Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 8 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Polkupyörän jalkajarru
ViestiLähetetty: 15.04.2011 22:15 

Viestit: 166
Paikkakunta: Helsinki / Jämsä
Ei, pyörä ei ole edes Peugeot, eikä siinä ole hydraulijousitusta.
Kun vanhan Jopon jalkajarru ei pidä, onko se kulunut vai vaseliinissa? Purin sen, mutten osaa päätellä...



£orenzo Pamfletti
il Artisto rheumatismo, erotomanimo i Darra Catastrofala
Citroen C3, Renault Megane Cabrio, Sunbeam Alpine Series 4 Roadster, AJS 18S, Norton Commando
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Polkupyörän jalkajarru
ViestiLähetetty: 15.04.2011 22:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
:o tuo on tieteellinen kysymys :shock: :roll:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Polkupyörän jalkajarru
ViestiLähetetty: 15.04.2011 22:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Googlella kesti ainakin pari sekuntia löytää tämmöinen kirjoitus:
Tsekkaa ensin mikä jarrunapa takakiekossa on.

Jos on Fichtel und Sachs tai Favorit napa olisi helpompaa aukaista jos löytyy Sachsin napatyökalu mutta saa sen auki lukkopihdeillä tai muullakin konseilla. Varo tuhoamasta akselin kierteet.

Yleensä jarruteho heikkenee koska se messinkinen jarruosa on kulunut tai rasvat ovat kuivuneet tai ollaan käytetty vääränlaista rasvaa edellisellä kerralla.

Kuulalaakerit toimivat hyvin paksummalla vaseliinilla kun taas jarrurumpu ja muut sisäkalut toimivat paremmin öljymäisemmällä grafiittivaseliinilla tai jopa pelkällä öljyllä.

Jos jarruosa on kulunut sileäksi jostain kohtaa se on vaihdon tarpeessa. Tsekkaa samalla laakerit että kuulat ovat OK ja etteivät laakeripinnat tai kartiot ole kuluneet ruvelle.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Polkupyörän jalkajarru
ViestiLähetetty: 15.04.2011 23:03 

Viestit: 166
Paikkakunta: Helsinki / Jämsä
Brittimotoristin toiveuni: se on Sturmey Archer!
Messinki on kulunut, muttei sileäksi. Kyllä siellä 40 vuoden takaista hiekkaakin on, se on sellainen Ur-Jopo, Donnerwetter! Minun perusongelmani on, etten tiedä jarrun toimintatapaa, mutta messinkiosan uritus viittaa siihen, että sen pitäisi toimia öljyisenä ( kuivana se kai hirttäisi heti lukkoon?) Nyt messinkiholkin voisi käydä ostamassa kun vemmel on palasina, mutta kuinka matalaksi sen pitää kulua jotta teho häipyy?



£orenzo Pamfletti
il Artisto rheumatismo, erotomanimo i Darra Catastrofala
Citroen C3, Renault Megane Cabrio, Sunbeam Alpine Series 4 Roadster, AJS 18S, Norton Commando
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Polkupyörän jalkajarru
ViestiLähetetty: 15.04.2011 23:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1599
Paikkakunta: Tampere
Sorry, en osaa auttaa, mutta lainaan ketjua... mulla Shimanon 3-vaihteinen napa ulisee jarrutettaessa, lienee rasvan puutetta?




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Polkupyörän jalkajarru
ViestiLähetetty: 15.04.2011 23:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Igor kirjoitti:
Sorry, en osaa auttaa, mutta lainaan ketjua... mulla Shimanon 3-vaihteinen napa ulisee jarrutettaessa, lienee rasvan puutetta?
Voipi tuo kovasti riippua sen Shimanon mallista. Jarrun toteutus kun hieman vaihtelee eri malleissa.

On esimerkiksi tämmöistä
ja myös tämmöistä.

Nuo edelliset ovat täältä

Mutta tutkippa lisää täältä

Vaan mistähän mie löytäisin miun Nakamura Canyoniin uuden ohjauslaakerin? :(



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Polkupyörän jalkajarru
ViestiLähetetty: 15.04.2011 23:51 

Viestit: 166
Paikkakunta: Helsinki / Jämsä
Osanottoni. Se Sturmey Archer saattaa olla helpoin velosipdi, ja toipua pelkästä pesusta. Mitään hirmu kevyttä poljettavaa siitä ei tule, mutta kyllä kuopus kai yhden kesän sitä jaksaa polkea. On muuten tyttäristä ainoa, joka vaikuttaa oikeasti innostuneelta vanhasta polkupyörästä ja mahdollisuudesta, että ensi kesänä saisi mopoksi Kreidlerin, Simsonin, Herculeksen tai Zündappin. Niiden pitäisi mennä Suomessa mopokilpiin (ja museorekisteriin??) vaikka ovat jalkatapeilla, kaksipaikkaisia ja tehoakin on "lievimmillään" 2kW. 50 cc Kreidler antoi kevariversiona yli 6 hp ja kulki kuskin painosta riippuen lähes sataa. Tähän vaikutti kuskin painon lisäksi myös ns. hyljevartalon ilmanvastuskerroin. Kuulopuheiden mukaan nuoret neidit ajoivat Pohjois-Saksassa 107 km/h tansseihin mennessään, mutta ihonmyötäinen diskoasu piti helvetillistä ujellusta ns. kurvien kohdalla.



£orenzo Pamfletti
il Artisto rheumatismo, erotomanimo i Darra Catastrofala
Citroen C3, Renault Megane Cabrio, Sunbeam Alpine Series 4 Roadster, AJS 18S, Norton Commando
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Polkupyörän jalkajarru
ViestiLähetetty: 15.04.2011 23:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
£orenzo kirjoitti:
Brittimotoristin toiveuni: se on Sturmey Archer!
Messinki on kulunut, muttei sileäksi. Kyllä siellä 40 vuoden takaista hiekkaakin on, se on sellainen Ur-Jopo, Donnerwetter! Minun perusongelmani on, etten tiedä jarrun toimintatapaa, mutta messinkiosan uritus viittaa siihen, että sen pitäisi toimia öljyisenä ( kuivana se kai hirttäisi heti lukkoon?) Nyt messinkiholkin voisi käydä ostamassa kun vemmel on palasina, mutta kuinka matalaksi sen pitää kulua jotta teho häipyy?
Löytyisiköhän tuolta huoltoapua?
http://www.users.globalnet.co.uk/~hadla ... intind.htm



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 8 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: