|
Kirjoittaja |
Viesti |
2cvkimmo
|
Viestin otsikko: XM ja lämpösäätö Lähetetty: 16.02.2011 13:43 |
Viestit: 3465 Paikkakunta: Vallis Gratiae
|
Xantian lämpöjä on tuossa toisessa ketjussa hämmästelty ja sivuraiteena juolahtikin mieleen onko XMni normaali?
Normaalisti pidän talviaikaan sisälämpöä arvossa "22.0" ja tilana "auto". Laite lämpeneekin nopeasti ja pitää lasit todella hyvin kirkkaana. Kuitenkin ennemmin tai myöhemmin automagiikka alkaa puskea sivusuuttimista kylmää ilmaa kabiiniin ja niitä onkin pidettävä suljettuna ettei näpit jäädy. Lämpötilan noustessa (nuolisymboli lämpotilanäytössä) sivusuuttimistakin tulee toki lämmintä.
Pidemmällä matkalla on välillä nostettava lämpöä 23-24 alueelle, jottei muutenkin tunnu vilu; aiempi Xantiani oli automaatti-ilmastoinnilla toisaalta ihan samanlainen.
Onko siis kyseessä ominaisuus vai vika?
Nimim. "t-paidalla ei tarkene"
2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
|
|
|
|
 |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: XM ja lämpösäätö Lähetetty: 16.02.2011 13:46 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
ja takaisin Xantiaan,
edellisessäkin oli sellainen ominaisuus että lähiössä kurvatessa muuttuu puhallus käännettäessä hetkellisesti kylmäksi
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: XM ja lämpösäätö Lähetetty: 16.02.2011 14:20 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Xantian ilmastointikin tosiaan joskus puhaltelee hetkittäin vähän viileämpää, mutta ei sentään kylmää. Säädön luonteesta johtuen voisi epäillä toteutuksena olevan kaskadisäätimen, koska se olisi luonnollinen rakenne tuollaiselle järjestelmälle. Kuitenkin antureita on sen verran, että järjestelmässä on vielä varmasti monimutkaistamassa joitakin myötäkytkentöjä?
Tuo kylmän puolella käyntihän johtunee kenties jonkin säätimen osan turhan reippaasta vahvistuksesta tai derivoinnista. Säätöä on ehkä haettu suorituskykyiseksi reippaankin overshootingin kanssa ja se aiheuttaa siis tuota. Eli voisi olla ihan ominaisuuskin.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: XM ja lämpösäätö Lähetetty: 16.02.2011 14:28 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
2cvkimmo kirjoitti: juolahtikin mieleen onko XMni normaali?
Normaalisti pidän talviaikaan sisälämpöä arvossa "22.0" ja tilana "auto".
Onko siis kyseessä ominaisuus vai vika?
On normaali, tuossa "auto" asennossa on tuollainen "bugi" uuskoppasessa... Tai siis ainaski miun mielestä, niissä tapauksissa mitä on päässy itte testaamaan, ja mitä on muiltaki kuullu... Käsin säätämällä, eli kun on sopivampi asetus löytyny, niin tökkää manuaalisäädölle, niin toimii kivammin... Vanhempi oli parempi, väittävät... 
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: XM ja lämpösäätö Lähetetty: 16.02.2011 15:37 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Y3 "Puoliautomaagi" (ei digipaneelia vaan astevalintapylpyrä): Lämpenee nopeiten MAX äärilämmössä. Ajossa 22° on lähes aina OK, mutta pitkään ajaessa tai kovilla pakkasilla liikaa, eli joutuu tiputtamaan 20° lukemaan. Ei kylmiä kohtia kun ilmansuuntaus on klo 12 kohdalla eli pääosin lattialle. Toimii kuin junan vessa ennen Pendolinoja 
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
Waltteri
|
Viestin otsikko: Re: XM ja lämpösäätö Lähetetty: 19.02.2011 23:42 |
Viestit: 113 Paikkakunta: Liminka
|
jasu kirjoitti: On normaali, tuossa "auto" asennossa on tuollainen "bugi" uuskoppasessa... Komppaan Y4 V6 lentotukialuksella talven ajelleena. Tuntu myös että jalat tarkenee liiankin hyvin.
