Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Xantia 1.8 16V -99 ei käynnisty http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=7355 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | Scrat [ 22.02.2011 12:35 ] |
Viestin otsikko: | Xantia 1.8 16V -99 ei käynnisty |
Moottori pyörii startilla, mutta ei minkäänlaista muuta elonmerkkiä. Kokeilin puolan vaihdolla, ei vaikutusta, jotenkin kuitenkin vaikutelma ettei saa yhtään kipinää. Joten missä vika voisi sitten olla, hieman hankala hinata korjaamollekaan kun hydepuoli ei toimi.Tarkistin myös öljykorkin kautta, että ei ole hihna mennyt, nokka-akseli pyöri myös. Ai niin eihän tämä tietenkään ole mun Xanttu vaan exän. Epäilen kyllä, että sillä taitaa olla jokin magic touch hajottaa autoja tai sitten ranskalaiset autot eivät suostu yhteistyöhön hänen kanssaan, otti nimittäin vara-autoksi käyttöön systerinsä Mekanon ja seuraavana aamuna sekään ei käynnistynyt, se kyllä tuntuisi saavan kipinää, mutta ei polttoainetta Etukäteen kiittäen Scrat |
Kirjoittaja: | laakeri [ 22.02.2011 13:03 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 1.8 16V -99 ei käynnisty |
Onko kipinättömyys varmistettu? Jos on, niin kampiakselin asentotunnistin voisi olla ihan otollinen tarkastuskohde. Ja onhan bensansaanti varmasti todettu? Hydettömänäkin voi hinata kyllä sopivin järjestelyin... |
Kirjoittaja: | Scrat [ 22.02.2011 15:36 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 1.8 16V -99 ei käynnisty |
Ainakin kipinättömyydeltä tuo vaikuttaa, en oikein ole keksinyt miten näissä laitteissa joissa ei ole vanhanaikaisia tulpanjohtoja voi helposti tämän kipinättömyyden tarkistaa, puola irti ja siihen yksi tulppa kiinni vai? Tuo asennontunnistin taitaa olla siinä vauhtipyörän päällä, onko sen toiminnan tarkastamiseen jotain helppoa keinoa? Sen takia vain eipäilen tuota kipinättömyyttä kun yleensä kaiketi pitäisi jotain kuulua vaikkei bensaa tulisikaan. Tuon bensapuolen kai voi tarkastaa ottamalla letkun irti ja laittamalla virrat päälle, eikös sähköpumppu työnnä tavaraa moottoria pyörittämättäkin. Kuinkas pahassa paikassa tuo bensapumppu ja suodatin ovat jos vika onkin siellä? Täytyy vielä katsella Scrat |
Kirjoittaja: | laakeri [ 22.02.2011 16:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 1.8 16V -99 ei käynnisty |
Scrat kirjoitti: Ainakin kipinättömyydeltä tuo vaikuttaa, en oikein ole keksinyt miten näissä laitteissa joissa ei ole vanhanaikaisia tulpanjohtoja voi helposti tämän kipinättömyyden tarkistaa, puola irti ja siihen yksi tulppa kiinni vai? En tiedä, miten se kuuluisi oikeaoppisesti tehdä, enkä ole asiaa pähkäillyt, kun ei ole vielä tarvetta tullut, mutta voipihan kait puolapaketin nostaa moottorin päälle (jos löytää sopivan johtavan kohdan tulpille) ja laittaa tulpat "hattuihin". No, helpompi on kuitenkin todeta ensin, että sitä bensaa varmasti tulee.Scrat kirjoitti: Tuo asennontunnistin taitaa olla siinä vauhtipyörän päällä, onko sen toiminnan tarkastamiseen jotain helppoa keinoa? Hmm, joku asian paremmin tunteva voisi kertoa, onko noissa halli vai inkkari, sen mukaan sitten mittavälinettä kiinni. Skoopilla kunnollinen tulos, yleismittarillakin varmaan jotain voi nähdä? Helpoin on toki kokeilla varmasti ehjää anturia, jos sellainen on saatavilla...Scrat kirjoitti: Sen takia vain eipäilen tuota kipinättömyyttä