Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Bxn kytkin..
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=7503
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  imberla [ 12.03.2011 12:51 ]
Viestin otsikko:  Bxn kytkin..

noh nyt se bxn kytkin meni vihdoin hajalle, ei enää irroita eli ei saa vaihdeta silmään, säätökin on loppu ja hirveä kilinä kuuluu kytkintä painettaessa
kokemuksia? onko mitään erikoisuuksia tiedossa? ja ostanko motonetin varaosa paketin 65 € vai valeon kytkinpaketin 95 €

täytyy katsoa jos haynesin kirjasta sattuisi löytyä hyvää tietoa, useimmiten ei 1.6gti mallista;(

Kirjoittaja:  Bumper [ 12.03.2011 13:01 ]
Viestin otsikko:  Re: Bxn kytkin..

On sillä Motonetinkin kytkimellä varmaan joku merkki... Jos on joku ihan tuntematon, niin itse jättäisin kauppaan. Valeon kuvittelisin olevan ihan laadukas.

En ole ikinä kytkimen vaihtoon vielä joutunut, mutta uskoisin Haynesin kytkimenvaihto-ohjeiden olevan aikalailla yleispätevät kaikkiin XU -sarjan koneisiin. 1.9 GTi taitaa apulaitteineen olla lähinnä tuota 1.6:sta?


Itsellä alkaa Xantiassa myös olla kytkin aika finaalissa. Vienoa ujellusta kuuluu kun pedaalin painaa lattiaan, ja säätö myöskin ihan lopussa. Irroittaa sentään vielä hyvin.

Kirjoittaja:  xmfani [ 12.03.2011 14:36 ]
Viestin otsikko:  Re: Bxn kytkin..

Ei siinä ihmeitä ole,suhteellisen helppo juttu.
Motonetin kytkin,ei huono.
Valeon xm kytkin on ainekin laakerin osalta susi.
Beksin en ole ostanut,on ollu nurkissa sen verran.
Onnea laitolle,ota kummatkin vetarit pois,jos et ole ennen tehnyt.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 12.03.2011 15:15 ]
Viestin otsikko:  Re: Bxn kytkin..

eioo mitenkään vaikea ,mutta kannattaa sentään vilkaista pari asiaa painelaakerista. onko uudempi vai vanhempi ja lieriö vai oikeaoppinen puolipyöree.
kun taas otsikko on vain BX ja kytkin niin eipä paljoo tuon pohjalta vinkkejä oo tarjolla.
vanha painelaakeri ,mitä siitä nyt on jäljellä ,kannattaa ottaa mukaan puotiin. ja muistaa avata se paketti siellä puodissa ja tehdä pari vertailua.

Kirjoittaja:  xantia2.1td [ 12.03.2011 15:23 ]
Viestin otsikko:  Re: Bxn kytkin..

joo tuota itse laitoi tiisseli beksin kytkimen, merkki liike sitä suositteli ja on han tuo ollut 14 vuotta paikallaan ja hyvin on kestänyt.

Kirjoittaja:  avbx [ 12.03.2011 16:29 ]
Viestin otsikko:  Re: Bxn kytkin..

Vaihdelaatikon päässä on moottorikorvakkeen tappi, joka olisi hyvä ottaa pois. Se estää laatikon siirtymisen sivusuunnassa tarpeeksi kauas. Tappi on liimattu kinni, mutta lämmittämällä pitäisi lähteä. Painelaakereita on kahta eri mallia. Jos on se irtotappi kytkinmekanismin säädössä ja L-mallinen rauta niin silloin on se vanhempi malli. Jos sinulla on tuo, irroita se L-mallinen rauta, putsaa ja rasvaa sen laakerointi myös. Uudemmman version käyttövipu on kiinni akselissa, joka menee kytkinkopan läpi. Senkin kuva on Haynesissa. Ja kun kytkimen avaat, kannattaa vaihtaa myös moottorin peräpään stefa.

Kirjoittaja:  ealab [ 12.03.2011 16:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Bxn kytkin..

Tuon tapin pysymisen voi varmistaa poraamalla 1,5mm poikittaisen reiän keskelle, millin sinkittyä rautalankaa edelleen säätöruuvin alle siten, että voi säädellä.

Kirjoittaja:  Xari [ 12.03.2011 17:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Bxn kytkin..

BX:ssä oli Valeo, ei kauheasti vakuuttanut, aika rimpulan näköinen, tilalle meni "Pösön" mukana käytetty Luk, ainakin näytti huomattavasti tukevammalta.

Kirjoittaja:  laakeri [ 12.03.2011 22:03 ]
Viestin otsikko:  Re: Bxn kytkin..

Kerrassaan yksinkertainen hommahan tuo kytkimen vaihto on, mutta aikaa toki hetki menee. Kytkinsarjaksi tietenkin mieluiten Sachs. Jos moista ei ole saatavilla, niin sitten Luk. Kampuran takapään ja perän stefojen lisäksi kannattaa vaihtaa samalla myös kytkinvaijeri. Haynesistä voi katsoa sopivat momentit, mutta muuhun sitä ei tuossa tarvinne. Jos se pidempi vetoakseli tulee irrotettua (liekö välttämätön, itse olen irrotellut), niin siitähän on hyvä tietää, että ne tukilaakeri vapautuu, kun ne kiinnityspultit löysää ja niitä pyöräyttää puoli kierrosta (epäkeskeisten kantojen pitää pyörähtää pois edestä). Kun homma vielä viimeistellään Yaccon laatikkoöljyllä, niin sitten on taas mukava ajella pitkään. Ja samallahan on toki hyvä rasvata myös vaihdevivuston nivelet.

Eikä ainakaan 19 TZI (1-piste) beksissä joutunut mitään lämmittämään kytkintä vaihdellessa.

Kirjoittaja:  ealab [ 13.03.2011 08:14 ]
Viestin otsikko:  Re: Bxn kytkin..

Pitkän akselin irrottaminen viimeistään laatikon takaisinlaitossa säästää, todennäköisesti nopeusmittarianturin hammasrattaan rikkoutumiselta. Opittu kantapään kautta. Tai sitten laatikko olisi visusti työnnettävä paikalleen aivan linjassa.

Kirjoittaja:  imberla [ 14.03.2011 02:14 ]
Viestin otsikko:  Re: Bxn kytkin..

huh kiitoksia paljon vastauksista!
saan kyllä kokeneemman kaverin apuun onnekksi mutta nuo jutut on kyllä hyvä tietää.. omat juttusa kaikissa vehkeissä.
tosiaan 300 000 rapsahti mittariin ja melkein siinä samassa rapsahti kytkinkin ;)

Kirjoittaja:  laakeri [ 14.03.2011 11:01 ]
Viestin otsikko:  Re: Bxn kytkin..

imberla kirjoitti:
saan kyllä kokeneemman kaverin apuun onnekksi mutta nuo jutut on kyllä hyvä tietää..
Kaverista onkin apua laatikkoa takaisin laitellessa. Muutenhan tuo onkin kyllä todella helppo juttu.

Kytkinremontti on itseasiassa ensimmäinen varsinainen autoremppa, mitä itse on tullut tehtyä. Oli vähän BX:ää hankalampi kohde, eikä ollut korjausopasta. Kyllä nuo asiat ihan miettimällä onnistuvat, ruuveja ja muttereita yms ne autot kuitenkin vain ovat :)

Kirjoittaja:  eskere [ 14.03.2011 13:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Bxn kytkin..

Lisää vinkkejä: muista keskittää kytkinlevy asetelman keskireikään ennen kuin kiristät asetelman pultit, menee laatikko helpommin paikoilleen.
Älä myöskään hukkaa laatikon ja moottorin kiinnityspulttien ympärillä olevia keskittämisholkkeja, 2kpl, kun olet irrottanut v-laatikon moottorista.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 14.03.2011 14:03 ]
Viestin otsikko:  Re: Bxn kytkin..

joo , ja varustaudu 16mm lyhyellä ja helvetin pitkällä hylsyllä ( yleensä jatkettu versio ) ja nivelellä kunnollisen räikän ja jatkojen kanssa. siellä on yksi pultti poterossa jota kylläkin voi nitkuttaa lenkilläkin. ja sitte kuusiokolo avain että saat startin ja takapuolella olevat yhden pultin auki ja kiinnikkin.
noissa kytkimissä on varaa valita ja ite jättäisin valikoimassa sen valeon viimeiseksi.
Sachs/ LuK / B&B ( taitaa nykyisin olla Delphi ) ja liekö enää täällä listoilla.
kun rasvaat sen paineasetelman saranan vaikka aerosolivaseliinilla kunnolla etkä säästele rasvaa muutenkaan paitsi niillä painepinnoilla ,niin saat todella kevyen kytkimen ja pitkäksi aikaa.
muista säätö lopuksi , polkimen liike = 130-150mm .
ja vaihda se temppuraudan stefa samoin kun ne vetareittenkin stefat.

Kirjoittaja:  imberla [ 22.03.2011 18:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Bxn kytkin..

joo hyvä että sanoit stefoista kun itse arkailin uusien ostoa...
niin mutta kysymys kuuluukin että mistä uusi painelaakeri bx 1.6 gti 1991 malliin kuulemma vain 1000 kpl kasattu suomessa. normaalin motonetin laakeri ei sovi, tarvistee leveämmän mallin kiinityksen..

- eli nyt on kansipahvi vaihdettu, remmi vaihdettu, kytkin paikoillaa keskitystä vailla. enää painelaakeri niin saa kasata loputkin

Kirjoittaja:  kokemjne [ 22.03.2011 20:28 ]
Viestin otsikko:  Re: Bxn kytkin..

onhan se painelaakeri paketissa mukana, ja jopa keskitystappikin ( muovinen ) ja kuten tuolla on mainittu niin avaa paketti tiskillä ja varmista se painelaakeri. irroitushaarukassa on kahta leveyttä. vanhempi on leveämpi joten sen mukainen laakeri. ja tuo viittaus erilaiseen laakeriin tarkoittaa lähinnä tapaa miten painetaan asetelmaa sillä laakerilla. on olemassa sellainen lieriötyyppinen ja sitten sellainen joka on oikean mallinen eli puolipyöreä.
kiinnitystapa haarukkaan on erilainen vanhemmassa kuin uudemmassa. joten vanha mukaan puotiin ja paketti auki tiskillä.
itse kytkinsysteemi on sama vuosimallista riippumatta..

Kirjoittaja:  olli__o [ 22.03.2011 20:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Bxn kytkin..

Tuolla motonetin keskustelua juuri tuosta painelaakerista
http://www.motonet.fi/phpBB/viewtopic.php?f=8&t=2033

Kirjoittaja:  zX-files [ 22.03.2011 20:49 ]
Viestin otsikko:  Re: Bxn kytkin..

kokemjne kirjoitti:
Sachs/ LuK / B&B ( taitaa nykyisin olla Delphi ) ja liekö enää täällä listoilla.


B&B oli hetken AP-Lockheed mutta ei ole enää Delphi, vaan QH :?

Kirjoittaja:  kokemjne [ 22.03.2011 21:14 ]
Viestin otsikko:  Re: Bxn kytkin..

se on ainakin ollut hyvä ja kevyt käyttöinen.

Kirjoittaja:  imberla [ 23.03.2011 14:52 ]
Viestin otsikko:  Re: Bxn kytkin..

KiiITTI pal melkein ehdin huolestua että homma lykkäääntyy viikkoja! huh!
niin ja kyllä siinä paketissa kaikki tuli mukana, painelaakeri vain oli tosiaan pientä mallia.

Kirjoittaja:  avbx [ 23.03.2011 17:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Bxn kytkin..

On taidettu myydä 1.9Gti16Valven kytkin, siinä on tuo uudempi laakeri. 1.6 Gti ei ole Suomessa kasattu versio, kyllä se ihan tehtaalta on tullut. Vihje varaosaostoksille, vertaa Motonetin luettelosta moottorin osia myös Visa Gti:n osanumeroihin, siinä kun on sama kone ja laatikko.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 23.03.2011 19:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Bxn kytkin..

sä voit vaihtaa pelkästään sen painelaakerin, riippuu ihan puhetaidostasi

Kirjoittaja:  eskere [ 23.03.2011 22:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Bxn kytkin..

Motonetin 2,0 -94 Xantiaan myymässä Axe-merkkisessä kytkinpaketissa oli tuo paksumpi painelaakeri. Liekö niitä irrallaan saatavana?

Kirjoittaja:  imberla [ 25.03.2011 15:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Bxn kytkin..

motonetin tiskillä se heppu puhui ettö tuota mallia olisi (suomessa tjs.) kasattu.
ostin tuon visa gtin laakerin, ja sinnehän se meni ja oikein nätisti.
nyt alkaa olemaan sähköjä vaille valmis paketti.. hemmetin räntäsade hidastaa hommaa ;)

Kirjoittaja:  imberla [ 28.03.2011 03:03 ]
Viestin otsikko:  Re: Bxn kytkin..

tänään sain auton kuntoon ja kytkin pelaa tosi nätisti ja moitteetta(ainakin vielä)
ja muutenkin remontti onnistui ihan suht hyvin.
kiitoksia kaikille avusta ja siitä kyllä oli hyötyäkin!

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/