BX 16V Mk II, BX 16V Mk I, D-Super, 2CV6 CT, C5 II 2.0 Break, C5 X7 163 HDi Tourer, C4 Cactus 130
|
|
|
|
 |
bx-kuski
|
Viestin otsikko: eräs XM-diesel ei lämpene ollenkaan Lähetetty: 23.02.2011 13:42 |
Viestit: 30 Paikkakunta: Kerava
|
Vuoden 1995 2,5 TD ei lämpene juuri lainkaan pakkasella. Säätö maximilla 30c lämmintä tuntuu tulevan keskeltä kojelautaa muualta ei juurikaan. Ikkunat eivät kyllä huurru. Jossain voi olla vikaa. Diesel on toki vaikeampi varmaan lämmittää.
Se lämmittimen servo on vaihdettu ja toimii. Silti jalkoihin puhaltaa kylmää. Kun laittaa sisäkierron päälle niin tulee vähän lämpimämpää, mutta ikkunat alkavat huurtua nopeasti. Ohjain paneelissa voisi olla vikaa tai jossain muualla. En ole ehtiyt kukaan selvittää. Moottori sisnänsä lämpenee normaalin oloisesti ja nopsaa... noin 90 astetta ajossa mutta lämpöä ei saa sisälle.
bx.kuski
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: XM ja lämpösäätö Lähetetty: 23.02.2011 14:22 |
Viestit: 1719 Paikkakunta: Korpilahti
|
kun konttaa sinne kojelaudan alle pelkääjän puolelta, ne lämppärille menevät 2kpl n. 20mm. paksuista alumiinista putkea pitäisi näkyä, (vai pitikö ottaa sieltä kojelaudan alta yksi paneeli irti). niistä putkistahan voi kokeilla, tuleeko se koneen 90c° lämpö kennolle asti. vai onko kenno tms. tukossa. konehuoneen puolellahan noihin aluputkien kohdille tulee 2 muovikumista letkua, niistäkin voisi ensin kokeilla, lämpeneekö koneen kanssa yhtämittaa. sitten kun on todennut, että kennon tulo ja paluuputket on kuumia, voi alkaa ettimään vikaa lämppärin läpistä... sen lämmönjako-servonhan voi ottaa irti, ja käsin kääntää "tappiin" ja ihmetellä minne se lämpö sitten jää. jos se servo on ollut auki, onko jäänyt rattaissa olevat nuolet kohdistamatta, jolloin läppäakselin liikeratakin on poskellaan. servosta tuolla http://www.citroen-ds-id.com/ siitä XM->Technical data->Heating system
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
JKiiski
|
Viestin otsikko: Re: eräs XM-diesel ei lämpene ollenkaan Lähetetty: 23.02.2011 15:18 |
Viestit: 235 Paikkakunta: Lempäälä
|
bx-kuski kirjoitti: Vuoden 1995 2,5 TD ei lämpene juuri lainkaan pakkasella....
...Se lämmittimen servo on vaihdettu ja toimii. Silti jalkoihin puhaltaa kylmää....
Mulla 2.5td:ssä on kolme läppäservoa (lcd-näytöllinen ohjauspaneli) , yksi niistä säätää ilman suuntausta. Omastani piti korjata sekä lämmönsäädön että suuntauksen servot. Suuntauksen servoon pääset käsiksi irrottamalla hanskalokeron. Samasta reiästä löydät myös sisäkierron servon. Suuntauksen servon lämppärin kotelon kyljessä, ja sisäkierron servo lämppärin puhaltimen kopassa. Yleensä sisäkierron servo on kunnossa vähäisen käytön ansiosta, ja voit ottaa siitä servon suuntausta varten. Hanskalokeroa irrottaessa kannattaa panna merkille, että saranoiden vieressä on pari kiinnitysruuvia (voi olla enemmänkin, en muista varmasti) Nämä on helpointa avata pallopäisellä torx-avaimella. Jos joku haluaa luopua vanhoista tökkivistä servoista, otan mielelläni vastaan. Hyvällä tuurilla ne saa korjattua. Tässä linkki korjausohjeisiin jos joku haluaa kokeilla: http://www.citroen-ds-id.com/index.html ... Servo.htmlItse en ole tainnut saada viilattua hiiliä tarpeeksi suoriksi koska servot tuppaavat edelleen vähän takkuamaan.
