Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Erillainen AL4-vika
ViestiLähetetty: 31.03.2011 21:58 

Viestit: 4
Hei Kaikille

Lyödään perusfaktat pöytään:
Xantia 2.0 16V
ajokilometrit 128400km
vuosimalli 2000
omistajia (2) (auton edellinen omistaja oli eläkeläis mummo)

Pari kuukautta sitten loota alkoi luistamaan ja hirveä käry tuli sisälle, joten auto telakalle. Parin öljynvaihdon jälkeen ei siitä kalua tullut, joten korjauksen sijaan löysin tehdas uuden laatikon hintaan 1.5k€. Ajattelin, että tämä on se kivuttomin ratkaisu. Ei muuta kuin loota irti ja uusi tilalle. Operaatioon ryhdyin lähinnä siksi, että auto on kuin uusi ja käyttöarvo olisi melkoinen vielä muutaman vuoden.

Kaverini avustuksella loota meni paikalleen ja auto lähti liikkeelle. Käynti Veholla ja siellä tehtiin vaihdelaatikon mukautus ja vikakoodit nollattiin. Uusi loota toimi kuin enkeli, jopa -27C pakkasella kylmänä aamun ensimmäisetkin vaihdot olivat erittäin hyviä.

Ja nyt niihin ongelmiin !

Aluksi pieni ongelma esiintyi vain täyskaasu kiihdytyksessä. Joka toinen kiihdytys "epäonnistui" laatikko tuntui sekoavan 2-vaihteella kierroksilla 5500rpm. Pykälsi seuraavan vaihteen 2-sekunnin jälkeen ja homma jatkui normaalisti. Jossain määrinhän loota on oppiva, joten ajattelin ajan korjaavan tilanteen. Kylmillä öljyillä (lue kun autolla ajettu 5km) punaraja saavutettiin ilman ongelmia.

Nyt laatikolla on ajettu about 1500km-2000km ja laatikko ei toimi lämpimällä öljyllä. Ajettaessa n. 100km moottoritiellä 120km/h nopeutta LOOTA irroittaa turpiinilukon ja alkaa luistaa. Luistamista kestää 2-3 sekuntia ja pam turpiinilukko kytkeytyy. Tuon 2-3 sekunnin ajan kierrokset nousee 3000 rmp -> 5500-6000rmp. Tätä toistuu sitten parin minuutin välein. Tämän jälkeen luistamista esiintyy ihan millä nopeudella hyvänsä...

Loota toimii ihan ok jos ajomatkat on about 20km. Mutta yhtään etäämmälle tuolla ei voi lähteä. Eli vain "kylmällä" öljyllä. Ongelmat alkavat kun lämpömittari on ollut n.88C about sen tunnin.

Vastaavanlaista ongelmaa esityy Australiassa, missä öljynjäähdyttimen kapasiteetti ei ole riittävä. Mutta tämän ei pitäisi olla mahdollista miinus keleissä.

Eli ihan oikeasti en tiedä mitä tehdä...Alla pohdintaa

- voisikos öljynlämpötilamittaus olla poskellaan? Siis jos venttiili pysyykin kiinni ja öljy ei kierrä öljynjäähdyttimeen -> "Kiehuttaa" öljyt tai jotain muuta.
- kuuluisten magneettiventtiilien toimintaa en epäile, sillä ne ovat uudet. Lootassa öödet öljyt ja epäpuhtauksia ei ole mikä olisi jumittanut venttiilit
- nyt en uskalla katsoa minkä väriset öljyt siellä on, mutta veikkaan, että ei ne enään kirkkaat ole. Mutta tämähän on tässä tapauksessa seuraus EI SYY.
- itse epäilen tuon laatikon ohjausboxia tai mittaavia antureita..
- luultavasti tämä vika "kyrväytti" vanhan laatikonkin

Ja nyt sana on vapaa. Ja suosituksia hyvästä korjaajasta otan vastaan.

terveisin,

Onnellinen sitruunanomistaja vuodesta 1998.
aikaisempaa kalustoani:

BX 16RE ( R.I.P)
Xantia 2.0i aut.

Ja tämä nykyinen on myytävänä


Viimeksi muokannut pallokala päivämäärä 31.03.2011 22:11, muokattu yhteensä 1 kerran

Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erillainen AL4-vika
ViestiLähetetty: 31.03.2011 22:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
Voihan tuossa tietysti mitata öljyjen lämpötilan jos epäilee,mutta jotenkin kuullostaa sähköiseltä ongelmalta eli lootan ohjaus ei nyt jotenkin toimi



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erillainen AL4-vika
ViestiLähetetty: 01.04.2011 00:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1203
Paikkakunta: Ilmajoki

Profiili WWW
Jos magneettiventtiilit on uudet onko ohjainlaitetta päivitetty? Mitä vikakoodeja tulee?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erillainen AL4-vika
ViestiLähetetty: 01.04.2011 10:17 

Viestit: 352
Onhan sitä öljyä oikea määrä? Ja tuo että kierrokset hyppää 3000->5500 rpm kertoisi että sinnehän luiskahtaa paljon pienempi vaihde sisään, vapaalle ei kuitenkaan taida mennä. Nopeudentunnistin saattaisi tehdä tuommoista? Tuo nopeudentunnistin vaan ihan mutu ajatuksena, tiedossa on moparin etuvetolootan (ensimmäisiä joissa sähköä mukana) rikkoutuneen viallisen nopeusanturin takia. Saksan baanalla 160 km/h ja loota lipsahtaa 1-vaihteelle -> poks.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erillainen AL4-vika
ViestiLähetetty: 01.04.2011 17:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2644
Paikkakunta: Päijät-Häme
Missäs tuon AL4:n äly on? Onko sille oma purkki, vai ohjaako ecu? Jäin siihen käsitykseen että vika ei poistunut lootan vaihdolla.



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erillainen AL4-vika
ViestiLähetetty: 01.04.2011 20:42 

Viestit: 4
Jos magneettiventtiilit on uudet onko ohjainlaitetta päivitetty? Mitä vikakoodeja tulee?
vast: Niin auto oli veholla, ja he mukauttivat auton aivot ja lootan aivot.


Onhan sitä öljyä oikea määrä?
vast: on, tarkistuksen yhteydessä lämpötila tarkastettu, että on manuaalin mukainen lämpötila

Ja tuo että kierrokset hyppää 3000->5500 rpm kertoisi että sinnehän luiskahtaa paljon pienempi vaihde sisään, vapaalle ei kuitenkaan taida mennä.
vast: Ei se laatikko pykällä tossa kun löysää turpiini lukon (mutta varmahan ei voi olla), luistaa ihan perkeleesti... Se tuntuu vähän samalta kun normiautolla vähän painaisi kytkintä kun on vitonen silmässä.

Tuo nopeudentunnistin vaan ihan mutu ajatuksena, tiedossa on moparin etuvetolootan (ensimmäisiä joissa sähköä mukana) rikkoutuneen viallisen nopeusanturin takia. Saksan baanalla 160 km/h ja loota lipsahtaa 1-vaihteelle -> poks.
kysymys: Mikä on mopari?
Mutta mitä tulee nopeuden tunnistimeen, niin tuon voisi mitata. Se anturi on muuten vanhasta laatikosta....

Missäs tuon AL4:n äly on? Onko sille oma purkki, vai ohjaako ecu? Jäin siihen käsitykseen että vika ei poistunut lootan vaihdolla.
vast: Juu lootan Siemenssin valmistama äly löytyy akun alta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erillainen AL4-vika
ViestiLähetetty: 02.04.2011 07:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1526
Paikkakunta: The City of Häijää
Jos loota päästää TCC:n auki ja pitää vaihteen nelosella niin varmasti ei nouse kierrokset noin paljon. Jotain muutakin siinä tapahtuu.



Have more than you show,
speak less than you know.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erillainen AL4-vika
ViestiLähetetty: 02.04.2011 11:42 

Viestit: 352
Samaa mieltä olen Hessun kanssa, sen momentinmuuntimen lukon vaikutus on 500-750 kierroksen luokkaa. Näin ainakin moparissa. Jos se ei vaihda pienemmälle niin luisto on kyllä jo aika pahaa. Liekköhän tuota voisi kokeilla siten että ajat kunnes loora on lämmin ja tekee tuon kierrosten hyppäyksen. Vaihdat vaihteen D:ltä manuaaliasentoon ja katsot mitä vaihdenäyttö näyttää kojetaulussa? Ja mitä tapahtuu muutenkin?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erillainen AL4-vika
ViestiLähetetty: 02.04.2011 18:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 866
Paikkakunta: Janakkala
pallokala kirjoitti:
kysymys: Mikä on mopari?

