Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
xsaran takajarrut / kävin katsastuksessa http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=8072 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | Ralle [ 05.05.2011 00:12 ] |
Viestin otsikko: | Re: xsaran takajarrut / kävin katsastuksessa |
Jos nyt en väärin muista niin noissa rumpujarruissa on ollut ongelmia juuri tuon automaattisäädön jumittumisen kanssa. Eli taitaa olla kyse ominaisuudesta enempi ,kuin viasta. ![]() Ei kyllä itselläkään paljoa ole noista rumpujarruista kokemusta kun levyt on aikalailla noissa käyttiksissä ollut jo pitkään ![]() |
Kirjoittaja: | ZX_Kuski [ 05.05.2011 09:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: xsaran takajarrut / kävin katsastuksessa |
Ihan OK minusta tuo kuvan tilanne näyttäisi olevan. Tuo käsijarruvipu ei ole jostain syystä ihan kokonaan palautuneena? Ne säätötangot tosiaan tuntuvat jumittelevan herkästi. EDIT: Nyt huomaankin yhden asian joka taitaa puuttua. Pellin päällä sen läpi kulkevassa tapissa pitäisi olla semmoinen jousiprikka vaimikäsenytoli. Ainakin helpottaa kokoamista kun se pelti ei yritä kokoajan tippua tapistaan. |
Kirjoittaja: | Kaapelimies [ 05.05.2011 17:32 ] |
Viestin otsikko: | Re: xsaran takajarrut / kävin katsastuksessa |
Näyttää melko samalta kuin ZX Breakissa oli takana. Siinä oli semmoinen irrallinen peltilirpake tuossa näkyvän osan jatkona (hahlossa), jonka funktio oli toimia diodina, ts. päästää tuo ratas pyörimään vain toiseen suuntaan. Liekö tuossa jo viisaammin tehty ettei siinä tarvita sitä 2mmx6mm irrallista peltiosaa? Liikkuihan tuo rattaan käyttämä ruuvi liukkaasti siellä kierteellään? Muuten ei tasan automaattisäätö toimi. Kaksi kertaa 120tkm matkalla noita joutui ihmettelemään ZX:ssä. |
Kirjoittaja: | bexmess [ 05.05.2011 22:00 ] |
Viestin otsikko: | Re: xsaran takajarrut / kävin katsastuksessa |
Katsastuskortissa oli lukemat 1,2/0,4 eli kovasti olikin puoltavat nuo takajarrut. Niin, tuosta 'diodi'-peltistä vielä sen verta: Naapuri kertoi ooppeli-Haynes-oppaassa neuvottavan, että ooppelin jarruissa tuon kyseisen peltin säätöjousen (se kuvan pienempi jousi) pitäisi kulkea alhaalta jarruliinan takaa, niin jousen pänninki vetäisi peltiä paremmin säätömutteria liki. Sama saattaisi päteä sitikankin jarrun säätimeen ![]() Samalla muuten saattaisi se zx-kuskin mainitsema prikkakin olla turha, jos tuo jousi 'pakottaa' sen diodin/ankkurin (mek. kelloissa ![]() Asiahan olisi selvinnyt jos vain olisi viitsinyt avata auki vasemman puoleisen jarrurummun, mutta se puolihan oli ok, eli mitäpä sitä ehjää aukomaan. |
Kirjoittaja: | ZX_Kuski [ 06.05.2011 09:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: xsaran takajarrut / kävin katsastuksessa |
Tuskin se prikka hirveän tärkeä on, itse veikkaan sen olevan enemmänkin kokoamisapu? Se peltihän kiilautuu mukavasti kenkää vasten, kun yläpää on haarukan alla ja jousivoima vipuaa kenkää kohti (siis pellin reiän sijoittelun takia). En usko että sillä on merkitystä kummin päin jousi on, molemmissa tapauksissa suunnilleen samaan suuntaan voima kulkee. |
Kirjoittaja: | Natero [ 06.05.2011 09:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: xsaran takajarrut / kävin katsastuksessa |
"Naapuri kertoi ooppeli-Haynes-oppaassa neuvottavan, että ooppelin jarruissa tuon kyseisen peltin säätöjousen (se kuvan pienempi jousi) pitäisi kulkea alhaalta jarruliinan takaa, niin jousen pänninki vetäisi peltiä paremmin säätömutteria liki. Sama saattaisi päteä sitikankin jarrun säätimeen" Pätee. |
Kirjoittaja: | ZX_Kuski [ 06.05.2011 10:02 ] |
Viestin otsikko: | Re: xsaran takajarrut / kävin katsastuksessa |
Kaikenlaista höpinää noissa heineseissä onkin. ![]() |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |