Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

BX16TZI HYYTYI osa 2 sytykkeet metsässä?
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=822
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  m.möykky [ 03.04.2009 08:22 ]
Viestin otsikko:  BX16TZI HYYTYI osa 2 sytykkeet metsässä?

Eipä sietänyt BX yhtään kehumista . Onneksi en pääsyt vielä edes baanalle kun meno loppui.
Kysymys kuuluukin tälläkertaa sytykkeiden anatomian piiriin.
Ketkämitkä kaikki vaikutta sytytys ennakon säätelyyn. Nyt viimeisen havainnon mukaan kierrosten pudotessa n2700-tyhjäkäynnille se vähän röpötti ja sammua tussahti. Nyt startatessa ei virka mitään mutta kun vapautan virta-avaimen sanoopi päts päts ja tusauttaa savua putsariin sekä potkaisee hieman takaisin.
Bensaa tulee kipinöitä on eivät vain kohtaa toisiaan.
Tätäpä tämä ei ole ennen tehnyt ja nyt se teki sen taas!

Kirjoittaja:  Tapsa 63 [ 04.04.2009 08:36 ]
Viestin otsikko:  Re: BX16TZI HYYTYI osa 2 sytykkeet metsässä?

Samanlaiset oireet pari vuotta sitten.
Vikaa etsin pitkään purin kaasaria,vaikka otti yhden tulpan johdon irti tai vaihtoi kaksi tulpanjohtoa keskenään käynti ei huonontunut,tulpat oli 300km sitten vaihdettu mutta paskat uudet tulpat toimi hienosti.
Tulpat oli niin nokiset 300km,n ajon jälkeen että aina poltti kun pensaa sai pytyille,en muista mitkä tulpat oli,mutta asian tuntian mukaan käypäset on Valeo ja Eyquem,muissa ei satu lämpöarvot kohdalleen vaikka opukset niin väittää.
Tämä tarina on tosi.Tapsa

Kirjoittaja:  piippumies [ 12.04.2009 09:19 ]
Viestin otsikko:  Re: BX16TZI HYYTYI osa 2 sytykkeet metsässä?

Jopas hankalaksi heittäytyi moinen peli.. Sitä lukulootaa häneen vielä tyrkkäisin.. Jos vaikka ite osais kertoa vaivansa. Jos joku päivä sinne sitä kuskaisin. Ei välttämättä tuollakaan heti selviä,onpahan ainakin kokeiltu.

Kirjoittaja:  jasu [ 12.04.2009 12:12 ]
Viestin otsikko:  Re: BX16TZI HYYTYI osa 2 sytykkeet metsässä?

ECU... Siellä taitaa nyt kuitenkin olla sitten syttyä ohjaavassa piirissä olla se vika... Elektromystiikkaa...

Tämä siis vihjeiden perusteella tehtynä arvailuna...

Kirjoittaja:  m.möykky [ 13.04.2009 19:02 ]
Viestin otsikko:  Re: BX16TZI HYYTYI osa 2 sytykkeet metsässä?

No nyt on taas munat värjätty ja intoa puhkuen systeemiin taas tutustumaan.
Vaihdoin sen ruiskutusyksikön ja vaikuttaa kuin olisi vähän parannusta havaittavissa.
siinä mysteeriossa jonka vaihdoin oli läpän asennontunnistin paikallaan on on edellisessä elämässään toiminut. Nyt se käynnistyy edelliseen nähden vähän helpommin mutta kun tarjoilen kaasua niin siihen se ilo sitten loppuukin röpöttää sanoo pätgs päts ja sammuu. jos vedän vaihteen päälle niin ei oikein sitäkään siedä.

Kirjoittaja:  12Soupapes [ 13.04.2009 19:33 ]
Viestin otsikko:  Re: BX16TZI HYYTYI osa 2 sytykkeet metsässä?

Miten olisi klassinen huono puola/syttyvahvistin -syndrooma?
Oireet sopisi, pienillä kieroksilla jaksaa vielä tehdä kipinää muttei sitten nopeammassa tahdissa. Ja jos jotenkin jaksaakin niin viivästyneenä.

Kirjoittaja:  laakeri [ 14.04.2009 13:32 ]
Viestin otsikko:  Re: BX16TZI HYYTYI osa 2 sytykkeet metsässä?

Tapsa 550 kirjoitti:
Tulpat oli niin nokiset 300km,n ajon jälkeen että aina poltti kun pensaa sai pytyille,en muista mitkä tulpat oli,mutta asian tuntian mukaan käypäset on Valeo ja Eyquem,muissa ei satu lämpöarvot kohdalleen vaikka opukset niin väittää.
Tämä tarina on tosi.Tapsa
Juu kovin ovat tulppakriittisiä monet kulkineemme. Kasitappiselle 1.8 Xantiallehan taas ei Eyquemit kelpaa ei niin mitenkään, vaan pitää Boschia olla, ettei nyvi :?

