Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantia 98 16 v
ViestiLähetetty: 10.04.2011 08:54 

Voisiko joku auttaa mikä kireys laitetaan manuaalisäätöiseen jakopään hihnaan kun Xantia 98 16 v
1,8 koneessa ei olutkaan automaati säätöinen kiristitä vaan manuaali.
Ja miten tämä kireys mitataan kun ostin Bilteman mittarin jossa asteikko mutta siitä ei saa
mitään tolkkua mikä hihnan kireys pitäisi olla

Poissa

Viestin otsikko: Re: Xantia 98 16 v
ViestiLähetetty: 10.04.2011 09:27 
Käyttäjän avatar

Minä olen aina laittanut hihnan käsimomenttiin. Kun hihnaa kiertää käsin hammaspyörien välistä pisimmältä vapaalta sivulta(hammaspyörä-kiristinrullan), niin hihna saa kiertyä sormivoimin max n. ½ kierrosta. Tällä momentilla olen kymmeniä hihnoja vaihtanut, eikä vielä ole mikään niistä pettänyt.

Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa

ViestiLähetetty: 10.04.2011 10:16 

eskere kirjoitti:
Minä olen aina laittanut hihnan käsimomenttiin. Kun hihnaa kiertää käsin hammaspyörien välistä pisimmältä vapaalta sivulta(hammaspyörä-kiristinrullan), niin hihna saa kiertyä sormivoimin max n. ½ kierrosta. Tällä momentilla olen kymmeniä hihnoja vaihtanut, eikä vielä ole mikään niistä pettänyt.

Tarkoititko enskere neljänneskierrosta,minä olen kiristänyt samalla menetelmällä,mutta kiertänyt sormivoimin 1/4 osa kierrosta.

Poissa

ViestiLähetetty: 10.04.2011 10:30 
Käyttäjän avatar

Tapsa 550 kirjoitti:
Tarkoititko enskere neljänneskierrosta,minä olen kiristänyt samalla menetelmällä,mutta kiertänyt sormivoimin 1/4 osa kierrosta.

Hyvä tarkennus, Tapsa :)

Siis hihnaa kun kääntää solmin, niin se kääntyy juuri ja juuri syrjälleen kiinnipito kohdasta.

Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa

ViestiLähetetty: 10.04.2011 13:59 

Voisiko tuohon sopia automaattikiristinrulla?. Tosin sen säätö ei taida olla helpoimpia. Mittailla ei tarvitse, vain säädellä.

Poissa

ViestiLähetetty: 10.04.2011 14:09 

Kiitos tiedosta taidan laittaa käsi mittarilla hihnan käyttöön.
Automaati rulla ei sovi kun kiinitys reiät puuttu ja manuaali säätöpyörän kiinitys tappi estää automaati pyörän kiinnityksen

Poissa

ViestiLähetetty: 10.04.2011 15:18 
Käyttäjän avatar

'99 1.8 16V:hen tuli laitettua sarja, joka väitti olevansa "automaattikiristin manuaalikiristimen tilalle" ja hyvin se siihen upposi. Tosin taisipa sieltä kopan alta automaattikiristin paljastua sitten jo ennestään, kun tuota kävin vaihtamaan. Tämmöinen tuli kuitenkin laitettua:
Liitteet:
xantian_rulla.jpg
xantian_rulla.jpg [ 107.27 KiB | Katsottu 5526 kertaa ]

VW Passat B7
Poissa

ViestiLähetetty: 10.04.2011 16:34 

sep483 kirjoitti:
Kiitos tiedosta taidan laittaa käsi mittarilla hihnan käyttöön.
Automaati rulla ei sovi kun kiinitys reiät puuttu ja manuaali säätöpyörän kiinitys tappi estää automaati pyörän kiinnityksen

Se tappi lähtee siitä pois on kierteillä,siitä tulee toinen kiinnitysruuvin paikka automaattikiristimelle...

Poissa

ViestiLähetetty: 11.04.2011 20:24 

OK Kiitos kyllä Tapsa on oikeassa ei minulla lamppu syttynyt se tappi lähtee pois kierteellä
ja on vielä kuusiokoloavaimen paikka sisällä mistä voi kiertää tapin pois.
Niin tilalle käy automaattikiristin pyörä telineineen ja lukittuu jakopään rungossaoleviin
ripoihin. Sitronen ilmoitti ettei sitä manuaali pyörää ole enää saatavissa.

Poissa

ViestiLähetetty: 11.04.2011 20:39 

Automaattirullan säädössä kannattaa noudattaa protokollaa= Alfamer/ Haynes. Muuten tökkinee jossain vaiheessa.

Poissa

ViestiLähetetty: 11.04.2011 20:44 
Käyttäjän avatar

ealab kirjoitti:
Automaattirullan säädössä kannattaa noudattaa protokollaa= Alfamer/ Haynes. Muuten tökkinee jossain vaiheessa.
Se säätöprotokolla on kyllä selitetty siinä Gatesin sarjan mukana tulevassa ohjeessakin.

VW Passat B7
Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ]