Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

xsara hdi käynnistyy vain parkit päällä, wtf.
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=7796
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  kaasujeesus [ 09.04.2011 00:02 ]
Viestin otsikko:  xsara hdi käynnistyy vain parkit päällä, wtf.

terve vaan

Kuljettiin tuossa pojan kanssa pitkä matka mummolaan citikalla. Ei vaan meinattu millään päästä kotoa liikkeelle, lastattiin nimittäin auto täyteen kamaa, eväitä ja leluja ja karkkeja mutta citikka ei halunnut käynnistyä kirveelläkään. Kokeilin sitten muutamaa vakiotemppua (lähinnä johtojen ja liittimien hipelöintiä crc-pullon kanssa, virtalukon liittimien pikarassaus jne), ei auttanut, joten läppäri esille ja googlettamaan lisää vinkkejä. Miltei heti löytyikin toimiva konsti: parkit päälle. Auto lähtikin sitten käyntiin parkit päällä. '99 hdi kyseessä.

Onko kellään tästä mitään järkevää sanottavaa? :mrgreen:

En tiedä liittyykö asiaan, mutta sulaketaulun suunnalta kuuluu aina välillä ihme rutinaa ja naksutusta. Joku rele taitaa juhlia itsekseen.

Kirjoittaja:  Kaizu [ 09.04.2011 00:15 ]
Viestin otsikko:  Re: xsara hdi käynnistyy vain parkit päällä, wtf.

Mistään mitään tietämättä sanoisin että se "valoautomagiikka" rele on päässyt tiensä päähän.

Kirjoittaja:  kaasujeesus [ 17.04.2011 18:40 ]
Viestin otsikko:  Re: xsara hdi käynnistyy vain parkit päällä, wtf.

Ei tää taaskaan lähde ja olen jumissa keskustassa, prkl.

Lienee pakko ottaa selville mikä tässä oikeasti on vikana. Ehdotuksia kuunnellaan.

Eli: startti pyörittää iloisesti, motti ei edes lupaa, ajonesto kai hengissä (auto piippaa kun avain virtalukossa ja ovi auki ja avainvalo vilkahtaa startatessa), mutta tällä kertaa valojen räplääminen ei tuo henkeä moottoriin. Pitää hiplata johtoja varmaan lisää.

Kirjoittaja:  Ralle [ 17.04.2011 18:50 ]
Viestin otsikko:  Re: xsara hdi käynnistyy vain parkit päällä, wtf.

Onkos akku missä kunnossa? Koska uusittu?

Kirjoittaja:  kaasujeesus [ 17.04.2011 19:34 ]
Viestin otsikko:  Re: xsara hdi käynnistyy vain parkit päällä, wtf.

Akku on ihan hyvä kun auto jaksaa veivata iloisesti.

Pääsin lopulta liikkeellekin. Irrotin koneen päältä sen mustan lätkän, auoin kaikki esillä olevat liittimet ja suihkin serssiä ja liittimet kiinni. Sitten käynnistyi. Osaako kukaan sanoa mitkä kaikki liitokset ovat käynnistymisen tai käynnin kannalta oikeasti kriittisiä?

Kirjoittaja:  Tapsa 63 [ 17.04.2011 19:42 ]
Viestin otsikko:  Re: xsara hdi käynnistyy vain parkit päällä, wtf.

Koetaulun alla kuskin puolella kolme mustaa kaksois apikoliitintä,ota auki elekroniikka puhistuainetta tai vika voi hävitä kun hinkkailet niitä,virtalukolta lähtee ne johdot.

Kirjoittaja:  Tapsa 63 [ 17.04.2011 19:44 ]
Viestin otsikko:  Re: xsara hdi käynnistyy vain parkit päällä, wtf.

Tapsa 550 kirjoitti:
Koetaulun alla kuskin puolella kolme mustaa kaksois apikoliitintä se kolmas on siellä tosi pahassa paikassa,ota auki elekroniikka puhistuainetta tai vika voi hävitä kun hinkkailet niitä,virtalukolta lähtee ne johdot.