Ehjä puola + Bougicordin tulpanjohdot + uudet tulpat, niin voi olla melko varma, että kipinä hyppää oikeassa paikassa oikealla voimalla, jos on hypätäkseen. Ajoitus voikin sitten olla toinen juttu...

Kirjoittaja:  m.möykky [ 21.04.2009 18:13 ]
Viestin otsikko:  Re: BX16TZI HYYTYI osa 2 sytykkeet metsässä?

Eipä tehonnut valohoitokaan.
Tuossa pohtiessani tutkailin oireita ja taas päässä vilahtelee tukku kymysyksiä.
Ottaako varvimittari käskyt ykk anturin kautta?
Ykk joka on nyt vieressäni pöydällä olisi helppo mittailla jos sen voi kotikonstein tehdä.
Eli mtä sen pitäisi näyttää ja minkä napojen väliköitä mittailisin.
Näkyy pistokkeesa olevan 3 napaa numeroituna 1 2 3.
Pitäskö arvojen muuttua jos sen magneettisen nokan tökkää rautaa vasten???
Tuossa kokeilin mittauksia ja rupesin epäilemään itseäni . Josko joku voisi ystävällisesti opastaa sokeaa oikealle tielle.

Nyt se pukkasi jönkinlaista häirinkiä päälle kun kytkin virran päälle niin konehuoneesta kuului naksutus kuin vilkku olis ollut päällä. Pumppu ei turahtanut eikä käynnistunyt tietenkään.
Kipaisin kaupasta uudet releet sinne oik.pallukan takana olevien releiden tilalle.
Niistä kun se toinen naksutti. Vaihdoin releet ja kokeilemaan. Käynnistyi kuin ei vikaa olis ikinä ollutkaaan. Vaan eipä aikaakaan kun yritin lähteä koitikselle niin taas sammui.Nyt taas se naksuttaa eikä pumppu käy . jos irroitan sen releen joka ei naksuta niin naksutus muuttu pärinäksi ja bensanpaineet nousee ja kierroslukumittari näyttää 1000kierrosta. rele takaisin = naksutus jatkuu. mittari nollaantuu.
Nyt kun se pata sammui niin samalla kiekkamittari hutkahti nollille vaikka mootori vielä yskähdellen yritti käydä. Rupesin vain epäilemään ykk anturia. vaikuttaako sen toiminta em kohteisiin.

Kirjoittaja:  m.möykky [ 23.04.2009 17:34 ]
Viestin otsikko:  Re: BX16TZI HYYTYI osa 2 sytykkeet metsässä?

Eikä siinä vielä kaikki.
Samallahan niitä rassailee kahtakin.
Tullee toinen mokoma lisää.

Kirjoittaja:  piippumies [ 26.04.2009 08:42 ]
Viestin otsikko:  Re: BX16TZI HYYTYI osa 2 sytykkeet metsässä?

toi pärinä viittaa mätään virtakaapeeliin lokasuojan sisällä.. Ykk anturin voi mittaa suoraan tietokoneen johtokammasta niinkuin muutkin arvot,koitan etsiä papereistani vianhaku kaavion siinä on ne mittauslukemat myös. Taas tää vanha kysymys.. Syttyykö vikavalo virtaa kytkettäessä? Sen pitää palaa silloin kun auto ei käy. Muussa tapauksessa sinne boxiin ei tule sähköä eli ne mädät piuhat siellä kiusaa. Sitä en nyt muista meneekö ko. Pirssin kaapelit siellä loksun sisällä vai jotain muuta kautta. Nelipistepelissä ne menee.

Kirjoittaja:  piippumies [ 26.04.2009 10:24 ]
Viestin otsikko:  Re: BX16TZI HYYTYI osa 2 sytykkeet metsässä?

no niin.. Nyt se kaavio löytyi. Voin ottaa tästä kopion möykylle ja lähettää postissa on ihan suomenkielinen ja selkeä. Piuhat kulkee siellä loksun sisällä niinkuin muissakin tzi malleissa ykk tunnistimen resistanssi mittaus: tietokoneen navat 14-31 vastus: R=345+ -5 komponentti ruskea 3 napaa mitataan 1ja2

Kirjoittaja:  laakeri [ 26.04.2009 13:38 ]
Viestin otsikko:  Re: BX16TZI HYYTYI osa 2 sytykkeet metsässä?

piippumies kirjoitti:
Voin ottaa tästä kopion möykylle ja lähettää postissa
Hep! On täällä muitakin samanlaisella ruutalla ajelevia. Skannausta ja unkiin ehdottomasti. Jos ei skanneria ole, niin tänne saa lähettää snailmaililla ja voin sitten skannata.

Kirjoittaja:  piippumies [ 26.04.2009 17:46 ]
Viestin otsikko:  Re: BX16TZI HYYTYI osa 2 sytykkeet metsässä?

mä teen nää jutut vanhalla kännyllä en ole koskaan omistanu tietokonetta. Eli perinteiisiin pitää tyytyä.voin lähettää muillekin jos tarvetta. Löytyy myös xm tietoa paperilla. Sori hitaus tää känny ei heti ilmoita sähköpostista.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 26.04.2009 19:04 ]
Viestin otsikko:  Re: BX16TZI HYYTYI osa 2 sytykkeet metsässä?

:roll: nonn niih. minulle ei ole vielä selvinnyt onko kyseessä YKS piste struutta vai oikein nelipiste versio. eikä ole selvää onko kyseessä marelli ( jos ykspiste ) vai Bosch .
eikä ole selvää, jos kyseessä on nelipiste systeemi , onko kysymys bosh vai motronic järjestelmästä.
variaatioita löytyy.

joten , tiedossa on ,että auto on bx
malli on tzi ( luulisin )
kaks vaihtoehtoa on olemassa joko tuo ykspiste tai nelipiste ruisku.
siis kumpi ?
:roll:

Kirjoittaja:  jasu [ 26.04.2009 20:24 ]
Viestin otsikko:  Re: BX16TZI HYYTYI osa 2 sytykkeet metsässä?

Muistelisin että tässä olisi Boschin palikoista kyse. Yksipisteruisku kuitenkin...

Ja sitten se "pakollinen saivarteluosuus"..: Motronic on sekin Boschin valmistetta, kuten myös Jetronic. Ensinmainittu ohjaa sekä polttoaineensyöttöä että kipunaa, jälkimmäinen vain polttoaineensyöttöä. Sitten lisäksi on Mono-Motronic, eli yksipisteruisku...

Kirjoittaja:  kokemjne [ 26.04.2009 20:32 ]
Viestin otsikko:  Re: BX16TZI HYYTYI osa 2 sytykkeet metsässä?

;) no niin. jatketaampa sitten sitä saivartelua , muutamia vastaavia ongelmia on tullut vastaan ja olen täysin tietoinen valmistajasta . tuolla ketjun alkupäässä ilmoitin jo seuravani tätä keskustelua mielenkiinnolla ja katsovani kuinka se ratkaistaan. vielä ei ole sellaista neropattia /insinööriä näköjään löytynyt joka olisi suoraan kyennyt antamaan ohjeita edes yksinkertaisimpaan periaatteeseen kuinka tuollaista ongelmaa lähdetään purkamaan.
eli odotan vielä hetken ( ja jatkan sitten sitä saivartelua ) :evil:

Kirjoittaja:  laakeri [ 26.04.2009 23:22 ]
Viestin otsikko:  Re: BX16TZI HYYTYI osa 2 sytykkeet metsässä?

kokemjne kirjoitti:
joten , tiedossa on ,että auto on bx
malli on tzi ( luulisin )
kaks vaihtoehtoa on olemassa joko tuo ykspiste tai nelipiste ruisku.
siis kumpi ?
:roll:
Hähhöh... mikäs nelipisteruutta 16 TZI:ssä on ollut? 19 TZI:ssä on toki ollut yksipisteisenä Solex Fenix 1B ja nelipisteisenä Bosch Motronic (versiota en muista). Mutta onko siis kuustoistastakin (ei-GTI) ollut joskus nelipisteruutalla eikä pelkästään yksipiste-magneetilla? :?

Kirjoittaja:  piippumies [ 27.04.2009 07:58 ]
Viestin otsikko:  Re: BX16TZI HYYTYI osa 2 sytykkeet metsässä?

möykyn edellisessä ketjussa ko. Bäxä oli 16tzi ja magnetimarelli. Yksipiste.

Kirjoittaja:  m.möykky [ 05.05.2009 08:55 ]
Viestin otsikko:  Re: BX16TZI HYYTYI osa 2 sytykkeet metsässä?

Siinäpä juhlittiin Wappukin.
Lähestyin taas ranskatarta mutta eipä iskenyt tulta lähaisyyteni.
Jostain syystä kadotti kipinänkin.
Harjoitukset jatkuvat!!!

Kirjoittaja:  m.möykky [ 05.05.2009 09:22 ]
Viestin otsikko:  Re: BX16TZI HYYTYI osa 2 sytykkeet metsässä?

