|
Kirjoittaja |
Viesti |
suwitcx2
|
Viestin otsikko: Xantia 1,8 8v, kipinä hukassa Lähetetty: 14.03.2009 19:22 |
Viestit: 223 Paikkakunta: Janakkala
|
Kannentiivisteen vaihdossa hävisi kipinä 3 ja 4 pytyistä. Ei käy kahdella edes huonosti. Kokeiltu kaksilla tulpanjohdoilla ja jakajalla. Mikähän johto tuli katkaistua?
Prestige-85, Xantia HDi Break-99,-00, Xantia V6-99, BX 19 gti 16v, Jaguar X-type 3,0 AWD saloon biogas, Jaguar X-type 2,5 AWD estate, Jaguar XJ8 (x308).
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 1,8 8v, kipinä hukassa Lähetetty: 14.03.2009 19:42 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Olisikohan vain tulpanjohdot sekaisin. Kipinä harvemmin häipyy vain osasta tulppia. Ja onko johdot jakajan kannessa/ puolassa hyvin kiinni. Ja tulpanjohdot ok, niiden vastus mitattu.
|
|
|
|
 |
suwitcx2
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 1,8 8v, kipinä hukassa Lähetetty: 14.03.2009 21:05 |
Viestit: 223 Paikkakunta: Janakkala
|
Ei oikein tunnu tältä vialta. Kokeilin kaksilla johdoilla ja vaihdoin jakajan toiseksi, vika ei korjaantunut. Tulppien johtoja ei eka kerralla irroitettu jakajasta ja pituushan niissä määrää mille tulpalle johto riittää.
Prestige-85, Xantia HDi Break-99,-00, Xantia V6-99, BX 19 gti 16v, Jaguar X-type 3,0 AWD saloon biogas, Jaguar X-type 2,5 AWD estate, Jaguar XJ8 (x308).
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 1,8 8v, kipinä hukassa Lähetetty: 14.03.2009 22:39 |
Viestit: 4696 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
 onko sulla muka jakaja siinä. ettei vaan olis ns. DIS puola . ota kuva konehuoneesta
|
|
|
|
 |
suwitcx2
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 1,8 8v, kipinä hukassa Lähetetty: 14.03.2009 23:12 |
Viestit: 223 Paikkakunta: Janakkala
|
Saattaapa olla tuollainen puola, neljällä torxilla on kiinni ja siitä lähtee tulpanjohdot, kipinää ei kuitenkaan tule. Tulpanjohtojen alapuolella on nelinapainen liitin. Liittimeltä lähtee johto jonka päässä on ilmeisesti kondensaattori (musta suorakulmainen laatikko), siis yksi erillinen johto, toiset ovat muovisuojan sisällä.
Prestige-85, Xantia HDi Break-99,-00, Xantia V6-99, BX 19 gti 16v, Jaguar X-type 3,0 AWD saloon biogas, Jaguar X-type 2,5 AWD estate, Jaguar XJ8 (x308).
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 1,8 8v, kipinä hukassa Lähetetty: 15.03.2009 10:35 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
No, siinä mötikässä on 2 puolaa. Toinen ei pelaa, Ohjaus boxilta ei pelaa. Onko tämä "laatikko" kiinnitetty moottoriin/ runkoon. Tarkista liitin ja johdot. Puolan tilalle voisi hyvin laittaa hehkulamput kokeilua varten. Kun starttaa, niin valojen pitäisi vilkahdella. Tai osoitinkoneistoinen/ patsasnäyttöinen jännitemittari, kytketään plussan ja boxilta tulevaan puolan johtoon. Osoittimen pitäisi heilua startatessa. Varsinkin, jos puolia komennetaan "katkojaperiaatteella"
|
|
|
|
 |
suwitcx2
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 1,8 8v, kipinä hukassa Lähetetty: 24.03.2009 15:25 |
Viestit: 223 Paikkakunta: Janakkala
|
Eipä ole vielä syttynyt. Kuvassa on puolalle tuleva liitin. Vasemmalla on numero 1. Napa numero kolme on kondensaattori. Mitä virtoja tähän liittimeen tulee? Onko jossakin tarkkoja teknisiä tietoja Xantiasta kuten CX sivuilta löytyy? Cx sivuilla on tiedot arvoista ja ohmeista mitä eri säätimistä pitäisi tulla.
Liitteet: |

liitin.jpg [ 10.88 KiB | Katsottu 13345 kertaa ]
|
Prestige-85, Xantia HDi Break-99,-00, Xantia V6-99, BX 19 gti 16v, Jaguar X-type 3,0 AWD saloon biogas, Jaguar X-type 2,5 AWD estate, Jaguar XJ8 (x308).
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 1,8 8v, kipinä hukassa Lähetetty: 24.03.2009 16:06 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
En tiedä, mutta luultavasti boxissa on katkojasysteemi. Puolille pitäisi tulla suora plus- jännite boxilta, tai virta- avaimelta ja puolilta mennä boxiin katkojille (kytkinpuolijohteet). Tuo konkka voinee olla kytketty plussiin, jotka voivat olla samaa puuta. 1 ja 2 lienee katkojajohdot, 3 ja 4 plussat, joihin plus tulee 4:een ja konkka ehkä 3:sta. 3 ja 4 voi olla yhdistetty puolassa, sisäisesti. Plussan voi tarkistaa yleismittarilla. Mitataan miinusta, runkoa vasten. Virrat päälle ja jännitemittaus. Puola pitää myös mitata vastusmittauksella. 3/4 vastaan mitataan 1 ja 2 erikseen. Pitäisi olla samat, muutamia Ohmeja. Tulpanjohtoliittimet myös, vastus ehkä kOhmeja, samat molemmissa. Katkojajohdot onkin hankalampi mitata. Muuten, kuin laittamalla puolan tilalle merkkilamput. Niiden vilkkumisesta näkisi katkojatoiminnon olemassaolon, ao. johdon, liittimen kunnon. Moottoria startatessa, bensapumpun sulake irrotettuna. Tällainen puola-katkojasytkä toiminnee samalla periaatteella, kuin katkojakärkisysteemitkin. Kärkien tilalla on vain puolijohde. Tässä systeemissä ei puolan tilalle ei sovi laittaa oikosulkua, puolijohde kärvähtää. Ja koska se tullee tyyriiksi, jos boxia ei voi korjata. Tässä oli jotain etäneuvoja.
|
|
|
|
 |
suwitcx2
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 1,8 8v, kipinä hukassa Lähetetty: 25.03.2009 00:04 |
Viestit: 223 Paikkakunta: Janakkala
|
Tästähän tulikin harrasteauto. Kannentiivisteen vaihdossa moottori lakkaa käymästä. Maadoitukset on putsattu, johtosarjat avattu, mitattu ja tutkittu. Kipinää tulee kuitenkin satunnaisesti, jokin sitä katkoo. Vian etsintä jatkuu, olisiko lisää vinkkejä?
Prestige-85, Xantia HDi Break-99,-00, Xantia V6-99, BX 19 gti 16v, Jaguar X-type 3,0 AWD saloon biogas, Jaguar X-type 2,5 AWD estate, Jaguar XJ8 (x308).
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 1,8 8v, kipinä hukassa Lähetetty: 25.03.2009 01:11 |
Viestit: 5125
|
Tuo taitaa olla "wasted spark" systeemi, missä kaksi tulppaa iskee aina samaan aikaan kipinän. 1 ja 4 sekä 2 ja 3 iskevät aina samalla syklillä ja aina siinä toisessa sylinterissä kipinä menee hukkaan (iskee poistotahdin aikana siinä). Ja huomaa että esimerkiksi 1:ssä täytyy olla tulppa kiinni johdossa että myös tulppa kiinni koneen rungossa (maassa) että nelosessa näkyisi kipinä. Puolan rikkuminen pitäisi hävittää kipinä samalla aina kahdesta tulpasta (tai yhtä hyvin puolalle tulevan ohjauksen puute) Hieman toisella tavala selitetty johdot: Tässä ei pitäisi olla mitään (ainakaan siis katkojien tyyppisiä) kondensaattoreita missään vaan yleensä näin: (joissain on kolme johtoakin koska sama plussa menee molempiin) Puolan 1-4 puolisko nasta: + nasta: maa (transistorin (ECU-ohjaa) kautta katkotaan maihin) Puolan 2-3 puolisko ohjaus nasta: + nasta: maa (transistorin (ECU) kautta katkotaan maihin) EDIT: vähän samankaltainen jaa onhan tuossa kondensaattori, mutta eri tarkoituksessa (puolan vieressä olevat numerot ja "katkot" esittävät tulppia) 
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 1,8 8v, kipinä hukassa Lähetetty: 25.03.2009 08:30 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Kyllähän tuossa näkyy olevan konkka puolan plussassa. On siis eri asia, kuin katkojan konkka. Puolan numeroinnitkin näyttävät olevan samat, kuin mitä aiemmin esitin. Siitä funtsaamaan. Ehdottomasti totta, että ao. puolan kummatkin päät/ tulpanjohdot pitää päättyä maihin, vaikka kynttilöiden kautta. Siis toinen ( oikeastaan mikään) tulpanjohto ei saa olla ilmassa. Tällöin saattaisi itse boxi kärsiä, koska puolan ensiöpuolen ( katkojapuolen) jännite saattaisi karata sietämättömälle tasolle. Myös puolan toisio (suurjännite-) puoli ei tykkäisi hyvää. Saattaisi toisiokäämiin tulla läpilyönti käämilankojen välille, eri käämikerrosten välille.
|
|
|
|
 |
suwitcx2
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 1,8 8v, kipinä hukassa Lähetetty: 25.03.2009 21:54 |
Viestit: 223 Paikkakunta: Janakkala
|
Xmfanin ohjeen mukaan vika taitaa paikallistua alipaineanturiin. Moottori lähti käyntiin kun se otettiin irti. Kone ei ottanut kierroksia mutta pyöri kuitenkin. Mistähän saa ostettua edullisimmin, Xantiaan ei Motonetistä löytynyt? Olisiko totta että kipinää ei tule jos tuo anturi ei toimi.
Prestige-85, Xantia HDi Break-99,-00, Xantia V6-99, BX 19 gti 16v, Jaguar X-type 3,0 AWD saloon biogas, Jaguar X-type 2,5 AWD estate, Jaguar XJ8 (x308).
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 1,8 8v, kipinä hukassa Lähetetty: 26.03.2009 08:44 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
"Moottori käynnistyi, kun se otettiin irti". Aikamoinen homma.  Miten alipaineanturi vaikuttaisi vain kahden sytytystulpan kipinään. Kuten on kerrottu. Missä kunnossa on konehuoneen maadoitus- ja latausvirtapiirien liitokset ja liittimet.
|
|
|
|
 |
suwitcx2
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 1,8 8v, kipinä hukassa Lähetetty: 26.03.2009 13:26 |
Viestit: 223 Paikkakunta: Janakkala
|
Etsintä jatkuu, alipaineanturi näyttää oikeita voltteja ja voltit pienenevät kun alipaine kasvaa. Kaikki löydetyt maadoituksen on putsattu ja liittimet ovat kiiltäviä. Tässä varmaankin tarvittaisiin analysaattori joka kertoisi heti missä vika on. Auto on kuitenkin omalla pajalla joten kulkeminen analysaattorin luo on hankalaa.
Prestige-85, Xantia HDi Break-99,-00, Xantia V6-99, BX 19 gti 16v, Jaguar X-type 3,0 AWD saloon biogas, Jaguar X-type 2,5 AWD estate, Jaguar XJ8 (x308).
|
|
|
|
 |
|
|