Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

HDi:n ilmamäärämittari?
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=815
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Putkimies22 [ 02.04.2009 16:29 ]
Viestin otsikko:  HDi:n ilmamäärämittari?

Missä sijaitsee, puhdistusohjeita?

Väliin loppuu autosta veto, ihan hetkellisesti mutta kuitenkin niin että huomaa. Polkaisemalla tai odottamalla oire katoaa.

Kirjoittaja:  Tulsku [ 02.04.2009 17:13 ]
Viestin otsikko:  Re: HDi:n ilmamäärämittari?

Eikös se ole heti ilmaputsarin jälkeen siinä letkussa? Klemmari irti putsarikotelosta ja varovasti vaikkapa Bräkleeniä anturille, muistaakseni näin puhdistelin itse. Itse anturia ei muistaakseni kannata mennä käpälöimään, ettei ole entinen sen jälkeen. :)

Kirjoittaja:  Jankos [ 02.04.2009 17:16 ]
Viestin otsikko:  Re: HDi:n ilmamäärämittari?

Siinähän se ilmanputsarista turbolle lähtevässä putkessa. Harmaa liitin kyljessä kiinni.

Mutta oireet ei vaikuta IMM vialta vaan ennemmin veikkaisin ahtopaineen tai egr:n säätösolenoidien takkuamista. Jos kyse xantiasta niin nuo löytyvät rintapellistä kartturin puolelta. Koita vaikka vaihtaa lähtevät letkut ja sähköjohdot ristiin.

Kirjoittaja:  Tulsku [ 02.04.2009 17:22 ]
Viestin otsikko:  Re: HDi:n ilmamäärämittari?

No nyt muuten kun maltoin lukea tuon vikakuvauksen uudelleen, niin tuli mieleen, että tekeehän meillä tuo HDi ihan samaa välillä... Meno hyytyy, aivan kuin kone tipahtaisi tyhjäkäynnille. Ongelmaan auttaa joko odotus (kestää muutaman sekunnin), kaasupolkimen painaminen pohjaan tai höllääminen kokonaan ja uudestaan painallus siihen missä oltiinkin (korjaantuu heti).

Tämä vika esiintyy yleensä "ryppäissä" muutamana päivänä muutaman kerran vuodessa. Olen tehnyt oman diagnoosini tästä kaasupolkimen asentotunnistimeen, tai ainakin se vaikuttaisi melko loogiselta kohdalta. Etenkin, jos se muistuttaa yhtään tavallista potentiometriä, niin jos se kehä on kulunut eniten käytetyltä kohdalta, niin sehän voisi juurikin oireilla noin... No, vielä ei ole tullut tehtyä asialle mitään. Uusi mokkula maksaa muistaakseni jotain 100-150 euron välissä.

Kirjoittaja:  Putkimies22 [ 02.04.2009 17:36 ]
Viestin otsikko:  Re: HDi:n ilmamäärämittari?

Huomenna reissu Vaasaan ja sunnuntaina takaisin. En taida minäkään nyt alkaa sitä räpeltämään.

Pitää odottaa että saan kakkosautoni Loimaalta ensin ;)

Kirjoittaja:  Jankos [ 02.04.2009 20:14 ]
Viestin otsikko:  Re: HDi:n ilmamäärämittari?

Niin joo, hyvin pitkälle pääsisi kun olisi käytössä obd kaapeli tietokoneeseen. Eli sieltä vain tarkkailisi mitä tuossa tilanteessa tapahtuu. Jos kaasupolkimen asentoarvo muuttuu niin siellähän se vika olisi ja jos ahtopaineet muuttuilisi niin solenoidivenat ja jos ilmamäärämittarin lukema muuttuisi niin imm jne.

Kirjoittaja:  Putkimies22 [ 02.04.2009 21:25 ]
Viestin otsikko:  Re: HDi:n ilmamäärämittari?

Mutta onko tuossa sellaiseen edes mahdollisuutta? Eikös ne tuleet vasta myöhemmin?

Kirjoittaja:  Jankos [ 02.04.2009 21:53 ]
Viestin otsikko:  Re: HDi:n ilmamäärämittari?

Ainakin meikäläisen -00 hdi xantussa on liitin siellä sulakerasian vieressä ja kaverilla oli -99 mallissa myös.

Kirjoittaja:  Tulsku [ 02.04.2009 22:43 ]
Viestin otsikko:  Re: HDi:n ilmamäärämittari?

Jankos kirjoitti:
Niin joo, hyvin pitkälle pääsisi kun olisi käytössä obd kaapeli tietokoneeseen.

Yritin kyllä. Ei vain osunut silloin sopivasti vika päälle, eikä ihan jatkuvasti viitsi ajella läppärin kanssa. :mrgreen:

Niin, ja jos olen ymmärtänyt oikein, niin HDi:t ovat olleet alusta asti OBD-yhteensopivia.

Kirjoittaja:  Putkimies22 [ 02.04.2009 23:08 ]
Viestin otsikko:  Re: HDi:n ilmamäärämittari?

Ookkei. Onko kaapeli tiskinaltakamaa vai?

Kirjoittaja:  Tulsku [ 02.04.2009 23:35 ]
Viestin otsikko:  Re: HDi:n ilmamäärämittari?

Itse tilasin omani Hongkongista eBayn kautta, kustansi jotain n. 20 e posteineen. ;)

Kirjoittaja:  RPekka [ 08.04.2009 20:57 ]
Viestin otsikko:  Re: HDi:n ilmamäärämittari?

Tulsku kirjoitti:
Olen tehnyt oman diagnoosini tästä kaasupolkimen asentotunnistimeen, tai ainakin se vaikuttaisi melko loogiselta kohdalta. Etenkin, jos se muistuttaa yhtään tavallista potentiometriä, niin jos se kehä on kulunut eniten käytetyltä kohdalta, niin sehän voisi juurikin oireilla noin...

Muistaakseni joissakin autoissa on juurikin tämän kulumisen takia siirrytty käyttämään kapasitiivista/induktiivista polkimen asentoanturia. En uskalla HDi:stä varmaksi sanoa mutta aika edistyksellinenhän se on jo alkujaankin ollut.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/