Laitoin Piippumiehelle yv .llä osoitetietoa jos vaikka sen kaavion saisi.

Kirjoittaja:  m.möykky [ 05.05.2009 14:01 ]
Viestin otsikko:  Re: BX16TZI HYYTYI osa 2 sytykkeet metsässä?

piippumies kirjoitti:
Taas tää vanha kysymys.. Syttyykö vikavalo virtaa kytkettäessä? Sen pitää palaa silloin kun auto ei käy. Muussa tapauksessa sinne boxiin ei tule sähköä eli ne mädät piuhat siellä kiusaa. Sitä en nyt muista meneekö ko. Pirssin kaapelit siellä loksun sisällä vai jotain muuta kautta. Nelipistepelissä ne menee.

Eipä pala vikavalo ei.Ei ole palanut kokoaikana jonka olen tuolla ajanut.Pitänee katsoa onko siella lamppua lainkaan vai olisko rikittynyt.
Lokasuojan irroitin ja siellähän olikin tavaton käärmeenpesä.Kuitenkin johtoniput ovat päällisinpuolin aivan siistit ja kuivat ja liittimiä sieltä ei paljastunut. Onkos niillä johdoilla tapana hapantua niin siististi ettei päällepäin näy mitään.

Kirjoittaja:  m.möykky [ 05.05.2009 17:06 ]
Viestin otsikko:  Re: BX16TZI HYYTYI osa 2 sytykkeet metsässä?

jasu kirjoitti:
Muistelisin että tässä olisi Boschin palikoista kyse. Yksipisteruisku kuitenkin...

Ecu lootassa lukee marelli.Mapissa Weber.läpän asennontunnistin tais olla solex niinkuin myös tyhmäkäyntimoottorikin.ykk anturissa ei tainnut olla valmistajan nimeä.

Kirjoittaja:  Kaapelimies [ 05.05.2009 20:08 ]
Viestin otsikko:  Re: BX16TZI HYYTYI osa 2 sytykkeet metsässä?

Mittasitko sen YKK-anturin siitä ekasta liittimestä lootan päältä? Näytti järkeviä? Mittaa uudestaan ECUn liittimestä.
Oisko tämä oikea lärpykkä, läser du svenska? Kuvat on kyllä ihan suomeksi... :lol:
http://koti.phnet.fi/kaapelim//BX/16TZi_Marelli/9016-16_Monopoint.pdf

Kirjoittaja:  piippumies [ 06.05.2009 07:26 ]
Viestin otsikko:  Re: BX16TZI HYYTYI osa 2 sytykkeet metsässä?

Seuraa niiden kahden releen piuhoja ne mitkä menee lokasuojan sisälle menevät samaan jatkuvavirta kaapelin.. Liitetty ihan suoraan ilman liitintä eli ryöstetty. Mulla kyseinen liitos näytti päältä hyvältä ,kun kuori eristeen auki oli ihan mätä.. Välillä otti kiinni usein mykkä. Aiheutti releiden pärisemisen.

Kirjoittaja:  m.möykky [ 06.05.2009 08:42 ]
Viestin otsikko:  Re: BX16TZI HYYTYI osa 2 sytykkeet metsässä?

piippumies kirjoitti:
no niin.. Nyt se kaavio löytyi. Voin ottaa tästä kopion möykylle ja lähettää postissa on ihan suomenkielinen ja selkeä. Piuhat kulkee siellä loksun sisällä niinkuin muissakin tzi malleissa ykk tunnistimen resistanssi mittaus: tietokoneen navat 14-31 vastus: R=345+ -5 komponentti ruskea 3 napaa mitataan 1ja2

Nyt mittasin komponentti ruskean navoista 1ja 2 mittari näytti 349 joka lienee toleranssissa.
Tekisi mieleni mitata tietokonen navoista 14-31 mutta en osaa päättää miten määrittelen näiden napojen sijainnin. Siellä on 35 napaa kahdessa rivissä.Toisessa 18 ja toisessa 17. Osaan mahdollisesti laskea noinkin pitkälle jos tiedän mistä alkaisin.
Nythän on syytä tietää etten ole todellakaan mikään #volttitopi#eikä kaikki termitkään ole hallinnassa.Nämä sähköt on meikäläiselle enempi henkimaailman hommaa kun ei oikein näe mitä pitäis tehdä. Ei oikein osaa seurata johdonmukaisesti noita piuhoja. eniten hirvittää ajatus että kun häslään näiden vehkeitten kanssa niin teen enemmän tuhoa kuin hyötyä.= ei oikein ole tajua mtä on tekevinään. Savua en vielä ole saanut aikaiseksi.

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/