Kirjoittaja:  kaasujeesus [ 17.04.2011 20:45 ]
Viestin otsikko:  Re: xsara hdi käynnistyy vain parkit päällä, wtf.

Kerholta löyty obdII-laite, sen mielestä egr circuitissa vikaa. Pitää varmaan rassata tai jotain.

Kirjoittaja:  kaasujeesus [ 17.04.2011 22:38 ]
Viestin otsikko:  Re: xsara hdi käynnistyy vain parkit päällä, wtf.

No joo. OBD-laitteella nollasin sen EGR-vian pariin kertaan starttiyritysten välillä ja EGR-koodi tuli takaisin, mutta mahtaako se kuitenkaan käynnistymistä haitata. Auto lähti jotenkin vahingossa lopulta käyntiin hiplattuani kaikki liitokset uudestaan läpi.

Tulipa tuossa mieleen. Sammutin ja käynnistin auton pari kertaa kun pääsin sitten kotio. Kun avaimen käänsi käy-asentoon niin jossain surisee muutaman sekunnin, mahtaisko olla löpöpumppu? En muista kuulleeni mainittua ääntä silloin kun auto ei käynnistynyt. Missäs hdi-xsaran pumput on, ja miten voi tarkemmin mitata toimiiko vai ei?

No, ranskalaisten sähkölaitteiden muodostaman kollektiivitajunnan mielentila voi nähtävästi olla hankalasti ymmärrettävissä.

Kirjoittaja:  laakeri [ 17.04.2011 22:43 ]
Viestin otsikko:  Re: xsara hdi käynnistyy vain parkit päällä, wtf.

kaasujeesus kirjoitti:
No, ranskalaisten sähkölaitteiden muodostaman kollektiivitajunnan mielentila voi nähtävästi olla hankalasti ymmärrettävissä.
Niidenkö ranskalaisten sähkölaitteiden, joissa lukee usein Made in Germany, Made in Belgium tai muuten vaan Bosch? :roll:

Kirjoittaja:  Tulsku [ 17.04.2011 23:12 ]
Viestin otsikko:  Re: xsara hdi käynnistyy vain parkit päällä, wtf.

kaasujeesus kirjoitti:
Tulipa tuossa mieleen. Sammutin ja käynnistin auton pari kertaa kun pääsin sitten kotio. Kun avaimen käänsi käy-asentoon niin jossain surisee muutaman sekunnin, mahtaisko olla löpöpumppu? En muista kuulleeni mainittua ääntä silloin kun auto ei käynnistynyt. Missäs hdi-xsaran pumput on, ja miten voi tarkemmin mitata toimiiko vai ei?

Siirtopumppu on tankissa, ja kyllä sen pitäisi surista joka kerta, kun laittaa virrat päälle virtalukosta. Tämähän on HDi-vehkeiden "se toinen" heikko lenkki, eli vika taisi löytyä...

Kirjoittaja:  kaasujeesus [ 18.04.2011 01:02 ]
Viestin otsikko:  Re: xsara hdi käynnistyy vain parkit päällä, wtf.

Terve, taidan tutkia ne keittopumput seuraavaksi kun vika toistuu. Vaikka vika vaikuttaa toistaiseksi hieman mystiseltä niin pitäähän sille syy löytyä.

Jossakin ison näköisessä asiassa moottoritilassa luki "bosch - made in czech republic" joten tuota, punaviiniä pelkästään ei voida syyttää kaikesta.

Kirjoittaja:  Tulsku [ 18.04.2011 08:31 ]
Viestin otsikko:  Re: xsara hdi käynnistyy vain parkit päällä, wtf.

Onneksi muistin mainita tuossa edellisessä viestissäni yksiselitteisesti, että siihen pumppuun pääsee käsiksi, kun kippaa takapenkin pystyyn, taisi olla vielä vänkärin puolella se luukku.

Kirjoittaja:  kaasujeesus [ 18.04.2011 09:38 ]
Viestin otsikko:  Re: xsara hdi käynnistyy vain parkit päällä, wtf.