-07 C4 Picasso -04 Xsara Picasso "Moottorimuna" Ex: -02 C5 Break 2.0 -02 Xsara Picasso 2.0 HDI -92 XM V6 Break -96 XM 2,5 td Break -89 XM 2.0i Berline -00 Xantia Break Exclusive -98 Xantia Break Business
|
|
|
|
 |
niko
|
Viestin otsikko: Re: XM ja lämpösäätö Lähetetty: 23.02.2011 17:16 |
Viestit: 996 Paikkakunta: Nokia
|
Minä kyllä väittäisin, ettei ole normaalia. Mun harmaa V6 piti lämmöt talvellakin ihan nätisti kohdallaan koko kabiinissa. Säätimistä vaan 20 astetta ja automaatti päälle, niin ei tarvinnut säätää yhtään. Ilmastoinnistahan pitäisi saada vikakoodit ulos, jos en nyt vallan väärin muista. Tai sitten mä vaan olen jotenkin huono huomaamaan tuollaisia juttuja... 
// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti # 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: XM ja lämpösäätö Lähetetty: 23.02.2011 22:09 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
"Ilmastoinnistahan pitäisi saada vikakoodit ulos, jos en nyt vallan väärin muista"
Kyllä saa ja kätevää onkin se... Kannattaa valmistaa se LED-ilmaisin. Ohjeet ja koodit oli jossain täällä Patongissakin.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
aaltopelti_fun
|
Viestin otsikko: Re: XM ja lämpösäätö Lähetetty: 23.02.2011 22:18 |
Viestit: 568 Paikkakunta: Akaa
|
Cikatti kirjoitti: "Ilmastoinnistahan pitäisi saada vikakoodit ulos, jos en nyt vallan väärin muista"
Kyllä saa ja kätevää onkin se... Kannattaa valmistaa se LED-ilmaisin. Ohjeet ja koodit oli jossain täällä Patongissakin. Tässä ainakin yksi vaihtoehto: http://koti.mbnet.fi/mattiaj/Kuvat/error_codes_XM.pdfAinakin niin kauan kun linkki toimii kun tuli irtisanottua jostain alkukesästä alkaen lehti, jonka kylkiäisenä kotisivutila on tullut.
.~___~. {[___]} {°/^\°} {/_^_\} "Hyviä on vähän, pahoja vielä vähemmän, mutta meitä siunatusti hulluja laskematon määrä" - Aapeli. HY, C5 2.2 hdi Break, BX GT, Berlingo, BX Van "GT", B11 proj. ja C4 2.0 16V:n yksinhuoltajuus
|
|
|
|
 |
Jouko
|
Viestin otsikko: Re: XM ja lämpösäätö Lähetetty: 24.02.2011 08:47 |
|
aaltopelti_fun kirjoitti: Ainakin niin kauan kun linkki toimii kun tuli irtisanottua jostain alkukesästä alkaen lehti, jonka kylkiäisenä kotisivutila on tullut. OT. Sitä on näköjään liikkeellä. Samoin tuli täällä tehtyä ja jo parin viikon päästä lähettivät edullisen tarjouksen ettei vaan pääse tilaus katkeamaan. 
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: XM ja lämpösäätö Lähetetty: 24.02.2011 12:38 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
aaltopelti_fun kirjoitti: Ainakin niin kauan kun linkki toimii kun tuli irtisanottua jostain alkukesästä alkaen lehti, jonka kylkiäisenä kotisivutila on tullut. PDF:t uppoavat unkkiinkin kyllä...
