täytyy tutkia paikan päällä. Eikä aina ole se todennäköisin. Täältä tähän..
|
|
|
|
 |
£orenzo
|
Viestin otsikko: Re: Jyrinää keulalta Lähetetty: 09.02.2011 17:44 |
Viestit: 166 Paikkakunta: Helsinki / Jämsä
|
Oli pyöränlaakeri, välillä kun oli sula tie ja uskalsi hieman kaartaa, melu loppui vasemmalle kääntäessä. Laakerin vaihdon jälkeen alkoi kuulua toinen outo ääni. Sitten huomasin, että se oli radio.
£orenzo Pamfletti il Artisto rheumatismo, erotomanimo i Darra Catastrofala Citroen C3, Renault Megane Cabrio, Sunbeam Alpine Series 4 Roadster, AJS 18S, Norton Commando
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: Jyrinää keulalta Lähetetty: 10.02.2011 16:45 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
£orenzo kirjoitti: Oli pyöränlaakeri, välillä kun oli sula tie ja uskalsi hieman kaartaa, melu loppui vasemmalle kääntäessä. Laakerin vaihdon jälkeen alkoi kuulua toinen outo ääni. Sitten huomasin, että se oli radio. Pitää siis joko laulaa kovempaa, tai laulattaa kuutosta hieman kovempaa, jotta radion ääni peittyy 
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
£orenzo
|
Viestin otsikko: Re: Jyrinää keulalta Lähetetty: 10.02.2011 17:09 |
Viestit: 166 Paikkakunta: Helsinki / Jämsä
|
Kyl se kivaasti laulaa, kävin siinä kamalassa lumisohjossa Lahdessa. Huonoillakin renkailla saattoi ajaa 110-140 lasissa, ohjehan on: älä koske kaasuun tai jarruun, mielellään ei myöskään rattiin...
Muuten, oliko sinultakin hajonnut paisuntasäiliö? Minulta meni 2, epäilen korkin paineventtiilin jumittuneen.
£orenzo Pamfletti il Artisto rheumatismo, erotomanimo i Darra Catastrofala Citroen C3, Renault Megane Cabrio, Sunbeam Alpine Series 4 Roadster, AJS 18S, Norton Commando
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: Jyrinää keulalta Lähetetty: 10.02.2011 20:22 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
Juu, paisuntasäiliö oli paisunut halki asti. Ja mäkin laulattelin Lahden seudulla tossa pari viikkoa sitten. Lämpöä muutama aste, eikä sohjosta tietoakaan. Hollolasta vähän Tampereelle päin välähti sitten tolpan nokassa salama. Onneksi ei sentään ihan 140 ollu lasissa 
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
£orenzo
|
Viestin otsikko: Re: Jyrinää keulalta Lähetetty: 10.02.2011 21:22 |
Viestit: 166 Paikkakunta: Helsinki / Jämsä
|
Jos näet tolpan muttet ehdi hiljentää, tempaise aurinkosuoja alas ja nosta päätä ylös. Saattaa olla, että kuva siirtyy mappiin "tunnistamaton", kun silmät jäävät pois kuvasta. Vai onko tämä nyt sitä rikokseen yllyttämistä? 
£orenzo Pamfletti il Artisto rheumatismo, erotomanimo i Darra Catastrofala Citroen C3, Renault Megane Cabrio, Sunbeam Alpine Series 4 Roadster, AJS 18S, Norton Commando
|
|
|
|
 |
peltipolvi
|
Viestin otsikko: Re: Jyrinää keulalta Lähetetty: 10.02.2011 22:10 |
Viestit: 683 Paikkakunta: KUOPIO
|
£orenzo kirjoitti: Jos näet tolpan muttet ehdi hiljentää, tempaise aurinkosuoja alas ja nosta päätä ylös. Saattaa olla, että kuva siirtyy mappiin "tunnistamaton", kun silmät jäävät pois kuvasta. Vai onko tämä nyt sitä rikokseen yllyttämistä?  Jos rekisterikilpi näkyy, niin eikös virkavalta sitten lähesty auton haltijaa olettaen tämän ajaneen tai muussa tapauksessa varmaan pyytävät kertomaan, jotta kukakohan sitten ajoi. Minulla ei taitais pokeri riittää väittämään, että kuskilla on kyllä ihan samannäköiset leuka ja nenä, kuin minulla, mutta hän on kuitenkin eräs tuntematon mies, jolle lainasin autoa, mutta en sattunut kysymään nimeä, osoitetta, enkä puhelinnumeroa..... 
Volvot V70/V50 exät: Xantia, Xsara, Xsara Picasso, C4, C5
|
|
|
|
 |
peltipolvi
|
Viestin otsikko: Re: Jyrinää keulalta Lähetetty: 10.02.2011 22:14 |
Viestit: 683 Paikkakunta: KUOPIO
|
....mutta kevennyksenä, oottekos kuulleet tämän, ilmeisen urbaanilegendan: sattuipa, että tolppakamerakuvia tutkiva poliisi sai kerran nähdäkseen otoksen, jossa kameraan kaahasi rekisteri peitettynä auto, jonka kuljettajan kasvoja peitti possunaamari. Kohtapa kuvapinosta tuli esiin toinenkin tunnistamaton kaahaava possu ja pian vielä kolmaskin. Ja sitten seurasikin - tietysti -kaahaileva tuntematon susi... 
Volvot V70/V50 exät: Xantia, Xsara, Xsara Picasso, C4, C5
|
|
|
|
 |
£orenzo
|
Viestin otsikko: Re: Jyrinää keulalta Lähetetty: 10.02.2011 22:20 |
Viestit: 166 Paikkakunta: Helsinki / Jämsä
|
Kyllä ne isoista ylinopeuksista etsivät käsiinsä, vaikkei tunnistakaan, mutta voisi suojella rikesakolta. Eräs kaverini turvautui jälkeenpäin vielä juoneen tutun autokauppiaan kanssa, muuten olisi kortti lähtenyt...
Moraalitonta, tietysti. Mutta itse en ole saanut kuin 2 sakkoa, nekin pieniä - 15 vuoden välein. Kuudes aisti on yleensä pelastanut. Rättisitikka-aikoina aavistin aina tutkat etukäteen, mutta varsinkaan 14-hevosvoimaisella ei ollut paljoa vaaraa sakoista.
£orenzo Pamfletti il Artisto rheumatismo, erotomanimo i Darra Catastrofala Citroen C3, Renault Megane Cabrio, Sunbeam Alpine Series 4 Roadster, AJS 18S, Norton Commando
|
|
|
|
 |
hssumies
|
Viestin otsikko: Re: Jyrinää keulalta Lähetetty: 13.02.2011 10:09 |
Viestit: 224
|
£orenzo kirjoitti: Oli pyöränlaakeri, välillä kun oli sula tie ja uskalsi hieman kaartaa, melu loppui vasemmalle kääntäessä. Laakerin vaihdon jälkeen alkoi kuulua toinen outo ääni. Sitten huomasin, että se oli radio. Liittyykö kääntämisen, kaartamisen yhteydessä kuuluva jurina yleensä pyöränlaakerin kuntoon ?
|
|
|
|
 |
peltipolvi
|
Viestin otsikko: Re: Jyrinää keulalta Lähetetty: 13.02.2011 13:53 |
Viestit: 683 Paikkakunta: KUOPIO
|
hssumies kirjoitti: £orenzo kirjoitti: Oli pyöränlaakeri, välillä kun oli sula tie ja uskalsi hieman kaartaa, melu loppui vasemmalle kääntäessä. Laakerin vaihdon jälkeen alkoi kuulua toinen outo ääni. Sitten huomasin, että se oli radio. Liittyykö kääntämisen, kaartamisen yhteydessä kuuluva jurina yleensä pyöränlaakerin kuntoon ? Olen ymmärtänyt, että jos ei pyöränlaakeri ole vallan lopussa, niin kääntäessä siihen tuleva sivuttaissuuntainen kuorma voi saada jyrinä-äänen muuttumaan, kun kuormituspiste vähän muuttuu. Näin siis jos kuulat/rullat on vain osin kulahtaneet. Jos on kerrassaan tohjona niin ääntää kaiketi kaiken aikaa. Oikaiskaa paremmin tietävät, jos meni väärin.
Volvot V70/V50 exät: Xantia, Xsara, Xsara Picasso, C4, C5
|
|
|
|
 |
£orenzo
|
Viestin otsikko: Re: Jyrinää keulalta Lähetetty: 13.02.2011 14:44 |
Viestit: 166 Paikkakunta: Helsinki / Jämsä
|
Vanhoissa kartiorullalaakereissa ääni hävisi, kun sivuttaiskuorma poisti välyksen. Nykyiset urakuulalaakerit eivät käsittääkseni ole niin suoraviivaisia oireissaan, mutta kyllä sivuttaiskuorma yleensä niissäkin ääntä muuttaa - ja tavallisimmin ääni häipyy, kun sivuttaisvoima kohdistaa paineen laakeripinnoille. Vasen laakeri hiljenee oikealle kaarrettaessa. Älkää uskoko tätä kritiikittä, varmistukaa asiasta useammalla tavalla ennen purkamista!
£orenzo Pamfletti il Artisto rheumatismo, erotomanimo i Darra Catastrofala Citroen C3, Renault Megane Cabrio, Sunbeam Alpine Series 4 Roadster, AJS 18S, Norton Commando
|
|
|
|
 |
|
|