Joo. Pitää mittailla tuleeko pumpulle sähköä ja jos tulee niin suriseeko se vai ei. Toinen homma on tsekata tai vaihtaa löpösuodatin, auton vasta hankkineena en voi tietää onko sitä koskaan vaihdettu, hyvä arvaus on että ei varmaankaan. Auton kilsoilla (nyt 376kkm) hyvinkin moni asia voi olla tukossa ja loppu. Enpä nähnyt löpöfiltteripömpelin suunnalla ilmausruuvia enkä nyrkkipumppua, mutta ehkäpä haynesista selviää miten systeemi ilmataan jos sen filtterin tai pumpun vaihtaa.

Vika on hyvinkin on/off -tyyppinen eli auto joko ei käynnisty tai sitten käynnistyy normaalin oloisesti, ja jos ei käynnisty niin moottori ei veivatessa edes lupaa ja kun auto käy niin se käy hyvin.

EGR-kamat pitää myös joskus tsekata. Kerholla jollakulla taitaa ehkä olla xsara picasso sillä vanhemmalla 1.9d-koneella, ja siinä saattoi olla EGR:ssä ominaisuus että se sotki imusarjan aika tukkoon.

Ai niin ja vielä. Kerhon OBD-II -testerillä kun katsoin sillä näkyvää livedataa muutenkin, niin ainakin sillä näkyvä anturidata näytti suunnilleen terveeltä, joten en usko että käynnistyvyys on perusantureista kiinni. Sillä näkyi ainakin MAF, kierrosluku, kuormitus, polkimen asento, imuilman ja jäähyliemen lämpötilat ja ulkoilmanpaine. Senkin perusteella voisi luulla että kone ei vaan saa keittoa, kun kyllä kai suoraruiskudieselin pitäis käydä niin kauan kuin suuttimista tulee kamaa.

Kirjoittaja:  Tulsku [ 19.04.2011 07:20 ]
Viestin otsikko:  Re: xsara hdi käynnistyy vain parkit päällä, wtf.

Meniköhän sen pumpun rakenne jotenkin niin, että se on läpivirtaava, eikä arvosta yhtään jos löpö loppuu kesken ja joutuu pyörimään kuiviltaan, jolloinka polttoaine ei voitele sitä. Jotain tällaista muistelisin. Nyrkinisku auttaa kuulemma hetkellisesti.

Tuota kasiventtiilistä hodaria ei tartte ilmata. Uusi suodatin paikalleen vain ja itse olen sen jälkeen käännellyt virtoja avaimesta päälle muutaman kerran ennen starttia.

Kirjoittaja:  jaakkovaakko [ 19.04.2011 08:18 ]
Viestin otsikko:  Re: xsara hdi käynnistyy vain parkit päällä, wtf.

Vasemassa sisälokasuojassa ajovalon takana on pa.pumpun rele ( liittimessä punainen pikalukitus ). Liittimessä usein kosketushäiriöitä.

Kirjoittaja:  kaasujeesus [ 19.04.2011 08:40 ]
Viestin otsikko:  Re: xsara hdi käynnistyy vain parkit päällä, wtf.

Hei vaan ja kiitos vinkeistä. Pitääpä tarkistaa myös se pa-pumpun rele ja kontakti. PA-pumppu piti pientä kivaa ininää kun purin päältä istuimen ja suojalätkän pois.

Eilen rassailin kontakteja hieman lisää ja lisäsin serssiä sinne tänne, myös ecun liittimiin (ne pyöreät kaverit jarrunestesäiliön alla). Tarkistin lukijalla vikakoodit uudestaan, niitä ei ollut, sunnuntaina autosta löytyi EGR flow circuit failure P0403 jonka nollasin ja joka ilmestyi autoon uudestaan ja nollasin sen vielä toiseen kertaan.

En jaksais uskoa että auto on enempää rikki kun ei vikakoodejakaan ilmesty. Pitää seurata tilannetta. Löpöfiltterin tai -elementin vois vaihtaa. Motonetissa niitä ei kumminkaan ole...

Ai niin toinen juttu. Pohdin tuossa että mahtaako autossa jäähyflektit toimia. Autolla kun ajaa moottorin lämpimäksi ja sitten pysähtyy niin lämpömittari pysyy vajaassa 90:ssä eikä itsestään oikein valu alemmaskaan. Flektit mielestäni ei pyöri, paitsi jos laittaa ilmastoinnin laittaa päälle niin ehkä pyörivät silloin. Manuskan mukaan flekteillä ei ole lämpökytkintä vaan ECU ohjaa flektejä riippuen lämpötilasta ja siitä onko ilmastointi päällä. Vajaa 90 ilman kuormitusta on minusta aika lämmin? Sunnuntaina ajoin autolla hieman radalla (autoslalom) ja paisarista tuli jonkin verran lientä ulos, tosin ei paljoa, siellä saattoi olla alun perin liikaa kamaa.

Mikäs muuten on se pieni musta asia, johon menee kaksi letkua ja johtopari sinisellä liittimellä ja joka on impulssikytkimen vieressä hieman ylempänä? Jokin (ali)painekello, mutta mitä se tekee?

Kirjoittaja:  laakeri [ 19.04.2011 09:00 ]
Viestin otsikko:  Re: xsara hdi käynnistyy vain parkit päällä, wtf.

kaasujeesus kirjoitti:
Vajaa 90 ilman kuormitusta on minusta aika lämmin?
Melko tyypillisesti moottorilämpö on ainakin bensavehkeissä (ja muistaakseni ainakin isommissa dieseleissäkin) normaaliajossa 80-90 °C välillä ja esim. ruuhkassa siellä 90 ­°C:n yläpuolella, ilman erityistä kuormaa siis. Ensimmäinen käsiin sattunut diesel-citikan jäähdytyksen speksi on DK5:sta ja siinä näyttäisi starttaavan flektien ensimmäinen nopeus 98 °C:ssa ja pysähtyvän 93 °C:ssa. Toinen nopeus starttaa 101 °C:ssa ja vaihtuu ykkösnopeuteen 98 °C:ssa.

Jos siis mittari näyttää yli 100 °C:tta, eivätkä flektit vielä pyöri, niin kannattaa asiaa hieman tutkia.

Kirjoittaja:  kaasujeesus [ 19.04.2011 09:14 ]
Viestin otsikko:  Re: xsara hdi käynnistyy vain parkit päällä, wtf.

Ai jaa, no ne flektit lienee sitten sekä kunnossa että aika hiljaisia. Edelleen, luulis että toimimattomista flekteistä voisi ilmestyä vikakoodit kun kerran niitä ECU ohjaa eikä lämpökytkin. Jos koneen sammuttaa ilmastointi päällä ja vajaat 90°C niin äänistä päätellen flektit olivat just käynnissä.

Kirjoittaja:  jaakkovaakko [ 19.04.2011 09:24 ]
Viestin otsikko:  Re: xsara hdi käynnistyy vain parkit päällä, wtf.

Mikäs muuten on se pieni musta asia, johon menee kaksi letkua ja johtopari sinisellä liittimellä ja joka on impulssikytkimen vieressä hieman ylempänä? Jokin (ali)painekello, mutta mitä se tekee?[/quote]

Tuo lienee polttoainelämmitin.Nämäkin alkavat vuotaa polttoainetta sähköliittimen puolelta :?

Kirjoittaja:  laakeri [ 19.04.2011 09:56 ]
Viestin otsikko:  Re: xsara hdi käynnistyy vain parkit päällä, wtf.

kaasujeesus kirjoitti:
Ai jaa, no ne flektit lienee sitten sekä kunnossa että aika hiljaisia. Edelleen, luulis että toimimattomista flekteistä voisi ilmestyä vikakoodit kun kerran niitä ECU ohjaa eikä lämpökytkin. Jos koneen sammuttaa ilmastointi päällä ja vajaat 90°C niin äänistä päätellen flektit olivat just käynnissä.
Olikohan tuossa tehty siten, että lämpövalo syttyy (vai vilkkuu?), jos flekteissä on ecun mielestä vikaa?

Kirjoittaja:  Tulsku [ 20.04.2011 07:46 ]
Viestin otsikko:  Re: xsara hdi käynnistyy vain parkit päällä, wtf.

Ulkomuistista heitettynä HDi:n flekti lähtee pyörimään jossain 90-100 asteen välissä. Ja kun ilmastoinnin laittaa päälle, pitäisi puhaltimen/puhaltimien lähteä pyörimään ykkösnopeudella lämpötilasta riippumatta. Tuntuisi tekevän niin, eli ei siis syytä huoleen.

Xantia ainakin vilkuttaa sitä ylikuumenemisvaloa, jos räpylä(t) eivät pyöri.

Kirjoittaja:  kaasujeesus [ 28.04.2011 00:39 ]
Viestin otsikko:  Re: xsara hdi käynnistyy vain parkit päällä, wtf.

Jaa tuota. Tilannetta seurailtu tässä. Kulkupeli toisinaan on lähtemättä käyntiin, mutta en enää jaksa huolestua kun vian sijainti alkaa tässä vähitellen selvitä. Kun remputtaa, hiplaa ja koputtelee vasemman etulyhdyn ja vasemman etulokarin välissä olevia juttuja niin auto yleensä lähtee käyntiin. Siellä on ainakin yksi liitin jossain pohjalla (ehkä puolitusinaa johdinta nipussa, harmaa liitin), punainen asia (rasia) ja musta rasia siinä ylempänä, niitä naputtelemalla auto herää henkiin.

Tuntuu kyllä sinänsä hieman tyhmältä että auto pitää naputella käyntiin. Onko kellään tietoa mitä ne mainitut rasiat ovat? Pitäisi ehkä ottaa kuva ja postata tänne malliksi ettei kysymys vaikuttaisi ihan näin tyhmältä. Olisi kiva tietää mikä autossa on viittä vaille rikki ja laittaa sitten ehjiä osia tilalle. Hankala etsiä vikaa mitä yleensä ei ole mutta joskus on.

Kirjoittaja:  jaakkovaakko [ 28.04.2011 07:36 ]
Viestin otsikko:  Re: xsara hdi käynnistyy vain parkit päällä, wtf.

jaakkovaakko kirjoitti:
Vasemassa sisälokasuojassa ajovalon takana on pa.pumpun rele ( liittimessä punainen pikalukitus ). Liittimessä usein kosketushäiriöitä.

Komppaan edelleen itseäni
Vedät siitä punaisesta "asiasta" eteenpäin niin se liitin irtoaa releestä.

Kirjoittaja:  kaasujeesus [ 12.10.2011 16:18 ]
Viestin otsikko:  Re: xsara hdi käynnistyy vain parkit päällä, wtf.

Terve

nostanpa tämän aiheen huvikseni siltä varalta että joku toinen joskus kokee saman ongelman.

Vika oli jossain jännittävässä liittimessä joka on vasemman etuvaloumpion ja lokasuojan välissä. Liittimessä oli 2x10 pientä parin millin lattapiikkiä toisella puolella ja toisella puolella vastaavat reiät siten että ne pinnit menivät kahden ikäänkuin jousijutun väliin. Yksi pinneistä oli kutistunut ja ympärillä näkyi kummankin puolen liittimessä mustaa. Otin viilan ja rouhin siitä kärsineestä pinnistä metallipinnan paremmin esiin, valelin kolvin avulla tinaa sen pinnin pintaan, sitten väänsin kärkipihdeillä sen ihan vähän kieroon ja tungin liittimen kiinni. Sen jälkeen on auto toiminut. Tässä vaiheessa voidaan arvata, että siirtopumpun sähkö pitäis tulla sen huonoksi menneen kontaktin kautta.

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/