Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Xantia/Bx
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=7662
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  aktiivi [ 28.03.2011 10:50 ]
Viestin otsikko:  Xantia/Bx

Joskus on mainittu että xantia on paranneltu Bx. Sopiiko xantian moottoripaketti vetoaisoineen ja vaihteistoineen Bx:n koriin. Onko joku kokeillut? Saattaisi olla äreä kiihtymään ja taloudellisempi.

Kirjoittaja:  Teuski [ 28.03.2011 11:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia/Bx

aktiivi kirjoitti:
Joskus on mainittu että xantia on paranneltu Bx. Sopiiko xantian moottoripaketti vetoaisoineen ja vaihteistoineen Bx:n koriin. Onko joku kokeillut? Saattaisi olla äreä kiihtymään ja taloudellisempi.


Eikös ne moottorit ja vaihteistot ole samoja. Ainakin ZX:n TD:n olen nähnyt beksin pellin alla. Jos äreyttä haluat niin hommaa BX 16V :)

Kirjoittaja:  laakeri [ 28.03.2011 12:12 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia/Bx

Teuski kirjoitti:
Eikös ne moottorit ja vaihteistot ole samoja. Ainakin ZX:n TD:n olen nähnyt beksin pellin alla. Jos äreyttä haluat niin hommaa BX 16V :)
Ennemmin joku Xantian pata, jos haluaa sillä ajaakin, tuo BX:n 16V kun ei ole oikein miellyttävä muuten kuin polttoainetalouden puolesta. Xantian tavallinen 2.0 16V voisi olla mielenkiintoinen tuttavuus BX:n muovin alla, mutta 1.8 16V voisi olla polttoainetalous huomioiden järkevämpi vaihtoehto. Tätä on tullut itsekin pohdittua joskus. BX 19 GTI:n moottorihan on kyllä ajettaessa sinänsä loistava kapine, mutta saisi olla bensapihimpi.

Kirjoittaja:  Igor [ 28.03.2011 12:43 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia/Bx

2.1TD tai 2.0HDi... ensiksi mainitusta saa kai helpommin tehoja irti, mutta jälkimmäinen lienee taloudellisempi :)

Noiden kaverina tosin on ML5-laatikko, joka ainakin Xantiassa vaatii paitsi isomman raideleveyden (ykköskoppaisissa, kakkosissahan on kaikissa "leveä" keula) myös isomman kääntösäteen...

Kirjoittaja:  Esa66 [ 28.03.2011 13:36 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia/Bx

Varsinkin ilman ABS-jarruja olevaan beksiin nuo voi aiheuttaa pientä pureksintaa :D

Kirjoittaja:  Bumper [ 28.03.2011 18:51 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia/Bx

Joskus olen päässäni pyöritellyt ajatusta, että hommaisin jostain uudemman mallisen Xantian 2.0 16V -konepaketin ja istuttaisin sen tuohon 1.6 GTi:n koppaan. Saattaapa vain olla, että sähköjen selvittämisessä menisi hermo eikä homma koskaan valmistuisi. 8-)

Kirjoittaja:  Putkimies22 [ 28.03.2011 21:57 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia/Bx

laakeri kirjoitti:
Teuski kirjoitti:
Eikös ne moottorit ja vaihteistot ole samoja. Ainakin ZX:n TD:n olen nähnyt beksin pellin alla. Jos äreyttä haluat niin hommaa BX 16V :)
Ennemmin joku Xantian pata, jos haluaa sillä ajaakin, tuo BX:n 16V kun ei ole oikein miellyttävä muuten kuin polttoainetalouden puolesta. Xantian tavallinen 2.0 16V voisi olla mielenkiintoinen tuttavuus BX:n muovin alla, mutta 1.8 16V voisi olla polttoainetalous huomioiden järkevämpi vaihtoehto. Tätä on tullut itsekin pohdittua joskus. BX 19 GTI:n moottorihan on kyllä ajettaessa sinänsä loistava kapine, mutta saisi olla bensapihimpi.


