Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

koiran luu TAAS vaihtoon
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=8005
Sivu 1/4

Kirjoittaja:  ruohohan [ 26.04.2011 13:51 ]
Viestin otsikko:  koiran luu TAAS vaihtoon

Onko tietoa mistä voi johtua että vm -01 Hdi Picassoon on kolmen vuoden aikana joka kevät ennen katsastusta pitäny vaihtaa alempi kallistuksenvakain etuvasemmalta. Muuten koko vuosi pelaa hienosti, mutta kun kevät tulee se alkaa taas kolisemaan ja korjaamolla taas toteavat että pitää vaihtaa ja kun osaa maksaa halvimmillaankin n. 200 € olis kiva saada asia kuntoon pysyvästi , niin että seuraavan kerrran se pitää vaihtaa ,se on OIKEASTI kulunut vaihtokuntoon.

Kirjoittaja:  2cvkimmo [ 26.04.2011 14:07 ]
Viestin otsikko:  Re: koiran luu TAAS vaihtoon

Talvi on ollut kova, myös ajettavan tien tyyppi vaikuttaa kestävyyteen. Minkälaiseen kalikkaan saat uppoamaan 200€? :shock:

Kirjoittaja:  ealab [ 26.04.2011 14:48 ]
Viestin otsikko:  Re: koiran luu TAAS vaihtoon

Osa 20, työ 180?. Koiranluu, vakaajan välitanko. Jonkunmerkkiset ovat joskus enemmän kulutustavaraa, hajoaako aluksi suojakumi.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 26.04.2011 17:33 ]
Viestin otsikko:  Re: koiran luu TAAS vaihtoon

miten helkk. ja niin edelleen. yks vakaajan välitangon hinta ja vaihto voi kustantaa tuon. tosiaan kalikka 20-30 ja 15 min töitä.
korkeintaan. ja miksi et pyytäisi sitä vanhaa osaa mukaasi, se kuuluu antaa asiakkaalle jos hän sen haluaa.
sitten vaan tekemään tieteellistä tutkimusta ja arvioimaan vaihdon tarpeellisuus.

Kirjoittaja:  Jankos [ 26.04.2011 18:13 ]
Viestin otsikko:  Re: koiran luu TAAS vaihtoon

Tuo on varmaan ihan normihinta merkkiliikkeessä? osa 100 € ja työ saman verrran?

Aikanaan kun xantun ostin niin siellä oli mukana kuitti missä 80 euroa koiranluu ja työ samaa luokkaa...
Kyselin sitten sieltä merkkiliikkeestä että miten se vaihto voi noin paljon olla, kommenttina oli että se on todella vaikea homma kun on niin pahasti yleensä ryyteessä se pää. Totesin että rälläkällähän se lähtee minuutissa, ei kuulemma saa käyttää rälläkkää kun tulee metallipölyä ja kipinöitä :lol:

Edit: Vai olikohan se 60 € ja 60 € nuo hinnat, kuitenkin siitä jo aikaa 8 vuotta.

Kirjoittaja:  zX-files [ 26.04.2011 18:17 ]
Viestin otsikko:  Re: koiran luu TAAS vaihtoon

Vakaajan välitangon pystyisi tehdä vahvemmaksikin, mutta kun ei voi. Se on ihan tarkoituksella pyöränripustuksen heikko lenkki, ikään kuin sulake kolaritapauksessa.

Kirjoittaja:  olli__o [ 26.04.2011 18:44 ]
Viestin otsikko:  Re: koiran luu TAAS vaihtoon

Eikös merkkiliikkeen vaihtamilla alkuperäisillä osilla ole 2 vuoden takuu - kannattaa tarkistaa (jos on tuollaisesta vaihtopaikasta kyse, kuten hinta antaa osviittaa...)

Kirjoittaja:  laakeri [ 26.04.2011 20:25 ]
Viestin otsikko:  Re: koiran luu TAAS vaihtoon

Liian kovat jousipallot? Eikäkun... :roll:

Koiranluustahan nyt puhutaan? Itse kallistuksenvakaaja on etuvasemmalla aivan sama kuin etuoikeallakin ja siinä välissäkin. On ylhäällä sekä alhaalla sama, kun niitä on tasan yksi. Vakaajan jousijalkaan liittävää tankoa (nivelineen) kutsutaan koiranluuksi, niitä on yksi per puoli. Itse vakaajatankohan maksaisi tuon n. 200 €, mutta sitä nyt tuskin sentään ollaan vaihtamassa.

63 € serviissin hinta koiranluulle ja lisäksi se 15 min vaihtotyö parkkipaikan nurkalla (pyörä pois, kaksi mutteria auki, vanha osa pois, uusi tilalle, kaksi mutteria kiinni, pyörä paikoilleen). Edes korjaamossa teetettynä ei kyllä saa 200 € menemään tuohon mitenkään. Motonetista "OE-laatuvaihtoehto" 25,90 €. On todennäköisesti Lemförder tmv hyvä. Harmillistahan tuo on, mutta ei se 25,90 € sijoitus kerran vuodessa onneksi kallista ole.

Kirjoittaja:  Hessu [ 26.04.2011 20:38 ]
Viestin otsikko:  Re: koiran luu TAAS vaihtoon

Olettekos kurkanneet noiden tarvikepallonivelien ja koiranluiden suojakumin alle? Siellä on yleensä todella minimaalisesti rasvaa, eli kannattaa uuden osan asennusvaiheessa sulloa koko potero täyteen voidetta.

Kirjoittaja:  zX-files [ 26.04.2011 21:15 ]
Viestin otsikko:  Re: koiran luu TAAS vaihtoon

Paitsi kun riippuu kupin rakenteesta tarvitaanko rasvaa lainkaan...

Kirjoittaja:  Ajomies [ 26.04.2011 21:31 ]
Viestin otsikko:  Re: koiran luu TAAS vaihtoon

Xantian tarvikekoiranluu kestää noin 10-30tkm riippuen, onko halvempi Berluskooni vaiko vitosta kalliimpi Merkeli. Ennen pallonivelet kuluivat kun ensin kumit poksahtivat. Nykyään ehjän kumin alla on muovinen pallopesä joka väljistyy sujuvasti ihan ilman mitään kuraakin. Pohjanoteeraus oli n.2:n kuukauden ikäinen nivel joka kolisi. En meinannut löytää äänilähdettä koska nivel ei ollut väljä vaan leikannut rasvan puutteessa kiinni niin tiukkaan että ei meinannut kääntyillä. Tänään ostin merkkiliikkeestä 41€:n alkuperäisen pystytangon. Katsotaan, kestääkö kauemmin.

Kirjoittaja:  zX-files [ 26.04.2011 21:33 ]
Viestin otsikko:  Re: koiran luu TAAS vaihtoon

Se muovinen pesähän ei rasvaa kaipaa...

Kirjoittaja:  ealab [ 26.04.2011 21:41 ]
Viestin otsikko:  Re: koiran luu TAAS vaihtoon

Oli, miten oli, mutta 4-5v ja 70-80tkm sitten on viimeksi uusittu luita, kun silloin tein rasvatäytöksen. Suojakumit on jo vuosia olleet rikki. Vielä ei kolise. Tätä ennen luita meni uusiksi jopa muutaman kk:n välein. Vähän riippuu luumerkeistäkin. Oikeastaan mitään alustan osia kierteineen ei passaisi kiinnittää ruostumiselle alttiina. Esim. luun pultin päät "tervattuna" ja muoviputkitumppi suojaksi. Saisi taas joskus auki ilman rälläkkää.

Kirjoittaja:  aktiivi [ 26.04.2011 22:57 ]
Viestin otsikko:  Re: koiran luu TAAS vaihtoon

ruohohan kirjoitti:
Onko tietoa mistä voi johtua että vm -01 Hdi Picassoon on kolmen vuoden aikana joka kevät ennen katsastusta pitäny vaihtaa alempi kallistuksenvakain etuvasemmalta. Muuten koko vuosi pelaa hienosti, mutta kun kevät tulee se alkaa taas kolisemaan ja korjaamolla taas toteavat että pitää vaihtaa ja kun osaa maksaa halvimmillaankin n. 200 € olis kiva saada asia kuntoon pysyvästi , niin että seuraavan kerrran se pitää vaihtaa ,se on OIKEASTI kulunut vaihtokuntoon.


Rasva siinä auttaa vaikka olis liukupinta muovia. Joku on käyttänyt apteekista ostettavaa rokoteruiskua, täyttänyt vaseliinilla ja tökännyt suojakumin läpi annoksen sisään. Moninkertainen elinikä eikä mikroreikä kumissa haittaa mitään.kannattaa tehdä aina uudelle nivelelle. Muste molykote-vaseliini voi olla parempaa.

Kirjoittaja:  Tulsku [ 27.04.2011 07:34 ]
Viestin otsikko:  Re: koiran luu TAAS vaihtoon

Ajomies kirjoitti:
Tänään ostin merkkiliikkeestä 41€:n alkuperäisen pystytangon. Katsotaan, kestääkö kauemmin.

Joskus aikoinaan ostin Xsaraan marmoritiskiltä koiranluut, joiden kyljessä luki TRW. Olivat toki Sitikan pussissa, mutta veikkaan, että samat tangot olisi saanut halvemmalla jostakin varaosaliikkeestä...

Kirjoittaja:  powerage [ 27.04.2011 08:03 ]
Viestin otsikko:  Re: koiran luu TAAS vaihtoon

C5:dessä kestää koiranluut 1V./25tkm. oli tarvike tai alkuperäinen tai rasvattu nivel. Poikkeuksen tekee Motonet HeavyDuty nivel joka kesti peräti 3kk. :shock:

Kirjoittaja:  Oldis [ 27.04.2011 08:20 ]
Viestin otsikko:  Re: koiran luu TAAS vaihtoon

powerage kirjoitti:
C5:dessä kestää koiranluut 1V./25tkm. oli tarvike tai alkuperäinen tai rasvattu nivel. Poikkeuksen tekee Motonet HeavyDuty nivel joka kesti peräti 3kk. :shock:

Mielenkiintoista, meillä ollut toi c5 nyt 3 vuotta, eikä yhtään koiranluuta ole tarvinnut vaihtaa, 3 vuoteen ajettu 40 tuhatta.

Kirjoittaja:  citroen for ever [ 27.04.2011 08:38 ]
Viestin otsikko:  Re: koiran luu TAAS vaihtoon

Juu tuo femma väite on mielenkiintoinen, mulla nyt 200tkm mittarissa ja itse siitä ajettu 38tkm eikä ole vielä luita vaihdettu. Raidetangon sisäpäissä on pientä välystä ja vaihto edessä ennen katsastusta.

Kirjoittaja:  ZX_Kuski [ 27.04.2011 09:06 ]
Viestin otsikko:  Re: koiran luu TAAS vaihtoon

Mitä merkitystä kilsoilla on, jos ei tiedetä millaisia kilsoja ne on? Tiet, ilmastot, kuskit, auto, auton kunto, ..

Väitän, että jo kuskin tapa kääntää rattia vaikuttaa tuon osan kestoon ihan mitattavasti. :mrgreen:

Kirjoittaja:  eskere [ 27.04.2011 09:28 ]
Viestin otsikko:  Re: koiran luu TAAS vaihtoon

Meidän C5:llä olen ajanut 80tkm, eikä yhtään koiranluuta ole tarvinnut vaihtaa. En tiedä, paljonko niillä oli ajettu ennen meille tuloa.

Neulalla rasvan laitto suojakumin läpi palloniveleen: olen joskus kokeillut ja todennut, että rasva tulee siitä neulan reiästä hiljalleen pois. Saattaa olla, että neulan reiästä tulee vielä alkuperäinenkin rasva pois. Jos niveltä haluaa lisärasvata, on se parasta tehdä kumin reunuksen alta.

Kirjoittaja:  powerage [ 27.04.2011 10:22 ]
Viestin otsikko:  Re: koiran luu TAAS vaihtoon

Samasta C5:destä kokemusta reilu 150tkm. (nyt mittarissa 310tkm.) koiranluina on ollut: Orginaali, lemfröder, TRW, Mapco jne. kesto km. aina sama. Ajotavalla on merkitys luun kestoon (tulee ajettua aika reilulla kaasulla) mutta ennen kaikkea suurin syy nivelten kestoon on nämä savon surkeat soratiet. Olen aukaissut suojakumin ja laittanut niveleen rasvaa=ei mitään hyötyä.

Kirjoittaja:  Kaizu [ 27.04.2011 15:50 ]
Viestin otsikko:  Re: koiran luu TAAS vaihtoon

Yleensä on kolkannut vuoden jälkeen (Mapcon luilla), mutta nyt vaihdatin AD:ssä samalla kuin etupyörän laakerin (2 vuoden takuu pitäis olla) ja ei ole vielä alkanut kolkkaamaan. En kyllä tiedä minkä merkkiset luut lykkäsivät alle.

Kirjoittaja:  zX-files [ 27.04.2011 17:24 ]
Viestin otsikko:  Re: koiran luu TAAS vaihtoon

Jos ADeen budjettihintainen vaihtoehto niin Mapco tai Delphi.

Kirjoittaja:  xantia2.1td [ 27.04.2011 18:09 ]
Viestin otsikko:  Re: koiran luu TAAS vaihtoon

xantia 2.1td -98 aj.350tkm eikä ole tarvinnu koiranluita vaitaa,mutta muut nivelet ja puslat osa kahteenkin kertaan vaihettu.

Kirjoittaja:  Wesa [ 27.04.2011 23:35 ]
Viestin otsikko:  Re: koiran luu TAAS vaihtoon

Saman totesin aikoinaan että tarvikeluu kestää noin vuoden. Kerran kiristin alkuperäisen väljän joka oli jäänyt tallin nurkkaan kun jäi katsastus viimetinkaan ja reissuun piti lähteä eikä uutta ehtinyt väljän tilalle hakea. Kiristetty alkuperäinen(?) kesti yli 2 vuotta ennen kuin alkoi kolisemaan ja silloinkin välys oli huomattavasti pienempi kuin tarvike yksilöissä. Sen jälkeen pärjäsin muutamalla niiden kiristelyllä auton loppuelinkaaren. Kumin jousirenkaan kiinnitys ainoa hankala asia siinä operaatiossa, mutta senkin oppii..
Taitaa vaan useissa olla muovi nivelen palloa vasten vain niin heikkoa että antautuu liian nopeasti ja kyse ei voi olla muusta kuin eliniän suunnitellusta lyhentämisestä?

Sivu 1/4 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/