|
Kirjoittaja |
Viesti |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Ruosteenesto Lähetetty: 03.05.2011 09:38 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
Patonkilaisten vinkit kestävimpään lopputulokseen vastahitsattujen helmojen ruosteenestoon? Edellinen suojaus petti ja tarvii vetää tuo puhtaaksi uudestaan.
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Ruosteenesto Lähetetty: 03.05.2011 09:59 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Simppeliä on tuo sinkkimaali jossa on 5% epoksia vahvisteena eli se tuo lujuutta pinnalle. Sitten mitätahansa pntamaalia ja lopuksi muovimainen kiveniskuja kestävä helmamaali, en nyt muista virallista nimeä mutta löytyy kaupasta kun kysyy. Siitä tule paksu, hieman röpelömäinen pinta ja kestaa hyvin eroosiota ja sen voi vielä maalta auton omalla värillä päälle. Tosi mies kyllä vetää tähänkin kohtaan tuollaisen konapajaepoksimaalin päällä pintaväriksi, sitä saa kaikkina väreinä ja kestää mahtavasti eroosioita.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Oldis
|
Viestin otsikko: Re: Ruosteenesto Lähetetty: 03.05.2011 10:03 |
Viestit: 832 Paikkakunta: Imatra
|
viimesimässä Mobilistissa oli juttua Kuinka Austin vm 56 oli säilötty. Laitetaan auton pohjaan yli 100 kg paksua vaijerirasvaa, ei iske ruostepeikko.
Ei enää C5 farkkua. Minulla 02 mallinen 206 pösö. Vaimolla 207 Peugeot Sport vm 06
|
|
|
|
 |
DSMarko
|
Viestin otsikko: Re: Ruosteenesto Lähetetty: 06.05.2011 18:02 |
Viestit: 261
|
Ei taida enää olla ainakaan virallisesti öljysumu/rasva sallittu ruostesuojausmenetelmä?
Citroën GSpecial -77 "Africa", DSuper -74, DSuper -71/72, XM V6 24 V Pallas -99. (Henry J -53 x 2, Chrysler Coupe -36, K-55 1955 (mp), Škoda Octavia vRS -24)
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Ruosteenesto Lähetetty: 06.05.2011 23:43 |
Viestit: 2644 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Ääni epoksille (2-komponenttiselle). Ammattimaalari sanoi että ihan turhaa sinne on alle vetää sinkkimaalia, itse alotan sinkkisprayllä, päälle 2k-epoksi ja sen päälle käy sitten ihan mikä vaan pintaan; kilikalispray, kunnon automaali tai kiveniskusuoja.
Tuo epoksi vakuutti mut siinä vaiheessa kun mietin että mihin sudin purkinpohjat.. Pistin sitten silloisen remppatallini valmiiksi ruostuneisiin ulko-oven lenkkeihin, joihin munalukko pujotetaan. Pysyi pirulainen ihan eilenmaalatunnäköisenä siinä kolmisen vuotta, jotka paikalla viihdyin. Ei edennyt ruoste reunasta eikä läpi.
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Ruosteenesto Lähetetty: 07.05.2011 10:00 |
Viestit: 5861 Paikkakunta: Lahti
|
2-komponentti epoksia on myös sinkkipitoisena, kovin yleistä ei vaan ole.
Puhtaalle pinnalle jos pääsee maalaamaan niin ehdottomasti 2-komponentti epoksia, ruiskun käytöstä hommassa ei kannata edes haaveilla ilman korkeapaineruiskua, eikä kunnon suojaimia, pensselillä vaan.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
DSMarko
|
Viestin otsikko: Re: Ruosteenesto Lähetetty: 08.05.2011 09:57 |
Viestit: 261
|
Laitetaan auton pohjaan yli 100 kg paksua vaijerirasvaa, ei iske ruostepeikko.Sen verran pakko kommentoida vielä, että minun DSuperini oli kitattu pohjastaan kokonaan umpeen vaseliinilla, myös joka kolo ja sauma, jousenkorvkkeet takana, kaikki. Autoon oli itse tehty sisälokasuojat taakse. Takapään HD-suojapellit oli ensin peitetty vaseliinilla, jonka päälle oli paineltu muovia. Myös peltien alla oli vaseliinia. Koko takasisälokasuojan ulkopinta oli käsitelty samalla tavalla ja muovi päällä. Pohjaan ja tunkin korvakkeiden viereen jouduin tekemään kaksi pientä korjausta 20 vuoden jälkeen. Samalla jouduin kaapimaan vaseliinin pois pohjasta ja korvasin sen tavallisella ruosteenestokäsittelyllä-rasva, ainakin moottoriöljy, on kai nykyään kielletty re-aine auton pohjassa? Valitettavasti auton kattokehikkoa ja ovenpohjia ei oltu vaselinoitu....kumassakaan ei ollut kehumista, vaihtoon menivät.... 
Citroën GSpecial -77 "Africa", DSuper -74, DSuper -71/72, XM V6 24 V Pallas -99. (Henry J -53 x 2, Chrysler Coupe -36, K-55 1955 (mp), Škoda Octavia vRS -24)
|
|
|
|
 |
sitikkaporo
|
Viestin otsikko: Re: Ruosteenesto Lähetetty: 17.05.2011 11:54 |
Viestit: 1114
|
Nonnii.. oma rojekti (Dyane -68) uhkaa nytkähtää taas liikkeelle, ja tarvittaisiin wiisaampien neuvoja. Tässä vaiheessa on sätkän etu- ja taka-akselien ja tukivarsien vuoro: vanhat massat ja maalit veks ja uutta päälle. 1. Kun vanhat maalit on poistettu, pitääkö/kannattaako paljaat metallipinnat hapottaa ennen maalausta? Tahi tehdä muuta käsittelyä ennen pohjamaalia? 2. Onko tässä ketjussa mainitulle "2-komponentti epoksille" jotain tuotenimiä ja mahdollisia ostopaikkoja Lahdesta tarjolla? 3. Mikä pintamaaliksi, ts. maalin tyyppi ja sävy?? 4. Samat käsittelyt sitten aikanaan rungolle? Nyt on osittain pintaruostetta, hiotaanko liiat pois ja hapotus vai kuinka? Kiitokset etukäteen... 
C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
|
|
|
|
 |
sitikkaporo
|
Viestin otsikko: Re: Ruosteenesto Lähetetty: 18.05.2011 17:54 |
Viestit: 1114
|
Kävinpä sitten paikallisessa puodissa, josta tarjosivat joko 2-komponenttiepoksia (min. 3 l astia) tahi toisena vaihtoehtona PPG:n Selemix -tuoteperheen 2-komponenttimaalia. Tätä mainostivat maalina jota käytetään "raskaan kaluston alustan maalaamiseen". Tämä on sellainen maali jossa ei ole erikseen pohja- ja pintaväriä, vaan valitaan kolmesta vaihtoehdosta: kiiltävä, puolihimmeä ja matta, mustia siis kaikki. Ruiskulla (ei tarvitse korkeapaine-) 2 maalauskertaa riittää, vaan ajattelin että jos tuota otan niin vedän telalla/pensselillä nuo akselit ainakin. Hintaa n. 60 eur (maali+kovete+ohenne). Onko kellään tällaisesta kokemusta?? Vai otanko varmuuden vuoksi 2-komponenttiepoksia (joka pitää vielä maalata pintamaalilla)??
Edit: piti vielä kysyä, että kuinka tarkkaan vanha maali ja erityisesti ruoste pitää saada pois akseleista/tukivarsista ennen maalausta??
C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Ruosteenesto Lähetetty: 18.05.2011 19:17 |
Viestit: 5861 Paikkakunta: Lahti
|
Selemixit en sano mitään, ei ole vuosikymmeniin tarvinnut sekaantua noihin, mut epoksia pitäisi saada riittävän paksulti, vaativimmissa kohteissa hiekkapuhallus ja 2 tunnin sisällä maali päälle, kahteen kertaan ja eri värillä, penselillä nyt saa helposti tarpeeksi paksun kerroksen muutenkin.
Pohjatyöt nyt on vähän kauanko pitää kestää, ruosteet mielellään kokonaan pois, vanhaa maalia voi kokeilla kestääkö alla vai ei.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
amikutoseeni
|
Viestin otsikko: Re: Ruosteenesto Lähetetty: 18.05.2011 22:00 |
Viestit: 265 Paikkakunta: Lapinlahti
|
Itse olen viime aikoina käyttänyt POR-15-maaleja. Pohjustuskäsittely suositellaan tehtäväksi saman valmistajan Metal Ready -nimisellä hapolla joka jättää pintaan jonkinlaisen sinkkikalvon. Maali on lujaa, ei halkeile ja tarttuu kuin tauti. Suomeen POR:ia tuo Mobitive, http://www.mobitive.com/. Metal Ready -hapolla käsitelty pinta ei ruostu, vaikka jäisi ulos sateeseen. Minulla oli kerran hiekkapuhalletut ja hapotetut vanteet pari viikkoa ulkona odottamassa maalausta, eivätkä menneet miksikään. POR-15 haalistuu vähitellen päivänvalossa, joten se vaatii pintamaalin, jos halutaan siistinä pysyvä lopputulos. Valmistaja suosittelee POR:n ja pintamaalin väliin omaa tartuntamaaliaan, mutta ihan hyvin tarttuu pintamaali (esim automaali spraypullosta) kun maalaa sen lähes kuivan, vielä hieman nihkeän POR:n päälle.
Ami 6 1962 * 2CV6 Spécial 1986 * Saxo 1.4i SX automatic 2000 * Berlingo 2.0 HDi Spacelight 2002 * C6 3.0 HDi Exclusive 2012
|
|
|
|
 |
|
|