kun yleensä kaiketi pitäisi jotain kuulua vaikkei bensaa tulisikaan. Tuon bensapuolen kai voi tarkastaa ottamalla letkun irti ja laittamalla virrat päälle, eikös sähköpumppu työnnä tavaraa moottoria pyörittämättäkin. Kuinkas pahassa paikassa tuo bensapumppu ja suodatin ovat jos vika onkin siellä? Jeps, letku irti ja varovaisuutta, sieltä tulee ihan hyvällä vauhdilla bensaa, jos kaikki toimii. Pumppuun pääsee käsiksi takapenkin alta. Olikohan 16-tappisessakin suodatin yhä oikeassa reunassa takapyörän edessä? Ei pysty muistamaan, kun ei ole vielä tullut omasta vaihdettua...Bensapumpunhan kuuluu käydä sitten jonkin aikaa sytytysvirran kytkemisen jälkeen, joten siitäkin voi aluksi kuulostella, pyöriikö pumppu ollenkaan. Ja toki bensan tulon starttiyrityksissä huomaa pidemmän päälle hajustakin. |
Kirjoittaja: | Tapsa 63 [ 22.02.2011 17:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 1.8 16V -99 ei käynnisty |
Jos kokeilet kipinää puola irti anna tulpille maita.. |
Kirjoittaja: | Ralle [ 22.02.2011 18:41 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 1.8 16V -99 ei käynnisty |
Bensaa jos tulee jne... niin tsekkaa akku, pyörittää vielä hyvin mutta ei aukaise suuttimia jos jännite liian alhaalla... ![]() |
Kirjoittaja: | Fantti [ 22.02.2011 21:04 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 1.8 16V -99 ei käynnisty |
Arvotaan vielä yksi mahdollinen kohde. Mulla kärvähti muistaakseni F25 sulake kun rappasin mankkaa. Sisävalot pimeni eikä Xanttu käynnistynyt vaikka kuinka sahasin. Vaihdoin sulakkeen ja vaiva parani oitis. Kannattaa ainakin vilkasta ne sulakkeet ennenkuin siirtyy kovempiin otteisiin. |
Kirjoittaja: | idefix [ 22.02.2011 23:04 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 1.8 16V -99 ei käynnisty |
Naisimmeiselle meiän xanttu teki kans tenän viim viikolla -25 paukkui mittarissa ja auto oli koko yön lämmittimessä muttei käynnistynyt, startti pyöritti normaalisti muttei käynnistynyt. Sitten menin yrittämään kun en moista käynnistömyyttä sulattanut, polkaisin kaasupolkimesta eli pidin sitä kaasua päällä ja starttasin ja a vot heti ekalla startin pyörähdyksellä tulille niinku palmun alta. Oiskohan siis kaasupolkimella jokin sähköinen toiminta kikkare joka estäisi käynnistymisen? tämmöttiä vaan fundeerailen itekseni. Ennenvanhaan ko vielä oli kaasuttimet autoissa piti aina startatessa vähän painaa kaasua, nyt nää ruiskupelit on erilaisia, kannattaa silti kokeilla tuotakin keinoa. |
Kirjoittaja: | Janne L [ 22.02.2011 23:39 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 1.8 16V -99 ei käynnisty |
idefix kirjoitti: Naisimmeiselle meiän xanttu teki kans tenän viim viikolla -25 paukkui mittarissa ja auto oli koko yön lämmittimessä muttei käynnistynyt, startti pyöritti normaalisti muttei käynnistynyt. Sitten menin yrittämään kun en moista käynnistömyyttä sulattanut, polkaisin kaasupolkimesta eli pidin sitä kaasua päällä ja starttasin ja a vot heti ekalla startin pyörähdyksellä tulille niinku palmun alta. Oiskohan siis kaasupolkimella jokin sähköinen toiminta kikkare joka estäisi käynnistymisen? tämmöttiä vaan fundeerailen itekseni. Ennenvanhaan ko vielä oli kaasuttimet autoissa piti aina startatessa vähän painaa kaasua, nyt nää ruiskupelit on erilaisia, kannattaa silti kokeilla tuotakin keinoa. Tämän saman asian kanssa itsekin olen