Höpöhöpö, BX:n 16V on mitä kivoin ja mukavin pata, kaikin puolin 8-)

Kirjoittaja:  Xari [ 28.03.2011 23:02 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia/Bx

Putkimies22 kirjoitti:
Höpöhöpö, BX:n 16V on mitä kivoin ja mukavin pata, kaikin puolin 8-)


Samaa mieltä, vääntöä on arkiajoon mukavasti ja pienellä polkaisulla liikahtaa koko hätäsesti :D

1.9 menettelee, 1.6 alkaa savuttaa ja käryttää kun antaa vähän kyytiä :shock:

Kirjoittaja:  aktiivi [ 29.03.2011 02:02 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia/Bx

Nuo moottorin kiinnityspisteet ja raideväli aprikoittavat. Ohjaustehostimen murikka GTIssä ja
ohjausboxin asennus samoin. Kytkimessä oli kuitenkin hydraulivälitys ja kulutus kohtuullinen.
Valmiina olis Xantun 2,0i 16V-96 ja Bx:n 16GTI- koneet täydellisinä irroitusta vailla.
Jos 16GTIn koneeseen vaihtaa harvemmat rattaat päähän niin se kyllä auttaisi matka-ajossa.

Käytössä on Xanttu 1,8 16V ja se on ihmeen pirteä ja viritetyn oloinen muovisine imusarjoineen.
Kumman viattomia ja taloudellisia nuo xantut ovat olleet. Boschin ruisku ilmamääräkauhoineen ei
taida olla niitä taloudellisimpia vaikka Bx:n kori on kevyt ja kepeästi kulkeva.

Erillinen kysymys olisi heittää xantun kone Cx:n keulille. Se poikkipalkki konehuoneessa voi
olla masiinan sijoittelun este. Joustomatkat olisivat ylivoimaiset ja jos VSX:n apupallot ja activan
kallistussylinterit sais kytkettyä niin kulkuhan olis ylivoimaisen mukavaa, mahtavaa ja taloudellista.
Loikan pituushan pitäisi olla vähintään sähköpylväsvälin luokkaa ja taajuus alle 0,5Hz.

Kirjoittaja:  aktiivi [ 29.03.2011 02:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia/Bx

Bumper kirjoitti:
Joskus olen päässäni pyöritellyt ajatusta, että hommaisin jostain uudemman mallisen Xantian 2.0 16V -konepaketin ja istuttaisin sen tuohon 1.6 GTi:n koppaan. Saattaapa vain olla, että sähköjen selvittämisessä menisi hermo eikä homma koskaan valmistuisi. 8-)


Tuo kyllä kiihtyisi kummasti ja kulkisi vähällä! Kylläkai se moottorinohjausboxi on helppo siirtää kun on valmiit liittimet johdoissa.

Kirjoittaja:  Esa66 [ 29.03.2011 03:36 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia/Bx

Tuolla toisella foorumillahan on 1.8 16v kone myynnissä. Vieläpä perusteluineen :) Eli sillä oikealla kannella varustettu!
Kuva

Kirjoittaja:  laakeri [ 29.03.2011 09:45 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia/Bx

aktiivi kirjoitti:
Bumper kirjoitti:
Joskus olen päässäni pyöritellyt ajatusta, että hommaisin jostain uudemman mallisen Xantian 2.0 16V -konepaketin ja istuttaisin sen tuohon 1.6 GTi:n koppaan. Saattaapa vain olla, että sähköjen selvittämisessä menisi hermo eikä homma koskaan valmistuisi. 8-)
Tuo kyllä kiihtyisi kummasti ja kulkisi vähällä! Kylläkai se moottorinohjausboxi on helppo siirtää kun on valmiit liittimet johdoissa.
Eikä siellä niin paljoa sähkön muodossa liikuteltavaa tietoa ja tehoa ole, että pääsisi hermo menemään.

Kirjoittaja:  zipob [ 01.04.2011 04:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia/Bx

laakeri kirjoitti:
Teuski kirjoitti:
Eikös ne moottorit ja vaihteistot ole samoja. Ainakin ZX:n TD:n olen nähnyt beksin pellin alla. Jos äreyttä haluat niin hommaa BX 16V :)
Ennemmin joku Xantian pata, jos haluaa sillä ajaakin, tuo BX:n 16V kun ei ole oikein miellyttävä muuten kuin polttoainetalouden puolesta. Xantian tavallinen 2.0 16V voisi olla mielenkiintoinen tuttavuus BX:n muovin alla, mutta 1.8 16V voisi olla polttoainetalous huomioiden järkevämpi vaihtoehto. Tätä on tullut itsekin pohdittua joskus. BX 19 GTI:n moottorihan on kyllä ajettaessa sinänsä loistava kapine, mutta saisi olla bensapihimpi.


En tykkää kyllä Xantian 2.0 16V:stä sitten yhtään. Alavääntö on heikompi kuin Xantian 2.0 8V:ssä ja bensaa tuntuu palavan ainakin litra/100km enemmän, 8V:llä pääsi maantieajossa 7 litran tuntumassa mitenkään erityisesti säästelemättä. 16 venttiiliseen on koitettu vaihtaa kaikkea mahdollista map- ja lambda-anturia myöten, nokkien ajoitus tarkistettu (ja se helvetin hihnapyörä :x :x ) ja jarrut herkistelty eikä vieläkään meinaa päästä edes maantiellä alle 8l/100km (kulutukset mittailtu MPGuino-pohjaisella kulutusmittarilla). Liekkö sitten katti tukossa tai jotain muuta käsittämättömän mystistä vikaa, Bosch-testerit omaavan korjaamon mukaan ei ole joten en tiedä muuta kuin että hermo rupee menemään. BX 19 GTi oli omistamistani kapineista kyllä ehdottomasti miellyttävin istuimiensa ja kevyen omapainonsa=teho/painosuhteen vuoksi mutta on etenkin pyöräkotelot niin ruosteessa ettei enää oikein voi pelastaa (kulutusta ei siinä kuukauden aikana jona oli liikenteessä tullut pahemmin tarkasteltua).

Tuossa Xantian 2.0 8V koneessa kun tuntuu vääntöä piisaavan todella hyvin alhaalta asti niin minkähänlainen olisi jos laittaisi sellaisen BX:ään, turbodieselin välityksillä, ei taitaisi paljoa viedä bensaa maantieajossa mutta kulkisi varmaan aivan riittävän hyvin...

Kirjoittaja:  laakeri [ 01.04.2011 07:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia/Bx

zipob kirjoitti:
En tykkää kyllä Xantian 2.0 16V:stä sitten yhtään. Alavääntö on heikompi kuin Xantian 2.0 8V:ssä ja bensaa tuntuu palavan ainakin litra/100km enemmän, 8V:llä pääsi maantieajossa 7 litran tuntumassa mitenkään erityisesti säästelemättä.
Kyllä manuaalilaatikkoisella breakillä ainakin sinne seitsemän tuntumaan pääsee maantiellä, sekalaisessa menee kyllä kahdeksan helposti, joskus yhdeksänkin jos oikein kaupunkiin painottuu. Voimaa 8-venttiilisistä löytyy kyllä alakierroksilta kivasti, kuten beksinkin 8-venttiilisistä. Polttoainetalouden puolesta kuitenkin edelleen ääni sille 1.8 16V:lle

Kirjoittaja:  ealab [ 01.04.2011 08:04 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia/Bx

Taas maadoituksista ja akun kengistä (moottorin lämpötila-anturi, sytkäpuolan kondensaattori, sen maadoitus!): Ne kun kunnostin (-00,1.8 16V, tai sillä mitään väliä), alavääntöherkkyyskin parani. Itse asiassa nuo kunnostukset eivät voi olla vaikuttamatta, eivät ne alkuperäisinä >10v:n ikäisessä autossa enää uutta vastaavat ole. Näillä kaikilla seikoilla on oma osuutensa.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/