|
Kirjoittaja |
Viesti |
Hessu
|
Viestin otsikko: CX jäähdytysnestevuoto Lähetetty: 13.03.2011 20:32 |
Viestit: 1526 Paikkakunta: The City of Häijää
|
Moro! Tuli toteutettua uhkaus, eli haettua CX talvisäilöstä tänään. Moottori lähti käyntiin kuin olisi eilen viimeksi ajettu ja peruutettiin auto tallista pihalle hetkeksi käymään ja lämpenemään. Hoksasin siinä, että vesipumpun hihnapyörän tienovilta tuli höyryä ja pieniä vesiroiskeita. Syksyllä ei vielä moisia ollut havaittavissa... Ei ole vielä päästy purkamaan, mutta vesipumpun akselin tiivistettä veikataan. Voiko tuon rempata vai onko ainoa keino hommata kokonainen (kallis) uusi pumppu? Tekniikka on siis 25 injection automatique + clima eli teettää käsittääkseni ylimääräisen hihnapyörän pumpun akselille. Elättelen toiveita että rakenne olisi niin vanhanaikainen, että huoltomahdollisuus olisi olemassa 
Have more than you show, speak less than you know.
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: CX jäähdytysnestevuoto Lähetetty: 13.03.2011 20:34 |
Viestit: 1719 Paikkakunta: Korpilahti
|
itsellä on 3 noita pumppuja hyllyssä, 2 vuotaa, 3nesta on laakeri sökö, mutta tiiviste pitää... prässäämällähän tuo on kasattu. olisi ihan hyvä, jos saisi vaihdettua tiivisteet ja laakerit niihin 
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: CX jäähdytysnestevuoto Lähetetty: 14.03.2011 07:11 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Milloin siitä tuli kallis? Olen muutaman ostanut uutena ja noin 50 aina ollut. Pumpun vaihto on jopa melko nopea ja helppo kun se on niin helposti tarjolla konehuoneessa.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: CX jäähdytysnestevuoto Lähetetty: 14.03.2011 13:04 |
Viestit: 1719 Paikkakunta: Korpilahti
|
M25-koneisiin näyttäisi Sitroselta saavan n. 90e.llä edelleen.
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: CX jäähdytysnestevuoto Lähetetty: 14.03.2011 14:40 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
ja sen ilmastoinnin kompuran käyttöpyörä tuhoaa uudenkin pumpun nopeesti. tulle melkoinen vinokuorma laakerille. joten jos eioo pakko eikä himoo käyttää sitä kompuraa niin hihna pois.
|
|
|
|
 |
Hessu
|
Viestin otsikko: Re: CX jäähdytysnestevuoto Lähetetty: 14.03.2011 18:57 |
Viestit: 1526 Paikkakunta: The City of Häijää
|
Kyllähän me siitä lähdetään, että jos autossa on ilmastointi niin se myös toimii. Poikkesin Pirkkalan Motonetissä kumminkin kun siitä ohi ajelin. Siellä oli M25 vesipumppu hyllyssä (ei ilmastoitu). Pyysin osaa nähtäväksi, ja kyseisessä yksilössä oli kuitenkin koneistettu pultinreiät kompressorin käyttöpyörälle joten kyllä sen pitäisi käydä! Huomenna asennetaan jos "isossa tallissa" kelit sallii.
Have more than you show, speak less than you know.
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: CX jäähdytysnestevuoto Lähetetty: 14.03.2011 19:12 |
Viestit: 1719 Paikkakunta: Korpilahti
|
Hessu: näkeekö siitä pumpusta tai pakkauksesta, kenen tekemä se pumppu on?
jos haluaa estää sen kylmästöinnin rasituksen vesipumpulle, siitähän on CX:ssä se vaihdelaatikon päälle asennettava versio, joka ottaa voimansa rättinivelellä suoraan nokkakepin päästä... tosin tuossa saattaa nyt olla hydepumppu. hydraulipumppu ilmeisesti kuormittaisi vähemmän sitä vesipumpun laakeria kuin ac-kompura?
edit. eikun sehän taitaa ilman ac:tä olevassa olevassa ottaa hydepumpun voiman hihnalla siitä nokkakepin päästä...
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
citrique
|
Viestin otsikko: Re: CX jäähdytysnestevuoto Lähetetty: 14.03.2011 21:13 |
Viestit: 624 Paikkakunta: espoo
|
kokemjne kirjoitti: ja sen ilmastoinnin kompuran käyttöpyörä tuhoaa uudenkin pumpun nopeesti. tulle melkoinen vinokuorma laakerille. joten jos eioo pakko eikä himoo käyttää sitä kompuraa niin hihna pois. no näin kävi viime kesänä heti kun sai ac:n täytettyä...ai tää on ihan tunnettu juttu 
GS break 1015 Convertisseur 1972 Jaune Primevere CX25TRI break serie1 1985 Bleu Romantique C6 3.0HDi exclusive 2010 Gris Thorium MB C43 AMG Touring 2017 Volvo Amazon P220 Herrgårdsvagn 1969
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: CX jäähdytysnestevuoto Lähetetty: 14.03.2011 21:28 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
no kai siellä on lukemassa joku insinöörikin joka voi kommentoida tuota laakerikuormaa , jos laakeri ja kuorman välillä on 10 CM matkaa VÄHINTÄIN ,niin ei vaadi kovin suurta päättelykykyä arvioda lopputulosta. tuo voiman ulosotto suoraan nokalta on paljon parempi jos siihen on mahdollisuus. nokan toisessa päässä oleva kaksoisketju kyllä sietää yhden ilmastoinnin kompurankin. itellä oli tuo vp variaatio ja lensi heti pois käytöstä.
|
|
|
|
 |
Natero
|
Viestin otsikko: Re: CX jäähdytysnestevuoto Lähetetty: 14.03.2011 21:48 |
|
Älä hätäile: Vuoto saattaa loppua ihan itsestään. Minun PSA-autolleni tuli 1993 talviseisonnan jälkeen hirmuinen, silloin pari vuotta vanhan vesipumpun vuoto. Lisäilin uutta nestettä ja vuoto loppui aikanaan. 18 vuotta on jo ollut vuotamatta ja jäähd.nesteet on vaihdettu muutaman vuoden välein.
|
|
|
|
 |
Hessu
|
Viestin otsikko: Re: CX jäähdytysnestevuoto Lähetetty: 15.03.2011 09:34 |
Viestit: 1526 Paikkakunta: The City of Häijää
|
Kiitoksia Natero, ehkäpä en sitten hyökkää ihan heti pumppua vaihtamaan. Rauhottaa kuitenkin kummasti, kun varaosa on hyllyssä. Pitää optimoida hihnojen kireydet siihen luiston rajoille niin ei rasiteta laakeria suotta. Kieltämättä tuolle on sälytetty hieman turhan paljon tehtäviä kun neljä hihnaa kulkee pumpun kautta ja momenttivarsi on melkoinen. cxtb2: Uusi pumppu on Dolz-merkkinen, Iberian niemimaan laadukaan metallituoteteollisuuden taidonnäyte! http://www.idolz.com/eng/
Have more than you show, speak less than you know.
|
|
|
|
 |
|
|