tässä talven elänyt, eli kaasua käynnistyksen yhteyteen. Vahva veikkaus on takelteleva lisäilmaluisti, koska; -Lähtee käyntiin normaalisti ilman kaasutusta, kun asteet on plussalla. -Jää aina käyntiin kun antaa pari sekuntia kaasua käynnistyksessä jos vähän pakkasta. -Ei lähde käyttiin ollenkaan, ei edes yritä lähteä, jos on paljon pakkasta, vaikka kaasuttaisi samalla. -Käynnistyy kaasun kanssa missä pakkasessa vaan, jos on ollut esilämmitys. -Kuumalla koneella käynnistyy ja jää käymään ilman kaasun antoa. Räpläsin syksyllä lisäilmaluistia kun käynnistyksessä kierrokset ponnahtaa pariin tonniin ja laskee hitaasti. Kuumalla tyhjäkäynti on muutenkin n. 900r/min. Puhdistin ja laitoin luistiin uudet rasvat jotka eivät ilmisesti olleet oikea valinta? Nyt tilasin uuden luistin, joten katsotaan poistuuko ongelma. |
Kirjoittaja: | idefix [ 23.02.2011 00:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 1.8 16V -99 ei käynnisty |
Vielä lisäisin, että kun muillakin on vastaavia kokemuksia kaasupolkimen käytöstä startatessa, niin eiks siinä polkimessa ole joku sellainen sähköinen anturi, joku kaasuläppä tai joku sellainen sähköinen lärpätin. Kuten janne l mainitsee lisäilmaluistin. Kuis te muut yleensä toimitte kun xantiaa starttaatte, pidättekö kaasua vai ette. |
Kirjoittaja: | KKA [ 23.02.2011 00:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 1.8 16V -99 ei käynnisty |
Mulla oli vastaavia käynnistysongelmia saman ikäisessä Xantussa. Akun vaihdolla ongelmat hävisivät, vaikka vanhallakin akulla pystyi sahaamaan tosi pitkään, luultavasti ei kuitenkaan virta riittänyt käynnistymiseen? |
Kirjoittaja: | laakeri [ 23.02.2011 09:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 1.8 16V -99 ei käynnisty |
idefix kirjoitti: Vielä lisäisin, että kun muillakin on vastaavia kokemuksia kaasupolkimen käytöstä startatessa, niin eiks siinä polkimessa ole joku sellainen sähköinen anturi, joku kaasuläppä tai joku sellainen sähköinen lärpätin. Kuten janne l mainitsee lisäilmaluistin. Kaasupolkimen yhteydessä ei Xantiassa mitään sähköistä ole. Kaasuläppä on vain kaasuläppä. Näitä yhdistelemällä päästään kuitenkin sinne anturoinnin "syntysijoille". Eli kaasuläpän jatkeena on kaasuläpänasentotunnistin, yksinkertainen potentiometri.idefix kirjoitti: Kuis te muut yleensä toimitte kun xantiaa starttaatte, pidättekö kaasua vai ette. Ei pidetä, eikä kuulukaan pitää. Paitsi siinä Xantiassa olen pitänyt, missä lisäilmaluisti jumittelee pahasti, mutta sen olenkin menossa tällä viikolla putsailemaan... ![]() |
Kirjoittaja: | ealab [ 24.02.2011 10:58 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 1.8 16V -99 ei käynnisty |
KKA kirjoitti: Mulla oli vastaavia käynnistysongelmia saman ikäisessä Xantussa. Akun vaihdolla ongelmat hävisivät, vaikka vanhallakin akulla pystyi sahaamaan tosi pitkään, luultavasti ei kuitenkaan virta riittänyt käynnistymiseen? Kun akun virranluovutuskyky vähenee, se laskee myös jännitettä, käynnistyshetkellä, se tekee kiusaa mm. sytytyselektroniikalle. Siis vanhan akun sisäinen vastus on lisääntynyt, virta aiheuttaa akun sisäistä jännitehäviötä. |
Kirjoittaja: | Scrat [ 28.02.2011 19:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 1.8 16V -99 ei käynnisty |
No niin, väliaikatilanne, bensaa tulee ainakin letkusta, meneekö suuttimille? Moottori pyörii iloisesti startilla, mutta ei mitään muuta elämää. Mietittiin pojan kanssa, että millainen homma se vikakoodien luku on? Ei ole koskaan tehty, joten kysyisin mitä siihen vaaditaan, mielellään jos kohtuuhinnalla onnistuisi ja vielä missä se liitäntä sille laitteelle olisi? Ajateltiin vain, että jos se näyttäisi miksi kipinää ei tunnu tulevan. Ilmeisesti sytytykseen vaikuttaa kaksi anturia joista toinen vauhtipyörän päällä, toinen nokka-akselien välissä laatikon puoleisessa päässä, näyttäisi osoittavan oikeanpuoleisen nokan päähän. Tyhmiä kysellen Scrat |
Kirjoittaja: | laakeri [ 28.02.2011 19:45 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 1.8 16V -99 ei käynnisty |
Scrat kirjoitti: No niin, väliaikatilanne, bensaa tulee ainakin letkusta, meneekö suuttimille? Moottori pyörii iloisesti startilla, mutta ei mitään muuta elämää. Mietittiin pojan kanssa, että millainen homma se vikakoodien luku on? Ei ole koskaan tehty, joten kysyisin mitä siihen vaaditaan, mielellään jos kohtuuhinnalla onnistuisi ja vielä missä se liitäntä sille laitteelle olisi? Ajateltiin vain, että jos se näyttäisi miksi kipinää ei tunnu tulevan. Asiakirjakotelosta löytyy liitäntä. Kyllä se marmoritiskin takaa tavoitettava huoltomies liittimen löytää... tiedä sitten, onko apua vai ei.Scrat kirjoitti: Ilmeisesti sytytykseen vaikuttaa kaksi anturia joista toinen vauhtipyörän päällä, toinen nokka-akselien välissä laatikon puoleisessa päässä, näyttäisi osoittavan oikeanpuoleisen nokan päähän. Ai tuossa onkin niin hieno ohjaus, että kahta anturia käyttää. Eipä olekkaan tullut omaa niin tarkasti katseltua. Onko se toinen jossain sytytyspuolien liittimen lähellä siis?
|
Kirjoittaja: | Scrat [ 28.02.2011 23:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 1.8 16V -99 ei käynnisty |
Lainaa: Ai tuossa onkin niin hieno ohjaus, että kahta anturia käyttää. Eipä olekkaan tullut omaa niin tarkasti katseltua. Onko se toinen jossain sytytyspuolien liittimen lähellä siis? Tuo on nimenomaa sen sytytyspuolaliitännän alapuolella, hieman piilossa ja lyhyt johto lähtee siitä sytytyspuolanipusta. Anturi on kiinni kannessa 10mm kantaisella pultilla Olsiko jollain infoa noista vikakoodinlukulaitteista joita löytyy netistä? Scrat |
Kirjoittaja: | ealab [ 01.03.2011 08:30 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 1.8 16V -99 ei käynnisty |
Puolan pistokkeesta lähtevä "anturi" ei ole anturi, vaan kondensaattori, 2,2 uF. Se pitää olla kunnossa hyvine maadoituksineen. Kondensaattori on puolien plussan ja maan välillä, suodattamassa jännitepiikkejä, jotta niitä ei liikenisi muuhun sähköjärjestelmään, boxille. Muutenkin konehuoneen maadoitusten ja akun ympäristön virransyöttöliitosten on syytä olla hyvässä kunnossa, niin paljon ne vaikuttavat koneen toimintaan ja käyntiin. Täälläkin on jättänyt esim. käynnistymättä, ei edes startti pyörähtänyt, syynä akun plus-kengässä kaapelin ja kengän huonokuntoinen puristusliitos. Kenkä kyllä lämpeni. 4-5 vuotta vanhassa autossa. Kondensaattorin voi tarkistaa, mitata, yleismittarilla, jossa on kapasitanssimittaustoiminto. Mitataan moottorista mieluiten irrotettuna, kiinnityskorvakkeesta ja pistokkeen ao. liittimen välilt. Pistokkeessa on 2 rinnakkaista plusliitintä, puolan kautta yhdessä olevaa, toiseen tulee suora plus, toisessa konkka. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |