Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Xm lämmityslaite
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=774
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  bxvan [ 28.03.2009 19:26 ]
Viestin otsikko:  Xm lämmityslaite

Luin "XM paras talviauto" ketjun ja uskon että oman XM 2.1td:n lämmityslaiteessa on jotain vialla.
Eli kone käy normaalilämpöisenä (vaihdoin termarin) ja lämppärin vesiletkut on lämpimät/ kuumat. mutta lämmintä ei tule kunnolla sisälle.
Jalkatilan suuttimista tulee lähinä vain kylmää, ja se saa "mukavan" vedon tunteen aikaiseksi. Kojelaudan suuttimista tulee kyllä lämmintä. Tosin mielestäni se voisi olla kuumenpaakin, ainakin kun vertaa beksin lämmitykseen.
Ajoin tänään nollakelissä toistasataa kilometriä ja osan moottoritietä. En löytänyt konstia jolla lämpöä olisi tullut jaloille.
Auto on -93 2.1td a break ilmastoinnilla. Lämppärin nappulat ovat pyöritettäviä eli liekö tuo "puoliautomaattinen" laitteisto.
Mistä siis etsisin vikaa?

Kirjoittaja:  jasu [ 28.03.2009 23:04 ]
Viestin otsikko:  Re: Xm lämmityslaite

Ilman suuntausnappula haljennut, eikä siis suuntauskomento mene perille vaikka nappulaa pyörittelee kuinka..!

Tuntuuko siinä nappulassa minkäänlaista mekaanista vastusta, vai tuntuuko enempi samanlaiselta kuin nopeudensäädinnappula? Jos enempi jälkimmäiseltä, niin diagnoosi on aika varmasti tuo ylläoleva...

Kirjoittaja:  bxvan [ 28.03.2009 23:27 ]
Viestin otsikko:  Re: Xm lämmityslaite

Ilmansuuntaus toimii ainakin sillä tasolla, että nappulasta kääntämällä saa puhalluksen suunnattua jalkatilaan tai pois. Puhallus on vaan kylmää.
Tein vielä iltalenkin ja totesin ettei tuulilasillekaan tule kovin lämmintä puhallusta. Eli lämmintä tulee oikeastaan vain kojelaudan avattavista suuttimista. Sikäli siis vaikuttaa lämpimän ilman suuntaus vialta.
Lisäksi huomasin että suuntaus nappula ei käänny kumpaankaan laitaan asti, tai pikemminkin käännettäessä palaa vähän takaisin päin.
Saman tyyppistä nappulavikaa voisi olla lämpötilan säädössäkin. Ajoin näet päivällä nollakelissä, lämpimällä koneella, lämpötilansäädinnuppi kaakossa, eikä tarvinnut edes avata toppatakkia. Ehkä sekään nuppi ei käännä hanaa auki niin kuin on tarkoitettu. Pidin kojelaudan suuttimia auki jottei olisi palellut.

En ihan vielä ymmärrä Xm logiikkaa, mutta onko käännettäviä läppiä erikseen lämpimän ja kylmän ilman suuntaukselle? :oops:

Kirjoittaja:  jasu [ 29.03.2009 11:36 ]
Viestin otsikko:  Re: Xm lämmityslaite

No, sitten siellä on luultavasti lämmönsäätimen läppämoottori "huonona", löytyy kuskin jalkatilasta, näkyy jossain määrin ilman isompia irroitteluja mutta homma helpottuu kun ottaa vähän verhoiluja pois.

Tuossa aika kivat ohjekset aiheeseen...

Kirjoittaja:  Ishmael [ 29.03.2009 19:42 ]
Viestin otsikko:  Re: Xm lämmityslaite

Tyhmä kysymys mutta: onko lämmönsäätimen läppämoottoria ei-ilmastoidussa XM:ssä (Y3 / Y4 - onko eroa)? Vai liittyykö ko. osa nimenomaan ilmastointiin?

Kirjoittaja:  bxvan [ 29.03.2009 20:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Xm lämmityslaite

Läppämoottori on nyt irti ja läppä manuaalisesti käännetty toiseen ääriasentoonsa ja lämpöä tulee!

Annoin linkin oheen mukaan virtaa irti olevalle moottorille ja vinhasti pyörii. Joko läpän aiheuttama vastus on liikaa, tai käskyt eivät mene perille.

Minä en noista sähköistä oikein mitään ymmärrä, eikä minulla ole yleismittaria. En sillä mittarilla mitään tekisikään (paitsi vahinkoa) kun en osaisi sen lukemia tulkita. Niinpä tökkäsin virtakynän ruskeata johtoa vastaavaan liittimeen ja käänsin lämmönsäätövipua. Kynä vilkahteli muutaman kerran kun säätövivulla pyysi kuumaa. Olisin odottanut että se kynän valo olisi palanut hetken kirkkaana, mutta se vilkkui hetken. Tietenkään asia ei ole noin yksinkertainen, onhan tuossa liittimessä monta muutakin karvaa joilla on varmasti virkansa kullakin.

En siis tiedä onko vika läppämoottorissa, säätönupin kontakteissa vai minussa.

Kirjoittaja:  jasu [ 29.03.2009 20:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Xm lämmityslaite

Läppämoottori löytyy kaikista muista paitsi siitä mallista missä on erilliset lämmönsäätimet eri puolille. Tunnistaa siis siitä että on asteluvut säätöpaneelissa, sellaisesta säätömoottori löytyy...

Jos tuo läppä itsessään on liian jäykkä, ei systeemi suostu sitä kääntelemään. Ei myöskään silloin jos tuon läppämoottorin sisällä olevat rasvat ovat kovettuneet, eikä itse säätömoottori herkästi pyöri..! Testata tuon voi sitenkin että ei kiinnitä säätömoottoria paikalleen vaan pitelee sitä käsissään piuhat kiinnitettynä ja kääntelee säätönuppia eri asentoihin. Moottori menee kyllä sillai "nykäyksittäin" asennosta toiseen, se on ihan normaalia, ei ole mikään tavattoman rivakkaliikkeinen tuo säätö...

Piuhoja on viisi siinä läppämoottorissa, kaksi niistä menee moottorille, kolme sen akselin asentoa mittaavalle potentiometrille. Näille kolmelle ei olisi oikein hyvä sähköä syöttää jos ei tiedä mitä tekemässä on...

Kirjoittaja:  Ishmael [ 30.03.2009 11:36 ]
Viestin otsikko:  Re: Xm lämmityslaite

"Läppämoottori löytyy kaikista muista paitsi siitä mallista missä on erilliset lämmönsäätimet eri puolille."

Eli läppämoottoria ei ole valaassa - tarkoittaa siis sitä, että taas yksi* hajoava sähköinen osa vähemmän tässä kokoonpanossa... 8-)

"Karvalakkimallin" omistamisen riemuja, kun XM:n sähköillä ei voi juuri muuten iloita :lol:

* Ei ole myöskään:
- sähköikkunoita takana
- vikadiagnostiikkaa
- ABS-jarruja
- ilmastointia

Kirjoittaja:  jasu [ 30.03.2009 12:01 ]
Viestin otsikko:  Re: Xm lämmityslaite

Ishmael kirjoitti:
"Karvalakkimallin" omistamisen riemuja, kun XM:n sähköillä ei voi juuri muuten iloita :lol:

* Ei ole myöskään:
- sähköikkunoita takana
- vikadiagnostiikkaa
- ABS-jarruja
- ilmastointia

Pitäskö sitten lopettaa riemuitseminen..? Vasta 580 toimivaa tuhatta kilometriä takana noilla varusteilla...

+sähkösäätöinen keskikyynärnoja :lol:

Niin, mikä "Valas"..?

Kirjoittaja:  12Soupapes [ 30.03.2009 15:26 ]
Viestin otsikko:  Re: Xm lämmityslaite

Siitä läppämoottorista, siinä on tyyppiominaisuutena asentoa mittaavan potentiometrin väsyminen. Sen takia ei tarvitse kuitenkaan vaihtaa koko moottoripakettia, riittää kun uusii sen potentiometrin, joka taas elektroniikkaliikkeestä ostettuna maksaa euron tai sitä luokkaa.
Kyseinen kikkare näkyy, tosin juuri ja juuri, aiemmin ketjussa olleen linkin kuvissa emolevyllä mustan rattaan alla.

Kirjoittaja:  bxvan [ 06.04.2009 15:54 ]
Viestin otsikko:  Re: Xm lämmityslaite

Vähän ovat hitaita nämä meikäläisen kiireet, mutta aion taas tutustua Xm-lämppärin toimintaan.
Siksi kysyisinkin löytyykö jostain räjäytyskuvaa tms., josta voisi päätellä noita ilman kulkureittejä?
Saattais auttaa hahmottamaan tuota mysteeriä ja löytyisi ehkä helpommin ne rasvausta huutavat läppien saranat.

Kun autolla haluaisi ajaakin, ei hirveästi innosta ruveta umpimähkään purkamaan komentosiltaa.

Lämppärin letkut lämpenevät, ja läppä on manuaalisesti toisessa laidassa (sehän voi olla ihan väärässä asennossa, mutta näin tulee edes vähän lämmintä jaloille.)

Edelleen tuo kabiinin alaosaan tuleva ilma on luvattoman haaleaa.

Kirjoittaja:  jasu [ 06.04.2009 16:29 ]
Viestin otsikko:  Re: Xm lämmityslaite

Kuva
Tällanen kuvatus..? On tuosta lyllä hieman vaikia sanoa miten se ilma siellä liikkuu, mutta ei tähän hätään parempaakaan löytyny...

Riistetty tuolta...

Kirjoittaja:  aapo [ 06.04.2009 16:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Xm lämmityslaite

On myös ollut tapauksia, joissa kennon välilevy vuotaa, ja neste pääsee suoraan tuloputkesta lähtöputkeen eikä siis kierrä itse kennossa juuri ollenkaan.

Kirjoittaja:  bxvan [ 14.04.2009 10:47 ]
Viestin otsikko:  Re: Xm lämmityslaite

Päivitystä tilanteeseen:

-XM:n termari on vaihdeltu pariinkin kertaan. Vika ei ole siis siellä.
-Läppämoottori avattu ja rasvattu. Jaksaa kääntää läppää paikoilleen aseteltuna. Ei siis syyllinen tämäkään.
-Lämpötilanupin kääntäminen saa läppämoottorin liikkeelle ja puhallin puhaltelee autoasennossakin. Ei ymmärrä.
-Lämppärin vivustoja ja rattaita on (vänkärinpuolelta näkyviin saatavia) rasvailtu ja käännelty. Ilman suuntaus toimii.

Vikana on edelleen puhalluksen kylmyys, vain kojelaudan avattavista "raitisilmasuuttimista" tulee jonkin verran lämpöä.

Onko jossain joku läppä vielä nurinpäin jumissa?
Vai onko elektroniikka sitä mieltä, että lämpöä on kuin saunassa ja puhaltaa siksi vain kylmää?
Kokeilin ilmastointikin, (joka saattaa olla tyhjä) mutta eivät ruotsalaiset ole tähän ilmalämpöpumppua asentaneet :lol:


Autohan on edelleen Y3:n (2.1td a) ilmastoinnilla.
On tämä peli kyllä mielenkiintoinen kokoelma: Ilmastoidussa mallissa pitäisi kait olla etuovissa myös takareunaan ilmaputki. Tässä ei ole, eikä kojelaudan päässä vastaava "reikää". Ilmastointi kyllä löytyy. (Alavesiletkua vaihtaessa oli ainakin kompura mukavasti tiellä).

Lämmin tästäkin pitäsi saada, mutta miten?
Kesällä tietysti tämäkin lämpenee, mutten nyt tyydy odottelemaan.
Enkä halua kuvitella ajavani sätkällä, vaikkei tässä xm:ssä ole kylmempää kuin ulkona.

Kirjoittaja:  12Soupapes [ 14.04.2009 21:52 ]
Viestin otsikko:  Re: Xm lämmityslaite

Puhaltaako se muuten hyvin? Ettei siis ole ikkunakaukalon ilmanotto tukossa?

Sitten suhteellisen helppo olisi tutkia kiertääkö vesi kennossa, ottaa vain apparin jalkatilasta suojapahvin pois niin pääsee näkemään ja kopeloimaan kennolle menevät alumiiniputket, niissä pitäisi kiertää aina kuuma vesi.

Kirjoittaja:  Silver [ 15.04.2009 21:20 ]
Viestin otsikko:  Re: Xm lämmityslaite

En tiedä, että olisiko omista ongelmista tähän mitään lisävalaistusta....:
Kyseessä siis myös Y3 (vm.'90 automaattisella lämmönsäädöllä). Lämmintä tulee, kun säätö on täysillä, ja todella reilusti (yksi kuumimpia autoja, mitä tiedän). Mutta: kun säädän kylmemmälle yhden pykälän, niin tapahtuu kummia= alas/sivuille lämpö säätyy OK, mutta ylös tuulilasille alkaa tulla kylmää :?

Tätä joku kysyi myös saksalaisella Andre Citroen-palstalla, mutta kukaan ei osannut vastata.

Kirjoittaja:  BXboy89 [ 24.03.2015 19:55 ]
Viestin otsikko:  Re: Xm lämmityslaite

Onko realistista mahdollisuutta että lämmönsäätömoottori toimii mutta läppä ei aukeaisi kokonaan? Kylmälle säätää, tulee kylmää ja punaiselle niin lämmintä mutta vain 50-asteista suulakkeista. Naks-Naks-Naks-naksutus kuuluu kun lämpötilaa säätää. Koneen lämmöt yli 80, mitattu myös lazermittarilla. Siis kenno on tukossa vai joku muu mahdollisuus? Vm 92 V6 puoliautomaatilla kuten ekassa viestissä.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/