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: XM ja lämpösäätö Lähetetty: 24.02.2011 14:20 |
Viestit: 1719 Paikkakunta: Korpilahti
|
laakeri: voisitko kokeilla laittaa? siis nuo .pdf:t sinne. itse scannasin yhden manuaalin .pdf:ksi, ja yritin sen laittaa pdf:inä galleriaan, ei onnistunut. jouduin sitten muuttamaan joka ikisen sivun .jpg muotoon, ja latailemaan kuvina... sen homman jälkeen en ole kokeillut laittaa .pdfiä "unkkiin" 
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
Jouko
|
Viestin otsikko: Re: XM ja lämpösäätö Lähetetty: 24.02.2011 15:28 |
|
laakeri kirjoitti: aaltopelti_fun kirjoitti: Ainakin niin kauan kun linkki toimii kun tuli irtisanottua jostain alkukesästä alkaen lehti, jonka kylkiäisenä kotisivutila on tullut. PDF:t uppoavat unkkiinkin kyllä... Mitään "unkkia" ei ole olemassakaan enää. Se nimi on ollut jo kauan citikka.info ja siellä SitruunaGalleria. Lainaa: Kiinteistö, jonka laitetiloissa palvelin toimii, on vaihtanut omistajaa. Tämän seurauksena on annettu määräys siirtää palvelin muualle. Siirron tulee tapahtua ensi viikon aikana. Tämä tulee aiheuttamaan käyttökatkon jonka kestoa ja tarkkaa ajankohtaa en osaa vielä sanoa. Siirron seurauksena myös vanha sitruuna.unk.fi-osoite lakkaa toimimasta ja käyttöön jää vain uudempi http://www.citikka.info. Kirjoitan lisää sitruunapatonkiin kun ehdin.
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: XM ja lämpösäätö Lähetetty: 24.02.2011 15:38 |
Viestit: 1719 Paikkakunta: Korpilahti
|
"unkki" on tainnut vain jäädä elämään nimenä tuolle, vaikka gallerieksi kanssa sitä joskus nimittelen, citikka.info/gallery se tosiaan "virallisesti" on 
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: XM ja lämpösäätö Lähetetty: 24.02.2011 17:48 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
cxtb2 kirjoitti: laakeri: voisitko kokeilla laittaa? siis nuo .pdf:t sinne. Voisin kokeilla kotoa. Olisi paljon muitakin citikka-aiheisia PDF:iä kyllä odottamassa. En viitsi nyt kännykkäyhteydellä käydä tietoa liikuttelemaan enempiä, kun menisi koko ilta siinä hommassa. Tuossa kuitenkin esimerkki onnistuneesta PDF-latauksesta, PDF:n saa auki alareunan linkistä "Download document in original format": http://www.citikka.info/gallery/users/laakeri/misc/eberspacher_hdi.pdf.html
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
bx-kuski
|
Viestin otsikko: Lämmöt kuntoon lupaus Lähetetty: 25.02.2011 21:02 |
Viestit: 30 Paikkakunta: Kerava
|
Oli sen verran rohkaisevia viestejä XM:n lämmityksen korjailuun, että ilmojen lämmetessä kokeilen pihalla olisiko jotain tehtävissä lämmityksen puutteelle. Koitan informoida tänne. Ei viitsisi mennä taas korjaamolle pyytelemään korjausta tähänkin vikaan. Takasumuvalojakaan eivät olleet innokkaita korjailemaan katsastajan kehotuksesta, vaan polttimot piti poistaa. Takakontin valot pimenivät ja radiossa ei näy valoja, mutta ääni kuuluu.
Muuten autossa viihtyy, mutta lämpöä kaipaa, kun sitä moottorissa näyttää kuitenkin olevan. Alkutalvesta moottorin lämpömittari nousi vain 70 asteeseen, mutta korjaamolla moottorin irronneita kiinnityksiä kiristeltäessä asentaja vaihtoi kummatkin moottorin termostaatit ja nyt moottorin lämmöt nousevat myös -20 asteessa 90:een.
Vähän on ikävä farmari bexiä... TZi19... 1992. bx-kuski
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: XM ja lämpösäätö Lähetetty: 26.02.2011 00:17 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
laakeri kirjoitti: cxtb2 kirjoitti: laakeri: voisitko kokeilla laittaa? siis nuo .pdf:t sinne. Voisin kokeilla kotoa. Olisi paljon muitakin citikka-aiheisia PDF:iä kyllä odottamassa. En viitsi nyt kännykkäyhteydellä käydä tietoa liikuttelemaan enempiä, kun menisi koko ilta siinä hommassa. Noniin. Tuolta tai vielä tarkemmin tuolta ja aivan lopullisesti tuolta löytyy.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
|
|