Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

xantia 99 epätasainen käynti
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=7708
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  black_van [ 02.04.2011 14:00 ]
Viestin otsikko:  xantia 99 epätasainen käynti

Ei varsinaisesti ole ongelma,mutta häritsevä pikkuvika. Tyhjäkäynnillä hieman yskäisee välillä,ei huomaa kierroslukumittarista,mutta perskannikoissa tuntuu pieni rykäisy välillä. kierroksilla ei huomaa.
Tulpat/johdot vaihdettu.
Mistähän lähtisi vikaa metsästämään?
Tarkoitus saada auto timmiin ennen kesälomareissua :)

Kirjoittaja:  Tapsa 63 [ 02.04.2011 14:18 ]
Viestin otsikko:  Re: xantia 99 epätasainen käynti

Vois olla kosteutta kaasuläpän asennon tunnistimen potikassa,se mustalaatikko kuivaa hiustenkuivaajalla,tyhjänkäynti moottori.. :?:

Kirjoittaja:  black_van [ 02.04.2011 14:28 ]
Viestin otsikko:  Re: xantia 99 epätasainen käynti

missäs suunnilleen sijaitsee tälläinen osa? tekee vuodenajasta riippumatta samaa.

Kirjoittaja:  Bumper [ 02.04.2011 15:35 ]
Viestin otsikko:  Re: xantia 99 epätasainen käynti

Jos tuo kone (tai oikeastaan sen ruisku) on vielä -99 -mallissa sama, niin kaasuläpän asennontunnistin sijaitsee vähemmän yllättäen kaasuläppäakselin päässä. Tyhjäkäyntimoottori on se keltapassivoitu sukkula LHM -säiliön vieressä.

Kirjoittaja:  Tapsa 63 [ 02.04.2011 17:21 ]
Viestin otsikko:  Re: xantia 99 epätasainen käynti

Bumper kirjoitti:
Jos tuo kone (tai oikeastaan sen ruisku) on vielä -99 -mallissa sama, niin kaasuläpän asennontunnistin sijaitsee vähemmän yllättäen kaasuläppäakselin päässä. Tyhjäkäyntimoottori on se keltapassivoitu sukkula LHM -säiliön vieressä.

Tuon on 1.8 8v.olisko siinä imusarjassa ylhäällä se musta pieni pyoreä... :?:

Kirjoittaja:  Bumper [ 02.04.2011 17:32 ]
Viestin otsikko:  Re: xantia 99 epätasainen käynti

Tapsa 550 kirjoitti:
Bumper kirjoitti:
Jos tuo kone (tai oikeastaan sen ruisku) on vielä -99 -mallissa sama, niin kaasuläpän asennontunnistin sijaitsee vähemmän yllättäen kaasuläppäakselin päässä. Tyhjäkäyntimoottori on se keltapassivoitu sukkula LHM -säiliön vieressä.

Tuon on 1.8 8v.olisko siinä imusarjassa ylhäällä se musta pieni pyoreä... :?:

8 -venttiilisestä minäkin jauhan.. Kumman osan meinasit olevan tuossa imusarjassa? :o

Kuva
Eikös tuo kuvan ainoa valkoisella liittimellä varustettu mötikkä ole se asentotunnistin, sellaisessa uskossa minä ainakin olen vahvasti elänyt? Ja tyhjäkäyntimoottori on tuo paksulla kumilenkillä paikalleen sidottu mötikkä lämmityslaitteen letkun kyljessä...

Kirjoittaja:  black_van [ 02.04.2011 17:55 ]
Viestin otsikko:  Re: xantia 99 epätasainen käynti

kiitoksia vastauksista. eli varmaan kannattaisi edetä nyt niin että putsaisi tyhjäkäyntimooottorin ja sitten kaasuläpän asentotunnistimen kimppuun?

Kirjoittaja:  Tapsa 63 [ 02.04.2011 18:08 ]
Viestin otsikko:  Re: xantia 99 epätasainen käynti

black_van kirjoitti:
kiitoksia vastauksista. eli varmaan kannattaisi edetä nyt niin että putsaisi tyhjäkäyntimooottorin ja sitten kaasuläpän asentotunnistimen kimppuun?

