Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Polkupyörän jalkajarru
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=7883
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  £orenzo [ 15.04.2011 22:15 ]
Viestin otsikko:  Polkupyörän jalkajarru

Ei, pyörä ei ole edes Peugeot, eikä siinä ole hydraulijousitusta.
Kun vanhan Jopon jalkajarru ei pidä, onko se kulunut vai vaseliinissa? Purin sen, mutten osaa päätellä...

Kirjoittaja:  kokemjne [ 15.04.2011 22:48 ]
Viestin otsikko:  Re: Polkupyörän jalkajarru

:o tuo on tieteellinen kysymys :shock: :roll:

Kirjoittaja:  laakeri [ 15.04.2011 22:50 ]
Viestin otsikko:  Re: Polkupyörän jalkajarru

Googlella kesti ainakin pari sekuntia löytää tämmöinen kirjoitus:
Tsekkaa ensin mikä jarrunapa takakiekossa on.

Jos on Fichtel und Sachs tai Favorit napa olisi helpompaa aukaista jos löytyy Sachsin napatyökalu mutta saa sen auki lukkopihdeillä tai muullakin konseilla. Varo tuhoamasta akselin kierteet.

Yleensä jarruteho heikkenee koska se messinkinen jarruosa on kulunut tai rasvat ovat kuivuneet tai ollaan käytetty vääränlaista rasvaa edellisellä kerralla.

Kuulalaakerit toimivat hyvin paksummalla vaseliinilla kun taas jarrurumpu ja muut sisäkalut toimivat paremmin öljymäisemmällä grafiittivaseliinilla tai jopa pelkällä öljyllä.

Jos jarruosa on kulunut sileäksi jostain kohtaa se on vaihdon tarpeessa. Tsekkaa samalla laakerit että kuulat ovat OK ja etteivät laakeripinnat tai kartiot ole kuluneet ruvelle.

Kirjoittaja:  £orenzo [ 15.04.2011 23:03 ]
Viestin otsikko:  Re: Polkupyörän jalkajarru

Brittimotoristin toiveuni: se on Sturmey Archer!
Messinki on kulunut, muttei sileäksi. Kyllä siellä 40 vuoden takaista hiekkaakin on, se on sellainen Ur-Jopo, Donnerwetter! Minun perusongelmani on, etten tiedä jarrun toimintatapaa, mutta messinkiosan uritus viittaa siihen, että sen pitäisi toimia öljyisenä ( kuivana se kai hirttäisi heti lukkoon?) Nyt messinkiholkin voisi käydä ostamassa kun vemmel on palasina, mutta kuinka matalaksi sen pitää kulua jotta teho häipyy?

Kirjoittaja:  Igor [ 15.04.2011 23:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Polkupyörän jalkajarru

Sorry, en osaa auttaa, mutta lainaan ketjua... mulla Shimanon 3-vaihteinen napa ulisee jarrutettaessa, lienee rasvan puutetta?

Kirjoittaja:  laakeri [ 15.04.2011 23:26 ]
Viestin otsikko:  Re: Polkupyörän jalkajarru

Igor kirjoitti:
Sorry, en osaa auttaa, mutta lainaan ketjua... mulla Shimanon 3-vaihteinen napa ulisee jarrutettaessa, lienee rasvan puutetta?
Voipi tuo kovasti riippua sen Shimanon mallista. Jarrun toteutus kun hieman vaihtelee eri malleissa.

On esimerkiksi tämmöistä
ja myös tämmöistä.

Nuo edelliset ovat täältä

Mutta tutkippa lisää täältä

Vaan mistähän mie löytäisin miun Nakamura Canyoniin uuden ohjauslaakerin? :(

Kirjoittaja:  £orenzo [ 15.04.2011 23:51 ]
Viestin otsikko:  Re: Polkupyörän jalkajarru

Osanottoni. Se Sturmey Archer saattaa olla helpoin velosipdi, ja toipua pelkästä pesusta. Mitään hirmu kevyttä poljettavaa siitä ei tule, mutta kyllä kuopus kai yhden kesän sitä jaksaa polkea. On muuten tyttäristä ainoa, joka vaikuttaa oikeasti innostuneelta vanhasta polkupyörästä ja mahdollisuudesta, että ensi kesänä saisi mopoksi Kreidlerin, Simsonin, Herculeksen tai Zündappin. Niiden pitäisi mennä Suomessa mopokilpiin (ja museorekisteriin??) vaikka ovat jalkatapeilla, kaksipaikkaisia ja tehoakin on "lievimmillään" 2kW. 50 cc Kreidler antoi kevariversiona yli 6 hp ja kulki kuskin painosta riippuen lähes sataa. Tähän vaikutti kuskin painon lisäksi myös ns. hyljevartalon ilmanvastuskerroin. Kuulopuheiden mukaan nuoret neidit ajoivat Pohjois-Saksassa 107 km/h tansseihin mennessään, mutta ihonmyötäinen diskoasu piti helvetillistä ujellusta ns. kurvien kohdalla.

Kirjoittaja:  svc [ 15.04.2011 23:54 ]
Viestin otsikko:  Re: Polkupyörän jalkajarru

£orenzo kirjoitti:
Brittimotoristin toiveuni: se on Sturmey Archer!
Messinki on kulunut, muttei sileäksi. Kyllä siellä 40 vuoden takaista hiekkaakin on, se on sellainen Ur-Jopo, Donnerwetter! Minun perusongelmani on, etten tiedä jarrun toimintatapaa, mutta messinkiosan uritus viittaa siihen, että sen pitäisi toimia öljyisenä ( kuivana se kai hirttäisi heti lukkoon?) Nyt messinkiholkin voisi käydä ostamassa kun vemmel on palasina, mutta kuinka matalaksi sen pitää kulua jotta teho häipyy?
Löytyisiköhän tuolta huoltoapua?
http://www.users.globalnet.co.uk/~hadla ... intind.htm

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/