Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Xantian ajoitus
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=7973
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  avbx [ 23.04.2011 20:10 ]
Viestin otsikko:  Xantian ajoitus

Nyt kun tuo kytkinremppa on valmistunut, seuraavana on vuorossa jakopään remmin vaihto. Purin hihnan esiin, mutta ajoitusmerkit eivät täsmää. Ilmeisesti hihnapyörän vulkanointi on pettänyt ja kampiakselin merkki on puolisen kierrosta pielessä. Ajoitus on lienee kuitenkin kohdallaan, kun kone on käynyt ihan ok. Löytyykö ajoitusmerkkiä muualta vai luottaako vaaan vanhaan ajoitukseen ja lukitsee kampuran paikoilleen. Hihnapyörä pitänee myös vaihtaa?

Kirjoittaja:  Hessu [ 23.04.2011 20:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian ajoitus

Sama teutarointi oli aikanaan XU7JP4:n kanssa erään Pösön kohdalla. Yläkuolokohdan löytää asentamalla heittokellon jatkovarrella (tai tämän puuttuessa sytytystulpan runkoon hitsatun topparin) tulpanreiästä kohti mäntää. Heittokellomenetelmää ei tarvinne erityisemmin neuvoa. Topparia käytettäessä käännetään konetta kunnes mäntä ottaa toppariin kiinni, tehdään merkki siivapyörään, ja samoin toinen merkki kun käännetään konetta kyseisestä kohdasta ympäri takaperin toppariin asti. Yläkuolokohta on näiden merkkien puolivälissä.

Kirjoittaja:  laakeri [ 23.04.2011 21:02 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian ajoitus

Tee omilla merkeillä ja laita hihna kohdilleen, eihän siihen mitään valmiita merkkejä tarvita. Hihnapyörä vaihtoon vaan. Artikkelista sai viime vuonna 109 eurolla.

Kirjoittaja:  avbx [ 23.04.2011 21:19 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian ajoitus

Putsailin vähän paikkoja ja hammashihnapyörässä on yhden hampaan pohjassa (n. klo 2 kohdalla) jonkinlainen merkki. Koneen puolelta löytyi melkein kohdalta raaputettu viiva. Liekö edellisen vaihdossa tehty ajoitusmerkki. Jos tuohon uskaltaisi luottaa, saisi pyhien aikana hihnan paikalleen. Merkin saisi luultavasti tarkistettua ykköspytyn yk:sta laittamalla pitkän puutikun tulpanreiästä ja konetta pyörittämällä ja tunnustelemalla. Heittokelloa kun ei hyllystä löydy. Beksin 1.6 koneessahan on reikä vauhtipyörässä ja lohkossa, xantiassa ilmeisesti sitten ei.

Kirjoittaja:  ealab [ 23.04.2011 23:03 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian ajoitus

Kampiakselin (1.8 16V)oikea asento: Kiila osoittaa taaksepäin ö-pohjan suuntaisesti.

Kirjoittaja:  laakeri [ 24.04.2011 08:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian ajoitus

ealab kirjoitti:
Kampiakselin (1.8 16V)oikea asento: Kiila osoittaa taaksepäin ö-pohjan suuntaisesti.
Ja samalla hihnapyörän kiilasta myötäpäivään seuraava sakara taitaaa osoittaa aika tarkkaan siihen ajoituksen lukituskoloon?

Kirjoittaja:  Jankos [ 24.04.2011 08:58 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian ajoitus

Kovasti tässä nyt puhutaan YKK:n etsimisestä, mutta mulla on kovasti mielessä että ainakin 16v koneissa nokkien ajoitustapit on kohdallaan kun männät on puolivälissa eli toisiinsa nähden samalla korkeudella?

Onko muuten uudessa hihnassa kaksi viivaa? Autodata ohjeistaa nämä niin että on kampuran ja nokan hihnapyörien merkkien kohdalla.

Kirjoittaja:  svc [ 24.04.2011 09:09 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian ajoitus

Mikäs moottori tässä onkaan kyseessä? 8-venttiilinen 1,8i? Siis XU7JP/LFY?

Kirjoittaja:  laakeri [ 24.04.2011 10:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian ajoitus

svc kirjoitti:
Mikäs moottori tässä onkaan kyseessä? 8-venttiilinen 1,8i? Siis XU7JP/LFY?
Toivottavasti ainut ketjussa aiemmin mainittu vaihtoehto XU7JP4, sillä semmoiseen tässä on yritetty neuvoa ainakin :roll: Hihnapyörän vulkanoinnin pettäminen myös kovasti viittaisi 16-venttiiliseen kalustoon.

Jos kyseessä nyt kuitenkin on 8-venttiilinen, niin sitten voidaan unohtaa tuo mainitsemani kampiakselin hihnapyörän asento. Moisesta en muista, eikä ole tullut kuvia otettua. Nokka-akselin hihnapyörällähän siinä on toki selkeä lukituskohta.

Kirjoittaja:  Jouko [ 24.04.2011 12:19 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian ajoitus

laakeri kirjoitti:
svc kirjoitti:
Mikäs moottori tässä onkaan kyseessä? 8-venttiilinen 1,8i? Siis XU7JP/LFY?
Hihnapyörän vulkanoinnin pettäminen myös kovasti viittaisi 16-venttiiliseen kalustoon.

Kyllä se vulkanointi pettää 8 -venttiilisestäkin.

Nimim. kokemusta on.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 24.04.2011 13:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian ajoitus

jo on ongelmat taas. ja kovin monimutkaisesti yritetään selvittää. unohtakaa se vulkanoitu siivapyörä. rämmäleet irti sen remmin päältä ja samoin se remmipyörä. pultti takasin siihen temppuraudan päähän ja väliin joku korotus. ennekuin pyörität varmista ,että kiila näkyy sen kampiaks-hinapyörän ja akselin välistä. pyöritä 22mm avaimella mahdollinen hinap.merkki noin klo 14-15 ja sillon se kiilaura on klo 9. sitten yläpään akselin/akseleitten tapit paikoilleen . siinä se huomioi vanhan remmin venyminen.
lopuks . ota heinänen esiin ja tavaa loput.
siellä on pari variaatiota ,mutta vähiten on merkitystä sillä ulkoisella siivapyörällä. sen merkkireikä antaa suunnilleen viitteen temppuraudan/nokkien asennosta. oikeat merkit löytyy niistä hammaspyöristä. nillä kiiloilla on merkitystä.

Kirjoittaja:  Tapsa 63 [ 24.04.2011 14:02 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian ajoitus

kokemjne kirjoitti:
jo on ongelmat taas. ja kovin monimutkaisesti yritetään selvittää. unohtakaa se vulkanoitu siivapyörä. rämmäleet irti sen remmin päältä ja samoin se remmipyörä. pultti takasin siihen temppuraudan päähän ja väliin joku korotus. ennekuin pyörität varmista ,että kiila näkyy sen kampiaks-hinapyörän ja akselin välistä. pyöritä 22mm avaimella mahdollinen hinap.merkki noin klo 14-15 ja sillon se kiilaura on klo 9. sitten yläpään akselin/akseleitten tapit paikoilleen . siinä se huomioi vanhan remmin venyminen.
lopuks . ota heinänen esiin ja tavaa loput.
siellä on pari variaatiota ,mutta vähiten on merkitystä sillä ulkoisella siivapyörällä. sen merkkireikä antaa suunnilleen viitteen temppuraudan/nokkien asennosta. oikeat merkit löytyy niistä hammaspyöristä. nillä kiiloilla on merkitystä.

Tussikynäkin on keksitty.. :P

Kirjoittaja:  kokemjne [ 24.04.2011 14:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian ajoitus

ja vasara ja pistepuikko

Kirjoittaja:  ealab [ 24.04.2011 14:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian ajoitus

Kun on yksi moottori osittain osina, niin käväisin tarkistamassa remmirattaan merkin. Se on kutakuinkin vastapäätä kiilauraa. Siten kiilaura olisi ö-pohjan saumaan nähden juuri klo 9. Ura olisi siis samassa linjassa, kuin sauma, merkkikin melkein. Jos moottorissa on vastamerkki, se taitaa olla öljypohjan sauman reunassa.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 24.04.2011 14:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian ajoitus

eioo vastamerkkiä ellei joku oo tehny ite. ja minä tein aina merkin sen rattaassa olevan merkin kohdalle kun ensin olin ajoittanaut nokan/nokat ja miinustin siitä millin verran vanhan hihnan venymisestä. ja ei kai joku mee repimään vanhaa remmiä pois ennen kuin
on merkannu paikat. ne remmissä olevat merkit .....no joo voihan niitäkin tietenkin hyödyntää ,mutta mutta......

Kirjoittaja:  avbx [ 24.04.2011 18:14 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian ajoitus

Laitetaan nyt kuviakin, kertovat enemmän kuin 1000 sanaa. Kone on siis 8 venttiilinen. Tuo koken mainitsema millin miinustus täsmää aika hyvin tuohon raaputettuun merkkin. Taidanpa luottaa siihen ja laittaa hihnan sen mukaan. Hihnapyörän ajoitusreikä on aika tarkkaan 180 astetta pielessä, mikä hieman ihmetyttää, jos siirtymä on tullut luistamalla. Hihnapyörähän voi olla vaihdettu, mutta onko niitä sitten kuinka erilaisia.

Liitteet:
hihnap.jpg
hihnap.jpg [ 74.48 KiB | Katsottu 19401 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Kiilan sijainti
kiila.jpg
kiila.jpg [ 49.63 KiB | Katsottu 19395 kertaa ]
Tiedoston kommentti: raaputettu ajoitusmerkki
merkki.jpg
merkki.jpg [ 48.94 KiB | Katsottu 19399 kertaa ]

Kirjoittaja:  kokemjne [ 24.04.2011 18:19 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian ajoitus

no nii. siellä näkyy kaikki tarvittavat merkit joten voit heittää sorsaa sillä siivapyörällä ellet muuta keksi. joten unohtakaa suosiolla sen ulkoisen pyörän merkitys remmin vaihdossa.

Kirjoittaja:  svc [ 24.04.2011 18:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian ajoitus

kokemjne kirjoitti:
no nii. siellä näkyy kaikki tarvittavat merkit joten voit heittää sorsaa sillä siivapyörällä ellet muuta keksi. joten unohtakaa suosiolla sen ulkoisen pyörän merkitys remmin vaihdossa.
Olettaen, että tuo raaputettu merkki on oikeassa kohdassa...

Kirjoittaja:  kokemjne [ 24.04.2011 18:45 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian ajoitus

älä höpötä. kuten tuolla aikaisemmin on kirjooteltu , yläpään remmipyörä tapitetaan suoralijaisesti ja sitten luetaan temppuraudan rattaan merkki ja meistetään vastakohtaan vastamerkki. loput kommentit asiasta alkavat vaikutta siltä ,että sorsaa opetetaan uimaan.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 24.04.2011 18:47 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian ajoitus

juu ja sitä hommaa varten on tuo suoli24/automerkit/citroen

Kirjoittaja:  svc [ 24.04.2011 18:54 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian ajoitus

On se hyvä, että Koke tietää kaiken ja opastaa meitä mistään mitään tietämättömiä. :mrgreen:

Kirjoittaja:  kokemjne [ 24.04.2011 18:58 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian ajoitus

kuule. oon niin monta tuommosta väsänny ,ettei oo jääny enää epäselväksi.

Kirjoittaja:  svc [ 24.04.2011 19:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian ajoitus

Enhän minä sitä epäillytkään. :D
Mutta uskoisitko, että joku muukin on joskus saattanut vaihtaa jakohihnoja ihan työkseen.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 24.04.2011 20:33 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian ajoitus

en epäile ja työksenihän minäkin niitä lopulta tein

Kirjoittaja:  avbx [ 25.04.2011 00:55 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian ajoitus

Nyt jakoremmi vaihdettu ja ajoitettu merkkien mukaan. Tulille en konetta vielä laittanut, nesteet puuttuu vielä sisältä. Sittenhän tuon näkee. Laitoin vanhan siivapyörän paikoilleen, seuraillaan sen kuntoa vähän tarkemmin tulevaisuudessa, moniurahihnan laitoin uuden. Kiristinpyörän joutunee jossain vaiheessa uusimeaan senkin. Huohotinputket oli niin hyvässä soosissa talven jäljiltä, että jätin ne mineraalitärpättiin likoamaan.

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/