Kolmesta suuresta se, mikä ei ole GM tai Ford... :-D Nykyään kai osa Fiatia? :-(

pekka karvonen kirjoitti:
Vaihdat vaihteen D:ltä manuaaliasentoon ja katsot mitä vaihdenäyttö näyttää kojetaulussa?

Xantiassa ei ole kumpaakaan. Tai on näyttö, mutta ei sellaista, joka näyttää päällä olevan vaihteen, ainoastaan kepin asennon. Mutta saman asian ajaa, kun ko. tilanteessa vedät kepin D:ltä kolmoselle. Jos pykälä vaihtuu, niin nelonen oli päällä, jos ei niin on jo valmiiksi kolmosella (tai liikaa vauhtia)...



Ducato 3.0 ComfortMatic '08
Clio TCe 90 Dynamique '13
207 1.6 16V '07
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00
Visa 1.4 GT '83
AX First 1.4 Diesel '93
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erillainen AL4-vika
ViestiLähetetty: 02.04.2011 20:20 

Viestit: 352
Moparia on tosiaan totke, rysleri, jeep ja lymoutti. Saattaa niitä olla muitaki mutta en minä tiijä. Tosin lymoutti merkkinä on kuopattu.

Jaa siinäkö ei oo ns. tiptronic tms. manuaalivaihtelu mahdollisuutta vaan erilliset pakkovaihteet? Onneksi Eki tuossa jo oikoi meikäläisen horinaa että tempasee sitten pakkovaihteen päälle ja testaa mitä tapahtuu?

Ryslerissä kun on autostick loota niin pystyy vaihtelemaan manuaalisestikkin vaihteet ja päällä oleva näkyy sitten vaihdenäytössä. Eli ajelen 50 km/h ja pistän autostickille niin vaihde on 3:lla. Ja vaihdenäyttö vaihtuu d -> 3.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erillainen AL4-vika
ViestiLähetetty: 02.04.2011 20:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1526
Paikkakunta: The City of Häijää
^ Kun sitä ollaan niin polleeta poikaa sen chrysvoletin kanssa niin pitäisi tietää, että Moparin merkkejä ovat lisäksi mm. Imperial ja DeSoto.

Alkuperäiselle kysyjälle, niin olisi hyvä nyt lukea ne laatikon vikakoodit josko siitä saisi lisää osviittaa.



Have more than you show,
speak less than you know.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erillainen AL4-vika
ViestiLähetetty: 18.04.2011 23:32 

Viestit: 4
No nyt on sitten sitruuna ollut veholla päivän.

Nostan muuten hattua ja kiitän nöyränä hyvästä palvelusta!!! Veho Olarinluoma oli paikka missä kuljinta tutkittiin.

Tulokset:
Autosta ei löytynyt yhtäkään vikakoodia
Öljyn jäähdytin tutkittu (puhdas oli)
Anturit tarkastettu

Mistään ei löydy ainuttakaan vikaa... Kertoivat, että muuan desi oli ylimääräistä öljyä, mutta tahallani viimeisenä kokeiluna tein tämän ylitäytön.

Eli eli... Mysteeri on.. Noh huomenna käväsen Turussa ja katsotaan miten loota pelaa näin kevät ilmoilla


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erillainen AL4-vika
ViestiLähetetty: 22.05.2011 17:45 

Viestit: 4
Nyt on sitten patonki toiminut korjauksen jälkeen about 3000 km.

Homma tuli korjatuksi vapunaattona. Ja mitäkö tein. Samalla korjauksella tein kaksi asiaa joten on erittäin vaikea sanoa kumpi oli syy.

yksi korjattu maadoitus liitos vaihdelaatikon läheisyydestä.
Toinen operaatio oli, että revin siemenssin älyn auki ja tarkistin, onko saanut päällisin puolen havaittavia vaurioita. Mitään silmin havaittavaa ei ollut.

Se, että oliko korjaus täydelline buutti, vai johtoliitinsarjan irroitus ja uudelleen kytkentä se mikä tepsi on täysi mysteeri.

Ensimmäisellä käynnistyksellä vilkutteli häiriövaloja, mutta toisellä startilla ei mitään ja siitä lähtien on loota toiminut kuin unelma. Ja täytyy sanoa, että ei tuollainen uusi AL4 ihan paska loota ole. Nyt vaihtaa niin perkeleen hyvin ja tuo täyskaasu kiihdytyskin onnituu aina. Turbiini lukkokin on toiminut..

Että tällaista... Hieno Xanttu siis, kun olis vaan tuo ACTIVA noilla kilmetreillä..


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  

cron