Ajattelin,että Citikkamiehenä olet tyhjänkäyntimoottorin tutkinut.. ;)

Kirjoittaja:  black_van [ 02.04.2011 19:20 ]
Viestin otsikko:  Re: xantia 99 epätasainen käynti

Jos olisi ollut sellainen seilaus että haittaisi niin silloin tietysti olisi voinut tutkia :lol:

Kirjoittaja:  laakeri [ 03.04.2011 09:49 ]
Viestin otsikko:  Re: xantia 99 epätasainen käynti

Tuollaisesta 1.8 8V:stä sain kadotettua pätkimisen/nykimisen (tapahtui kierroksillakin) vaihtamalla aluksi tarviketulpanjohdot Bougicordeihin ja kun se ei kaikkea syönyt, niin vielä Eyquemit 4-kärki-Boscheihin.

Kirjoittaja:  black_van [ 26.05.2011 12:35 ]
Viestin otsikko:  Re: xantia 99 epätasainen käynti

Palataas taas asiaan. Tuo bumperin kuva on muuten samanlaisesta koneesta,paitsi että omassa ei ole tuollaista mötikkää lämmityslaitteen letkun kyljessä eikä imuputkelta lähde letkuja. Onko toi vanhempi malli tms. tyhjäkäyntimoottori edelleen kateissa siis. Voin käydä räppäämässä kuvan jos tarttee.
Viel olisi tämä viikko vapaata niin olis aikaa putsata se,sitten taas sorvin ääreen :cry:

Kirjoittaja:  black_van [ 26.05.2011 21:10 ]
Viestin otsikko:  Re: xantia 99 epätasainen käynti

Linkistä voi vilkaista moottorikuvaa ja jos joku löytäisi tyhjäkäyntimoottorin? Oman xantian kone näyttää tismalleen tämännäköiseltä laitokselta
http://www.nettiauto.com/citroen/xantia/3968403

Kirjoittaja:  Bumper [ 26.05.2011 22:20 ]
Viestin otsikko:  Re: xantia 99 epätasainen käynti

No sitten asia on varmaan niin, että Tapsa oli oikeassa sanoessaan että se on imusarjan päällä pieni pyöreä mötikkä? :oops:

Seuraa tuosta minun kuvastani minne tuo vanhemman mallin tyhjäkäyntimotikan imusarjalle menevä letku liittyy. (Kääntyy alas heti kaasuläppäkotelon jälkeen)
Veikkaan että etsimäsi osa on siinä letkun tilalla? Nettiauton kuvastakin näyttäisi, että siellä ainakin jotain on. ;)

Kirjoittaja:  Kaizu [ 27.05.2011 15:01 ]
Viestin otsikko:  Re: xantia 99 epätasainen käynti

Mikäs tuo palikka tuossa nettiauton kuvassa on keskellä edessä, siihen ainakin menee liitin ja muoto vastaisi tyhjäkäyntimoottoria, myös logo näyttäisi Marellin logolle...

Tuollainen laitos siis:
Kuva

Tässä edessä keskellä:
Kuva

Kirjoittaja:  ealab [ 28.05.2011 08:05 ]
Viestin otsikko:  Re: xantia 99 epätasainen käynti

"Kaizun" laittama kuva on jk-moottori, joita on putsailtu. Puhdistuksen jälkeen voin vain suositella silikonirasvaa ( väritöntä, melko paksua) karaan, kierteisiin, niukalti. Jostain löytyy ohjeita karan ulossaattamiseen, myös sisään.. Teflon-rasvaa kokeilin, ei hyvä. Silikonirasva on lämpötilasta riippumatonta. Xanttu on -00, putsasin -05, ja nyt hiljattain, vielä toimii. Olennaista olisi jk-säädön herkkys, tarkkuus, vaikuttaa myös moottorin kierroksiin vaihtamishetkeä ajatellen.

Moottorin käyntiin on suuri vaikutus hyväkuntoisilla maadoituksilla, akunkenkien johtoliitoksilla, akun napojen ja kenkien kontaktipintojen siisteydellä. Siinä ei kiristykset auta, pitäisi olla pinnat metallinkirkkaita, suojattuina naparasvalla, tai muulla hapottomalla rasvalla. Jos en näitä en muuten tietäisi, niin viimeistään kantapään kautta olisin oppinut. Myös moottorin antureiden yms. liittimien kunto, tähän auttaa liittimen irroitus ja kiinnitys, kontaktipintojen "päivitys", jos muuten ovat siistit.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/