Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

xantia öljypohjan vaihto
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=8096
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  tra [ 07.05.2011 22:32 ]
Viestin otsikko:  xantia öljypohjan vaihto

En tiedä vituttaako vai nolottaa enmmän, mutta joka tapauksessa kumpaakin...

Onnistuin pihassa halkasemaan railon öljypohjaan, kun kiristin näköjään väärää pulttia.. no taisi se olla hiushalkeamassa jo ennestään (oli jo aika öljyinen koko pohja, mitä ihmettelin), kun niin älyttömän helposti meni, mutta oli miten oll, lopputulos tämä ja öljyt norona pihalle...

Kuinka paha homma olisi vaihtaa pihassa pukeilla öljypohja 2.0 16v ilmastoituun (ilmastointikompurahan on siinä öljypohjassa kiinni) xatantiaan (vm -99)?
Ei oikein nappaisi, mutta ajaakaan sillä ei nyt voi, jos korjaamon huoleksi antaisi, niin traileria pitäisi jostakin lainata joka tapauksessa...

Ja mistäköhän tuohon löytäisi ehjän öljypohjan? Ei kellään sattuisi olemaan ylimääräistä... ja käykö tuohon vain 2.0litrasen / 16 ventiilisen öljypohja vai onko ne muissakin bensaxantuissa samanlaisia?

Onneksi on toinen xanttu, että sentään kulkemaan pääsee, mutta break pitäisi saada tulille viimeistään kesäkuussa, että mahtuu kaikki mukaan...

Kirjoittaja:  tra [ 08.05.2011 18:05 ]
Viestin otsikko:  Re: xantia öljypohjan vaihto

Eipä ole kukaan vielä kerennyt kommentoida... lähinnä siis arvelluttaa tuo, että kyljessä nököttää ilmastoinnin kompura, miten sen öljypohjan siitä vierestä vaihtaisi, ilman että kylmäaineet pakenee mäelle, siis kylmäaine putkia irroittamatta? Onko kenelläkään kokemuksia, hyviä vinkkejä?

Ja käykö tuohon 2.0l/16v koneeseen mikään muun koneen öljypohja, kuin juuri tuon moottorin?
Varaosahaulla en ole vielä mitään sopivaa löytänyt...

Kirjoittaja:  olli__o [ 08.05.2011 20:06 ]
Viestin otsikko:  Re: xantia öljypohjan vaihto

Ei mitään tietoa tästä asiasta, mutta jos voi korjata, niin ei alumiinivalun hitsaus ole ihan mahdottomuus hinnan kannalta, jos halkeamiskohta on vaan sopiva, ainakin öljytulpan seutuja korjailevat (jos löytää alueeltaan harrastajaystävällisen konepajakorjaamon, ~50 €?) (googlehaku erikoishitsaamo + paikkakuntaa)

Taitaa olla tosin ainakin aluvanteita korjaavissa pajoissa melkoinen kiireaika: http://www.l-weld.fi/uutiset.html onneksi oikaisin omat ajoissa (ei tosin hitsausta, vaan munanmuotoisen vanteen oikaisu pyöreäksi, tässä tapauksessa Lounais-Suomessa Protomet, Kaarina, kaikenlaista hitsailevat varmaan sielläkin)

Kirjoittaja:  tra [ 08.05.2011 20:32 ]
Viestin otsikko:  Re: xantia öljypohjan vaihto

Joo, ajatelin myös että mahdollista ehkä korjatakin, mutta ensisijaisesti etsiskelen sitä ehjää toista, jos ei millään löydy, niin pakko se ehkä sitten on hitsauttaa jossakin..

Luulisihan noita kyllä toisaalta löytyvän, kun ajatelee mitä määriä xanttuja koko ajan menee purettavaksi... vai kuvittelenko vain?

Arvelluttaa vaan vielä se miten ihmeessä sen ilmastointikompuran kanssa tuossa tekisi, jos tuota öljypohjaa irti alkaisi sovittaa.

kiirettä vaan pitää, tuossa se xanttu orpona nököttää ylhäällä rampilla kun ei nyt viikonloppuakaan ole ehtinyt tehdä sille yhtikäs mitään.... ja viikolla tulee olemaan ainakin yhtä kiire.

Kirjoittaja:  Rychnowo [ 08.05.2011 20:37 ]
Viestin otsikko:  Re: xantia öljypohjan vaihto

Ei ole kokemusta Xantiasta ja kun en osaa autosi moottori tyyppiä arvatakaan,
(nuo kirjain yhdistelmät kun täyttä hepreaa ko. mallista)
niin kuitenkin servicen mukaan esim. uusikoppaisen Xantian öljypohjaa
( 2.0 /16V) löytyisi ainakin myös joistain moottorimalleista ZX, XM,
Xsara, Evasion -malleista.
Varaosa-numero saattaisi olla 0301.H0?
Joten luulisi joillain purkaamoillla olevan, tosin voipi joutua ostamaan
koko moottorin...

Vaihdosta en osaa neuvoa mitään, mutta menisikö se kompura sen verran tieltä
pois vaikka putket kiinni, että saisi vaihdettua.
XM 2.5 Td:stä tuli nostettua koko moottori+vaihteisto pois, niin että
kylmäaineet säilyivät, en uskonut ennenkuin kokeilin...

Tosin eihän tuo ilmastoinnin täyttöhuoltokaan maltaita maksa ja tuskin menee
hukkaan?

Kirjoittaja:  svc [ 08.05.2011 20:47 ]
Viestin otsikko:  Re: xantia öljypohjan vaihto

Rychnowo kirjoitti:
Tosin eihän tuo ilmastoinnin täyttöhuoltokaan maltaita maksa ja tuskin menee
hukkaan?
Vanha kuivaaja menee yleensä uusiksi, kun vanhaa järjestelmää autotaan. Kyllä sen kompuran pystyy ripustamaan sivuun öljypohjan vaihdon ajaksi.

Kirjoittaja:  tra [ 08.05.2011 21:43 ]
Viestin otsikko:  Re: xantia öljypohjan vaihto

svc kirjoitti:
Rychnowo kirjoitti:
Tosin eihän tuo ilmastoinnin täyttöhuoltokaan maltaita maksa ja tuskin menee
hukkaan?
Vanha kuivaaja menee yleensä uusiksi, kun vanhaa järjestelmää autotaan. Kyllä sen kompuran pystyy ripustamaan sivuun öljypohjan vaihdon ajaksi.


OK, kiitos tiedosta, antaa rohkeutta kokeilla (sitten kun vaan suinkin ehtisi). Just syyskesästä järjestelmään laitettiin uudet kylmäaineet, joten siksikään ei olisi vielä aika tuolle ilmastointihuollolle. Sitten vaan metsästään sitä öljypohjaa, mielellään en sen vuoksi koko moottoria sentään ostaisi, olisi vaikka joku kiinnileikannut tai muuten sököksi ajettu kone, mistä se joutaisi pois...

Kirjoittaja:  tra [ 09.05.2011 19:32 ]
Viestin otsikko:  Re: xantia öljypohjan vaihto

Vähän olen antanut ymmärtää, että tuo 2 litranen kone olisi ihan sama kuin 1.8, vain pytyt/männät halkasiljaltaan suuremmat ja näin ollen öljypohjakin ihan sama.
Olisi ihan mukava saada tähän varmistus, onko se näin?

Tämä helpottaisi etsintää huomattavasti ja oikeastaan olisi jo parikin vaihtoehtoa sitten.

Kirjoittaja:  Jankos [ 09.05.2011 20:19 ]
Viestin otsikko:  Re: xantia öljypohjan vaihto

tra kirjoitti:
Vähän olen antanut ymmärtää, että tuo 2 litranen kone olisi ihan sama kuin 1.8, vain pytyt/männät halkasiljaltaan suuremmat ja näin ollen öljypohjakin ihan sama.
Olisi ihan mukava saada tähän varmistus, onko se näin?


2.0 16v koneen tilalle olen vaihtanut 1.8 16v koneen. Öljypohja taisi olla samanlainen mutta lohkokin niin erilainen ettei apulaitteet sopineet suoraan isosta koneesta vaan joutui laittaan uuteen järjestykseen. Oikeastaan mikään ei sopinut noiden koneiden välillä, se vesiletkun kiinnikekin koneen takana on erilainen. Tietty nuo voi olla vuosimallikohtaisia erojakin.

Mutta mulla on tallissa pari tuollasta konetta ja toisesta on öljypohjakin irti. Voin koittaa muistaa ottaa kuvia siitä irtonaisesta.

Kirjoittaja:  tra [ 15.05.2011 15:29 ]
Viestin otsikko:  Re: xantia öljypohjan vaihto

VIeläkään en kerennyt öljypohjaa irrottamaan, arrght näitä kevätkiireitä.. (eikä toista öljypohjaa vieläkään ole, kumnasti ovat niitä tarjoneet hävinneet,
eikä saa enää yhteyttä, joten saa ottaa edelleen yhteyttä, kiitos, tra@iki.fi tai 050 462 3208).

Mutta sen veran sain purettua, että selvisi se alkuperäinen ongelma, eli miksi sieltä kuuluu liikaa ääntä, kun ilmastoinnin laittoi päälle.
Syksyllä korjaamolla vaihdettiin laturi ja moniura hihna samalla (vaikken siinä ollutkaan huomannut mitään vikaa, muta päättivät vaihtaa, en valittanut, vaikka kallis hihna olikin, kun ajatelin, että parempi noin kuin vaikka tienpäällä). Kuitenkin hihna näyttää rispaantuneelta, ja mikä outoa se on pykälällä sivussa hydepumpulla ja ilmastoinnissa, laturin kohdalla (ja ilmeisesti myös kampiakselin hihnapyörällä) hihna kulkee kuitenkin oikein. Ajattelin, että voiko tässä olla tapahtunut korjaamolla asenusvirhe, mutta ei kai tuota hihnaa kukaan nyt selvinpäin onnistu väärään uraan laittamaan, vai voiko? Hihna kyllä vinkui aika pahasti korjaamon jälkeen, mutta kun se lakkasi, ajattelin vain että uuttutaan vähän vinkui, enkä tuosta sitten tressannut, ilmerisesti olisi pitänyt ja viedä xanttu heti takasin korjaamoon, että joku on hihnassa pielessä. Heti olisi varmasti mennyt takuuseen, jos se todella oli pielessä. Tyhmä minä, sIlloin en tajunnut katsella, onko hihna väärillä urilla., kun kaikki pelasi hienosti, vaika vähän vinkui aluksi.

Tässä kuva hihnasta:
Kuva

Sitten huomasin toisen jutun. Pieni hihnapyörä, joka on siinä hydepumpun ja laturin välissä, on ikäänkuin vinksallaan. Kuva tästä:
Kuva

Mitähän tällä on tullut, laakeri mennyt?
Onkohan tämä mahtanut sitten "heittää" tuon hihnan väärille urille, uskomattomalta tuntuu, muttei ehkä niin uskomattomalta, että joku ammattikorjaamolla onnistuisi sen selvinpäin asentamaan väärille urille.

No joka tapauksessa tuo varmaan pitää vaihtaa. Eli hydepummpu irti niin tuohon pääsee kåsiksi. Mites tuo menee käytännössä, astia alle ja hydeputket irti ja pumpun pultit irti?
Tuleeko paljon hydeöljyä?
Onko tuossa jotakin erityistä huomattavaa?
Entäs tuon hihnan kiristys systeemi, pitääkö edes irrottaa, muuta huomattavaa?
Pitää yrittä kyllä lainata Xantian korjauskäsikirja jostakin, mutta ei ole vielä käsillä.
Varsinainen projekti jatkunee vasta ensi lauantaina, pahuksen kiireet....

Kiitos vastauksista etukäteen, täältä saa aina niin hyviä vinkkejä!

Kirjoittaja:  ealab [ 15.05.2011 21:16 ]
Viestin otsikko:  Re: xantia öljypohjan vaihto

Taitaa tuossa olla automaattikiristin, jossa on samanlainen trissa. Jos tuokin trissa on heikossa hapessa, liian väljä, pyörii tolkuttoman herkästi, niin ostat 2 kuvan mukaista, otat toisesta trissa ja vaihda se kiristimeen. Tulee halvemmaksi, jos kiristin on muuten ok. Kuvassa näyttäisi ainakin laakeri olevan finito ja/tai kiinnitysnapapultti löysä. Kierrelukitetta sitten napoihin.

Kirjoittaja:  tra [ 16.05.2011 14:14 ]
Viestin otsikko:  Re: xantia öljypohjan vaihto

Joo, automaatikiristinhän tuossa on. On niin ahtaassa paikassa, että käsiksi ei taida päästä kuin vasta irottamalla se hydepumppu ensin. Joten sen irrotuksiin sitten ensi lauantaina, toivottavasti saisin myös sen öljypohjan irrotettua ja sitten vaan ihmettelemään mistä uutta tilalle.

Ottaa kyllä pattiin, että menin luulemaan sitä ääntä siksi, että ilmastointikompuran pultit olisi mukamas liian löysällä. Mutta lohduttaudun sillä, että se kiinnityskorva petti ja sitä kautta öljyvuoto sen verran herkästi pulttia kiristämällä, että onhan tuo voinut olla valmiiksi pienessä hiushalkeamassa, kun oli niin öljyinenkin, tiedä häntä. Ja joka tapauksessa tässä puuhaa tuli riittävästi ilman öljypohjaakin kun tuo hihnapyörän laakeri on sökö ja hihna myös.

Kirjoittaja:  ealab [ 16.05.2011 20:00 ]
Viestin otsikko:  Re: xantia öljypohjan vaihto

Irrota muovilokarin alaosa, siitä pääsee hyvin kiristimelle, alakautta.

Kirjoittaja:  Japa [ 17.05.2011 12:09 ]
Viestin otsikko:  Re: xantia öljypohjan vaihto

Öljypohjan vaihto ei ole paha homma. Vaihdoin ilmastoituun Xsaraan jokunen kesä sitten. Ilmastoinnin kompuran saa vaikka köydellä pidettyä suurinpiirtein paikallaan ja joustavat letkuthan siitä lähtee aluksi, joten mitenpä siitä kylmäaineet karkaisi. Turha tuhlata energiaa uuden öljypohjan metsästämiseen, kun vanhan saa koneistamolla hitsattua. Tietenkin hitsatessa öljypohja muuttaa hieman muotoaan, joten kiinnityspinta täytyy myös tasoittaa. Kiristyksessä on hyvä olla momenttiavain, ettei väännä kieroksi. Tiivisteenä on luultavasti tuossakin motissa ainoastaan massa.

Kirjoittaja:  tra [ 21.05.2011 22:21 ]
Viestin otsikko:  Re: xantia öljypohjan vaihto

Sain nyt viimein tänään tuon puretttua.
Olikin yllätys tuossa, että tuossa "trissapyörässä" (mikähän tälle on oikea nimi) ei ollutkaan laakeri sökö vaikka se hihnapaikalla siltä näytti. Pultti vaan oli löystynyt ja jotenkin ihmeen kauopalla se kuitenkaan ei ollut kokonaan auennut vaan oli jäänyt sitten vähän vituralleen. Kun pultin ensin aukaisi ja kiristi stten niin, etä laakerikin meni oikeaan asentoon, oli se "trissa" taas kuin uusi. Pitää seuravaksi laittaa kiinni se lukitusainetta käyttäen, ettei enää pääse aukeamaan. Hihna kyllä vaihtokunnossa, kuten kuvasta näkikin, kiristinkin taas oli OK. Kiristimeen tosiaan pääsee helposti alakautta, tuo "trissapyörä" oli se ongelmnallisempi, 3:lla 13 milliselle avaimelle sopivaa pulttia aika ikävässä paikassa... ei ollut oikein sopivia avaimia, onnistuihan se mutta hidasta oli.... ja piti ottaa hydepumppu irti kiinikkeistään, mutta putkia en irrottanut, kun se riitti, että sai vaan vähän enemmän tilaa.

Öljypohjan irrotuksesta voisin mainita sitä varten, jos joku vaikka tekee foorumilla joskus hakua tuohon puuhaan, muutaman vinkin. Ja itsellekin muistiinpanona, jos teen sen joskus uudelleen niin haen vaan omat viestini ;)

Ihan ekaksi kaikki hydeputket irti öljypohjasta. Sitten köytettiin ilmastointikompura naruilla ja irrotettin 4 läpipulttiia muttereistaan. Kompura jäi roikkumaan siististi lohkon kylkeen.
Tässä xantussa (ilmastoitui -99 16 venttiilinen kone, en tiedä kuinka samanlainen muissa xantuissa) pohja on kiinni lohkossa kaikkiaan 23:lla kuusiokolopultilla, joista 2 kpl on muita pidempiä (menee kompuran kinnikkeiden kohdalta). Vaihteiston puolelle se on kiinni kahdella isommalla pultilla. Etupuolella se mihin sopii 16 millinen avain (muistaakseni) on helppo huomata. Kierteet on öljypohjan puolella. Sitä vastoin se kuusiokolopultti moottorin takana oli aika hämäävässä paikassa (menee öljypohjan reikään ja kierteet vaihdelootassa) irrotin ensin vahingossa ylemmän pultin turhaa (lohko kiinni vaihteistosa) enkä edes huomannut toista pulttia siellä. Onneksi en ihan kauheasti nuijinut öljypohjaa, ennekuin tajusin miksei se vielä irtoa. Eli vasta vikana tajusin irrottaa sen kuusiokolupultin takana, mikä pitää vielä öljypohjan tiukasti kiinni vaihdelaatikossa, vaikka kaikki muut oli irti. Oli muuten aika tiukassa...
No kun kaikki pultit viimein irti, oli se siltikin aika lujassa tiivistemassalla kiinni, mutta lähti kyllä koputtelemalla. Ongelma vain oli siilloin enää uskon puute (onko edelleen jossakin joku pultti mitä en huomannut ).

Tuossa ei ollut mitään (tiivistettä tms) öljypohjan ja lohkon välissä. Pelkkää tiivistemassaa, sitä pitää nyt hommata uuden asennuksessa, vinkkejä hyvästä aineesta?

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/