Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

bx jarrut
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=7952
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  nuorju [ 21.04.2011 10:40 ]
Viestin otsikko:  bx jarrut

käytin katsastuksessa bx millesimen takajarrut puoltaa 60/100 ja poljin on aika jäykkä.takajarruissa on kaikki uutta.edellinen omistaja oli käyttänyt jotain v...tun hydrauliöljyä voisko vika johtua siitä?vaihdoin lhm,t silloin kun ostin tämän noin 9kk sitten,en kyllä käyttänyt mitään kliineriä tai muuta putsausainetta vaan tyhjäsin ja laitoin uudet sisälle.

Kirjoittaja:  eskere [ 21.04.2011 11:14 ]
Viestin otsikko:  Re: bx jarrut

Ei jarrujen kunto vaikuta polkimen jäykkyyteen mitenkään. Se poljin on vain hydrauliventtiili, joka ohjaa pumpun tuottamaa painetta erilaisten kiertojen jälkeen takajarruille, kuten tiedät.

Katsoitko takajarrusatulasta mäntien liikkumisen? Jarrusatulan männän vastapuolen sisäuurteissa olevat kahden tiivisteen alle pyrkii lika ja hapettuminen herkästi, jolloin jarrumäntää alkaa ahdistaa, ja jarruista tulee tuonkaltaiset lukemat.

Veikkaisin, että toinen mäntä jumittaa, siksi tuo ero on noin suuri :roll:

Kirjoittaja:  laakeri [ 21.04.2011 11:55 ]
Viestin otsikko:  Re: bx jarrut

Niin milloinkas on viimeksi jarruhuolto tullut niihin jarruihin tehtyä? Jos ei aikoihin, niin satulat pöydälle ja osiksi. Täydellinen puhdistus ja rasvaus (palojen taakse+sivuille ja liukuihin Aten Plastilubea, kumeihin vaikka PBR Rubber Greasea). Satulan ja kynkän välikin on taas hyvä tarkastaa ja hoitaa. Sitten vaan kasaus, ilmaus ja kovaa ajoa.

Jos paloissa tai levyissä on sanomista, niin nekin toki hoidetaan ja mahdolliset vuodot tilkitään uusilla tiivisteillä. Eiköhän se siitä sitten taas...

Kirjoittaja:  r_a_n_u [ 21.04.2011 12:20 ]
Viestin otsikko:  Re: bx jarrut

Ei hydrauliöljy aiheuta jarrujen puoltamista. Tuosta mainitsemastasi merkistä tosin en ole varma. Kun taasen kerrot jarruissa olevan kaikki uutta, niin mites jarrupiirien ilmaus? Jos sitä ei ole kunnolla tehty, niin siitä voisi johtua mainitsemasi vika.

Olen vuosikaudet käyttänyt vain ja ainoastaan hydrauliöljyä BX:ien hydrauliikassa, enkä ole mitään murhetta siitä havainnut. Päin vastoin. Täällä usein talvella tuskaillaan hydrauliikan hidasliikkeisyydestä. Hydrauliöljyjä on myynnissä eri jäykkyyksiä. Talvella esim 15 hydrauliöljy toimii mielestäni hyvin. Kaiken lisäksi hinta on vain puolet LHM:n hinnasta. Arktista laatua on myös myynnissä, mutta se on hinnakkaampaa.

Mutta ... Tulkoon taas kerran mainittua se puhdas hydrauliikka. Öljynvaihto 40 tkm tai enintään 2 vuotta. Ei suinkaan niin, kuin täällä eräs patonkilainen kirjoitti, että kyllä sen huomaa koska on hydraulinesteen vaihtoaika. Siinä vaiheessa, kun sen jotenkin hydrauliikan toiminnasta huomaa, se hydrauliikka on pilalla. Valitettavasti niin myös suurimmassa osassa autoista, tai sitikoista, 8-) tilanne on.

Kirjoittaja:  Esa66 [ 21.04.2011 12:27 ]
Viestin otsikko:  Re: bx jarrut

Näkyy mainittavan viestissä, että jarruissa on kaikki uutta. Ilmaus ihan ensimmäisenä! Kuvaamasi LHM vaihto on jäänyt puolitiehen, joten sekin tulee hoidettua siinä samalla(myös eteen jarrujen ilmaus). Samalla voi vaihtaa satuloihin uudet ilmausruuvit. Tämän jälkeen voi katsella yllämainittuja

Jaahans Ranu ehtikin :mrgreen:

Kirjoittaja:  kokemjne [ 21.04.2011 13:07 ]
Viestin otsikko:  Re: bx jarrut

neuvokaa nyt se ilmaamis menetelmä samalla muuten menee poskelleen.

Kirjoittaja:  nuorju [ 21.04.2011 13:29 ]
Viestin otsikko:  Re: bx jarrut

joo kiitos tähän mennessä ja oikea ilmaustapa kiinnostaa epäilen itsekkin sitä luettuani kommentit.

Kirjoittaja:  laakeri [ 21.04.2011 13:43 ]
Viestin otsikko:  Re: bx jarrut

Esa66 kirjoitti:
Näkyy mainittavan viestissä, että jarruissa on kaikki uutta.
Se uusi vaan on vähän vaihteleva käsite, jonkun mielestä alle 100 Mm on uusi, jonkun mielestä kaupasta kotiin kannettu on jo vanhaa. Ja jos uusien osien asennuksen yhteydessä ei ole tehty kunnollista voitelua + kynkän vastinpinnan siivousta, niin helposti siellä alkaa ongelmia tulla.

Kirjoittaja:  Oldis [ 21.04.2011 20:40 ]
Viestin otsikko:  Re: bx jarrut

Onks BX jarrujen ilmaus jottenkin toisenlainen kuin normi ilmaus? kiinostaa minuakin?

painetta päälle ja ruuviauki, ruuvi kiini ja uudestaan painetta, ja ruuvi auki . Toistetaan kunnes ei enää ilmaa tule, toimiiko se noin?

Kirjoittaja:  laakeri [ 21.04.2011 20:57 ]
Viestin otsikko:  Re: bx jarrut

Oldis kirjoitti:
Onks BX jarrujen ilmaus jottenkin toisenlainen kuin normi ilmaus? kiinostaa minuakin?
Jarruassistentti (se lumiharja) paikoilleen, BX käyntiin, ilmausruuvit vuorotellen auki. Antaa vaan paineen olla päällä kokoajan ja pitää ruuvia auki riittävän kauan. Takana on syytä muistaa, että jarruissa ei ole painetta, jos ei jousituksessa ole painetta.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 22.04.2011 07:13 ]
Viestin otsikko:  Re: bx jarrut

jos tuon nyt haluaa tehdä ns. suunnilleen oikeaoppisesti ja eioo kaveria ,niin tuo harjan varsi on hyvä konsti.
1: kone käyntiin ja käsivipu korkeimpaan kohtaan
2: takapyörien pultit löysälle
3: tunkkaa takapää ylös
4: jos löytyy vaikka pukit jotka saat fillarien napojen alle ,niin laita semmoset ( menee mukavasti just levyn navan alle)
5: laske tai ole laskematta kuljin NORMAALI asentoon
6: ota letkua joka sopii ilmausruuviin ja 8mm jämpti avain, mieluummin lenkkipää ,tai sitten pikkuräikkä ja 8mm hylsy
7: löysää ensin niitä ruuveja ,mutta älä suotta jätä auki
8: sitten arvo kummasta ruuvista aloitat ja käytä sitä 8mm kiintolenkkiä ja letkua jonka toinen pää on vaikka kirkkaassa limupullossa.
9: kun kone käy ja paineet on ok takajousituksella ,niin avaa ritä ruuvia ja anna nesteen juosta vähintäin mukillinen per. puoli
10: ruuvit asiallisesti kiinni + muut himmelit . huomaat kyllä ,että on syytä taas nykästä vipu korkeimpaan asentoon.

ja toimii. sitten kun laitat muutaman 100 kiloo perskonttiin ja käväset pidemmällä koelenkillä niin muutkin liikkuvat osat takajarruissa pelaa jatkossa.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 22.04.2011 07:15 ]
Viestin otsikko:  Re: bx jarrut

juu ja huomaat kyllä kun auot niitä ruuveja ,etä auton perse laskee alemmas ,mutta nousee taas kun paat ruuvin kiinni. on ihan normaali tilanne.

Kirjoittaja:  laakeri [ 22.04.2011 09:08 ]
Viestin otsikko:  Re: bx jarrut

kokemjne kirjoitti:
6: ota letkua joka sopii ilmausruuviin ja 8mm jämpti avain, mieluummin lenkkipää ,tai sitten pikkuräikkä ja 8mm hylsy
Ja jos edellisestä ilmaamisesta on jostains yystä aikaa kauemmin kuin se normaali yksi vuosi, niin aloita ilmausruuvin MoS2-kylvyllä, naputtelulla ja 6-kulmaisella hylsyllä/avaimella löysäämisellä, niin ei tarvitse särkeä suotta niitä ruuveja.

Kirjoittaja:  Oldis [ 22.04.2011 09:51 ]
Viestin otsikko:  Re: bx jarrut

Kiitos, pitää laittaa ohjeet talteen tulevaisuutta varten,m tuskin mie mitään letkuja virittelen, suoraan maahna vaan liemet, ainakin niin olen ns normaaleissa jaruissa tehnyt, eukko tai poika kaveriksi.

Kirjoittaja:  Kooma [ 22.04.2011 11:02 ]
Viestin otsikko:  Re: bx jarrut

Joo ja vanhat akut voi haudata takapihalle.

Kirjoittaja:  r_a_n_u [ 22.04.2011 11:53 ]
Viestin otsikko:  Re: bx jarrut

'kokemjne' jaksaa neuvoa. Toisessa ketjussa neuvottava vinoili ilmeisesti hänen mielestään liian tarkoista ohjeista. Näitä ohjeita kuitenkin lukee myös ns. ensikertalaiset ja siksi ne eivät koskaan ole liian yksityiskohtaisia.

Koska käytössäni on nosturi, teen jarrujen ilmauksen aina siten, että kaikki auton pyörät ovat kerralla ilmassa. Auton nosto siis helmojen alta. Vastaava tilanne, kun nostaa joko etu- tai takapään kerralla ylös ja laittaa pukit helman alle. Silloin pyörännapaa ei tarvitse erikseen tukea.

1. Löysää kaikki pyöränpultit. Siis vain sen verran, että pultit saa auki siitä eteenpäin pyörän ollessa ilmassa.
2. Nosta auto, tai etu-/takapää ylös.
3. Käynnistä moottori.
4. Vedä korkeudensäätövipu yläasentoon.
5. Irroita pyörät.
6. Laita joku painamaan jarrupoljinta.
Lumiharja taitaa olla juuri oikean pituinen penkin ja jarrupolkimen väliin.
7. Ilmaa jarrut, eli kuten koke tuossa neuvoo, päästä reilusti hydraulinestettä.
Jos nostat etu/takapään kerralla, niin välillä tietenkin on pyörien kiinnitystä ja irroitusta.
8. Kun kaikki jarrut on ilmattu, voit sammuttaa moottorin ja vapauttaa lumiharjan tehtävästään.
9. Kiinnitä pyörät.
10. Laske auto pyörilleen ja tiukkaa pyöränpultit.
11. Tarkista hydrauliöljyn määrä.
12. Korkeudensäätövipu ajoasentoon.

Muuta huomioitavaa.
- Hydrauliöljyn riittävyydestä säiliössä on huolehdittava. Se ei saa loppua kesken ilmauksen.
- Ja tietenkin se vanha öljy kerätään talteen. Se nyt on itsestään selvä asia! Olen litran muovipullosta tehnyt sen keräysastian. Sitä voi tarvittaessa tyhjentää isompaan astiaan. Korkkiin letkun mentävä reikä ja korkki hieman raolleen, jotta ilma pääsee poistumaan öljyn tieltä.
- Usein kuitenkin ne ilmausruuvit ovat tiukassa ja saattavat katketakin. Mitäs sitten? Täällä neuvoa siihen.

Kirjoittaja:  ZX_Kuski [ 22.04.2011 13:20 ]
Viestin otsikko:  Re: bx jarrut

Hienoja ohjeita.

Säätäisin vielä tuota korkkijuttua niin että poraisin kaksi reikää korkkiin - letkunmentävän ja vaikkapa 1 mm reiän. Näin voisi korkin laittaa kunnolla kiinni. Ei voisi käydä kuten kaltaiselleni tunarille eli korkki kiertyy letkun mukana käytön aikana auki ja sitten pullo kaatuu. :roll:

Kirjoittaja:  Oldis [ 23.04.2011 12:01 ]
Viestin otsikko:  Re: bx jarrut

Kooma kirjoitti:
Joo ja vanhat akut voi haudata takapihalle.


Sinnehän mie olen haudannut jo vaikka kuinka monta akkua, poissa silmistä, poissa mielestä :D
Jäteöljyt kaadan lämmitys öljyn sekaan.

Kirjoittaja:  Kooma [ 23.04.2011 13:07 ]
Viestin otsikko:  Re: bx jarrut

Toivottavasti lasket leikkiä, minä ainakin laskin. Kansallispukuiset käy kiertelemässä ja keräilemässä vanhoja akkuja pois nurkista, eli kyllä niistä joku maksaa rahaa. Mitähän muita typeriä ympäristörikoksia sitä vielä keksisi suositella...

Kannattaisi kaataa ne jäteöljytkin maahan (varsinkin pohjavesialueella), maastahan se öljy on tullut. Saataisiin suomeen öljykenttiä.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/